تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۵۲۲۲۸
با تصویب هیئت رییسه در جلسه اضطراری صورت گرفت

از توافقات کامل تا وعده حضور تا پایان هفته / کی‌روش برای بدرقه اسکوچیچ می‌آید! / تاج تیم ملی روی سر «کی‌روش»

۵
۰
کی‌روش برای بدرقه اسکوچیچ می‌آید! / تاج تیم ملی روی سر «کی‌روش»
کبنا ؛ گروه ورزش - کمتر کسی است که نداند نخستین جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال بعد از بازگشت تاج برای روشن شدن تکلیف نیمکت تیم ملی برگزار شد. صدای پای کی‌روش درست بعد از پیروزی تاج در انتخابات فدراسیون فوتبال بود که به گوش رسید. این تنها برنامه انتخاباتی تاج بود که خیلی زود برای روشن شدن تکلیف آن با هیئت رئیسه جلسه گذاشت، آن‌هم در شرایطی که اسکوچیچ بی‌تفاوت به شرایط مبهمی که برای ادامه حضورش در تیم ملی فوتبال ایران دارد، دوشنبه راهی ورزشگاه دستگردی شد و به همراه دستیارانش مصاف هوادار- پرسپولیس را به تماشا نشست، در حالی که بعید بود نداند یک روز بعد هیئت رئیسه در خصوص وضعیت او و نحوه بازگرداندن کی‌روش به شور و مشورت می‌نشیند. پنهان کردن اتفاقات فدراسیون فوتبال کار ساده‌ای نیست و طولی نکشید که بعد از مکالمه تاج با کی‌روش بسیاری در جریان ریز صحبت‌های انجام شده با مرد پرتغالی قرار گرفتند. مربی که هشت سال روی نیمکت ایران نشست و حضور در دو جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ را با یوز‌های ایرانی تجربه کرد، اما بعد از عدم نتیجه‌گیری در جام ملت‌های قبلی راهش از ایران جدا شد تا تیم ملی برخلاف دو صعود قبلی حضورش در جام جهانی قطر با حواشی بسیاری توأم باشد. حالا، اما یک‌بار دیگر قرار است سکان هدایت تیم ملی به دست کی‌روش سپرده شود، اما نه طولانی‌مدت. توافقات این‌بار گویی چهار ماه است، ماهی ۵۰ هزار یورو و تا پایان بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی دنیا که کمتر از سه ماه تا آغاز آن زمان باقی مانده است. اصولی، اما در شرایطی منکر هرگونه بحثی در خصوص کی‌روش در جلسه هیئت رئیسه می‌شود و ادعا می‌کند عمده بحث‌ها درباره گزارش‌هایی از بخش‌های مختلف فدراسیون مانند اداری و تیم‌ملی بود و مواردی که نیاز به مصوبه هیئت رئیسه داشت که بعید است اردوی پیش‌رو با حضور اسکوچیچ همراه باشد. سخنگوی فدراسیون سعی دارد با منحرف کردن افکار عمومی و مطرح کردن مسائلی دیگر اندکی جو را آرام کند، اما دیگر تقریباً بر همگان مسجل شده اردوی اتریش و برگزاری بازی‌های دوستانه با  اروگوئه و سنگال بدون حضور اسکوچیچ و با همراهی کی‌روش برگزار خواهد شد.
فدراسیون گویا در نظر دارد تا امضای قطعی قرارداد چراغ خاموش حرکت کند، اما دیگر کار از کار گذشته و بازگشت کی‌روش تا پایان هفته نه فقط نقل محافل ورزشی شده که بحث در این خصوص را می‌توان از زبان مردم در کوچه و خیابان هم شنید. داستان کی‌روش خیلی وقت است که دیگر محرمانه نیست، اما فدراسیون کی قرار است به‌طور شفاف و واضح در این مورد اطلاع‌رسانی و تکلیف اسکوچیچ را مشخص کند، چیزی است که شاید تنها خود تاج می‌داند.
تاج تیم ملی روی سر «کی‌روش»
در حالی اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در اقدامی هماهنگ حاضر نشدند کوچک‌ترین اطلاعاتی درباره جزئیات جلسه اضطراری در فدراسیون فوتبال را بدهند اما به نظر می‌رسد کار استخدام کارلوس کی‌روشش سرمربی پرتغالی برای جانشینی دراگان اسکوچیچ تمام شده باشد.
اسکوچیچ که جانشین مارک ویلموتس سرمربی ناموفق بلژیکی شده و در دوره حضورش در تیم ملی ایران روند موفقی را تا صعود به جام‌جهانی قطر طی کرده بود با وجود برنامه‌های قبلی و توافق برای حضور در جام‌جهانی جای خود را به کارلوس کی‌روش خواهد داد. مربی پرتغالی که مهدی تاج حضورش روی نیمکت ایران را به عنوان یکی از وعده‌های خود ذکر کرده و در روزهای گذشته با وی به توافق رسیده است.
