تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۵۳۷۵۲
ویژه‌های کبنانیوز:

ماجرای تنش و درگیری در دانشگاه تربیت مدرس / سخنگوی قوه قضاییه: اکنون بازداشتی زیر ۱۸ سال نداریم؛ همگی تعیین تکلیف شده‌اند / عده‌ای از سلبریتی‌ها احضار و تعدادی هم بازداشت شده‌اند/ دادستان اراک: فوت یک مرد ۳۱ ساله ربطی به اغتشاشات ندارد

۱
۰
ماجرای تنش و درگیری در دانشگاه تربیت مدرس / سخنگوی قوه قضاییه: اکنون بازداشتی زیر ۱۸ سال نداریم؛ همگی تعیین تکلیف شده‌اند  / عده‌ای از سلبریتی‌ها احضار و تعدادی هم بازداشت شده‌اند/ دادستان اراک: فوت یک مرد ۳۱ ساله ربطی به اغتشاشات ندارد
کبنا ؛در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های کبنا نیوز» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه رسانه‌ها و روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
ماجرای تنش و درگیری در تربیت مدرس
به گزارش کبنا، رئیس دانشگاه تربیت مدرس اتفاقات ظهر امروز این دانشگاه را روایت کرده و تاکید کرد که شان و منزلت دانشگاه باید حفظ شود.
فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه از ساعت ۱۲ امروز تعدادی از دانشجویان این دانشگاه تجمع اعتراضی داشتند که در نهایت منتهی به درگیری در این دانشگاه شد، گفت: این تجمع از ساعت ۱۲ امروز آغاز شد اما از ساعت ۱۳ به مدت ۴۰ دقیقه تنش‌هایی بین این دانشجوها با حراست و دانشجوهای بسیجی دانشگاه ایجاد شد که در این تنش و درگیری ۲ نفر از دانشجویان بسیجی از ناحیه سر و بازو صدمه دیدند.
وی در گفتگو با فارس درباره درخواست معترضین گفت: این افراد خواستار حضور مختلط دانشجویان خانم و آقا در سلف‌های دانشگاه بودند.



به گفته دانشجو، حراست و دانشجویان بسیجی دانشگاه در طول تجمع اعتراضی صورت پذیرفته در ظهر امروز تمام تلاش خود را برای برقراری آرامش در دانشگاه کردند، آنها با حفظ آرامش سعی می‌کردند فضای دانشگاه را آرام کنند اما ۴ ـ ۵ نفر از معترضین اجازه برقراری آرامش را نمی‌دادند که در نهایت درگیری بین دانشجویان به وجود آمد.
وی با تاکید بر اینکه مسوولیت برگزاری کمیته انضباطی برای دانشجوهایی که حرمت دانشگاه را حفظ نکردند با معاون دانشجویی دانشگاه است، گفت: اگر شکایتی از دانشجویان صورت بپذیرد برای برگزاری کمیته انضباطی این دانشجویان فراخوانده می‌شوند. احتمال دارد که عده‌ای از خارج دانشگاه وارد شده و مسبب ایجاد تنش شده باشند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: در جایگاه پدری از دانشجویان می‌خواهم که اجازه ندهند احساسات آنها بر منطق و عقلشان غلبه کند، دانشجویان باید شان و قداست دانشگاه را حفظ کنند. اگر اعتراضی وجود دارد، می‌توان این اعتراض را در فضایی دموکراسی و مناسب‌تر و با حفظ حرمت‌ها مطرح کرد. دانشجویان باید منزلت خودشان و دانشگاه را حفظ کنند.
دانشجو با اشاره به جمعیت ۱۲ هزار نفری دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس، گفت: در تجمع اعتراضی امروز حداکثر ۱۵۰ دانشجو یعنی حدود یک درصد از دانشجویان حضور داشتند و بهتر بود این افراد به نظر سایر دانشجویان هم احترام بگذارند.
