تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۵۴۱۸۲
هراس از یک احتمال واقعی!

انتخابات آمریکا، اوکراین را تسلیم پوتین می‌کند؟

۰
انتخابات آمریکا، اوکراین را تسلیم پوتین می‌کند؟
کبنا ؛در عرصه سیاست خارجی نیز جمهوری خواهان به دو جناح های نئوریگانیست و ترامپیست تقسیم خواهند شد؛ طبیعتا هر دو جریان دولت بایدن را برای توقف حمایت از اوکراین تحت فشار قرار خواهند داد و تلاش می کنند تا زمینه را برای افزایش رویارویی میان واشنگتن و پکن هموار کنند.
به گزارش کبنا، مردم آمریکا در شرایطی خود را برای انتخابات میان دوره ای کنگره آماده می کنند که جنگ در اوکراین امروز در کانون توجه افکار عمومی این کشور قرار دارد. تا به امروز ایالات متحده برای تقویت نظامیان اوکراینی تلاش های بین المللی را رهبری کرده و حمایت های نظامی و اقتصادی حیاتی را در اختیار کی یف قرار داده است، با این همه شکاف سیاسی حاکم بر ساختار آمریکا گویای این است که این حمایت ها شاید بعد از اعلام نتایج کنگره بدین شکل ادامه نیابد.
سایه نبرد اوکراین بر کارزار میان دوره ای
تا به امروز کوین مک کارتی، رهبر ارشد جمهوری خواهان و رهبر اقلیت مجلس نمایندگان بیش از هرکدام از چهره های جمهوری خواه در باب حمایت های واشنگتن از کی یف اظهار نظر کرده و اوایل اکتبر هم عباراتی حاشیه ساز بر زبان آورد و گفت کنگره تحت کنترل جمهوری خواهان قرار نیست چک سفید در اختیار اوکراین قرار دهد؛ همزمان 30 قانونگذار دموکرات مترقی نیز نامه ای خطاب به بایدن نوشتند و بر برقراری آتش بس در اوکراین تاکید کردند؛ نامه ای که به واسطه حاشیه های بسیار اواخر اکتبر پس گرفته شد.
 مارجری تیلور گرین نیز اخیرا گفته «تنها مرزی که دموکرات ها نگرانش هستند، مرزهای اوکراین است نه مرزهای جنوبی آمریکا. با این همه تحت مدیریت جمهوری خواهان  حتی یک اسکناس پول هم به اوکراین فرستاده نخواهد شد.کشور ما دوباره به اولویت اول ما تبدیل می شود!».این اظهارات و فعل و انفعال ها در حالی رسانه ای شده که داده های نظرسنجی ها نشان از آن دارد که افکار عمومی مردمان آمریکا از تداوم سیاست های حمایتی آمریکا به شدت استقبال می کنند.نظرسنجی رویترز و ایپسوس اوایل اکتبر نشان داد که 73 درصد آمریکایی ها بر این باورند که ایالات متحده باید از اوکراین حمایت کند. همزمان 66 درصد از پاسخ دهندگان هم گفتند که واشنگتن به طور خاص باید تسلیحاتش را در اختیار کی یف قرار دهد. این در حالی است که براساس اطلاعات نظرسنجی های مشابه که دو ماه قبل نتایج شان رسانه ای شدند، حمایت ها 51 درصد بیشتر بود.آخرین نظر سنجی دانشگاه مریلند هم نتایج مشابهی را منتشر کرده است.
مصاف جمهوری خواهان با افکارعمومی
با لحاظ کردن این واقعیت که نتیجه جنگ روسیه در اوکراین چندان روشن نیست، آرای آمریکایی ها در کارزار پیش رو این پتانسیل را ایجاد خواهد کرد تا چشم انداز ژئوپلتیکی جهان بالاخص اروپا در سال های آینده تغییر کرده و شکلی تازه پیدا کند. دانیل فرید، عضو برجسته شورای آتلانتیک بر این باور است که اگر جمهوری خواهان کنگره(حتی مجلس نمایندگان) را در اختیار بگیرند، پویایی سیاسی داخلی در واشنگتن به سمت رویارویی با جمهوری خواهان پیش خواهد رفت؛جریانی که وقت خود را صرف ادعاها و اتهام ها می کنند.
