تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۴۵۲۳۴۵
پایان نیکویی که پدر برای قصه تلخ مرگ فرزندش رقم زد

معامله زیبای پدر با مرگ دردناک فرزند (+ فیلم )

۵
۲
معامله زیبای پدر با مرگ دردناک فرزند (+ فیلم )
کبنا ؛ایثار پدر برای اهدای اعضای فرزندش که هنوز دانشجوی سال ششم پزشکی بود تجربه‌ای سخت، سهمگین و تکان دهنده است اما مردان و زنان بزرگی هستند که فریاد رس بیمارانی می‌شوند که ثانیه به ثانیه در انتظاراند که شاید لحظه نجات فرا رسد.
اهدای عضو هم برای آن‌هایی که باید با این لحظه سنگین کنار بیایند و تصمیم بگیرند که اعضای عزیزشان را اهدا کنند و برای آن‌هایی که در انتظار دریافت عضو هستند تا زندگی دوباره‌ای یابند، بسیار سخت و دردناک است.
به گفته رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران رتبه اول اهدای عضو در منطقه خاورمیانه و رتبه ۳۶ در دنیا است، اکنون ۶۵ هزار بیمار پیوند عضو شده‌اند.
۹۲۵ مورد اهدای عضو در سال گذشته در کشور انجام شده و اکنون ۲۵ هزار بیمار در لیست پیوند اعضا قرار دارند و میانگین روزانه ۷ تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو فوت می‌کند.
              
سخنان پدر در حین مراسم تشییع و خاکسپاری فرزند

سالانه ۳ هزار مرگ مغزی قابل اهدا در کشور رخ می‌دهد، از این تعداد تنها هزار مرگ مغزی به اهدا رسیده و اعضای قابل اهدای ۲ هزار بیمار مرگ مغزی به خاک سپرده می‌شود. چنانچه از هر بیمار مرگ مغزی ۳ عضو اهدا شود، حدود ۶ هزار عضو قابل پیوند به اهدا می‌رسد.
هر عضو اهدایی، یک زندگی را نجات می‌بخشد و فردی که دچار مرگ مغزی شده است، هرگز به زندگی باز نخواهد گشت.
آنچه باعث می‌شود خانواده‌ها به اهدای عضو رضایت دهند، آگاهی کافی در مورد مرگ مغزی است، مرگی که می‌تواند زندگی را هدیه دهد. نابودی کامل سلول‌های مغز به علت ورم مغز، توقف خون‌رسانی و نرسیدن مواد مغذی و اکسیژن به مغز در اثر مسدود شدن رگ‌هایی که از قلب به مغز می‌رسند باعث مرگ مغزی می‌شود.
مرگ مغزی با کما تفاوت دارد. در کما تنها سلول‌های مغز دچار اختلال عملکرد می‌‏ شود اما در مرگ مغزی تمامی سلول‌ها نابود می‌‏شوند و چیزی جز توده خمیری‏ شکل لزج باقی نمی‌‏ ماند.
پس از تأیید مرگ مغزی توسط پزشکان متخصص باید سریع‌تر تصمیم به اهدای عضو گرفت تا بتوان جان انسان یا انسان‌هایی را از مرگ نجات داد. مرگ مغزی مرگی است که می‌تواند زندگی‌بخش باشد.
روزانه خانواده‌های زیادی در راهروی بیمارستان‌ها چشم به انتظار اهدا‌کنندگان عضوی هستند که فداکارانه زندگی می‌بخشند و جان فرزند، پدر، مادر، برادر، خواهر و یا همسرشان نجات می‌یابد و برخی‌ها هم که کم اقبال‌اند ثانیه‌ها به بیمارشان مهلت نمی‌دهند و تا پیدا شدن عضو اهدایی مورد نظر جان بیمار تسلیم می‌شود.
یکی از این بیماران که حدود دو سال است در بیمارستان شیراز سرگردان است می‌گوید یکی از کلیه‌هایم از کار افتاده و دیگری هم اوضاع خوبی ندارد و باید هر چه سریع‌تر کلیه پیدا کنم.
این قبیل بیماران کم نیستند و چنانچه اعضای بیماران مرگ مغزی با رضایت خانواده آن‌ها اهدا شود مشکلات بسیاری از این بیماران مرتفع می‌شود.
در روز‌های اخیر کلیپی زیبا از سخنان پدری که در مراسم تشییع فرزندش در استان کهگیلویه و بویراحمد از کار پسندیده اهدای اعضای فرزندش انجام داده دست به دست می‌چرخد و واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی استان داشته است.
«یوسف نیکروز عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج و دارای دکترای مدرک زبان و ادبیات فارسی می‌باشد. فرزندش به نام ابوالفضل دانشجوی سال ششم پزشکی بود که به دلیل عارضه بیماری در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد و پدر سخاوتمندانه اعضای بدنش  را به بیماران نیازمند اهدا می‌کند.»
این پدر می‌گوید: اعضای اصلی فرزندم در بیمارستان اهدا شده بود و رئیس بیمارستان به خانواده ما اعلام کرد که جنازه را از بهشت زهرا تحویل بگیریم و آماده رفتن به سمت شهرستان چرام برای خاکسپاری باشیم.
وی ادامه داد: در این حین پزشک معالج فرزندم با من تماس گرفته و از من خواست که کاری انجام دهم.
نیکروز تأکید کرد: این پزشک گفت که توفیق دیگری می‌خواهد نصیب شما بشود و خواست چشمان ابوالفضل نیکروز هم اهدا شود.
این پدر می‌گوید که خدا را شاهد می‌گیرم که هر عضوی از اعضای فرزندم دکتر ابوالفضل نیکروز برای بیماری مفید است قلباً رضایت دارم. چرا که اعتقاد دارم که با خدا معامله می‌کنم.