وی با تاکید بر اینکه از آغاز سال تحصیلی تمام کلاس‌های درس دانشگاه تربیت مدرس برگزار شده است، گفت: تا کنون بیش از ۹۹ درصد از دانشجویان نیز در کلاس‌های درس حضور داشتند و مباحث علمی، آموزشی و پژوهشی این دانشگاه بدون هیچ مشکلی برقرار است.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشکر از اساتید و دانشجوهایی که برای حفظ شان و منزلت دانشگاه تلاش می‌کنند، تاکید کرد که فضای دانشگاه نباید آشوب و اغتشاش شود و فضاهایی همچون کرسی‌های آزاداندیشی برای طرح مباحث مختلف وجود دارد و دانشجوها می‌توانند در این فضا مباحث خود را مطرح کنند.
دانشگاه شریف: به دلیل فراهم نبودن محیطی آرام کلاس‌های نودانشجویان تا اطلاع ثانوی مجازی‌ست

بنا بر اعلام دانشگاه صنعتی شریف، کلاس‌های مقطع کارشناسی ۱۴۰۱ این دانشگاه مجددا به صورت مجازی برگزار می‌شود.
به گزارش «انتخاب»؛ با توجه به ادامه ناآرامی‌ها در دانشگاه صنعتی شریف از ابتدای هفته جاری، هیئت رئیسه این دانشگاه اعلام کرد که با توجه به تداوم برخی مشکلات و فراهم نبودن محیطی آرام برای حضور دانشجویان نوورود، کلاس‌های این دانشجویان تا اطلاع ثانوی همچنان به صورت مجازی برگزار می‌شود.
بنا بر اعلام این دانشگاه، هر گونه تغییر در نحوه برگزاری کلاس‌های دانشجویان کارشناسی نوورود حداقل سه روز قبل از تغییر از طریق کانال آموزش اعلام خواهد شد.
دادستان اراک: فوت یک مرد ۳۱ ساله ربطی به اغتشاشات ندارد / جسد او در مکانی کشف شده که هیچ تجمعی شکل نگرفته بود / تست‌های مولتی دراگ این فرد از نظر آمفتامین، متا آمفتامین و مرفین مثبت بوده

ربیع الله قربانی دادستان مرکز استان مرکزی درباره این موضوع گفت: شنبه شب، جسد مردی ۳۱ ساله در ساختمان نیمه کاره‌ای در نزدیکی محل سکونتش در شهرستان اراک کشف شد.
وی افزود: جسد این فرد در مکانی کشف شده که در آن مکان هیچ گونه تجمعی شکل نگرفته است و فوت این شخص ارتباطی با اغتشاشات اخیر نداشته است.
مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: «اخیرا ادعا شده است فردی در اراک در جریان اغتشاشات اخیر کشته شده است، این در حالی است که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این فرد در محلی فوت کرده است که هیچگونه تجمعی در آنجا وجود نداشت.»
به گزارش کبنا به نقل از قوه قضاییه، ربیع الله قربانی دادستان مرکز استان مرکزی درباره این موضوع گفت: شنبه شب، جسد مردی ۳۱ ساله در ساختمان نیمه کاره‌ای در نزدیکی محل سکونتش در شهرستان اراک کشف شد.
وی افزود: جسد این فرد در مکانی کشف شده که در آن مکان هیچ گونه تجمعی شکل نگرفته است و فوت این شخص ارتباطی با اغتشاشات اخیر نداشته است.
وی افزود: طبق معاینات اولیه جسد هیچگونه جای زخم، شکستی اندام دست، پا، گردن و جمجمه همچنین خونریزی مغزی مشاهده نشده است.
قربانی اظهار کرد: بر اساس آزمایش‌های اخذ شده از جسد، تست‌های مولتی دراگ از نظر آمفتامین و متا آمفتامین و مرفین مثبت بوده است.
دادستان استان مرکزی با بیان اینکه نمونه آزمایش سم شناسی از جسد اخذ شده است که نتیجه آن متعاقباً از طریق پزشکی قانونی اعلام می‌شود، گفت: تعیین علت تامه فوت بستگی به نتیجه آزمایش سم شناسی پزشکی قانونی دارد.