download
تکرار تاریخ؛ ظهور انزواطلبان؟

 در عرصه سیاست خارجی نیز جمهوری خواهان به دو جناح های نئوریگانیست و ترامپیست تقسیم خواهند شد؛ طبیعتا هر دو جریان دولت بایدن را برای توقف حمایت از اوکراین تحت فشار قرار خواهند داد و تلاش می کنند تا زمینه را برای افزایش رویارویی میان واشنگتن و پکن هموار کنند. هر دو جریان همچنین بر تقسیم هزینه های بیشتر(مرادهزینه های دفاعی است) تاکید خواهند داشت. نئوریگانیست ها از عقب نشینی در برابر پوتین (مصالحه با پوتین)خواهند گفت در حالی که استدلال ترامپیست ها بر محور کاهش حمایت از اوکراین استوار است؛ هرچند این گروه نیز از توافق با پوتین استقبال خواهند کرد چرا که آن را در راستای منافع ملی ایالات متحده می دانند. پس می توان گفت که موضع این جریان بی شباهت به موضع انزواطلبان بی تفاوت به ظهور پوتین در اواخر دهه 1930 نخواهد بود.
چند صدایی در صف دموکرات ها
در این میان دموکرات ها نیز ممکن است در باب حمایت از اوکراین درگیر انشعاب شوند، بدین معنا که دموکرات های تندرو و رادیکال و چپ موضع مشابه جمهوری خواهان اتخاذ خواهند کرد تا آمریکا را از اوکراین دور کنند. با این همه تعدادشان بسیار کم خواهد بود.
هراس از یک احتمال واقعی!
درخواست ها برای مذاکره در باب شرایط پوتین بدین معنا است که آمریکا باید اوکراین را وادار کند تا مردم و جغرافیای خود را تسلیم روس ها نماید؛ هرچند تا مادامی که پوتین به دنبال پیروزی به دست نیامده در اوکراین باشد، کشاکش ها در این سرزمین ادامه خواهد یافت. سوریا ایوانز، عضو ارشد شورای آتلانتیک معتقد است زلنسکی در سال 2019 به سختی آموخت که سیاست داخلی ایالات متحده تا چه اندازه می تواند بر واقعیت های اوکراین تاثیر بگذارد. از همین رو او و تیمش حق دارند نگران نتایج نظرسنجی ها باشند.
Stand with Ukraine
 پیش بینی این که جمهوری خواهان تهدیدهایشان در باب کاهش کمک های اوکراینی را اجرایی خواهند کرد یا نه، غیر ممکن است، اما این احتمال واقعی است. به باور ایوانز، برنامه پوتین روشن بود. او با ایجاد بحران انرژی و افزایش تورم به نارضایتی های عمومی دامن زد تا زمینه را برای سقوط رهبران و دولت های مخالفش هموار کند. در چنین شرایطی اگر جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرند و به کاهش حمایت آمریکا از کی یف رای دهند، طبیعتا در راستای منافع پوتین عمل خواهند کرد.
نباید به پوتین فرصت داد
گروهی بر این باورند که جو بایدن و مشاورانش در باب حمله روسیه به اوکراین کوتاهی کرده اند، با این حال آنگونه که ناظران می گویند کمک به پوتین برای فتح نسل کشی خودخوانده دموکراسی اروپایی در حال ظهور، راهی اشتباه برای نشان دادن انتقادهای مشروع از سیاست خارجی آمریکا است.
حال  نتیجه انتخابات میان دوره ای هر آنچه باشد، آمریکا نباید به پوتین فرصتی برای مانور دهد. کریستینا هوک، استادیار دانشگاه کنسو بر این باور است که افکار عمومی آمریکا در اوکراین به شکل قابل توجهی دو حزبی و با دوام است تا جایی که 73 درصد آمریکایی ها در نظرسنجی اخیر رویترز و ایپسوس خواهان تداوم حمایت های آمریکا از اوکراین در برابر شمشیرهای هسته ای روسیه هستند، دو سوم آنها نیز می گویند که جنگ را از نزدیک دنبال می کنند بالاخص آن که پویایی های مهم نظامی در این جغرافیا به شکلی برجسته به نفع کی یف تغییر کرده است.
خطر اخلاقی تسلیم
اعداد راوی این واقعیت است که اجماع در باب اوکراین بر چرخه کارزار پیش رو حاکم است. پس صرف نظر از نتایج انتخابات میان دوره ای، به نظر می رسد اکثریت سیاستمداران در راهروهای احساس های عمومی رای دهندگان خود که به درستی خطراخلاقی تسلیم در برابر خشونت روسیه را درک کرده اند، ناچار خواهند شد خواسته های حامیانشان را منعکس کنند.
