تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۴۵۴۳۵۶
کبنا گزارش می‌دهد

سود بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای مردم چه بوده است؟ / طرح‌هایی که در کشوی میز مدیران بانک خاک می‌خورد! و اعتباراتی که می‌پرد! / آقای استاندار و آقای معاون لطفاً مددی! / دلالان حاصل کشاورزان را به غارت می‌برند / کارخانه قدیمی یاسوج سال‌ها است که قفلش زنگ خورده!

۳
۰
سود بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای مردم چه بوده است؟ / طرح‌هایی که در کشوی میز مدیران بانک خاک می‌خورد! و اعتباراتی که می‌پرد! / آقای استاندار و آقای معاون لطفاً مددی! / دلالان حاصل کشاورزان را به غارت می‌برند / کارخانه قدیمی یاسوج سال‌ها است که قفلش زنگ خورده!
کبنا ؛دولت نظام اسلامی برای توسعه و اشتغالزایی در کشور به ویژه در استان‌های کمتر برخوردار همانند؛ استان کهگیلویه و بویراحمد، طرح‌ها و برنامه‌های متعددی را اجرا کرده است. برخی از استان‌ها از این طرح برای معضل بیکاری و اشتغالزایی به خوبی استفاده کرده‌اند و متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد گاهاً به دلیل ضعف مدیریتی از این برنامه‌ها به نحو احسن بهره برده نشده است.

بیشتر بخوانید:


معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد؛ معاونتی برای اِشغال یا اشتغال!