این اقدام یکی از ناب‌ترین صحنه‌های انسانی است که در صفحه تاریخ برای همیشه ماندگار خواهد ماند و باید چنین افراد بزرگ منشی را تشویق کرد تا دیگران از این خودگذشتگی‌ها درس بگیرند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: امسال ششمین مورد ایثار ماندگار سال ۱۴۰۱ در کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده است و‌امید است این فرهنگ نیکو، بیش از پیش در این دیار نهادینه شود.
محمود شهامت افزود: اهدای عضو بیماران مرگ مغزی شده در کهگیلویه و بویراحمد، اینک به یک فرهنگ عمومی در بین مردم این استان تبدیل شده است.
با رواج فرهنگ پیوند عضو در میان مردم کهگیلویه بویراحمد، خانواده بیماران مرگ مغزی شده خود با واحد هماهنگی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هماهنگی و زمینه اهدای اعضای بدن بستگان خود را فراهم می‌کنند.
واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا از سال ۱۳۹۰ در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.
جوان‌ترین اهدا‌کننده عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد کودک ۱۹ ماهه و مسن‌ترین اهدا‌کننده عضو بیش از ۷۰ سال سن داشته است. اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تاکنون جان ۴۴۰ بیمار را نجات داده است.
افزون بر پنج هزار نفر از مردم نوع‌دوست کهگیلویه و بویراحمد فرم اهدای عضو پس از مرگ را تکمیل کرده‌اند. سال ۱۳۹۹ کهگیلویه و بویراحمد با ۱۶ مورد اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی رتبه سوم کشور به نسبت جمعیت را کسب کرد.

بیشتر بخوانید:

تجلی اوج فداکاری با مرگ پزشک نخبه کهگیلویه و بویراحمدی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
روحش شاد تسلیت به خانواده محترم نیکروز
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
Iran, Islamic Republic of
روح آقا ابولفضل عزیز شاد وخدا به خانواده اش صبربدهد ماهم یازده سال پیش همین کارا کردیم
پناه
Iran, Islamic Republic of
درود بر این پدر و مادر و روح آن مرحوم در آرامش
جلیل طاهری بختیاری
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد یادش گرامی باد خدا به خانوادش صبر بدهد 😭😭😭😭الهم صل علی محمد وآل محمد
ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ماجرای پیچیده آدم‌ربایی وحشتناک در مشهد!

ساعت ۶ صبح روز گذشته فردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و از ماجرای آدم ربایی همراه با کتک کاری ...
آقازاده‌های پروازی!

آقازاده‌های پروازی!

جدیدترین ترکش موج در جریان انتقادات از فرزند مهاجرتی مسئولین بعد از تاکید رئیس‌جمهور ...
اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

اعترافات ملکه انگلیس؛ پسر به مادر وفادار می ماند؟

عصر الیزابت به پایان رسیده؛ یکی از چهره های با نفوذ سلطنت بریتانیا که میراث عصر کلاسیک ...
فایل های مرتبط
1