ظاهرا در جلسه دیروز هیئت رئیسه توافق کامل انجام شده و اختیار به تاج داده شده تا او برای مذاکره با کی‌روش کارهای نهایی را انجام بدهد و این مربی برای سومین حضور متوالی با تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی به تهران سفر کند و تیم را برای انجام دو مسابقه دوستانه برابر اروگوئه و سنگال به اتریش ببرد.
مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال ایران عقیده دارد تغییر دراگان اسکوچیچ و حضور کارلوس کی‌روش تصمیمی مثبت و در جهت بهبود شرایط تیم ملی به خصوص از نظر مدیریتی خواهد بود. این در حالیست که اسکوچیچ تا ظهر امروز در حال رتق و فتق امور مربوط به تیم ملی بود اما او دیگر‌ باید دفتر کار خود در PEC را ترک کرده و آن را تحویل نفر بعدی بدهد.
این خبر قطعی است و تاییدیه اعضای هیئت رییسه فدراسیون فوتبال را پای خود دارد.
همه چیزهایی که درباره بازگشت کی‌روش به ایران باید بدانید

کارلوس‌ کی‌روش پس از امضای قرارداد با فدراسیون فوتبال تا پایان جام‌جهانی و دریافت ماهانه ۵۰هزار یورو، آخر هفته به تهران می‌آید تا کارش را در تیم ملی آغاز کند.
یک هفته پس از انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس جدید فدراسیون فوتبال، اولین ترکش‌ها به نیمکت تیم ملی فوتبال خورده است و همان طور که پیش‌بینی می‌شد تاج در اولین تصمیم پس از بازگشت دوباره به فدراسیون فوتبال، پرونده بازگشت کارلوس کی‌روش را روی میز گذاشت.
تاج که قبل از برگزاری انتخابات گفته بود که در صورت انتخاب توسط اعضای مجمع، درباره بازگشت کی‌روش به نیمکت تیم ملی فوتبال فکر خواهد کرد، وقتی سه شنبه گذشته رای اعضای مجمع را گرفت، مذاکره با سرمربی پرتغالی را آغاز کرد تا مشخص شود که دراگان اسکوچیچ آخرین روزهای حضورش روی نیمکت تیم ملی فوتبال سپری می‌کند.
کی‌روش - ایران؛ امضا شد
تاج پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون، مذاکرات با کی‌روش را آغاز کرد و در این مدت جلسه‌ای با اسکوچیچ برگزار نکرد تا مشخص شود که اعتقادی به این سرمربی ندارد.
مذاکرات تاج با کی‌روش در نهایت به نتیجه رسید و امروز خبر رسید که فدراسیون فوتبال با سرمربی پرتغالی به توافق رسیده و قرارداد بین دو طرف به امضا رسیده است. حمید سجادی وزیر ورزش هم امروز از بازگشت کی‌روش حمایت کرد تا فدراسیون فوتبال مانند زمان حضور مسعود سلطانی‌فر مقابل وزارت ورزش قرار نگیرد.
پس از توافق کی‌روش و فدراسیون فوتبال، این سرمربی پرتغالی که بهمن ۹۷ پس از نزدیک به ۸ سال از تیم ملی فوتبال کنار رفته بود، پس از سه سال و نیم دوباره به ایران بر می‌گردد تا دوباره روی نیمکت تیم ملی فوتبال بنشیند.
ماهیانه ۵۰ هزار یورو تا جام‌جهانی
بر اساس خبرهای رسیده قرارداد کی‌روش و تیم ملی فوتبال به صورت ماهانه و تا پایان جام‌جهانی است. با توجه به توافق تاج و سرمربی پرتغالی، کی‌روش فعلا با یک قرارداد ۴ ماهه و پایان بازی‌های تیم ملی در قطر روی نیمکت ایران می‌نشیند.
گفته می‌شود کی روش بر اساس این قرارداد، ماهانه ۵۰ هزار یورو دریافت خواهد کرد.
پس از بازگشت تیم ملی از جام‌جهانی، درباره ادامه همکاری کی‌روش و تیم ملی فوتبال تصمیم‌گیری خواهد شد و با بررسی عملکرد تیم ملی در جام‌جهانی و نظرات طرفین، تصمیم به تمدید یا قطع همکاری گرفته خواهد شد.
در صورت توافق کی‌روش و فدراسیون فوتبال پس از جام جهانی، سرمربی پرتغالی در جام ملت های ۲۰۲۳ هم تیم ملی را هدایت خواهد کرد.
کی‌روش تا پایان هفته در تهران
اردوی جدید تیم ملی فوتبال در حالی قرار است از ۲۰ شهریور با حضور بازیکنان داخلی در تهران آغاز شود که فدراسیون فوتبال در حال فراهم کردن مقدمات حضور این مربی در تهران است.
از فدراسیون فوتبال خبر می‌رسد که کی‌روش تا آخر هفته به تهران می‌آید تا علاوه بر برگزاری مراسم معارفه، کارش را در تیم ملی فوتبال به صورت رسمی آغاز کند.
