تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۴۵۴۰۱۳
سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد در گیاهان دارویی تا چه اندازه موفق خواهد بود؟

داروخانه‌ای به وسعت یک استان

۰
داروخانه‌ای به وسعت یک استان
کبنا ؛ سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در راستای حمایت از اشتغال و توسعه کشت گیاهان داروئی از کشاورزان و بهره بردارانی که سطح اراضی بیشتری را به کشت گیاهان داروئی اختصاص دهند علاوه بر توزیع نهاده، تسهیلات کم بهره بیشتری می‌دهد.
به گزارش کبنا، ایرنا در گزارشی نوشت، طرح توسعه گیاهان دارویی در مراتع و مزارع شیبدار و حتی گلخانه‌ها کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر اهمیت آن در حفظ مراتع و محیط زیست پایدار فعالیتی سودآور برای بهره برداران است که هم اکنون در کهگیلویه و بویراحمد در دست اجراست.
کهگیلویه وبویراحمد سرزمین ناشناخته گیاهان دارویی
استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی با توجه به وجود مناطق سردسیری و گرمسیری  یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید و رشد گیاهان دارویی است به گونه‌ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید.
این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود.
تدوین سند توسعه گیاهان داروئی هموار کردن راه توسعه و احیا 
کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

با تدوین سند گیاهان دارویی استان از سال گذشته تاکنون گام‌های خوبی در این راستا برداشته شده است.
به منظور ترویج و استفاده از گیاهان دارویی با همکاری جهاد کشاورزی و منابع طبیعی  در زمینی به مساحت حدود سه هکتار گیاهان دارویی مختلف از جمله آنغوزه، باریجه، نرگس، موسیر، زعفران و غیره کشت شده تا برای تکثیر این گیاهان از آن استفاده شود.
برای فراوری این گیاهان نیز شرکت دارویی زرد بند (سینره) مشاوره‌های لازم را انجام می‌دهد.
در سال جدید با حمایت دولت در ارائه تسهیلات کم بهره زمینه حفظ، احیا و درآمدزایی این طلابی سبز در استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد بیش از پیش فراهم خواهد شد.
متقاضیان کشت گیاهان داروئی با بهره بالا وام کم بهره دریافت می‌کنند
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی در سال جاری توسعه کشت گیاهان داروئی در اراضی کشاورزی و شیبدار است.
سید علی معتمدی پور پرداخت تسهیلات به بهره برداران گیاهان هدفمند داروئی را راهبرد جدید دولت برای حمایت از کشاورزان و بهره برداران دانست و بیان کرد: در این راستا اقتصادی بودن و میزان آب بری گیاهان داروئی از سوی کارشناسان در راستای ارائه تسهیلات رصد می‌شود.
وی با اشاره به شرایط اقلیمی متفاوت استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: توسعه گیاهان داروئی با برنامه‌ریزی هدفمند از سوی کارشناسان در شهرستان‌های مختلف دنبال خواهد شد.
۵۵۰ هکتار زیر کشت گیاهان داروئی خواهد رفت
معتمدی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی کارشناسان در شناسایی مناطق مختلف ۵۵۰ هکتار از اراضی شهرستان‌های استان زیر کشت انواع گیاهان داروئی خواهد رفت.
وی ادامه داد: کشت گیاهان داروئی با توجه به برنامه حمایتی دولت در این استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
معتمدی پور گفت: سال گذشته در ۲۹۷ هکتار از اراضی کشت گیاهان داروئی بیش از یک‌هزار و ۸۰ تن انواع گیاه داروئی برداشت شد.
کشت گیاهان داروئی در اراضی شیبدار
کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

کاهش نزولات آسمانی و نبود اشتغال در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد طی سالیان اخیر یک چالش جدی محسوب می‌شود.
