تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۲
کد مطلب : ۴۴۹۴۳۰
در نشست با خبرنگاران مطرح شد

دادگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد ماهانه 300 پرونده جدید دارند / حذف پارکینگ ساختمان سازی باعث افزایش سرقت خودروها شده است / برخورد قضایی با 24 کارچاق کن و یک قاضی دروغین

۲
۰
دادگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد ماهانه 300 پرونده جدید دارند / حذف پارکینگ ساختمان سازی باعث افزایش سرقت خودروها شده است / برخورد قضایی با 24 کارچاق کن و یک قاضی دروغین
کبنا ؛به مناسبت آغاز هفته‌ی قوه‌ی قضاییه و در اولین روز از این هفته، مسئولان ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در، نشست خبری با اصحاب رسانه حضور پیدا کردند.
 به گزارش کبنا، در آغاز این نشست حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هفته قوه قضاییه را تبریک و یاد و نام و خاطره شهدای هفتم تیر و سید الشهدای انقلاب اسلامی و معمار بزرگ دستگاه قضایی، شهید مظلوم آیت الله محمد حسین بهشتی را گرامی داشت و با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در حوزه تحول قوه قضائیه، اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب برکات عمل یک عمل را در قابلیت ملموس بودن برای مردم عنوان کرد. لذا تحول در هر حوزه اجتماعی، اقتصادی و حوزه قضایی زمانی محقق می‌شود که برای مردم قابل لمس باشد. این موضوع شعاری و تبلیغاتی نیست زمانی می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که مردم از دستگاه قضایی رضایت داشته باشند.
وی گفت: حاصل جلسات متعدد کارشناسی که این مأموریت در سند تحول به آن پرداخته است که ریاست قوه قضائیه موضوعات این مسئله را در ۱۵ محور اساسی و برنامه عملیاتی تشریح و به همه استان‌ها ابلاغ نمود.

نگین تاجی به مهم‌ترین موضوعات تعالی و تحول در حوزه قضائی اشاره کرد و گفت: حل و فصل دعاوی، صلح و سازش پیشگیری از وقوع جرم و برخورد قاطع با بسترهای فساد و حمایت قضایی از تولید و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال عنوان نمود.
 رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست ورودی پرونده‌ها به هر شعبه دادسرا یا دادگاه‌ها در استان را 200 تا 300 پرونده در ماه عنوان کرد و گفت: اطاله دادرسی و کیفیت دادرسی از چالش‌های دستگاه قضا بوده و از عوامل اطاله دادرسی تعداد ورودی پرونده‌ها است و هرچه مشکلات اجتماعی و اقتصادی بیشتر شود سرریز آن در دادگاه‌ها حضور می‌یابد.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به حاکمیت اخلاق در دادگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: این موضوع نقطه موفقیت در استان شده است.
وی در خصوص مهمترین نکته بارز و با اهمیت سند تحول قضایی در استان‌ها اشاره کرد و افزود: بر اساس این سند اختیار به استان‌ها بر اساس توسعه یافتگی امکانات محرومیت برخورداری از امکانات واگذار شد که سند تحول را بومی سازی کنند.

 مقام ارشد قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اظهار داشت: قوه قضاییه مظلوم است و مظلوم‌تر از آن، نداشتن نیروی انسانی در استان‌ها می‌باشند که بودجه و امکانات لازم، در اختیارش نیست.
 وی افزود: یکی از علت‌های اطاله دادرسی کثرت ورودی پرونده‌هاست، کیفیت رسیدگی در قوه قضاییه دغدغه ما در حوزه دادرسی نظام قضایی ایران است.
 رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آموزش در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: اعتقاد دارم حلقه مفقودی تحول در همه‌ی نظام‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و قضایی آموزش است.
دکتر نگین تاجی از ایجاد شورای راهبردی بین صاحب نظران، وکلا و حوزه قضا و اساتید دانشگاه‌ها خبر داد.
وی افزود: هر ماه برای وکلایی که پرونده آنها مشمول اطاله دادرسی شده است جلساتی برگزار می‌شود و از این نظرات استفاده می‌شود.
 دکتر نگین تاجی نسبت به موضوعات پیشگیری از جرائم گفت: از دادستان و معاون پیشگیری و اجتماعی از وقوع جرم تشکر می‌کنم که در هم در مقام قوه‌ی مجریه بوده‌اند و هم در مقام قوه قضاییه و در خصوص پیشگیری از وقوع جرم گام‌های بلندی را برداشتند.
وی به موضوع امنیت و نزاع‌هایی که مقطعی در استان در سال گذشته رخ داد گفت: در خصوص این نزاع‌ها بررسی کردیم هیچ کدام از آنها موضوع امنیتی نبود و اکثراً ناشی از اختلافات مالکیت در اراضی و اختلافات خانوادگی بود که خوشبختانه استان از لحاظ امنیتی در اوج قرار دارد و جزء امن‌ترین استان‌های کشور است.
 نگین تاجی افزود: به لحاظ فراوانی آمار نزاع‌ها در رتبه ۲۷ کشور قرار داریم یعنی اینکه استان ما از لحاظ امنیت جزء استان‌های برتر کشور است و آسیب‌های اجتماعی خطرناک بوده، اما از منظر رسانه‌ای و نمایش در فضای مجازی، بزرگ نمایی زیادی از آن می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان در خصوص وجود نزاع‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: شما نباید تصور کنید نزاعی در جامعه به وجود نیاید، اکثر نزاع‌ها ناشی از بیکاری، بالا رفتن سن ازدواج، اختلافات خانوادگی و اختلافات ملکی می‌باشد.
وی در خصوص برخورد با جرائم خشن گفت: از لحاظ بازداشت موقت در رتبه‌های یک تا سه کشوری هستیم و این نشان می‌دهد که برخورد قضایی با کسانی که بخواهند امنیت مردم را خدشه دار نمایند، به شدت و حدت انجام می‌شود.
قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با اظهار اینکه ۲۳ نهاد متولی امر پیشگیری از وقوع جرم هستند، بیان داشت: حذف پارکینگ خودرو در ساختمان سازی باعث افزایش سرقت از خودروها شده است.