واکنش عجیب حامی اصلی اسکوچیچ به بازگشت کی‌روش
میرشاد ماجدی به عنوان اولین نفر از جلسه هیئت رئیسه فدراسیون بیرون آمده و در مورد تغییر سرمربی ترجیح داد سکوت کند. در شرایطی که جلسه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هنوز به پایان نرسیده اما از ساعاتی پیش، حضور کارلوس کی روش روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی تقریبا قطعی دانسته شده است. در چنین شرایطی، خبرنگاران حاضر منتظر بیرون آمدن اعضا هستند تا از آنها در مورد صحت رسمی خبر یاد شده اطلاعات کسب کنند. اولین فرد خارج شده از جلسه اما چیز زیادی برای گفتن نداشت. میرشاد ماجدی، سرپرست سابق فدراسیون فوتبال پیش از پایان جلسه هیئت رئیسه، سوار بر خودروی شخصی خود شد تا محل فدراسیون را ترک کند او که در محاصره خبرنگاران قرار گرفته بود در پاسخ به این سوال که زودتر از همه از جلسه خارج شد گفت: من یک جلسه ای (وبینار) با AFC داریم که باید آنجا حضور پیدا کنم. سوال بعدی که پی در پی از ماجدی پرسیده می شد، موضوع کی روش بود که او ترجیح داد از آن چه که در جلسه در این خصوص رخ داد صحبت نکرده و کار را به سخنگوی هیئت رئیسه واگذار کند.
فهرست اتهامات «مهدی تاج» منتشر شد
فهرستی از اتهامات مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال منتشر شد.
به گزارش ایرنا، بر طبق اسناد به دست آمده دادستان تهران در تاریخ دوم شهریور ماه ۱۴۰۱ یعنی ۶ روز قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال طی نامه‌ای رسمی اعلام کرده برای ۳ مدیر فوتبالی در دادسرای تهران پرونده قضایی تشکیل شده است.
طبق این گزارش، برای مهدی تاج به اتهامات سوء استفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر، تصرف غیر قانونی در اموال دولتی، به کارگیری حیدر بهاروند در سازمان لیگ برتر فوتبال بر خلاف قانون منع بکارگیری بازنشستگان، تصرف غیر قانونی در وجوه عمومی، تصرف غیر مجاز در منابع مالی (مطالبات) فدراسیون از شرکت‌های طرف قرارداد و اهمال منتهی به تضییع وجوه عمومی به میزان ۴ هزار و ۵۱۴ میلیارد و ۹۷۴ میلیون و ۴۷هزار و ۲۴۵ ریال و ۱۰ میلیون یورو، تضییع اموال و وجوه دولتی، اخلال در نظام پولی و ارزی کشور، کلاهبرداری، گزارش خلاف واقع، تبانی در معاملات دولتی، جعل در سند رسمی و به کارگیری سرمربی اسبق تیم فوتبال ایران (ویلموتس) پرونده قضایی در دادسرای تهران تشکیل شده است.
از سوی دادسرای تهران برای مهدی تاج در اتهامات سوءاستفاده از موقعیت شغلی، استفاده از اوراق مجعول، صدور گزارش خلاف واقع و شروع به جعل و تزویر قرار منع تعقیب صادر شد.
در مورد دیگر اتهامات این فرد قرار جلب دادرسی صادر شده است که پرونده آنها در مراجع قضایی در حال رسیدگی است.
همچنین پرونده مربوط به سرمربی تیم ملی فوتبال ایران (ویلموتس) با گزارش سازمان بازرسی کل کشور به اتهام تضییع وجوه عمومی در جریان رسیدگی قرار دارد.
در همین رابطه البته برخی تشکل‌ها از جمله بسیج دانشجویی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار ورود و رسیدگی قوه قضائیه به پرونده تاج شده بودند که با توجه به سند بالا باید مد نظر داشت که این دست جریانات باید ورود به پرونده و بررسی موضوع تاج و دیگر نامزدهای انتخاباتی را از حراست وزارت ورزش پیگیری کنند.‬
آمدن یا نیامدن کی روش؛ مسأله این است