به گزارش کبنا، بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از بانک‌های است که از عملکرد مدیریت فعلی آن اطلاعات شفاف و درستی در دست نیست. بهنام فرح‌‍‌بخش از آذرماه 97 مدیرعاملی بانک کشاوززی کهگیلویه و بویراحمد را برعهده گرفته است که مشخص نیست این بانک در رونق اقتصادی، رونق تولید و سایر برنامه‌های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد چه نقشی ایفا کرده است. طرح زیادی که می‌توانست برای استان کهگیلویه و بویراحمد اشتغالزایی و رونق تولید را به ارمغان بیاورد، مدت زیادی است که در کشوی میز مدیران بانک کشاورزی خاک می‌خورد و مدیرعامل آن هم ککش نمی‌گزد که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از هر استان دیگری به اشتغال و تولید نیاز دارد. به نظر می‌رسد مدیرعامل بانک کشاورزی خسته و دیگر انگیزه‌ای ندارد.
علی‌اصغر داورپناه_ مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_ در این باره برای ایرنا توضیح می‌دهد و می‌گوید: نبود زیر ساخت صنایع تکمیلی و تبدیلی برای کشت و زرع یکی از چالش‌های پیش روی استان بوده و هم اینک ایجاد ۴۰ طرح راهبردی صنایع تبدیلی در دستور کار قرار گرفته که اجرای آن‌ها بستگی به تأیید و ارائه تسهیلات از سوی بانک کشاورزی دارد.
داورپناه اظهار داشت: با توجه به تأکید ریاست سازمان جهاد کشاورزی طرح آمایش صنایع تبدیلی در استان تهیه شده و با توجه به مجموع اطلاعات و آمار‌های معاونت‌ها و مدیریت‌های حوزه تولیدات گیاهی، دامی و شیلات ظرفیت‌های موجود و خالی استان مد نظر قرار گرفته شد.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح آمایش صنایع تبدیلی در سطح استان نیاز سنجی و آماده شده و بر اساس آن هم مجوز‌ها صادر خواهد شد تا سرمایه‌گذاران به این سمت سوق داده شوند.
داورپناه ابراز داشت: نیازسنجی‌ها در خصوص طرح‌های صنایع تبدیلی استان آماده شده و مورد تأیید وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
وی عنوان کرد: با توجه به دغدغه‌ها و نگرانی‌های باغداران استان به ویژه در زمینه سیب، سازمان در تلاش است تا از طریق بانک کشاورزی زمینه ایجاد سردخانه و دیگر صنایع تبدیلی در استان فراهم شود.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون ۴۰ طرح در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی به بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد پیشنهاد داده شده است و از این میان بانک قول مساعدی در زمینه (چهار طرح) سردخانه داده اما تاکنون کاری انجام نشده است.
داورپناه تصریح کرد: طرح آمایش صنایع و تکمیلی تبدیلی استان به بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد و تهران ارسال شده است ولی هنوز بانک کشاورزی اقدامی حتی در خصوص سردخانه‌ها انجام نداده و نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
وی بیان کرد: این ۴۰ طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی با سرمایه‌گذاران خوب، به بانک کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه شده اما این بانک عنوان می‌کند طرح‌های مذکور توجیه اقتصادی ندارند.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: اعتبارات این طرح‌ها در سطح کشور به صورت شناور است به گونه‌ای که هر استانی بیشتر جذب کند اعتبار بیشتری هم می‌گیرد.
داورپناه تأکید کرد: در حالی که طرح‌های خوبی همچون سردخانه کاکان، دنا و حتی مناطق گرمسیری استان ارائه شد اما اذعان دارند طرح‌ها توجیه اقتصادی ندارند و مکاتبات در حال پیگیری است.
وی عنوان کرد: با در نظر گرفتن محرومیت استان کهگیلویه و بویراحمد بانک کشاورزی استان باید این موضوع را رفع کند زیرا که باغداران ما گلایه‌مند از کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در واقع یکی از راهکار‌های توسعه کشاورزی است که در ایجاد اشتغال پایدار، کاهش ضایعات، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد‌های غیر نفتی و کشاورزی و توسعه صادرات مؤثر است.
داورپناه ابراز داشت: با توجه به ظرفیت‌های موجود و تولیدات محصولات در استان، ظرفیت‌های خالی در زمینه توسعه صنایع تبدیلی کهگیلویه و بویراحمد زیاد است.
وی افزود: در بحث دام، شیلات و زراعت طرفیت‌های خالی زیادی وجود دارد البته کار‌هایی هم در گذشته انجام شده است اما با توجه به تولیدات استان و طرح آمایش صنایع تبدیلی و تکمیلی آماده شده در استان باید توسعه این بخش مد نظر قرار گیرد.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: تعداد ۱۶ سردخانه بزرگ و کوچک از ۱۰۰ تن تا سه هزار و ۵۰۰ تنی در استان با ظرفیت ۱۶ هزار فعال است.
