تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۴
کد مطلب : ۴۵۴۲۰۷
پای لنگان نهضت ملی مسکن؛

اجاره‌های خودسرانه در کهگیلویه و بویراحمد؛ آیا این زخم درمان می‌شود؟

۷
۰
اجاره‌های خودسرانه در کهگیلویه و بویراحمد؛ آیا این زخم درمان می‌شود؟
کبنا ؛ بازار مسکن یاسوج؛ مرکز کهگیلویه و بویراحمد در نگاه نخست وضعیتی آرام را القا می‌کند اما با نگاهی عمیق‌تر می‌توان به درد‌های مزمن و زخم‌های کهنه بر پیکره آن در ابعاد مختلف پی برد که تنها با تحقق رویکرد دولت سیزدهم در خصوص حمایت از مردم به ویژه محرومان و اجرای طرح ملی مسکن بهبود می‌یابد.
به گزارش کبنا، مسکن یکی از بخش‌های مهم اقتصادی از بعد کلان و هم بعد خرد در اقتصاد خانوارهاست اما تغییرات قیمت مسکن در ایران و به تبع آن در استان‌های مختلف از جمله مقولاتی است که در سال‌های اخیر درخور تامل است.
بازار مسکن یاسوج در حقیقت پشت پرده‌های نهان و پیدایی دارد و قیمت فروش خانه و زمین و اجاره‌های سنگین در استان کهگیلویه و بویراحمد بویژه شهر یاسوج مرکز این استان قواعد معقولی ندارد.
برخی از مستأجران شهر یاسوج می‌گویند: نرخ اجاره بهای واحد‌های مسکونی در این شهر خودسرانه افزایش می‌یاید و بی‌سر و سامان است. این عده بر این باورند که بحث خرید خانه و زمین و حتی اجاره خانه‌ها به وضعیت ناخوشایندی رسیده است به گونه‌ای که بیشتر افراد توان اجاره یا رهن منزل مسکونی با قیمت‌های نجومی ندارند.
به گفته کارشناسان، یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به یکی از شهر‌های مهاجرپذیر تبدیل شده است که موقعیت توریستی، واقع شدن در شاهراه ارتباطی شمال و جنوب کشور، نزدیکی به مراکز استان‌های مهم جنوبی و از طرفی رونق دانشگاه‌ها مهمترین دلیل مهاجرپذیری شهر یاسوج عنوان شده است.
اجاره‌های خودسرانه در کهگیلویه و بویراحمد؛ آیا این زخم درمان می‌شود؟

قیمت‌ها در تمامی نقاط شهر بالاست
یک شهروند یاسوجی که برای رهن و اجاره خانه به این بنگاه آمده بود گفت: نرخ اجاره بها نسبت به سال گذشته چند برابر شده است.
مسعود فاضلی افزود: من به عنوان یک کارمند که ماهی ۱۰ میلیون تومان بیشتر حقوق ندارم، نمی‌توانم حتی در اطراف شهر نیز خانه‌ای اجاره کنم.
وی ادامه داد: دو ماه است که دنبال خانه با نرخ رهن ۱۰۰ میلیون و اجاره ماهانه ۲ میلیون در شهر یاسوج می‌گردم اما هنوز پیدا نکرده‌ام.
محمد فرهادی از دیگر شهروندان یاسوجی گفت: در این استان هیچ تفاوتی بین شمال و جنوب بودن شهر ندارد و نرخ تعیینی از طرف مالک و بنگاه توافقی است.
وی بیان کرد: قیمتی که در شهرک امام علی و امام حسین است با قیمتی که در سالم آباد و راهنمایی است یکی است و هیچ تفاوتی با هم ندارند.
قیمت مسکن و اجاره خانه‌ها سلیقه‌ای تعیین می‌شوند
یکی از بنگاه‌داران املاک در شهر یاسوج به خبرنگار ایرنا گفت: در این شهر خانه با قیمت مناسب به ندرت پیدا می‌شود و قیمت‌ها کاملاً سلیقه‌ای هستند.
محمد عارفی افزود: حوالی راهنمایی منزل آپارتمانی ۴۰۰ رهن با پنج میلیون اجاره، حوزه گلستان‌ها رهن و اجاره ملک ۳۰۰ میلیون با ۳ تومان، حوالی سردار جنگل جنوبی ۲۰۰ میلیون رهن و هفت میلیون کرایه، راهنمایی‌ها سه خوابه ۸۰۰ تا یک میلیارد رهن و حدود چهار تا پنج میلیون اجاره است.