‬‭ ‬از‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬مهدی‭ ‬تاج‭ ‬به‭ ‬ریاست‭ ‬فدراسیون‭ ‬فوتبال‭ ‬درآمده، ‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬نیز‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ کارلوس‭ ‬کی‭ ‬روش‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬باز‭ ‬خواهد‭ ‬گشت‭ ‬تا‭ ‬هدایت‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬۲۰۲۲‭ ‬قطر‭ ‬بر‭ ‬عهده‭ ‬بگیرد‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬هم‭ ‬زمانی‭ ‬قوت‭ ‬گرفت‭ ‬که‭ ‬مهدی‭ ‬تاج‭ ‬یک‭ ‬هفته‭ ‬پیش‌از‭ ‬انتخابات‭ ‬فدراسیون‭ ‬فوتبال‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬برنامه‭ ‬ تلویزیونی‭ ‬به‭ ‬صراحت‭ ‬اعلام‭ ‬کرده‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬رئیس‭ ‬فدراسیون‭ ‬فوتبال‭ ‬شود، ‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬را‭ ‬برکنار‭ ‬و‭ ‬برای‭ ‬آوردن‭ ‬کارلوس‭ ‬کی‌روش‭ ‬تلاش‭ ‬خواهد‭ ‬کرد‭. ‬اما‭ ‬نکته‭ ‬اینجاست‭ ‬که‭ ‬همه‭ ‬می‌دانیم‭ ‬که‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬ایران‭ ‬اصلا‭ ‬فرصتی‭ ‬برای‭ ‬تغییر‭ ‬مربی‭ ‬ندارد‭ ‬و‭ ‬بدتر‭ ‬آنکه‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬هنوز‭ ‬از‭ ‬وضعیت‭ ‬مطلوبی‭ ‬برای‭ ‬حضور‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬برخوردار‭ ‬نیست‭. ‬بنابراین، ‭ ‬این‭ ‬استرس‭ ‬و‭ ‬تنشی‭ ‬که‭ ‬تاج‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬آمدن‭ ‬یا‭ ‬نیامدن‭ ‬کی‭ ‬روش‭ ‬همراه‭ ‬خود‭ ‬آورده‭ ‬آنهم‭ ‬در‭ ‬آستانه‭ ‬جام‭ ‬جهانی، ‭ ‬فقط‭ ‬شرایط‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬اینی‭ ‬که‭ ‬هست‭ ‬برای‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬بدتر‭ ‬می‌کند‭. ‬
واکنش‭ ‬سخنگوی‭ ‬فدراسیون‭ ‬فوتبال‭ ‬به‭ ‬بازگشت‭ ‬کی‌روش
احسان‭ ‬اصولی‭ ‬سخنگوی‭ ‬فدراسیون‭ ‬فوتبال‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬شایعه‭ ‬بازگشت‭ ‬کی‌روش‭ ‬به‭ ‬ایران‭ ‬گفت‭: ‬سرمربی‭
‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬ایران‭ ‬دراگان‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬هیچ‭ ‬بحثی‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬تغییر‭ ‬سرمربی‭ ‬در‭ ‬هیأت‭ ‬رئیسه‭ ‬مطرح‭ ‬نشده‭ ‬و‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬تا‭ ‬پایان‭ ‬جام‭ ‬ملت‌های‭ ‬آسیا‭ ‬با‭ ‬ایران‭ ‬قرارداد‭ ‬دارد‭. ‬برنامه‌ریزی‭ ‬برای‭ ‬اردوی‭ ‬آتی‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬انجام‭ ‬شده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬۲۰‭ ‬شهریور‭ ‬اردوی‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬آغاز‭ ‬می‌شود‭. ‬در‭ ‬حال‭ ‬حاضر‭ ‬اقدامات‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬سفر‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬به‭ ‬اتریش‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬انجام‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬۲‭ ‬بازی‭ ‬مهم‭ ‬دوستانه‭ ‬را‭ ‬مقابل‭ ‬سنگال‭ ‬و‭ ‬اروگوئه‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬داریم‭. ‬اروگوئه‭ ‬با‭ ‬ترکیب‭ ‬اصلی‭ ‬و‭ ‬ستارگانش‭ ‬به‭ ‬مصاف‭ ‬ایران‭ ‬می‌رود‭ ‬و‭ ‬سرمربی‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬حال‭ ‬انجام‭ ‬کارش‭ ‬است‭. ‬وی‭ ‬افزود‭: ‬امیدوارم‭ ‬همه‭ ‬از‭ ‬گمانه‌زنی‌های‭ ‬بی‌پایه‭ ‬و‭ ‬اساس‭ ‬پرهیز‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬شرایطی‭ ‬که‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬برای‭ ‬اردو‭ ‬آماده‭ ‬می‌شود، ‭ ‬به‭ ‬افزایش‭ ‬تمرکز‭ ‬ملی‌پوشان‭ ‬کمک‭ ‬کنند‭. ‬برای‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬هیأت‭ ‬رئیسه‭ ‬فدراسیون‭ ‬نتیجه‭ ‬به‭ ‬همراه‭ ‬برآیند‭ ‬عملکردی‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬بالا‭ ‬رفتن‭ ‬کیفیت‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬کمک‭ ‬کند، ‭ ‬مهم‭ ‬است‭. ‬گمان‭ ‬می‌کنم‭ ‬بازی‌های‭ ‬دوستانه‭ ‬خیلی‭ ‬از‭ ‬حیث‭ ‬نتیجه‭ ‬ملاک‭ ‬نیست‭ ‬و‭ ‬بیشتر‭ ‬برای‭ ‬محک‌زدن‭ ‬بازیکنان‭ ‬اهمیت‭ ‬دارد‭. ‬به‭ ‬گزارش‭ ‬ایسنا، ‭ ‬اصولی‭ ‬درخصوص‭ ‬اینکه‭ ‬در‭ ‬انتخابات‭ ‬فدراسیون‭ ‬فوتبال‭ ‬نظر‭ ‬ماجدی‭ ‬حمایت‭ ‬از‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬تاج، ‭ ‬در‭ ‬صحبت‌هایش‭ ‬از‭ ‬احتمال‭ ‬برکناری‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬و‭ ‬بازگشت‭ ‬کی‌روش‭ ‬گفته‭ ‬بود، ‭ ‬تصریح‭ ‬کرد‭: ‬حداقل‭ ‬تا‭ ‬این‭ ‬لحظه‭ ‬هیچ‭ ‬صحبتی‭ ‬در‭ ‬هیأت‭ ‬رئیسه‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬تغییر‭ ‬در‭ ‬کادر‭ ‬فنی‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬صورت‭ ‬نگرفته‭ ‬است‭. ‬
 درگیری‌های‭ ‬داخلی، ‭ ‬معضل‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬آستانه‭ ‬جام‌جهانی‭! ‬

جالب‭ ‬اینجاست‭ ‬که‭ ‬رؤیترز‭ ‬در‭ ‬گزارشی‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬وضعیت‭ ‬آشفته‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران، ‭ ‬شرایط‭ ‬و‭ ‬مشکلات‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬در‭ ‬پیش‭ ‬از جام‌جهانی‭ ‬۲۰۲۲‭ ‬قطر‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬شرایط‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬۱۹۹۸‭ ‬فرانسه‭ ‬مقایسه‭ ‬کرده‭ ‬است. ‬رؤیترز‭ ‬در‭ ‬گزارشی‭ ‬نوشت‭ ‬ایران‭ ‬امیدوار‭ ‬است‭ ‬تاریخ‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬قطر‭ ‬تکرار‭ ‬شود، ‭ ‬۲۴‭ ‬سال‭ ‬پیش‭ ‬در‭ ‬فرانسه‭ ‬و‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬پیروزی‭ ‬فراموش‭ ‬نشدنی‭ ‬بر‭ ‬ایالات‭ ‬متحده‭ ‬آمریکا، ‭ ‬رقیب‭ ‬ژئوپلیتیکی‭ ‬چند‭ ‬دهه‭ ‬این‭ ‬کشور‭ ‬دوباره‭ ‬این‭ ‬دو‭ ‬تیم‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬برابر‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬میدان‭ ‬بروند‭. ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬تیم‌ها‭ ‬برای‭ ‬جدال‭ ‬دوباره‭ ‬آماده‭ ‬می‌شوند‭ ‬و‭ ‬دولت‌های‭ ‬آن‌ها‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬احیای‭ ‬توافق‭ ‬هسته‌ای‭ ‬۲۰۱۵‭ ‬ایران‭ ‬بحث‭ ‬می‌کنند، ‭ ‬آمادگی‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬چندگانه‭ ‬شدن‭ ‬تیم‭ ‬و‭ ‬جدال‌هایی‭ ‬که‭ ‬بر‭ ‬سر‭ ‬ریاست‭ ‬فوتبال‭ ‬آن‭ ‬انجام‭ ‬شد‭ ‬مختل‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬انتخاب‭ ‬مجدد‭ ‬مهدی‭ ‬تاج‭ ‬رئیس‭ ‬سابق‭ ‬فدراسیون‭ ‬فوتبال‭ ‬این‭ ‬کشور‭ ‬این‭ ‬انتظار‭ ‬را‭ ‬تقویت‭ ‬کرده‭ ‬که‭ ‬دراگان‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬در‭ ‬کمتر‭ ‬از‭ ‬سه‭ ‬ماه‭ ‬مانده‭ ‬به‭ ‬آغاز‭ ‬جام‭ ‬جهانی، ‭ ‬شغل‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬راس‭ ‬این‭ ‬تیم‭ ‬از‭ ‬دست‭ ‬بدهد‭. ‬رسانه‌های‭ ‬ورزشی‭ ‬ایران‭ ‬گزارش‭ ‬داده‌اند‭ ‬که‭ ‬کارلوس‭ ‬کی‌روش‭ ‬سرمربی‭ ‬سابق‭ ‬رئال‭ ‬مادرید‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جام‌جهانی‭ ‬۲۰۱۴‭ ‬برزیل‭ ‬و‭ ‬۴‭ ‬سال‭ ‬پیش‭ ‬در‭ ‬روسیه‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬تاج‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سرمربی‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬ایران‭ ‬منصوب‭ ‬شد، ‭ ‬گزینه‌ای‭ ‬جدی‭ ‬برای‭ ‬جانشینی‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬است‭. ‬امیر‭ ‬قلعه‌نویی‭ ‬و‭ ‬جواد‭ ‬نکونام‭ ‬دو‭ ‬بازیکن‭ ‬سابق‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬نیز‭ ‬از‭ ‬سوی‭ ‬طرفداران‭ ‬مربی‭ ‬ایرانی‭ ‬به‭ ‬ویژه‭ ‬سیاستمدارانی‭ ‬که‭ ‬مشتاق‭ ‬حضور‭ ‬یک‭ ‬مربی‭ ‬داخلی‭ ‬در‭ ‬مقابل‭ ‬آمریکا‭ ‬هستند‭ ‬نامزد‭ ‬شده‌اند‭. ‬اسکوچیچ‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬بحث‭ ‬جدی‭ ‬درباره‭ ‬اخراج‭ ‬در‭ ‬ماه‭ ‬گذشته‭ ‬هم‌چنان‭ ‬با‭ ‬آینده‌ای‭ ‬نامشخصی‭ ‬روبرو‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬توانست‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬ششمین‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬برساند‭ ‬و‭ ‬تنها‭ ‬دو‭ ‬بار‭ ‬در‭ ‬۱۸بازی‭ ‬شکست‭ ‬خورد‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬پست‭ ‬اینستاگرامی‭ ‬در‭ ‬ماه‭ ‬ژوئیه‭ ‬گفت‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬توهین‌ها‭ ‬و‭ ‬فشارهای‭ ‬داخل‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران‭ ‬مقاومت‭ ‬کرده‭ ‬است‭ ‬تا‭ ‬ثابت‭ ‬کند‭ ‬می‌تواند‭ ‬این‭ ‬کشور‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬جام‌جهانی‭ ‬برساند‭. ‬این‭ ‬اتفاق‌ها‭ ‬همگی‭ ‬بازتاب‭ ‬اتفاق‌های‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬۱۹۹۸‭ ‬فرانسه‭ ‬است، ‭ ‬زمانی‭ ‬که‭ ‬ایرانی‌ها‭ ‬در‭ ‬شش‭ ‬ماه‭ ‬منتهی‭ ‬به‭ ‬دیدار‭ ‬با‭ ‬آمریکا‭ ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬گروهی، ‭ ‬سه‭ ‬مربی‭ ‬داشتند‭. ‬ویرا‭ ‬برزیلی‭ ‬که‭ ‬ایران‭ ‬برای‭ ‬اولین‭ ‬بار‭ ‬در‭ ‬دو‭ ‬دهه‭ ‬اخیر‭ ‬به‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬رساند، ‭ ‬اندکی‭ ‬پس‭ ‬از‭ ‬قرعه‭ ‬کشی‭ ‬از‭ ‬کار‭ ‬برکنار‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬تومیسلاو‭ ‬ایویچ‭ ‬کهنه‭ ‬کار‭ ‬جایگزین‭ ‬او‭ ‬شد‭. ‬اما‭ ‬ایویچ، ‭ ‬قهرمان‭ ‬لیگ‭ ‬یوگسلاوی، ‭ ‬فرانسه، ‭ ‬هلند، ‭ ‬بلژیک‭ ‬و‭ ‬پرتغال، ‭ ‬چند‭ ‬هفته‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬عزیمت‭ ‬این‭ ‬تیم‭ ‬به‭ ‬فرانسه‭ ‬اخراج‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬جلال‭ ‬طالبی‭ ‬ایرانی‭ ‬جانشین‭ ‬او‭ ‬شود‭. ‬طالبی‭ ‬که‭ ‬تجربه‭ ‬مربیگری‭ ‬او‭ ‬شامل‭ ‬کار‭ ‬در‭ ‬سنگاپور، ‭ ‬امارات‭ ‬متحده‭ ‬عربی‭ ‬و‭ ‬اندونزی‭ ‬بوده‭ ‬است، ‭ ‬فاقد‭ ‬کاریزما‭ ‬یا‭ ‬اعتبار‭ ‬ایویچ‭ ‬بود، ‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬حال‭ ‬او‭ ‬تیم‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬پیروزی‭ ‬۲‭ ‬بر‭ ‬۱‭ ‬برابر‭ ‬آمریکا‭ ‬رساند‭. ‬علی‌رغم‭ ‬این‭ ‬موفقیت، ‭ ‬تیم‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬حضور‭ ‬علی‭ ‬دایی، ‭ ‬خداداد‭ ‬عزیزی‭ ‬و‭ ‬کریم‭ ‬باقری‭ ‬در‭ ‬مرحله‭ ‬گروهی‭ ‬از‭ ‬دور‭ ‬رقابت‌ها‭ ‬کنار‭ ‬رفت‭. ‬محمد‭ ‬خاکپور‭ ‬که‭ ‬عضو‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬فرانسه‭ ‬بود‭ ‬درباره‭ ‬آن‭ ‬روزها‭ ‬گفت‭: ‬بازی‭ ‬مقابل‭ ‬آمریکا‭ ‬واقعاً‭ ‬مهم‭ ‬بود‭ ‬زیرا‭ ‬اولین‭ ‬برد‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬رقم‭ ‬خورد‭ ‬اما‭ ‬متأسفانه‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬مسابقه، ‭ ‬مسئولان‭ ‬ما‭ ‬اشتباه‭ ‬کردند، ‭ ‬زیرا‭ ‬برای‭ ‬آن‌ها‭ ‬بازی‭ ‬با‭ ‬آمریکا‭ ‬مثل‭ ‬دیدار‭ ‬نهایی‭ ‬بود‭. ‬برای‭ ‬آن‌ها‭ ‬جام‌جهانی‭ ‬همان‭ ‬مسابقه‭ ‬با‭ ‬آمریکا‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬چیز‭ ‬دیگری‭ ‬فکر‭ ‬نمی‌کردند‭. ‬آن‭ ‬تیم‭ ‬پتانسیل‭ ‬این‭ ‬را‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دور‭ ‬دوم‭ ‬برود‭ ‬و‭ ‬تاریخ‭ ‬بسازد‭. ‬این‭ ‬کشور‭ ‬در‭ ‬پنج‭ ‬دوره‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬قبلی‭ ‬هرگز‭ ‬به‭ ‬دور‭ ‬حذفی‭ ‬صعود‭ ‬نکرده‭ ‬است، ‭ ‬اما‭ ‬آشفتگی‭ ‬در‭ ‬پشت‭ ‬پرده، ‭ ‬تهدیدی‭ ‬فزاینده‭ ‬برای‭ ‬امیدهای‭ ‬ایران‭ ‬برای‭ ‬عملکرد‭ ‬خوب‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬است‭. ‬تیم‭ ‬فعلی‭ ‬ایران‭ ‬با‭ ‬حضور‭ ‬نفراتی‭ ‬چون‭ ‬مهدی‭ ‬طارمی‭ ‬و‭ ‬سردار‭ ‬آزمون‭ ‬نیز‭ ‬این‭ ‬توانمندی‭ ‬را‭ ‬دارد‭ ‬که‭ ‬بتواند‭ ‬در‭ ‬گروهی‭ ‬که‭ ‬ولز‭ ‬و‭ ‬انگلیس‭ ‬نیز‭ ‬حضور‭ ‬دارد‭ ‬بدرخشد‭.‬‮»‬
واکنش‭ ‬کاربران
اما‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬میان‭ ‬کاربران‭ ‬شبکه‌های‭ ‬اجتماعی‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬آمدن‭ ‬یا‭ ‬نیامدن‭ ‬کی‭ ‬روش‭ ‬واکنش‭ ‬نشان‭ ‬داده‭ ‬اند‭. ‬
کاربرانی‭ ‬در‭ ‬مخالفت‭ ‬با‭ ‬حضور‭ ‬کی‭ ‬روش‭ ‬نوشته‭ ‬اند‭: ‬‮«‬ما‭ ‬که‭ ‬سیستم‭ ‬درست‭ ‬حسابی‭ ‬نداریم‭. ‬بعدشم‭ ‬الان‭ ‬خیلی‭ ‬دیره‭ ‬واسه‭ ‬این‭ ‬جور‭ ‬تصمیم‌ها‭ ‬مگر‭ ‬معجزه‌ای‭ ‬بشود‭. ‬همون‭ ‬پول‭ ‬رو‭ ‬با‭ ‬چندبرابر‭ ‬کمتر‭ ‬بدیم‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬مربی‭ ‬ایرانی‭ ‬کمتر‭ ‬دلمون‭ ‬میسوزه‮»‬، ‭ ‬‮«‬نامردی‭ ‬در‭ ‬حق‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬است‮»‬، ‭ ‬‮«‬واقعا‭ ‬درک‭ ‬این‭ ‬مطلب‭ ‬خیلی‭ ‬سخت‭ ‬نیست‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬مدت‭ ‬بسیار‭ ‬کم‭ ‬تا‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬بزرگترین‭ ‬مربیان‭ ‬دنیا‭ ‬هم‭ ‬بیارید‭ ‬نمی‌تواند‭ ‬معجزه‭ ‬کند‭ ‬فقط‭ ‬یک‭ ‬پول‭ ‬کلان‭ ‬این‭ ‬وسط‭ ‬از‭ ‬بیت‌المال‭ ‬حیف‭ ‬و‭ ‬میل‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭ ‬اگر‭ ‬راست‭ ‬میگن‭ ‬و‭ ‬دلسوز‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران‭ ‬هستند‭ ‬تیم‭ ‬فنی‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬را‭ ‬قوی‌تر‭ ‬کنند‭ ‬و‭ ‬تمام‭ ‬اهالی‭ ‬فوتبال‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬و‭ ‬تیمش‭ ‬را‭ ‬حمایت‭ ‬کنند‭ ‬بدون‭ ‬چشم‭ ‬داشت‭ ‬و‭ ‬نظر‭ ‬تنگی‮»‬‭. ‬