تسنیم: "آرنیکا قائم‌مقامی" ۱۰ روز قبل، از پنجره اتاق خواب خود به پایین پرتاب شده و پس از ۱۰ روز فوت کرده / پدر "آرنیکا " گفته که با هک شدن آی‌پی تلفن همراهش، عکس‌های دخترش به عنوان ضرب و جرح در جریان اغتشاشات توسط ماموران پلیس در فضای‌مجازی منتشر شده
خبرگزاری تسنیم نوشت: پدر مرحومه "آرنیکا قائم‌مقامی" با مراجعه به دادسرای امور جنایی با بیان اینکه فوت دخترش ارتباطی با اغتشاشات اخیر نداشته است، جزئیاتی از نحوه فوت دخترش را بیان کرد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد، دختر جوان ۱۰ روز قبل از پنجره اتاق خواب خود به پایین پرتاب و به بیمارستان گلستان منتقل شده که پس از ۱۰ روز اقدامات درمانی، روی تخت این بیمارستان فوت کرده است.

خبرگزاری تسنیم نوشت: پدر مرحومه "آرنیکا قائم‌مقامی" با مراجعه به دادسرای امور جنایی با بیان اینکه فوت دخترش ارتباطی با اغتشاشات اخیر نداشته است، جزئیاتی از نحوه فوت دخترش را بیان کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: یکشنبه اول آبان ماه سال 1401 مرگ دختر جوانی روی تخت بیمارستان گلستان، توسط پدرش به کلانتری 102 پاسداران گزارش داده شد که با اعلام این خبر، تیمی از ماموران کلانتری 102 پاسداران با دستور میثم حسین‌پور؛ بازپرس ویژه قتل شعبه چهارم دادسرای امور جنایی راهی بیمارستان شدند و تحقیقات ابتدایی را آغاز کردند.
بررسی‌های اولیه نشان می‌داد، دختر جوان 10 روز قبل از پنجره اتاق‌ خواب خود به پایین پرتاب و به بیمارستان گلستان منتقل
شده که پس از 10 روز اقدامات درمانی، روی تخت این بیمارستان فوت کرده است.
روز گذشته پدر مرحومه نیز هنگام مراجعه به کلانتری 102 پاسداران اعلام کرده از هیچکس در رابطه با فوت دخترش شکایتی ندارد و دخترش از پنجره اتاق‌ خواب خود سقوط کرده است.
تحقیقات تکمیلی بازپرس پرونده نیز صحت گفته‌های پدر آرنیکا را تایید کرد مبنی بر اینکه وی در جریان اغتششات اخیر تهران، حضور نداشته و بنابر گفته‌های پدر متوفی، هنگامی که این دختر جوان از پنجره اتاق خود به پائین سقوط کرده با توجه به جراحتی که داشته با پدرش حرف می‌زده است همچنین وی هیچگونه مصرف قرص یا دارویی نداشته است.
روز گذشته پدر مرحومه در شعبه چهارم دادسرای ناحیه 27 (امور جرائم جنایی) برای سیر مراحل قانونی مراجعه کرده است؛ پدر مرحومه روز گذشته به بازپرس پرونده گفته است که در رابطه با مرگ دخترش شکایتی ندارد و دخترش هدف هیچ ضرب و جرحی در جریان اغتشاشات قرار نگرفته و بر اثر سقوط فوت کرده است همچنین وی در رابطه فوت فرزندش گفته هنگامی که وارد اتاق آرنیکا شده، پی‌برده دخترش به پایین پرتاب شده است و پس از حضور ماموران اورژانس در محل حادثه، آرنیکا به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شده است.
در ادامه تحقیقات، پدر "آرنیکا قائم‌مقامی" گفته که با هک شدن آی‌پی‌ تلفن همراه، عکس‌های دخترش به عنوان ضرب و جرح در جریان اغتشاشات توسط ماموران پلیس در فضای‌مجازی منتشر شده است که بابت این موضوع از عاملان این اتفاق شکایت دارد.
میثم حسین‌پور؛ بازپرس ویژه قتل شعبه چهارم دادسرای امور جرائم جنایی تهران با تایید این جزئیات در این باره  گفت: خبر منتشر شده در فضای‌مجازی مبنی بر ضرب و جرح مرحومه " آرنیکا قائم‌مقامی" در جریان اغتشاشات توسط ماموران پلیس کذب محض است و مرحومه براثر سقوط از پنجره خانه خود فوت کرده است همچنین تحقیقات در رابطه با این پرونده ادامه دارد.