وی ابراز داشت: در بازار مسکن برای فروش، رهن، اجاره هیچ قانونی در شهر یاسوج وجود ندارد و بنگاه‌ها به دلخواه نرخ تعیین می‌کنند.
مردم توان خرید و یا اجاره مسکن را ندارند
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد به ایرنا می‌گوید: قیمت‌ها بالاست و هیچ گونه نظارتی وجود ندارد به گونه‌ای که مردم توان اجاره مسکن ندارند.
عنایت رضایی افزود: حدود پنج سال است که قرار بوده کارگروه ارزیابی قیمت مسکن در استان تشکیل شود اما تاکنون تشکیل نشده و پیگیری‌ها هیچ نتیجه‌ای نداشته است.
وی ادامه داد: چنانچه قیمت ملکی که در سال گذشته به فروش رفته و امسال برای فروش گذاشته شده مقایسه شوند افزایش قیمت‌ها به وضوح قابل مشاهده خواهند بود.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در روستای اطراف یاسوج همچون مزدک ملک با اجاره کمتر از ۱۰۰ میلیون با ماهی حداقل ۲ میلیون تومان پیدا نخواهد شد.
مصوبه‌ای که روی کاغذ ماند
رضایی تأکید کرد: سال گذشته دولت مصوبه‌ای تنظیم کرد که طبق آن قرار بود که تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد به افزایش سالانه اجاره‌ها اضافه شود اما تنها روی کاغذ ماند.
وی افزود: عده‌ای از مستأجران به شورای حل اختلاف مراجعه کردند اما برای همگی حکم تخلیه صادر شد و هیچ کمکی به آن‌ها نشد.
رئیس اتحادیه مشاورین املاک کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قیمت افزایش اجاره خانه‌ها تا ۱۰۰ درصد هم افزایش داشت و هیچ قانونی برای جلوگیری از این تخلفات وجود ندارد.
برنامه‌های خرید و فروش آنلاین و رابطه مستقیم آن با تورم مسکن
یکی از بنگاه‌داران یاسوجی گفت: برنامه‌های آنلاین مخرب‌ترین عامل در خصوص قیمت‌ها و نا به سامانی آن‌ها در بازار مسکن است.
وی ادامه داد: قیمت‌ها بدون هیچ گونه کارشناسی انجام می‌گیرد و باعث می‌شود نرخ خرید و فروش و رهن و اجاره خود به خود بالارود.
وی تصریح کرد: باید اتحادیه املاک کشور صنف مربوط به املاک سایت دیوار را مدیریت کند و به طور تخصصی ورود کند.
آمار دقیقی از میزان خانه‌های خالی در استان ارائه نشده است
مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت رهن و اجاره‌ب‌ها در استان، گفت: قانون خاصی که میزان اجاره بها را در استان مشخص کند وجود ندارد اما می‌توان بحث کنترل و عرضه و تقاضا را انجام داد که بخشی از آن به امور مالیاتی برمی‌گردد که به خانه‌های خالی ورود کند.
براتعلی صالحی ادامه داد: چنانچه خانه‌های خالی به مرحله عرضه برسند، ممکن است قیمت اجاره خانه کاهش یابد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ آمار دقیقی از خانه‌ها در اختیار نیست که بر اساس آن قیمت‌گذاری شود و تا این لحظه در مورد اجاره‌ها نتوانسته‌ایم ورود کنیم.
وی تأکید کرد: چنانچه بنگاه‌های املاک تخلفی انجام دهند تعزیرات می‌تواند ورود کند اگر افزایش قیمت اجاره بیش از ۲۰ درصد باشد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه اتاق اصناف و صنعت، معدن و تجارت استان باید گزارش‌‎‌هایشان را ارائه دهند و چنانچه گزارشی دریافت کنیم حتماً برخورد خواهیم کرد اما متأسفانه تاکنون گزارشی به تعزیرات حکومتی ارسال نشده است.
اولویت ویژه دولت طرح نهضت ملی مسکن

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح نهضت ملی مسکن برای دولت سیزدهم از اولویت ویژه و بسیار بالایی برخوردار است و با جدیت پیگیر این مسأله می‌باشند.
سید علی احمدزاده ادامه داد: براساس برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید احداث شود.
وی تصریح کرد: از این تعداد سهم استان ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.