اما‭ ‬کاربرانی‭ ‬در‭ ‬موافقت‭ ‬با‭ ‬حضور‭ ‬کی‭ ‬روش‭ ‬نوشته‭ ‬اند‭: ‬‮«‬اگه‭ ‬با‭ ‬تخفیف‭ ‬و‭ ‬قیمت‭ ‬خوبی‭ ‬بیاد‭ ‬حتما‭ ‬مفیده‭ ‬و‭ ‬وزنه‌ای‭ ‬برای‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬هست‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬تیم‭ ‬اعتبار‭ ‬میده‭. ‬ضمنا‭ ‬کی‌روش‭ ‬مربی‭ ‬خوبی‭ ‬برای‭ ‬تیم‌های‭ ‬پایه‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬هم‭ ‬برای‭ ‬کارهای‭ ‬پایه‌ای‭ ‬بسیار‭ ‬مناسبه‮»‬، ‭ ‬‮«‬نمیدونم‭ ‬چرا‭ ‬نمیخواید‭ ‬قبول‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬تا‭ ‬الان‭ ‬مربی‭ ‬با‭ ‬دانش‭ ‬و‭ ‬پرتلاش‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬تعصبی‭ ‬مثل‭ ‬کی‌روش‭ ‬نداشته‭ ‬تیم‭ ‬ملی؟ ‭ ‬این‭ ‬تیم‭ ‬هم‭ ‬دسترنج‭ ‬خودشه‭ ‬و‭ ‬حقشه‭ ‬خودش‭ ‬بالای‭ ‬سر‭ ‬تیم‭ ‬باشه، ‭ ‬این‭ ‬تیم‭ ‬حتی‭ ‬اگه‭ ‬شده‭ ‬یک‭ ‬هفته‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬بازی‌های‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬باید‭ ‬کی‌روش‭ ‬سکان‌دار‭ ‬تیم‭ ‬بشه‮»‬، ‭ ‬‮«‬کی‭ ‬روش‭ ‬تیمی‭ ‬ساخته‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬نبود‭ ‬یکی‭ ‬دو‭ ‬بازیکن‭ ‬شاکله‭ ‬تیم‭ ‬از‭ ‬هم‭ ‬نمی‌پاشید‭. ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬یکدست‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬معنای‭ ‬واقعی‭ ‬تیم‭ ‬بود‭. ‬ترکیب‭ ‬برای‭ ‬حریف‭ ‬قابل‭ ‬پیش‌بینی‭ ‬نبود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬برابر‭ ‬هیچ‭ ‬تیمی‭ ‬بدون‭ ‬برنامه‭ ‬کار‭ ‬نمیکرد‭. ‬برای‭ ‬لحظه‭ ‬به‭ ‬لحظه‭ ‬بازی‭ ‬برنامه‭ ‬داشت‮»‬، ‭ ‬‮«‬کی‌روش‭ ‬مربیه‭ ‬که‭ ‬آزمایششو‭ ‬پس‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬نتیجه‭ ‬تاریخی‭ ‬برای‭ ‬ایران‭ ‬تو‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬گرفته‮»‬، ‭ ‬‮«‬تجربه‭ ‬و‭ ‬عملکرد‭ ‬کی‌روش‭ ‬در‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬ایران‭ ‬از‭ ‬عملکرد‭ ‬هر‭ ‬سرمربی‭ ‬دیگری‭ ‬درخشان‌تر‭ ‬است‭. ‬ضمن‭ ‬اینکه‭ ‬ساختار‭ ‬ورزش‭ ‬و‭ ‬تیم‭ ‬ملی‭ ‬را‭ ‬بصورت‭ ‬اصولی‭ ‬اصلاح‭ ‬و‭ ‬تقویت‭ ‬کرد‭. ‬کاری‭ ‬که‭ ‬دیگران‭ ‬از‭ ‬انجامش‭ ‬عاجزند‭. ‬ضمن‭ ‬اینکه‭ ‬سرمربی‭ ‬دارای‭ ‬سبک، ‭ ‬اصول‭ ‬و‭ ‬ضابطه‭ ‬علم‭ ‬فوتبال‭ ‬و‭ ‬مدیریت‭ ‬آن‭ ‬است‭. ‬اسکوچیچ‭ ‬به‭ ‬شدت‭ ‬تأثیر‭ ‬پذیر، ‭ ‬سفارش‌پذیر‭ ‬و‭ ‬مطیع‭ ‬است‭. ‬امری‭ ‬که‭ ‬بسیار‭ ‬مخرب‭ ‬است‮»‬، ‭ ‬‮«‬کی‌روش‭ ‬مدیریت، ‭ ‬کاریزما‭ ‬و‭ ‬تاکتیک‭ ‬بلد‭ ‬است‭. ‬بودنش‭ ‬قُوت‭ ‬قلبی‭ ‬است‭ ‬برای‭ ‬بازیکنان‭ ‬در‭ ‬بازی‌های‭ ‬بزرگ‭. ‬کی‌روش‭ ‬یک‭ ‬نسل‭ ‬فوتبال‭ ‬ایران‭ ‬را‭ ‬ساخت‭. ‬با‭ ‬اسکوچیچ‭ ‬در‭ ‬جام‭ ‬جهانی‭ ‬مَضحکه‭ ‬دنیا‭ ‬میشیم‮»
 
نام شما

آدرس ايميل شما

رضا
Iran, Islamic Republic of
سلام.رفتن اسکوچیچ حتی یک روز مانده به جام جهانی به نفع فوتبال است.چون اسکوچیچ شخصیت سرمربی گری تیم ملی ایران را نداشته و ندارد.
hamid
France
خاک بر سر فوتبال این مملکت.
دوباره اتوبوسی دفاع کنند، ملت همیشه در صحنه برای مساوی در خیابان شادی کنند.خاک بر سر مسئولین ورزش کشور
Iran, Islamic Republic of
باز قردادهای سوری شروع شد
Iran, Islamic Republic of
آزموده را آزمودن خطاست آمدن کی روش نه جهت کمک به تیم ملی است جهت تشکیل مثلث برمودای فساد و تامین منافع تاج و ساکت و کاروس هست وزیری که با توجه به حکم انفصال توانست با رانت و مافیا وزیر شود توانست مثل برمودای فساد را به نفع خودش به مربع برمودا تاج و ساکت و کاروس سجادی تغییر و تبدیل کند
AIi
Iran, Islamic Republic of
اخراج اسکوچیچ یک اشتباه محض هست کی روش اگر خوب بود می رفت سر مربی تیم ملی فوتبال پرتقال میشد
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1