از آنجایی که سیاستگذاری چرخه انتخابات ایالات متحده پس از انتخابات میان دوره ای تغییر خواهد کرد؛ به نظر می رسد بیانیه های دو حزبی در باب اهمیت استراتژیک شکست آشکار روسیه و همچنین حفظ نظم جهانی مبتنی بر قواعد ثبات سیاسی و موفقیت اقتصادی ایالات متحده افزایش خواهد یافت. هرچند هنوز نمی توان انگیزه رهبران کنگره درباره اوکراین را پیش بینی کرد. داگ کلاین، تحلیلگر معتقد است که اوکراین امروز تنها موضوعی است که برای هر دو حزب آمریکا در اولویت قرار دارد.
صداهایی که رقیب را جسورتر می کند
صرف نظر از انتخابات میان دوره ای، عموم آمریکایی ها حامی تداوم حمایت ها از اوکراین هستند. این احتمال هم وجود دارد که اکثریت کنگره بر حمایت بیشتر از این کشور در برابر روسیه تاکید کنند. طبیعتا این خبر، خبر خوبی است با این حال در هر دو طرف( اعم از دموکرات و جمهوری خواه) صداهایی به گوش می رسد که روسیه را جسورتر خواهد کرد و اوکراین را در موضع ضعف قرار خواهد داد. از همین رو، دولت بایدن در حال بررسی طرحی قانونی است تا به واسطه آن امکان ارسال بسته حمایت دیگری به اوکراین هموار شود.
_methode_times_prod_web_bin_8946d69c-5ad2-11ed-8b80-edb247d13355
بایدن به خوبی این حقیقت را می داند که گاها مخالفت خوانی های اقلیت ها نه تنها به هرج و مرج حاکم دامن زده بلکه مانع از آن شده تا رئیس جمهوری قانونی درست را امضا کند. حال اگر مخالف خوان ها در کنگره افزایش یابند، کمک های مستمر به اوکراین ممکن است به هدف تبدیل شوند. فعلا شواهد نشان می دهد که علیرغم مواضع تند جمهوری خواهان و اقلیتی از دموکرات ها، اجماعی در باب حمایت از اوکراین ایجاد شده مشروط بر آن که دوستان کی یف تلاش ها برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی را ادامه دهند و بدین طریق سیاستمدار مخالف سیاست های حمایتی را در تنگنا قرار دهند.
نفع چشمگیر همسایه از جنگ اوکراین/ واکنش مالی به‌امیرعبداللهیان
اکوایران نوشت؛ "مزایای جنگ اوکراین برای گرجستان"، "ادامه موشک‌پراکنی‌های «اون»"،"بازگشت آمریکا به گزینه راه حل دو کشوری"، "واکنش مالی به اظهارات‌امیر
عبداللهیان"، "پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بر« قائم ۱۰۰»"، "ارسال محموله‌های مشکوک کره‌شمالی به روسیه" و "حمله بایدن به توئیتر" سرخط رسانه‌های دنیا را در نیم‌روز گذشته شکل داده‌اند.
مزایای جنگ اوکراین برای گرجستان؛ ثروت روس‌ها به همسایه کوچک تزریق می‌شود!
در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین، اروپا را درگیر رکودی خفه‌کننده کرده، گرجستان در مسیر تبدیل شدن به یکی از سریع‌ترین اقتصاد‌های در حال رشد جهان در سال جاری است. به نوشته رؤیترز، مؤسسه‌های بین‌المللی برآورد کرده‌اند انتظار می‌رود که این کشور ۳. ۷ میلیون نفری در دریای سیاه چندی دیگر در میانه رونق ناشی از مصرف، رشد قوی ده درصدی تولید اقتصادی را به نام خود ثبت کند. در چنین شرایطی اقتصاد متوسط ۱۹ میلیارد دلاری گرجستان قادر است بازار‌های نوظهوری چون ویتنام و صادرکنندگان نفت چون کویت را که تحت تأثیر قیمت‌های بالای نفت خام هستند را دور بزند.