کیهان: ۸۳‌درصد زنهای ایرانی می‌گویند به حجاب اعتقاد دارند

روزنامه کیهان نوشت: بحث «حجاب» در ایران نمی‌تواند دستمایه یک شورش موفق علیه نظام و ارزش‌های آن گردد و یکی از مهم‌ترین نقطه ضعف‌های دشمن در آشوب‌های اخیر، این بود که از حجاب شروع کرد و البته بحث حجاب در یک عنوان بزرگ‌تر یعنی «زنان» هم همین حکایت را دارد؛ یعنی ایجاد اغتشاش و تنش با موضوع زنان نیز درجمهوری اسلامی به سرانجام نمی‌رسد و خود به نقطه ضعف دشمن در طراحی توطئه تبدیل می‌شود.
بر همین اساس در اغتشاش‌های اخیر سه اتفاق به موازات هم افتاده است؛ یک اتفاق این است که اگرچه عده معدودی از دختران در سنین ۱۵ تا ۲۰ سال خارج از گود آشوب‌ها روسری را از سر برگرفتند، حجاب به شعار میدانی تبدیل نشد، در این میان ۸۳ درصد بانوان در نظرسنجی گفته‌اند به حجاب اعتقاد دارند و بیش از ۷۰ درصد گفته‌اند حتی در میهمانی‌های خانوادگی روسری خود را حفظ می‌کنند. 
دومین موضوع گستردگی اغتشاشات بود که دشمن روی آن حساب کرد، ولی آنچه عملاً اتفاق افتاد، بسیار کمتر از برنامه و انتظار دشمنان بود؛ بنابراین معلوم شد که بحث حجاب در جامعه ایران تحریک‌کننده نیست.
اصولاً در ۴۳ سال گذشته حجاب در جامعه ایران یک چالش واقعی نبوده است، تا بی‌حجابی بتواند ماده تحریک باشد. سومین موضوع حضور بسیار ناچیز زنان در اغتشاشات بود. برابر آمار‌های موجود از حدود یک دهم یک درصد جمعیت کشور که در فضای اغتشاش قرار گرفتند، فقط ۲۱ درصد آنان را خانم‌ها که عمدتاً در سنین بین ۱۵ تا ۲۲ سال بودند، تشکیل دادند. در واقع آنچه اتفاق افتاد، تجمعات محدود مردانه به نام زنان بود!
سخنگوی قوه قضاییه: در پرونده حوادث اخیر، اکنون بازداشتی زیر ۱۸ سال نداریم؛ همگی تعیین تکلیف شده‌اند / ۲۰۰ گروه در حال بررسی پرونده دانشجویان هستند / عده‌ای از سلبریتی‌ها احضار و تعدادی هم بازداشت شده‌اند
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: علاوه بر دانشجویان که وضعیت آن‌ها از سوی ۲۰۰ گروه در حال بررسی است، افراد زیر ۱۸ سال هم کلاً تعیین تکلیف شده‌اند و اگر پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل شده باشد در روند رسیدگی قرار می‌گیرد، اما کسی از آن‌ها الآن در بازداشت نیست.
وی همچنین درباره احضار تعدادی از سلبریتی‌ها، ورزشکاران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران گفت: عده‌ای از این افراد به‌استناد دلایل قانونی احضار شدند و حسب مورد هم تعدادی از آنها بازداشت شده‌اند، این موضوع وجود دارد و دستگاه قضائی در این زمینه به تکلیف قانونی خودش عمل می‌کند و البته نسبت به این موضوع اهتمام دارد.


سخنگوی قوه قضائیه گفت: کسانی که برای حضور مردم در اغتشاشات زمینه‌سازی، تشویق و ترغیب می‌کنند، مطمئن باشند که مرجع قضائی با قاطعیت با آن‌ها برخورد می‌کند و باید درصدد جبران خسارات و صدمات و ظلمی که به مردم وارد کرده‌اند، باشند.
مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز خود درباره مجازات برخی چهره‌های شاخص در حوادث اخیر اظهار کرد: تشخیص اینکه فعل یا ترک‌فعلی، جرم تلقی می‌شود یا نه با مقام رسیدگی‌کننده به پرونده است که متمسک به محتویات پرونده و مقررات آن را احصا می‌کند و تشخیص می‌دهد که فعل یا ترک‌فعل آیا وصف مجرمانه دارد یا نه.