در سال جاری کارشناسان جهاد کشاورزی استان وجود اراضی شیبدار در مناطق گرمسیری و سردسیری را فرصت مناسبی برای توسعه، درامد زایی و اشتغال متقاضیان و بهره بردار علاقمند به کشت گیاهان داروئی دانستند و در این راستا  با برنامه‌ریزی دولت در حمایت از کشاورزان این طرح را اجرا خواهند کرد.
مجری طرح کشت گیاهان داروئی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه گفت: یکی از برنامه‌های اصلی جهاد در حمایت از اشتغال و درآمدزایی از گیاهان داروئی توسعه کشت در اراضی شیبدار و کشت گلخانه‌ای است.
عبدالرضا حسینی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هکتار از اراضی شیبدار باغی  گل محمدی که درآمدزایی خوبی دارد کشت می‌شود.
وی اضافه کرد: تاکنون در ۲۰۰ هکتار از اراضی شیبدار گل محمدی کشت شد.
عبدالرضا حسینی بیان کرد: برنامه‌ریزی جهاد در حمایت از کشاورزان گیاهان داروئی کشت یکساله و چند ساله خواهد بود.
وی افزود: بهره برداران می‌توانند در کشت یکساله ۱۰ گیاه داروئی از جمله زیره، بابونه، گشنیز، چای ترش و در کشت چند ساله ۲۰ گیاه از جمله گل محمدی، گل گاوزبان، آویشن، شیرین بیان و باریچه کشت کنند.
حسینی تصریح کرد: با توجه به میانگین بارش سالانه استان که بیش از ۲۵۰ میلی‌متر است این کشت‌ها علاوه بر درآمد زایی بیشتر نقش مهمی در توسعه صنعت داروئی نیز دارد.
۶۰ بهره بردار تحصیل کرده در کشت گیاهان داروئی مشارکت دارند
وی با اشاره به همکاری چندین ساله این تعداد متخصصان کشت گیاهان داروئی در استان گفت: این بهره برداران در شهرستان‌های مختلف استان کار کشت بصورت آبی و دیم را انجام می‌دهند.
حسینی رقابت در صنعت گیاهان داروئی برای بهره برداران استان کهگیلویه و بویراحمد را بسیار سخت دانست و بیان کرد: بیشتر گیاهان داروئی تولید شده در استان از سوی شرکت‌ها در دیگر استان‌ها ازجمله فارس و اصفهان به فروش می‌رسد.
وی تصریح کرد: در سال جاری با حمایت همه جانبه از بهره برداران در افزایش تولیدات انبوه و باکیفیت پیش‌بینی می‌شود طی سالیان آینده شرکت‌های فعال خارجی در حوزه گیاهان داروئی پیش قدم شوند.
ارائه تسهیلات با همکاری جهاد و بانک‌های عامل
کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

مجری طرح کشت گیاهان داروئی جهاد کشاورزی ارائه تسهیلات به بهره برداران کشت گیاهان داروئی را در راستای ارزآوری و تولید اشتغال دانست و گفت: این تسهیلات از سوی جهاد و بانک عامل صندوق کارآفرینی‌امید به بهره برداران ارائه خواهد شد.
حسینی بهره تسهیلات ارائه شده به بهره برداران از سوی جهاد کشاورزی را ۱۲ درصد با تنفس یکساله دانست و افزود: در صورتی که بهره برداران بیش از ۳۰ هکتار به کشت گیاهان داروئی تخصیص دهند در ارائه تسهیلات حمایت ویژه می‌شوند.
وی اضافه کرد: تاکنون کشت در ۵۵ هکتار به بانک کشاورزی برای دریافت تسهیلات معرفی شد.
حسینی مبلغ این میزان تسهیلات را ۵۳ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: جهاد کشاورزی هیچ گونه محدودیتی در معرفی بهره برداران به بانک‌ها عامل در کشت گیاهان داروئی ندارد.
توسعه کشت نوین در راستای جذب سرمایه‌گذار
حسینی ریسک کشت گیاهان داروئی را بسیار زیاد دانست و گفت: کشت‌های نوین و درآمدزا مورد توجه کارشناسان کشت گیاهان داروئی است.