احمدزاده ابراز داشت: سرجمع در استان باید ۵۲ هزار واحد مسکن ساخته شود که شامل طرح نهضت ملی مسکن، مصوبه سفر رئیس مجلس شورای اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و بنیاد مستضعفان است.
وی تأکید کرد: مسأله مسکن برای استان یک مسأله مهم و حیاتی بوده و باید برای مراحل مختلف طرح‌های نهضت ملی مسکن برنامه زمان‌بندی تعریف شود تا در صورت مشکل و موانعی در مراحل اجرا به سرعت برطرف شود.
کاهش قیمت مسکن در پی اجرای طرح نهضت ملی مسکن
معاون مسکنِ اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: چنانچه مسکن به تعداد کافی ساخته شود و تعداد کافی ساختمان در سطح شهر وجود داشته باشد، درخواست اجاره کمتر می‌شود و اجاره بها نیز کاهش می‌یابد.
علی کاظم بدخشان نژاد افزود: بسیاری از قیمت‌ها کاذب است و اجاره‌ب‌ها در این استان حد و حدود خاصی ندارد و بنگاه‌داران نیز در این میان نقش دارند.
وی با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، ادامه داد: کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۴۰ هزار سهمیه در طول چهار سال دارد.
معاون مسکنِ اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در یاسوج ساخت حدود ۳۵۰ واحد آغاز شده و بخشی از آن مربوط به دولت قبل است که پیمانکارش خلع ید شده بود و یک سایت ۱۶۰ واحدی هم در حال کار است.
بدخشان اضافه کرد: متأسفانه در یاسوج برای اجرای این طرح مشکل کمبود زمین وجود دارد و در گچساران ساخت یک هزار و ۷۰۰ واحد آغاز، در دهدشت هم افزون بر ۱۰۰۰ واحد زمین در قالب ۵۰۰ قطعه به مردم داده شده که بسازند.
وی ابراز داشت: مشکل عمده ما در استان کمبود زمین است و در سطح استان حدود ۳۰۰ هکتار زمین نیاز است.
معاون مسکنِ اداره‌کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یکی از مشکلات دیگر، شرکت‌های خدمات‌رسان به خصوص شرکت آب و فاضلاب است که همکاری لازم را با راه و شهرسازی ندارد.
ساخت ۸ هزار و ۷۵۰ مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهمیه استان در طرح نهضت ملی مسکن ۱۰ هزار خانه تعیین شده که هم اینک ساخت هشت هزار و ۷۵۰ واحد از آن‌ها در دست اجراست.
محمد راستا اظهار داشت: ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن در همه شهر‌های استان آغاز شده است.
وی افزود: بنیاد مسکن سازنده چهار هزار و ۵۲۹ واحد در شهر‌های کوچک و روستا‌های استان است و ۲ هزار و ۶۵۶ واحد خود مالک در سطح استان وجود دارد که بیشتر در شهر یاسوج هستند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: همچنین ساخت یک هزار و ۵۴۵ واحد به صورت پیمانکاری در شهر‌های استان در حال اجرا است.
راستا ابراز داشت: سالانه ۱۰ هزار واحد در قالب طرح نهضت ملی مسکن سهمیه استان کهگیلویه و بویراحمد است و هم اینک استان از آمار قابل قبولی در راستای اجرای این طرح برخوردار است.
وی تأکید کرد:‌ امید است این آمار تا پایان سال به آمار واقعی که سهم استان است، برسد و پاسخگوی متقاضیان باشیم.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مشکلی که پیش روی اجرای این طرح در شهر یاسوج وجود دارد این است که به اندازه متقاضیان در این شهر زمین نیست و اکثر متقاضیان در شهر یاسوج هستند اما پیگیر رفع این موضوع هستیم.
دولت سیزدهم با رویکرد حمایت از محرومان پا به عرصه نهاد و در راستای همین سیاست اجرای طرح "نهضت ملی مسکن" به عنوان یکی از طرح‌های کلان برای خانه دار شدن اقشار مختلف مردم در دستور کار قرار گرفت و مستأجران را در جا‌ی جای کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد‌امیدوار به خانه‌دار شدن کرده است.
اجاره‌های خودسرانه در کهگیلویه و بویراحمد؛ آیا این زخم درمان می‌شود؟
براساس برنامه دولت در طرح نهضت ملی مسکن چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال باید احداث شود.
از این تعداد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.
