تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب : ۴۵۳۶۱۰
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۷/۳۰؛ بارش باران و برف در ۱۳ استان/ هوا ۱۵ درجه سرد می‌شود

۰
بارش باران و برف در ۱۳ استان / بارش ۱۱ استان ۱۰۰ درصد کاهش یافت
کبنا ؛سازمان هواشناسی با اشاره به بارش ۵ روزه باران و برف در ۱۳ استان کشور از کاهش ۱۵ درجه‌ای دما در برخی مناطق خبر و نسبت به خسارت به محصولات کشاورزی هشدار داد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز بارش در شمال غرب، سواحل دریای خزر،‌ ارتفاعات البرز، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و شمال استان‌های کرمانشاه،‌ همدان و قزوین پیش بینی شده است. طی امروز در مناطق ساحلی گیلان و مازندران بارش‌ها شدت خواهد داشت.
وزش باد همراه با کاهش دما در نوار شمالی به ویژه در سواحل شمالی و شمال شرق روی می‌دهد و در ارتفاعات البرز مرکزی و اردبیل بارش باران و برف انتظار می‌رود. 
فردا یکشنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، غرب مازندران، ارتفاعات استان‌های گلستان و سمنان بارش باران پیش بینی شده و بارش در شمال غرب و شمال شرق کشور کاهش می‌یابد.
دوشنبه در شمال غرب،‌ استان‌های کرمانشاه،‌ همدان،‌ قزوین، البرز و شمال مرکزی بارش باران،‌ وزش باد و گاهی رعدوبرق روی می‌دهد. بعدازظهر دوشنبه به‌تدریج در استان‌های گیلان و غرب مازندران افزایش ابر همراه با بارش پراکنده و وزش باد روی می‌دهد، ضمن این‌که در ارتفاعات البرز مرکزی بارش باران و برف پیش بینی شده است. 
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی سه‌شنبه بارش‌ها در شمال غرب کاهش یافته و همراه با نفوذ جریانات شمالی به سواحل دریای خزر، بارش برای استان‌های ساحلی، خراسان شمالی و خراسان رضوی آغاز می‌شود و دریای خزر مواج است. همچنین در استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز شامل زنجان، قزوین، البرز و تهران و در دامنه‌های زاگرس در استان‌های همدان، مرکزی و قم رگبار، وزش باد شدید و گاهی رعدوبرق پیش بینی می‌شود. طی این روز بارش‌های در شرق مازندران و گلستان شدت خواهد داشت.
چهارشنبه بارش در این مناطق کاهش یافته و جو آرامی در کشور حاکم می‌شود، فقط در استان‌های گیلان و شرق اردبیل بارش پراکنده و خفیف روی می‌دهد.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی و کاهش محسوس دما
نوع مخاطره: رگبار باران، در ارتفاعات بارش برف، وزش باد شدید موقتی، کاهش محسوس دما، کاهش دید بر اثر بارندگی و پدیده مه و در مناطق مستعد با رعدوبرق
منطقه اثر:
شنبه 1401/07/30: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، خراسان شمالی، ارتفاعات در استان‌های البرز و تهران.
یکشنبه 1401/08/01: شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات در استان‌های البرز، زنجان، تهران و سمنان.
اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اختلال در تردد، آب‌گرفتگی معابر عمومی، احتمال رانش و ریزش کوه، آسیب به سازه‌های موقت، تاخیر و احتمال لغو پرواز، خسارت به محصولات کشاورزی.
توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب و پرهیز از تردد و اسکان در حاشیه مسیل‌ها، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و تسریع در کاشت محصولات پاییزه. 
توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری
نوع مخاطره: وزش باد شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک
منطقه اثر:
شنبه 1401/07/30: کردستان، زنجان، کرمانشاه، مرکزی، جنوب آذربایجان غربی، لرستان، قزوین، جنوب سمنان، قم، تهران، شمال شرق اصفهان، خراسان رضوی و خراسان شمالی.
یکشنبه 1401/08/01: کردستان، زنجان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب اصفهان و جنوب آذربایجان غربی.
اثر مخاطره: احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز.
توصیه: احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها.
کاهش ۷۶.۸ درصدی بارش‌ها در کشور/ بارش ۱۱ استان ۱۰۰ درصد کاهش یافت