به نوشته خبرگزاری تسنیم، وی ادامه داد: اما بابت اینکه این‌ها چه شرایطی دارد، اعلام می‌کنم که قوه قضائیه بر این مهم تأکید دارد تا مسببین و کسانی که زمینه‌سازی و تحریک می‌کنند، تشویق و ترغیب می‌کنند و شرایط را و بستر را برای حضور عده‌ای در میدان فراهم می‌آورند، مطمئن باشند که مرجع قضائی در صورت احراز جرم آنها، با قاطعیت با مجرمان برخورد می‌کند و باید این‌ها درصدد جبران خسارات و صدمات و ظلمی که به مردم وارد کرده‌اند بربیایند.
ستایشی افزود: این کار در دستور کار قوه قضائیه است و تا انتها ادامه دارد. نگاه ما به احقاق حق در این زمینه است و باید آن کسانی که صدماتی وارد کردند و خونی را ریختند و به برخی خانواده‌ها صدمه و ضرر‌هایی رساندند که برخی از آن‌ها غیرقابل اندازه‌گیری است، اقدامات خود را جبران کنند و مقررات نسبت به این قضیه متعدد است از جمله قانون مجازات اسلامی و سایر مقرراتی که قاضی رسیدگی‌کننده تشخیص می‌دهد و بر اساس آن عمل می‌کند.
احضار تعدادی از سلبریتی‌ها، ورزشکاران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران
وی همچنین درباره احضار تعدادی از سلبریتی‌ها، ورزشکاران، هنرمندان و روزنامه‌نگاران گفت: عده‌ای از این افراد به‌استناد دلایل قانونی احضار شدند و حسب مورد هم تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند، این موضوع وجود دارد و دستگاه قضائی در این زمینه به تکلیف قانونی خودش عمل می‌کند و البته نسبت به این موضوع اهتمام دارد.
ستایشی در خصوص آمار‌های فعالیت دستگاه قضا در حوزه حفظ حقوق عامه گفت: در دستگاه قضائی پرداختن به موضوع حفظ حقوق عامه جایگاه ویژه‌ای دارد و در این خصوص بیش از ۶۲ هزار فقره پرونده در دادسرا و بیش از ۵۹ هزار فقره پرونده در محاکم تشکیل شده است که برای بیش از ۵۶ هزار فقره پرونده حکم صادر شده است و بیش از ۴۳ هزار نفر محکوم شده‌اند. از این تعداد ۳۵۹۳ نفر محکوم به حبس شدند که ۴۳ درصد این افراد متصرفین اراضی ملی و منابع طبیعی هستند. ۸۵۹۰ مورد هم مورد پلمب و توقیف بوده که ۴۴ درصد آن مربوط به سلامت و بهداشت عمومی بوده است. حدود ۸۱ درصد از مجموع ۴۴ هزار و ۱۱۰ مورد
قلع‌وقمع محدثات مربوط به تغییر کاربری اراضی کشاورزی بوده است.
تحریک مردم به درگیری و کشتار و تجزیه‌طلبی و آشوب، جرم سیاسی نیست
ستایشی در ادامه این نشست خبری درباره اینکه آیا اقدام برخی سیاسیون که به‌دنبال دوقطبی‌سازی هستند و از ادبیات اپوزیسیون استفاده می‌کنند شامل جرم سیاسی می‌شود یا نه، گفت: قانون جرم سیاسی سال ۹۵ تصویب شده و موارد این جرم را مشخص کرده است. در اتفاقات اخیر یک‌سری از جرایم احصا شده است که قانونگذار ابراز کرده است که این‌ها منصرف از جرم سیاسی است و جرم سیاسی تلقی نمی‌شود. تحریک مردم به درگیری و کشتار و تجزیه‌طلبی و آشوب، در شمول جرایم سیاسی نیست و جداگانه مطابق قوانین موضوعه (ماهیتی و شکلی) مورد رسیدگی واقع می‌شود.
وی افزود: مباشرت، مشارکت و معاونت در جرم و حتی در شروع جرم، جرم سیاسی نیست. جرایم حدود و قصاص و سوءقصد به مقامات داخلی و خارجی و آدم‌ربایی و تهدید به بمب‌گذاری و هواپیماربایی و راهزنی دریایی و سرقت و تخریب اموال، در شمول جرم سیاسی تلقی نمی‌شود، اما نشر اکاذیب اگر همراه با نگاه سلطه و اخلال در امنیت کشور نباشد، در شمول جرم سیاسی است.