این مسئول افزود: با توجه به اقلیم چهار فصل استان منطقه‌یابی برای کشت گیاهان داروئی خاص از جمله آویشن شیرازی و دنایی انجام شد است.
حسینی اضافه کرد: یکی از مزیت‌های اصلی کشت‌های نوین نیاز به آب کم برای رشد است که در شرایط کنونی کم آبی و بحران خشکسالی کمک بزرگی به بهره برداران  گیاهان دارویی می‌کند.
تشکیل کارگروه گیاهان داروئی هدفمند و توسعه محور
استفاده از گیاهان  دارویی در کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز تا کنون مرسوم بوده و به نوعی در هر خانه‌ای نمونه‌ای از این گیاه برای استفاده‌های مختلف، تسکین انواع درد‌ها و بخصوص در این فصل از سال که بیماری سرماخوردگی صف‌های شلوغی را در مراکز بهداشتی و درمانی ایجاد کرده بوی معطر دم‌نوش دارو‌های گیاهی  فضای خانه‌ها را معطر کرده است.
گذشته از اینکه این درو‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد قدمت دیرینه‌ای دارد اما بعد از مدت‌ها در سال جاری جهاد کشاورزی در راستای درآمدزایی و ایجاد اشتغال برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است.
عضو هیأت علمی مرکز آموزش تحقیقات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌های حمایتی دولت در راستای توسعه کشت گیاهان داروئی را بسیار مناسب دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت می‌تواند کهگیلویه و بویراحمد را به عنوان استان الگو در تولید و کشت گیاهان داروئی معرفی کند.
یوسف عسکری تصریح کرد: با تشکیل کارگروه حمایت از بهره برداران کشت گیاهان داروئی بصورت برنامه محور و علمی دنبال خواهد شد.
تأمین نهاده گامی مؤثر در راستای توسعه کشت گیاهان داروئی
وی بیان کرد: در سال جاری علاوه بر حمایت تسهیلاتی از بهره برداران جهاد کشاورزی کار خرید بذر، نشاء و پیازچه دارو‌های گیاهی را نیز انجام می‌دهد.
کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد
عسکری تصریح کرد: در مناطق مختلف استان این نهاد‌ها بر اساس اقلیم‌بندی سردسیری و گرمسیری به مراکز تحویل داده شد.
وی اضافه کرد: با توجه به انتخاب ۲ کارشناس ناظر در مراکز شهرستان‌ها، گیاهان داروئی کشت خواهند شد که بهترین صرفه اقتصادی را برای بهره بردار داشته باشند.
عسکری برگزاری کلاس‌های حضوری با حضور بهره برداران در مزارع را یکی دیگر برنامه‌های جهاد در سال جاری دانست و گفت: برگزاری این کلاس‌ها نقش مهمی در کیفیت تولید و اقتصادی بودن خواهد داشت.  
کشت مشارکتی برنامه منابع طبیعی در توسعه گیاهان داروئی
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پنج تن و ۶۰۰کیلوگرم بذر گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه برای کشت در مراتع این استان تأمین شده تا به صورت رایگان بین بهره برداران توزیع شود.
گودرز باقری تصریح کرد:  به منظور کمک به احیای مراتع استان بذر گیاهان دارویی خریداری و به صورت رایگان بین بهره برداران توزیع می‌شود.
باقری تصریح کرد: عملیات اجرایی کشت گیاهان دارویی پاییز امسال و پس شروع بارندگی‌ها در ۶ هزار هکتار از مراتع این استان در قالب طرح‌های مشارکتی اجرا می‌شود.
وی بیان کرد: امسال کشت گیاهان دارویی در مراتع مناطقی مانند تنگ سرخ، دشت روم، سپیدار و شبلیز انجام می‌شود.
