تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۱
کد مطلب : ۴۵۳۲۲۴
کبنا گزارش می‌دهد؛

بحران فرهنگی در بیخ گوش پیچاب

۱
۱
بحران فرهنگی در بیخ گوش پیچاب
کبنا ؛
در صورت فقدان راه ارتباطی مطلوب، بخشی از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند. این دانش‌آموزان که اغلب دختر هستند، به جای اینکه با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا شوند، به دلیل نبود مدرسه مقاطع بالاتر (راهنمایی و دبیرستان)، وجود ماهواره و نبود مبلغ مذهبی، نه تنها با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا نمی‌شوند، بلکه تنها با فرهنگ غربی خو می‌کنند. در واقع در یک رقابت ناسالمِ گفتمانی، به راحتی فرهنگ غربی به خورد نوجوانان و جوانان این روستا داده می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور است که 44 درصد از جمعیت آن را روستائیان تشکیل می‌دهد. بخش زیادی از این روستاها، کم‌برخوردار و به زبان بهتر محروم هستند.
روستای پیچاب باشت یکی از روستاهای محروم شهرستان باشت است که از اصلی‌ترین مشکلات آن، جاده منطقه با وضعیت وخیمی است که دسترسی ارتباطی را بسیار سخت کرده است. البته این جاده نسبت به پارسال تغییر کرده و وضعیت آن بهبود یافته است.
این روستا در حوزه آموزش و پرورش نیز با کمبودهای جدی روبه‌رو است. در روستای پیچاب باشت، تنها مدرسه ابتدایی وجود دارد و متوسطه اول و دوم در آن نیست. به همین خاطر دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مقاطع متوطه اول و دوم با مسائلی روبرو هستند. برخی از این دانش‌آموزان مجبور می‌شوند ترک تحصیل کنند. برخی نیز به مناطق دیگر می‌روند و با وجود اینکه جاده منطقه چندان مطلوب نیست، با مخاطراتی روبرو می‌شوند. برخی نیز که مجبور می‌شوند در خوابگاه‌های دانش‌آموزی اسکان داشته باشند نیز باز هم دچار مشکلات، ملی، فرهنگی و ... می‌شوند.
حتی شنیده شده است که اغلب دانش‌آموزان دختر ترک تحصیل می‌کنند و مواردی نیز از خودکشی دختران در این روستا دیده می‌شود.
از سوی دیگر، استفاده از ماهواره در این روستا به دلیل مشکل در دریافت شبکه‌های تلویزیونی نیز زیاد است. همین عامل سبب هجوم فرهنگی غرب در این روستا شده است. علاوه بر این نبود مبلغ مذهبی، مزید بر علت شده است. در نبود عامل رسانه‌ای جمهوری اسلامی، مردم به سمت استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای سوق یافته‌اند. علاوه بر این، نبود مبلغ مذهبی، دریافت مؤلفه‌های فرهنگی را برای مردم روستا راحت‌تر و بدون مسأله کرده است. در حالی که اگر مبلغ مذهبی وجود داشت، در صورت نبود نبود رسانه ملی نیز باز چندان شاهد هجوم فرهنگ غربی نبودیم.
             
سخنان امام جمعه باشت در خصوص آسیب‌های اجتماعی 
حجت‌الاسلام گنجه‌ای امام جمعه باشت در گفت‌وگو با کبنا  نیز وجود این مسائل را تأیید کرد. وی یکی از مشکلات اصلی این روستا را نبود مبلغ مذهبی دانست و عنوان کرد: برای حل این مسائل وجود مبلغ مذهبی لازم است.
حجت‌الاسلام گنجه‌ای با اشاره به اینکه در نبود مبلغ مذهبی بسیاری از مشکلات مردم روی زمین می‌ماند، گفت: حتی برای کفن و دفن نیز مردم با مشکل مواجه هستند.
بنابراین در صورت فقدان راه ارتباطی مطلوب، بخشی از دانش‌آموزان ترک تحصیل می‌کنند. این دانش‌آموزان که اغلب دختر هستند، به جای اینکه با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا شوند، به دلیل نبود، مدرسه، وجود ماهواره و نبود مبلغ مذهبی، نه تنها با فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا نمی‌شوند، بلکه تنها با فرهنگ غربی خو می‌کنند. در واقع در یک رقابت ناسالمِ گفتمانی، به راحتی فرهنگ غربی به خورد نوجوانان و جوانان این روستا داده می‌شود.
همانطور که روشن شد برای حل این سه مسأله، فراهم کردن مقطع متوسطه، فراهم کردن دسترسی به رسانه ملی و وجود مبلغ مذهبی، ضرورت دارد. هر چند شاید دو موضوع اول زمان‌بر باشد، اما فرستادن یک مبلغ مذهبی در این روستا می‌تواند قدم اول برای کاهش آسیب‌هایی است که ممکن است در آینده نزدیک، نوجوانان این روستا گرفتار آنها شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
انصافا ماهواره هیچ چیز بدی ندارد شبکه های علمی واموزشی وخبری بسیار خوبی دارد
پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
فایل های مرتبط
1