ستایشی درباره افراد بازداشت‌شده در اغتشاشات اخیر هم گفت: فرمان مقام معظم رهبری به قوه قضائیه مبتنی بر این مطلب بود که بازداشتی‌های اغتشاشات تقسیم‌بندی شوند. بلادرنگ پس از دریافت این دستور، با صدور بیانیه‌ای از طریق قوه قضائیه اعلام کردیم که غربالگری و تفکیک کسانی که در این اغتشاشات مرتکب جرم شدند شروع شده است و با قوت و قدرت استمرار پیدا می‌کند. افرادی که کم‌گناه و مرتکب جرم خفیف شده باشند و روان مردم را مورد تعرض قرار نداده باشند و تخریب و تحریق و آشوب نکرده باشند، این افراد مورد رأفت اسلامی و در جایگاهی قرار می‌گیرند که دادگاه می‌تواند به آن‌ها ارفاق دهد و کمک کند.
وی تأکید کرد:، اما کسانی که مرتکب جرایم خشن و تخریب و تحریق و تعرض به حقوق مردم و قتل شده باشند، این‌ها بدانند قوه قضائیه نسبت به این‌ها برخورد عبرت‌آموز و بازدارنده و بااقتداری صورت می‌دهد، البته رسیدگی به جرم مرتکبه و اعمال مجازات از تکالیف قانونی مقام قانونی صادرکننده در دادگاه صالحه است.
ستایشی ادامه داد: با دستور رئیس قوه و تأکیدات وی دادسرا‌ها با سرعت و دقت لازم ـ برای آنکه حقی تضییع نشود ـ تفکیک بازداشتی‌ها را و کار را در حوزه دادستانی انجام دادند و قسمتی از پرونده‌ها در دادسرا تعیین تکلیف و منتهی به صدور قرار مجرمیت شده‌اند و برخی هم منع تعقیب گرفتند. پرونده‌ها حسب مورد به دادگاه کیفری دو یا دادگاه انقلاب ارسال می‌شود. در سراسر کشور این محاکمات شروع شده است و تهران، استان البرز، استان اصفهان و استان کردستان پیشتازان در ارسال پرونده به دادگاه‌ها هستند و سایر استان‌ها هم امور را با سرعت انجام خواهند داد تا کسانی که مجرم هستند تعیین تکلیف شوند.
وی تأکید کرد: شرایط مجرمین در دادگاه رصد و بررسی می‌شود و کسانی که از اعمال خود پشیمان شده باشند با ارفاق در محکومیت مواجه می‌شوند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره قاچاق مشروبات الکلی و ساخت زیرزمینی آن و واکنش دستگاه قضا به این موضوع گفت: در ابتدا تأکید می‌کنم که اتکا و استناد به آمار‌های غیررسمی در نشست‌های رسمی و رسانه‌ای منطبق با موازین و صحیح نیست؛ اما اجمالاً قبول داریم که متأسفانه آمار‌هایی که در خصوص قاچاق مشروبات الکلی داریم آمار‌های مطلوبی نیست. ضابطانی که در این عرصه خدمات مؤثر و ویژه‌ای دارند درصدد پیگیری در این زمینه هستند که با موضوع قاچاق کالا و ارز با قاطعیت برخورد کنند و برنامه‌های کنترلی و مقابله‌ای خوبی تدارک شده است که به‌زودی اجرایی و عملیاتی می‌شود.
وی افزود: معاونت مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و قاچاق در دادستانی‌کل هماهنگی ویژه‌ای با ستاد مبارزه با قاچاق و نیز با سازمان‌های مربوطه دارند و تفاهمنامه‌های خوبی هم در خصوص همکاری‌ها امضا شده است. سازمان اموال تملیکی هماهنگی خوبی با گمرک دارد و مشکلات آن‌ها به حداقل رسیده که سهم مؤثر آن در بازدید میدانی رئیس و دیگر مسئولان قوه قضائیه از مجموعه‌های گمرکی و اموال تملیکی است. در مبارزه با قاچاق در استان‌های ساحلی خلیج فارس یعنی هرمزگان و بوشهر و خوزستان ابلاغیه و دستورالعمل‌های لازم با توجه به اقتضائات مختلف اعلام شده است.