داورپناه بیان کرد: ۳۰۰ هزار تن تولیدات باغی کهگیلویه و بویراحمد است که این ظرفیت ۱۶ هزار تن سردخانه استان جوابگوی محصولات نیست.
وی اضافه کرد: تعداد مجوز‌های صادر شده در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان از ابتدای انقلاب تاکنون ۵۹۰ بوده و ۲۱۷ پروانه بهره‌برداری برای تمامی صنایع تبدیلی استان صادر شده است.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد واحد‌های خوراک دام و طیور سه مورد با ظرفیت ۷۳ هزار تن، سه کشتارگاه فعال، پنج مورد بسته‌بندی انواع بذر، ۲ کارخانه کود و موارد دیگر موجود هستند.
داورپناه ادامه داد: طرح‌های خوبی در سال جدید در دولت سیزدهم شامل خوراک آبزیان در شهرک فرودگاه یاسوج با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی تصویب ۱۲ میلیارد تومان اعتبار و مجتمع کشتارگاهی طیور و تبدیل ضایعات و دارای سردخانه در گچساران با هفت هزار تن ظرفیت با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام هستند.
وی تصریح کرد: امسال همچنین ایجاد سه سردخانه در کاکان، دهدشت و باشت در دست انجام هستند.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: طرح‌های خوراک آبزیان، سردخانه و بسته‌بندی میوه در بویراحمد، کشتارگاه مرغ، توسعه و تجهیز فراورده‌های لبنی دهدشت، روغن‌گیری دانه‌های روغنی گچساران و باشت و چندین سردخانه در دور دوم سفر ریایس جمهور پیشنهاد خواهند شد.
داورپناه ادامه داد: تا دهه فجر پنج هزار تن به ظرفیت سردخانه‌های استان اضافه خواهد شد.
وی بیان کرد: ایجاد سردخانه، سورتینگ و بسته‌بندی و همچنین خرید تضمینی سیب از کشاورزان (سیب ضایعاتی) بسیار مؤثر خواهد بود.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: امسال کیلویی یک هزار و ۴۰۶ تومان از کشاورزان خرید تضمینی سیب صنعتی انجام شد.
داورپناه گفت: متأسفانه خرید سیب صنعتی از کشاورزان دیر صورت می‌گیرد و دلالان سیب زودتر وارد عمل شده‌اند و سیب ضایعاتی را دپو کرده‌اند و تعاون روستایی مجبور است سیب را از دلالان خریداری و باز هم نفع آن به کشاورزان و باغداران نمی‌رسد.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: پول خرید تضمینی باید سریع‌تر در اختیار تعاون روستایی قرار گیرد تا سریع‌تر وارد عمل شود و سیب صنعتی را خریداری کند تا نفع آن به کشاورز برسد.
وی ادامه داد: دولت از طریق صندوق توسعه کشاورزی وامی به بخش خصوصی تعاون روستایی بدهد تا بتوانند زودتر وارد عمل بشوند و با کشاورزان طرف قرارداد شوند تا دست طمع دلالان قطع شود.
داورپناه عنوان کرد: هم اینک بخش تعاون روستایی استان از لحاظ بنیه مالی ضعیف است که باعث می‌شود دلال زودتر وارد عمل شود و پول‌اش را زودتر به باغدار بدهد.
مدیر صنایع سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دلال‌ها سیب‌ها را زودتر خریداری و هنگام برداشت به استان‌های همجوار انتقال می‌دهند و ظرفیت اکثر سردخانه‌های استان خالی می‌ماند.
وی تأکید کرد: در استان صنایعی از قبیل کنسانتره سیب، ترشی جات و شوری جات و سرکه سیب وجود دارد که برخی از آن‌ها امسال افتتاح شده‌اند.
داورپناه ادامه داد: سالانه ۸۲ هزار تن سیب در بویراحمد، ۳۵ هزار تن دنا و حتی در شهرستان‌های گرمسیری هم تولید سیب وجود دارد و در مجموع ۱۲۶ هزار تن تولید سیب استان است.
کارخانه صنایع تبدیلی آبمیوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای یا گیاهی بدون گاز (شهدناب) در سال ۷۶ با هدف ایجاد اشتغال و تولید در استان آغاز به کار کرد اما به دلیل برخی مشکلات از سال ۸۶ تاکنون تعطیل شده است.
کارخانه شهد ناب در گذشته صادرات به کشور‌های مختلف داشته و اینک برگشت این کارخانه به چرخه تولید نقش مهمی در رشد اقتصادی استان دارد و در موضوع کنسانتره سیب و صادرات آن نقش مهمی خواهد داشت.
با توجه به شرایط خاص منطقه و تنوع آب و هوایی سرمایه‌گذاری روی محصولات باغی با ایجاد کارخانه‌های تبدیلی در این استان، درآینده شاهد رشد مهمی در این بعد صادرات خواهیم بود.

کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مدیران بانک کشاورزی را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مدیر ضعیف دیگه همینی که هست عزیزم این اصلا تیپش بانکی نیست
امین
Iran, Islamic Republic of
کمایی فکر کنم قبلا کارت هدیه بهت میدادن اما الان نمیدن چون قبلا چیزی نمی گفتی. هیچ وقت کامنتهای منو نذاشتی اما من واقعیت را میگم که بدونی میفهمم
رهگذر
Iran, Islamic Republic of
بانک کشاورزی علاوه بر اینکه کاری انجام نمیده اتفاقا تا میتونه سنگ اندازی میکنه .بانکی که مدیرش فرحبخش حتی ساکن یاسوج نیست وکارشناسش اسکندری
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1