وی هم افزایی را بین دستگاه‌ها برای ایجاد امنیت ضروری ارزیابی کرد و گفت: پلیس به تنهایی نمی‌تواند مراقب همه چیز باشد و ضروری است همه امنیت را رعایت کند مثلاً پلیس مگر می‌تواند مراقب همه‌ی کابل‌های برق باشد، مگر چند نفر نیرو دارد، ضروری است این کابل‌ها به صورتی باشد که قابلیت سرقت نباشد.
رئیس کل دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد امنیت را مستلزم همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و نهادها و همچنین مشارکت مردم دانست و افزود: پلیس به تنهایی نمی‌تواند مراقب همه چیز باشد و محدودیت نیروی انسانی و امکانات دارد.
 نگین تاجی در ادامه به برخورد با انحراف در تسهیلات بانکی در استان اشاره و عنوان کرد: مبلغ ۷۳۰ میلیارد ریال در تسهیلات بانکی انحراف شده بود که تعداد زیادی از متخلفین به مراجع قضایی و هیئت‌های تخلفات ادارات و سازمان‌ها و بانک‌ها معرفی شده‌اند.
نگین تاجی گفت: در حوزه منابع طبیعی و اراضی ملی همکاران قضایی رأی به رفع تصرف از 500 هکتار از اراضی صادر کرده‌اند.
 وی افزود: در حال طراحی سامانه‌ای هستیم که احکامی که اراضی را ملی اعلام می‌نمایند در آن سامانه ثبت شود.
نگین تاجی گفت: ۱۶۰ هکتار رفع تصرف اراضی منابع طبیعی با حضور و نظارت دادگستری در استان انجام شده است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمداز انحراف در واگذاری برخی از اراضی ملی به اشخاص خبر داد و اظهار کرد: انحراف در قراردادهای واگذاری اراضی منابع طبیعی به اشخاص انجام گرفته بود که یک هزار هکتار فسخ قرارداد شد.
نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان این نشست در خصوص اقدامات دستگاه قضایی در خصوص کارخانه قند یاسوج، گفت: هر آنچه که باید در دستگاه قضایی انجام می‌داد، بیش از آن بوده که باید انجام می‌داد و اقدام به صدور رأی و تحویل کارخانه مزبور به بانک نموده است.
در این نشست رئیس کل دادگستری استان به موضوعات مهمی اشاره کرد از جمله کار سخت قضات استان که ماهانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ پرونده باید توسط قضات که بعضاً جوان هستند مورد بررسی قرار گیرد و این بررسی ها و این حجم کار گاه موجب مشکلات روحی جسمی و حتی خانوادگی برای قضات استان شده است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با اشاره به اقدامات مهمی که در زمینه های مختلف در استان شد گفت: کارگروه عملیاتی صیانت از حقوق عامه را در استان تشکیل دادیم در همه حوزه ها ورود کردیم آسیب‌شناسی صورت گرفته و سپس اولویت ها در دستور کار قرار می گیرد.
نگین‌تاجی افزود: در رفع تصرف منابع طبیعی 500 هکتار حکم قضایی در یک سال گذشته داشته همچنین برای مثال خود دستگاه پای کار آمده که الان ۱۶۰ هکتار منابع طبیعی با نظارت خودشان رفع تصرف شده است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات دیگری که در حوزه حقوق عامه انجام گرفت گفت: در بعضی موارد افرادی امکانات و زمین را گرفتند تا به وسیله آن کاری انجام دهند تولیدی رونق بگیرد و اشتغال ایجاد شود اما به جای آن ویلا ایجاد کردند که به موجب ماده ۳۳ انحراف در واگذاری بوده و 1000 هکتار رفع تصرف توسط دستگاه قضایی استان انجام شده است.
این مسئول گفت: همچنین در حوزه تغییر کاربری احکام سنگینی صادر شده که 8 نفر از مدیران نیز محکوم شدند.
وی افزود: به تمامی دستگاه‌ها هشدارهای لازم را دادیم به دستگاه‌های خدمات‌رسان هشدار دادیم تا زمانی که کاربری‌ها تغییر نکند حق واگذاری انشعابات را ندارند.
چرا باید اسلحه را در مراسم‌ها نشانه بزرگی و عظمت بدانیم؟