مبارزه با قاچاق کالا یک امر فراقوه‌ای است
ستایشی ادامه داد: مشکلاتی در حوزه گمرکی وجود دارد که باید با سرعت و تمسک به مقررات حل شود و اعتقاد ما این است که مبارزه با قاچاق کالا یک امر فراقوه‌ای است.
وی درباره پرونده قاتل محیط‌بان برومند نجفی گفت: ضارب مشخص است و معاونان و مباشران جرم هم شناسایی شده‌اند و ان‌شاءالله در ایام پیش‌ِرو با اقدامات رو به جلو شاهد دستگیری ضارب و معاونینش خواهیم بود.
سخنگوی قوه قضائیه درباره شایعات رسانه‌ای در خصوص احضار و بازداشت حسن عباسی در پی توهین او به فوتبالیست‌ها و همسران آن‌ها گفت: تاکنون برای وی در این خصوص پرونده‌ای تشکیل نشده است.
قوه قضائیه پناهگاه، هر شهروندی که مورد تعرض و خسارت و ظلم قرار گرفته است
سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره خسارت‌هایی که به مردم عادی در جریان اغتشاشات اخیر وارد شده است، گفت: برای مجموعه قضائی و دستگاه قضا رعایت عدالت و اجرای عدالت و قانون هیچ حد و مرزی ندارد و ما در این باره متوقف نیستیم. قوه قضائیه محل تظلم‌خواهی عموم افرادی است که از این ناحیه متضرر شده‌اند و کسانی که عامل خسارت هستند باید این موارد را جبران کنند. مباشران و معاونان و عاملان باید پاسخ‌گوی خسارت‌های مادی و معنوی به مردم باشند. هر شهروندی که فکر می‌کند در قبال حوادث تأسف‌باری که رخ داده است مورد تعرض و خسارت و ظلم قرار گرفته است، بداند که مراجع قضائی ملجأ و پناهگاه مظلومین هستند و باید این مرجع را پناه خود بدانند و به ما رجوع کنند.
وی درباره پرونده دانشجویان بازداشتی در حوادث اخیر هم گفت: ریاست قوه قضائیه دستورات مؤکدی را در خصوص تعیین تکلیف عاجل دانشجویانی که تحت تعقیب قرار گرفتند و احیاناً بازداشت شده‌اند داشت و موضوع را به دادستان‌کل کشور محول کرد که وی مراتب را پیگیری کرد. قریب به اتفاق دانشجویان در روز‌های اول اغتشاشات آزاد شدند و در زمان حاضر تعداد انگشت‌شماری از دانشجویان بازداشت هستند و آن‌هایی که بازداشت هستند بر اساس گزارش‌های موثق یا در معرکه بودند و وظیفه خاصی در میدان اغتشاشات داشتتد و یا ارتباطات خاصی با برخی شبکه‌ها و رادیو‌های تابلودار جنایت‌پیشه داشتند و علیه کشور اقدام کرده‌اند که مسایل این‌ها در دست بررسی است.
ستایشی همچنین اعلام کرد: علاوه بر دانشجویان که وضعیت آن‌ها از سوی ۲۰۰ گروه در حال بررسی است، افراد زیر ۱۸ سال هم کلاً تعیین تکلیف شده‌اند و اگر پرونده‌ای برای آن‌ها تشکیل شده باشد در روند رسیدگی قرار می‌گیرد، اما کسی از آن‌ها الآن در بازداشت نیست.
وی درباره شکایت از رسانه‌های دروغ‌پرداز که بر آتش اغتشاشات می‌دمند، گفت: دادستانی‌کل کشور بر این اعتقاد و نظر استوار است که علیه این گروه‌های استکباری که مشغول دروغ‌پراکنی و بیان سخنان کذب هستند اعلام جرم کند. مراتب در شورای‌عالی قضائی مطرح شده است و رئیس قوه قضائیه هم چگونگی فرایند را اعلام خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تذ
Iran, Islamic Republic of
اره این همه ادم خودشون
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
1