این رونق در شرایطی اوج گرفته که ۱۱۲ هزار نفر روس با آغاز جنگ روسیه به اوکراین وارد گرجستان شده‌اند. بسیاری ثروت و فن‌آوری را با خود آوردند؛ رخدادی که موجب افزایش قیمت‌ها شده و برخی گرجی‌ها را از بخش‌هایی از اقتصاد مانند بازار اجاره مسکن و آموزش بیرون کرده است. رهبران تجاری گرجستان هم نگران هستند که در صورت پایان جنگ و بازگشت رو‌ها به کشور، این بازیگر رکود سختی را تجربه کند. با این حال فعلا اقتصاد گرجستان از مزایای نزدیکی به یک ابرقدرت- که هر دو گذرگاه مرزی مشترک دارند و سیاست مهاجرتی لیبرال که به روس اجازه می‌دهد در این کشور زندگی و تجارت داشته باشند، بهره می‌برد. براساس گزارش بانک مرکزی گرجستان بین ماه های‌آوریل و سپتامبر، روس‌ها بیش از یک میلیارد دلار از طریق بانک‌ها به این کشور منتقل کردند که پنج برابر بیشتر از ماه‌های مشابه در سال ۲۰۲۱ است.
ادامه موشک پراکنی‌های «اون»؛  هراس از عبور شبه جزیره از آستانه هسته ای 
ارتش کره جنوبی اعلام کرد، در حالی که سئول و واشنگتن به رزمایش نظامی شش روزه خود پایان دادند، کره شمالی چهار موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای غربی پرتاب کرد. به نوشته رؤیترز، کره شمالی مجموعه‌ای از موشک‌ها را پرتاب کرده از جمله یک موشک بالستیک قاره پیمای ناموفق احتمالی که با محکومیت ایالات متحده، کره جنوبی و ژاپن روبرو شده است و این گمانه زنی را مطرح کرده که این بازیگر می‌تواند برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ ازمایش هسته‌ای را از سر بگیرد.
پرتاب موشک‌های اخیر توسط پیونگ‌یانگ در حالی انجام می‌شود که آمریکا و کره جنوبی تمرین طوفان هوشیار را که اغاز کرده بودند به پایان رساندند. به گفته سئول، این موشک‌ها حدود ۱۳۰ کیلومتردر ارتفاع ۲۰ کیلومتری پرواز کردند. پیونگ‌یانگ رزمایش آمریکا و کره جنوبی را اقدامی تحریک‌آمیز خواند و خواستار توقفش شده بود. کره جنوبی هم در پاسخ به این اظهار نظر ۱۸۰ جنگده‌اش را در نزدیکی مرز‌های دو کره به پرواز در آورد.

بازگشت آمریکا به گزینه راه حل دو کشوری؛  بلینکن تعهد آمریکا برای تعریف فلسطین مستقل را تکرار کرد
وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی‌اش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بر تعهد واشنگتن در باب راه حل دو کشور در تنش‌های میان اسرائیل و فلسطین تأکید کرد. به نوشته الجزیره در این بیانیه آمده است که دیپلمات ارشد آمریکایی در این تماس تلفنی درباره تلاش‌های مشترک برای بهبود کیفیت زندگی مردم فلسطین و افزایش امنیت و آزادی این مردمان رایزنی داشت. بلینکن نگرانی عمیق خود را در باب وضعیت کرانه باختری و تشدید تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی و جان دادن فلسطینی‌ها ابزار کرد و از اسرائیل و فلسطین خواست تا خوددار باشند. بلینکن همچنین بر تعهد به راه حل دو کشوری و تعریف فلسطینی مستقل در کنار اسرائیل تأکید کرد آن هم در میانه افزایش خشونت‌ها.
واکنش مالی به اظهارات‌امیر عبداللهیان
ایرنا نوشت  رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد آمریکا و نماینده ویژه این کشور در امور ایران به اظهارات حسین‌امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران درباره پهپاد‌های ایرانی واکنش نشان داد و مدعی شد: این واقعیت ندارد.‌امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران خواستار توقف جنگ روسیه و اوکراین و بازگشت طرفین به مذاکره است، تأکید کرد: پهپاد‌هایی که به روسیه داده‌ایم مربوط به ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین است و اگر برای ما ثابت شود روسیه از پهپاد ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده، نسبت به آن بی‌تفاوت نخواهیم بود. با  این حال این مقام آمریکایی در ادامه کارزار رسانه‌ای چند وجهی واشنگتن علیه تهران ادعا کرد: ایران تعداد محدودی پهپاد پیش از جنگ، نداد. آن‌ها ده‌ها فروند را همین تابستان منتقل کردند و نیرو‌های نظامی ایرانی اکنون با حضور در مناطق اشغالی اوکراین به روسیه کمک می‌کنند که از آن‌ها علیه غیرنظامیان اوکراینی استفاده کنند.
پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره بر« قائم ۱۰۰»
فارس نوشت: آزمایش پروازی زیر مداری موتور مرحله اول رافع در ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰ با موفقیت انجام پذیرفت. بنا بر این گزارش، ماهواره بر سوخت جامد قائم ۱۰۰، ماهواره‌ای است که با سه مرحله سوخت جامد قادر خواهد بود ماهواره‌های با وزن ۸۰ کیلوگرم را در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دهد. در آزمایش اخیر موتور مرحله اول ماهواره بر قائم ۱۰۰ که همان موتور سوخت جامد رافع است و در دی ماه  ۱۴۰۰ آزمایش زمینی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته بوده، مورد آزمایش پروازی زیر مداری قرار گرفت. با عبور از این مرحله در آینده‌ای نزدیک ماهواره ناهید سازمان هوافضای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بهره‌برداری از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قائم ۱۰۰  در مدار قرار می‌گیرد.
محموله‌های مشکوک از کره شمالی راهی مسکو شدند؛  تعامل تسلیحاتی مسکو و پیونگ؟
یک‌اندیشکده آمریکایی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای تأکید کرد، قطاری از کره شمالی راهی روسیه شده آن هم دو روز پس از آنکه آمریکا اعلام کرد اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهند پیونگ‌یانگ مخفیانه برای روسیه گلوله‌های توپخانه‌ای به منظور استفاده در جنگ با اوکراین ارسال می‌کند. به نوشته خبرگزاری رؤیترز، مؤسسه فکری نورث ۳۸ که بر تحولات در کره شمالی نظارت دارد، اعلام کرد: طی چند سال گذشته این نخستین بار است که شاهد حرکت قطاری در این مسیر بوده‌ایم، اگرچه سرویس دامپزشکی روسیه روز چهارشنبه گزارش داده بود که قطاری حامل چند رأس اسب وارد کره شمالی شده است. کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به عنوان یک سوارکار اسب مشتاق شناخته می‌شود.
داده‌های گمرکی روسیه نشان می‌دهند که کره شمالی در سال‌های گذشته هزاران دلار برای خرید اسب‌های اصیل از روسیه هزینه کرده است. این‌اندیشکده در گزارش خود آورده، غیرممکن است که از روی این تصاویر بتوانیم متوجه هدف اصلی این قطار شویم اما این تردد در بحبوحه گزارش‌ها فروش تسلیحات از کره شمالی به روسیه و انتظار کلی از سرگیری تجارت میان این دو کشور صورت گرفت.
حمله بایدن به توئیتر:  این ابزار دروغ پراکنی را متوقف کنید!
جو بایدن می‌گوید شبکه اجتماعی توییتر ابزار دروغ پراکنی در سراسر جهان است. به گزارش رؤیترز، بایدن در ادامه گفت که ایلان ماسک، کارآفرین آمریکایی که اخیراً شبکه اجتماعی توئیتر را خرید،   در حقیقت ابزار دروغ در سراسر جهان را خریده؛ این اظهارات در حالی ایراد شد که توییتر تحت رهبری ایلان ماسک روز جمعه اخراج نیمی از نیروی کارش را اعلام کرد اما توضیح داد کاهش نیرو‌ها در تیم مسئول  برای جلوگیری از انتشار اطلاعات دروغ کمتر بوده است. هم‌زمان با اخراج پنجاه درصد از کارمندان توییتر، چند برند مشهور نیز تبلیغات خود در این شبکه اجتماعی را به دلیل نگرانی در خصوص سیاست‌های تعدیل محتوا در این رسانه اجتماعی متوقف کردند. جو بایدن در یک مراسم حمایت مالی در این باره گفت امروز  چیزی که همه ما نگرانش هستیم این است: ایلان می‌آید شرکتی را می‌خرد که به انتشار اخبار دروغ در سراسر جهان می‌‍پردازد. دیگر در آمریکا ویراستاری وجود ندارد. پسچطور ما انتظار داریم بچه‌ها بتوانند مسائل هولناک را درک کنند. کارین ژان پی‌یر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید پیشتر به خبرنگاران گفته بود که جو بایدن صراحتاً درباره لزوم کاستن از سخنرانی‌های اشاعه‌دهنده نفرت و اطلاعات غلط حرف‌زده است. چنین باوری شامل حال توییتر و سایر رسانه‌های اجتماعی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1