باقری فرد تأکید کرد: حفظ سرمایه‌های طبیعی مراتع، ایجاد اشتغال موقت و رونق تولید محصولات ارزشمند گیاهان دارویی از مزایای توسعه گیاهان دارویی است.
وی عنوان کرد: بر اساس سند جامع گیاهان دارویی ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع، جنگل‌ها و اراضی کشاورزی کم بازده استان زیرکشت گیاهان دارویی خواهد رفت که در صورت اجرایی شدن این طرح سالیانه ۱۵۶هزار و ۶۷۰ تن گیاه دارویی شامل شیرابه آنغوزه، برگ مورد، آلورئه ورا و گل محمدی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود. کهگیلویه و بویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است. این استان دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع است.
کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد
راه‌اندازی کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران
استاندار کهگیلویه و بویراحمد این استان  چهار فصل را ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال دانست و گفت: برنامه‌ریزی جهاد در راستای توسعه کشت گیاهان داروئی به بهبود کسب و کار و توسعه استان کمک زیادی می‌کند.
سید علی احمدزاده کمبود زیرساخت‌ها در استان را یکی از مشکلات دانست و افزود: کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران نقش مهمی در تشویق بهره برداران و جذب سرمایه‌گذاران خواهد داشت.
وی اضافه کرد: با توجه به پیشرفت ۹۲ درصدی این طرح پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک این طرح به بهره‌برداری کامل برسد.
احمدی تصریح کرد: با بهره‌برداری از این طرح علاوه بر سودآوری گیاهان داروئی استان ۵۵ نفر به صورت مستقیم و  یکهزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.
وی اضافه کرد: تاکنون هزار میلیارد ریال برای ساخت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران از سوی ستاد اجرایی فرمان امام هزینه شده است.
در مرحله اول کارخانه گیاهان دارویی در قالب تولید عصاره، اسانس و بسته‌بندی اجرا خواهد شد. در این واحد تولیدی فرآوری، بسته‌بندی مرکبات و دیگر محصولات تولیدی کشاورزان پیش‌بینی شده است. کارخانه گیاهان دارویی در زمینی به مساحت ۶هزار متر مربع با زیر بنای چهار هزارو ۵۰۰متر مربع در دست ساخت است.  
کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شد
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۸ تن شیرابه گیاه دارویی آنغوزه امسال در عرصه‌های ملی این استان برداشت شد.
سعید جاوید بخت، افزود: بهره کشاورزان از فروش این میزان گیاه دارویی آنغوزه بیش از ۱۹۰ میلیارد ریال در سالجاری بوده است.
وی اظهار داشت: این میزان شیرابه در ۲۷۰ هکتار از عرصه‌های ملی استان در مناطق تنگ سرخ بویر احمد و کاکان تولید شد.
جاوید بخت با بیان اینکه از هر بوته گیاه دارویی آنغوزه ۷۰ تا ۱۰۰ گرم شیرابه برداشت می‌شود افزود: شیرابه گیاه دارویی آنغوزه به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی ابراز کرد: تاکنون ۵۵هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه، باریجه و ملوس رفته است.
جاوید بخت تصریح کرد: این میزان گیاه دارویی در مناطق مختلف استان اعم از تنگ سرخ بویراحمد، کوه خامین باشت، تنگ سرخ و کاکان، کوه سیاه و کوه سفید لنده، دمه سادات و شبلیز دنا کشت شده است.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از برنامه‌ها و اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع و به تبع آن منابع طبیعی استان حفظ، توسعه، احیا و بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی است.
وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد دارای استعداد‌های زیادی در بخش گیاهان دارویی است گفت: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از ۲ هزار گونه گیاهی است که از این تعداد ۴۵۰ گونه آن دارویی است. گیاه آنغوزه به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته‌ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به ۲. ۵ متر می‌رسد، ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است، برگ‌های بزرگ و ضخیم دارد به طوری که طول آن‌ها تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد.
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1