سرجمع در استان باید ۵۲ هزار واحد مسکن ساخته شود که شامل طرح نهضت ملی مسکن، مصوبه سفر رئیس مجلس شورای اسلامی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور و بنیاد مستضعفان است.
ساخت هفت هزار مسکن در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طبق تعهد استان در نهضت ملی مسکن سهمیه استان ۱۰ هزار واحد بوده که هم اینک ساخت هفت هزار مورد از آن‌ها در استان در دست اجراست.
کیامرث حاجی‌زاده اظهار داشت: استان در خصوص تحقق این مهم با مشکل زمین برای ساخت مسکن ملی در یاسوج مواجه است.
وی افزود: هم اینک ساخت ۷۰۰ واحد در مرکز استان در سایت ارم و جهاد آغاز شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در طرح جامع، زمینی که به عنوان منابع ملی قابلیت واگذاری داشته باشد وجود ندارد و زمین‌ها همه کشاورزی است.
حاجی‌زاده ادامه داد: قرار شد سازمان ملی مسکن و وزارت راه و شهرسازی به استان کمک کنند و خرید زمین را انجام دهند اما زمانی که صاحبان زمین متوجه این موضوع شدند قیمت‌ها را افزایش دادند.
وی عنوان کرد: برای رفع این مشکل طرح‌هایی در دستور کار قرار دارد و در حال مطالعه برای مرکز استان هستند.
ایثارگران در اولویت طرح نهضت ملی مسکن هستند و قرار شده ادارات زمین‌های مازاد خود را برای ساخت مسکن با اولویت کارمندان و ایثارگران واگذار کنند.
اجاره‌های خودسرانه در کهگیلویه و بویراحمد؛ آیا این زخم درمان می‌شود؟
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اداراتی که زمین‌های مازاد خود را واگذار کنند تسهیلات بلاعوض دریافت می‌کند، اداراتی هم که زمین دارند اما کاربری مسکونی ندارد برای ساخت مسکن خانواده شهدا تغییر کاربری داده می‌شود.
آنگونه که به نظر می‌رسد کار کارشناسی لازم برای ساماندهی بازار ملک و اجاره خانه‌ها در یاسوج و دیگر شهر‌های استان صورت نگرفته است.
به گفته کارشناسان شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آمار‌های موجود در سال‌های اخیر به یکی ازشهر‌های مهاجرپذیر کشور تبدیل شده است.
سکونت این همه جمعیت در مرکز استان منطقی و اصولی نیست و محدودیت‌هایی باید برای فروش ملک و اجاره خانه‌ها به افراد در نظر گرفته شود.
چنانچه نظارت کافی بر بازار املاک استان صورت نگیرد با این انفجار جمعیتی باید شاهد گرانی‌های بیش از این هم باشیم اما درمان نهایی مشکل مسکن، اجرای طرح ملی مسکن است که دولت نیز آن را به شدت پیگیری می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کرایه خانه پارسال ۶۰۰بود امسال شد ۱۵۰۰این ۲۰درصد بود
مردم از فرضیه های بافت خسته شدن از مرغ از نان از چ بگیم
دست مریضا کرایه بیشتر نکنید کمتر نخواستیم
Iran, Islamic Republic of
صد با یک بده من برات در شهر خانه پیدا میکنم
Iran, Islamic Republic of
میگی صد با یک بده انگاری صدمیلیون خیلی راحت ب دست میاد اجاره بها غیر قانونی و زیاده انشالله از چشم و گوش اونی زیاده اجاره بها و رهن میگیره در بیاد انشاالله
چ خبره مگه هر سال گرون میکننن خر تو خره
Iran, Islamic Republic of
نسبت به مصالح و هزینه های ساخت و ساز اجاره هیچی نمیشه
Iran, Islamic Republic of
اجاره بها و ساخت ساز بنده خدا امروزه مگه کسی رو اصول و قواعد ساخت ساز داره کم کاری و غیره
بی کیفیتی و غیره
Iran, Islamic Republic of
اجاره خانه تو شهر یاسوج خیابان سجوب خیلی بیش از حد بی رحمانه بالاس
ایمان
Russian Federation
برای انتشار این خبر و فشار به مسئولان خواب رفته با تاخیر عمل شد حالا چرا نمیدونم ، فصل اجاره نشینی تمام شده کبنا نیوز ،مردم تحت فشار گذاشتن صاحبان ملک ولی هیچ ارگانی ورود نکرد الان هم دیگه فایده ایی نداره
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1