مطابق اطلاعات پهنه بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری (اول مهرماه ۱۴۰۱) تاکنون، بارش‌های کشور در مقایسه با بارش بلندمدت ۷۶.۸ درصد کاهش یافته است.
مطابق جدول مربوطه در سال جاری آبی بارش‌ها در 11 استان ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی و همدان 100 درصد کاهش یافته است.
در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، تهران،‌زنجان، و سیستان و بلوچستان بارش‌ها به‌ترتیب رشد منفی 98.5 درصد، 88.3، 92، 99.9، 97.4، 93.3، 97.7 و 90.3 درصد بوده است.
میزان بارش‌ها در استان‌های ساحلی دریای خزر یعنی گلستان، گیلان و مازندران نیز به ترتیب 60.5 درصدف 72 و 44 درصد بوده است.
در استان هرمزگان که سال آبی گذشته همواره بیشترین بارش‌ها را به خود اختصاص داده بود، بارش‌ها 60.9 درصد کاهش یافته است. در استان یزد نیز کاهش بارش 99.7 درصد در سال آبی جاری نسبت به دوره بلندمدت بوده است.
پیش از این سازمان هواشناسی اعلام کرده بود در پاییز امسال بارش‌ها در اکثر مناطق کشور کمتر از نرمال بوده و از اواسط آذرماه وضعیت بارش‌ها بهبود می‌یابد.
 بر اساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا نیمه آبان 4011 وضعیت بارش‌ها در کشور تا 50 درصد کاهش می‌یابد. این کاهش بارش به خصوص برای شمال غرب، شمال شرق و البرز مرکزی 20 تا 50 درصد برآورد شده است.
در یک ماه بعد یعنی از نیمه آبان تا نیمه آذرماه نیز این روند با شدت کمتری ادامه دارد و بیشترین کاهش بارش‌ها مربوط به استان‌های غربی و جنوب غربی کشور خواهد بود.
نیمه مهر تا نیمه آبان:
بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، در این دوره میانگین بارش کشور کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است. مطابق با میانگین بلندمدت، در این دوره نیمه جنوبی و شرقی کشور بارش قابل توجهی ندارند. بیشترین کاهش بارش به میزان 20 تا 50 درصد نسبت به نرمال در البرز مرکزی، شمال غرب، شمال شرق و به‌ویژه در استان‌های همسایه زاگرس روی می‌دهد.
این در حالی است که بارش در استان‌های گیلان، اردبیل و شرق آذربایجان شرقی در محدوده نرمال با گرایش اندک به بیش از نرمال است. به جز سواحل غربی خزر، در سایر مناطق کشور احتمال وقوع بارش انباشته بیشتر از نرمال کمتر از 35 درصد خواهد بود.
نیمه آبان تا نیمه آذر:
در این ماه بارش تمامی مناطق کشور کمتر از نرمال است و بیشترین کاهش بارش این دوره در برخی مناطق به بیش از 50 درصد می‌رسد. کاهش بارش در استان‌های واقع در غرب و جنوب غرب و دو سوی دامنه‌های البرز (به جز مناطق غربی آن) کاملاً مشهود خواهد بود. در تمام مناطق کشور احتمال وقوع بارش انباشته بیشتر از نرمال کمتر از 35 درصد است.
نیمه آذر تا نیمه دی:
در این ماه وضعیت بارش کشور به مقدار قابل توجهی بهبود می‌یابد. در حالی که پیش‌بینی می‌شود بارش در جنوب شرق، نوار شرقی، شرق البرز و بخش محدودی از غرب کشور کمتر از نرمال باشد، مناطق غربی خزر، استان اردبیل و جنوب غرب کشور، بارش در محدوده نرمال تا بیشتر از نرمال را تجربه خواهند کرد. انتظار می‌رود در مناطقی از شمال خلیج فارس، بارش در محدوده 20 تا 50 درصد بیشتر از نرمال باشد.
نیمه دی تا نیمه بهمن
در این ماه میانگین بارش کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود؛ با این حال توزیع آن به گونه‌ای است که در نیمه شمالی و غرب کشور گرایش به کمتر از نرمال و در نیمه جنوبی گرایش به بیشتر از نرمال دارد. انتظار می‌رود افزایش بارش‌ها در جنوب شرق بین 20 تا 50 درصد باشد.
نیمه بهمن تا نیمه اسفند
انتظار می‌رود در این ماه بارش در جنوب، جنوب غرب، بخش‌هایی از شمال غرب و شرق البرز در محدوده نرمال تا بیشتر از آن، در جنوب شرق گرایش به کمتر از نرمال و در سایر مناطق در محدوده نرمال باشد.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

بحران بدهی دولت؛ بدهکاری چه بر سر دولت می‌آورد؟

انتشار صورت‌های مالی بانک‌ها دولتی در سال گذشته، حاکی از زیان انباشته قابل توجه آن‌ها ...
اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اوین؛ از گاف لندنی تا بحران روایت

اغتشاش در اوین، به‌واقع یک گاف بزرگ انگلیسی بود. اول از جهت آنکه تصور کردند اوین را می‌توانند ...
1