 سیدعلی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در جرم‌های خشن و سنگین همچون آدم ربایی و سرقت مسلحانه یکی از استان‌های امن کشور محسوب می‌شویم گفت: جرائم صورت گرفته در کهگیلویه و بویراحمد ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد.
وی عدم صبوری را در استان مشکل زا ارزیابی کرد و گفت: استان در وضعیت زندانیان برخلاف حوزه جرائم امنیتی وضعیت خوبی ندارد و محکومین زیادی در زندان وجود دارد اما متاسفانه منتقدین با عدم آگاهی عنوان می‌کنند دستگاه قضا برخورد مناسبی ندارد در صورتی که زندان‌ها ما این موضوع را تأیید نمی‌کند.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خشونت‌های استان را ریشه در عوامل فامیلی و طایفه‌ای ارزیابی کرد و با انتقاد از وضعیت نگهداری اسلحه در منازل گفت: وقتی استوری های بسیاری از افراد را نگاه می‌کنیم مشاهده می‌شود تصاویری از اسب و اسلحه و یا در حال تیراندازی است، در حالی که این رسم و رسوم دیگر در هیچ جا وجود ندارد و این رسوم غلط باید برچیده شود.
 ملک حسینی با اظهار به اینکه داشتن اسلحه هنر نیست، افزود: باید دست کسی که سینه‌ی دشمنان میهن و اسلام را با اسلحه می‌شکافد بوسید و نباید اجازه داد تیراندازی در مراسمات عروسی و عزا، به عنوان رسمی غلط ترویج پیدا کند.

وی افزود: چرا باید اسلحه را در مراسم‌ها نشانه بزرگی و عظمت بدانیم؟ چرا باید پدر عروس در روز عروسی دختر خودش جان بدهد؟ و چرا باید کاری کنیم که مجبور شویم عروس و داماد جوان را دستگیر کنیم؟ مطمئناً این گونه اقدامات از روی عقل نبوده و نوعی حماقت است.
سید علی ملک حسینی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص حوزه جرام امنیتی و خشن در گفت: جرائم امنیتی خشن، سرقت‌های مسلحانه، تجاوز به عنف و آدم ربایی جزو حوزه مهمترین جرائم خشن هستند اما استان کهگیلویه و بویراحمد استان بسیار امن است.
وی گفت: بیشتر جرائم جامعه ما ریشه فرهنگی و اجتماعی دارد و مردان و زنانی که محسنات بسیار خوبی دارند، اما بروز عاطفه ما کم است خیلی از جرائم ما حتی با دو دقیقه سکوت تغییر می‌کند.
برخورد قضایی با 24 کارچاق کن و یک قاضی دروغین
  رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد در این نشست گفت: موقعیت جغرافیایی و بافت قومی و قبیله‌ای حاکم براستان موجب شده کارکنان دادگستری که اکثر آنها از مردم نجیب و شریف استان هستند، خود این موضوع بخاطر شناختی که مردم استان از یکدیگر دارند، موجب بازدارندگی شده است.
وی با اشاره به دستگیری فردی که خود را به دیگران قاضی معرفی می‌کرد، افزود: فردی که خود را به دروغ، قاضی معرفی و با استفاده از این عنوان، اقدام به کار چاق کنی می‌کرد، بعد از انجام کارهای فنی شناسایی و دستگیر شده است.
فرشید روشندل اظهار داشت: 24 فقره پرونده کیفری برای کارچاق کن‌ها و شهود دروغین در استان تشکیل شده و در این رابطه نیز 4 نفر بازداشت شده است.
رئیس حفاظت اطلاعات دادگستری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ضروری است مردم اخبار مرتبط با دستگاه قضایی را از طریق سامانه 1580 اطلاع رسانی کنند و البته دستگاه قضا با آموزش پرسنل و اگاهی رسانی به‌دنبال احقاق حق است.

نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Romania
یه نفر تو مدیریت درمان تامین اجتماعی در زمان مدیر دزمان قبلی بود که ردیف و پست جور میکرد برای بعضیا...
علیرغم فرستادن پرونده‌ش به حراست و سازمان بازرسی، ولی با حمایت قاطع نماینده.پرونده مسکوت مانده و یارو قوی تر از قبل در جایگاهش مونده
عدالت
Iran, Islamic Republic of
پرونده ما تو دادگاه دست کاری شد برابراصل ازش داشتیم هیچی توش در نیومد
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
1