تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۷
کد مطلب : ۴۴۷۳۳۸
در نشست خبری مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

واعظی‌زاده: هیئت‌های اندیشه‌ورز را تشکیل داده‌ایم / سهم کهگیلویه و بویراحمد در اشتغالزایی، 13 هزار و 520 شغل است / تمرکززدایی مدیریتی صورت می‌گیرد / پایه‌ریزی میز اشتغال دانش‌بنیان / توجه ویژه اداره کار به سالن‌های ورزشی کارگران

۲
واعظی‌زاده: هیئت‌های اندیشه‌ورز را تشکیل داده‌ایم / سهم کهگیلویه و بویراحمد در اشتغالزایی، 13 هزار و 520 شغل است / تمرکززدایی مدیریتی صورت می‌گیرد / پایه‌ریزی میز اشتغال دانش‌بنیان / توجه ویژه اداره کار به سالن‌های ورزشی کارگران
کبنا ؛
بعدازظهر امروز (5 اردیبهشت 1401) نشست خبری حمیدرضا واعظی‌زاده مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با رسانه‌های استانی برگزار شد.
به گزارش کبنا، در این نشست خبری واعظی‌زاده گفت: آنچه که ضرورت است اینکه در فضای کسب‌وکار استان هم مأموریت دستگاه‌ها باید تبیین شود و هم آگاهی‌بخشی در فضای مناسب باید شکل بگیرد.
وی گفت: در هفته کار و کارگر قرار گرفته‌ایم و امروز اولین روز از هفته کارگر است. جامعه کار و تولید با دستان کارگران و نقش آنها مسیر رشد و توسعه را با برنامه‌های تبیینی به پیش خواهد برد.
مدیرکل کار، رفاه و تعاون اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جامعۀ کار و تولید و به صورت ویژه کارگران، موتور محرکه واحدهای تولیدی هستند و نقش‌آفرینی این جامعه ارزشمند و کسانی که در برهه‌های خاص تا به امروز نقش‌آفرینی کرده‌اند، جای سپاس و تقدیر دارد.
وی با اشاره به فلسفه نامگذاری هفته کارگر گفت: در سال 1886 در شیکاگو، خواسته کارگران در واحدها و خطوط مختلف کاری این بود که ساعات کاری آنها تنظیم شود و استثمار صورت نگیرد. نهایتاً این پایداری و صبر و کوشش و تلاش جامعه کارگران در آن روز، باعث شد در سده بیستم این روز به عنوان یک امر واقعی پذیرفته شد که متناسب با تاریخ جامعه ما روز 11 اردیبهشت است. اننتظارات این است در طول این هفته با جامعه کار و تولید ارتباط برفرار کنیم؛ رسالت این اداره‌کل نیز در این زمینه تعریف شده است.
واعظی گفت: در بحث تنظیم‌گری روابط بین کارگر و کارفرما، همه جهات زندگی کارگر در قالب حق السعی و مزایا در این قانون دیده شده است و شورای عالی کار، مزد سال کارگر را متناسب با نرخ تورم و الزاماتی که در فضای کاری وجود دارد، تعیین می‌کند.
وی اضافه کرد: امسال 57.4 درصد رشد مزد کارگر را داشتیم که برای هر کارگر با یک دو فرزند، عددی بالغ بر 6 میلیون و 400 هزار تومان خواهد بود که نسبت به مناسبات سال‌های گذشته عدد قابل قبول‌تری است. این موضوع از ناحیه این اداره ساری می‌شود و هر جا رابطه مزدبگیری حاکم است این موضوع جایگاه پیدا می‌کند.
وی گفت: ما بازخوردی می‌گیریم که آیا جامعه کارگری و کارفرمایان از این وضعیت راضی هستند. در عین حال ممکن است بازخوردهایی در سطح جامعه داشته باشد؛ ممکن است این عدد مقبول جامعه کارفرمایی نباشد. متناسب با این سیاست، بسته‌هایی برای کارفرمایان در نظر گرفته شده است و در جاهایی که تعدیل به بحث مزد گره خورده است، ما آنها را شناسایی و پیگیری و مدیریت می‌کنیم.

وی افزود: ما در بحث تنظیم‌گری، حق‌السعی کارگر را متناسب با قانوان به او می‌دهیم. در اختلاف بین کارگر و کارفرما، قانون این اجازه را به ما داده است که به آن ورود کنیم.
واعظی گفت: ما بحث تسهیلات را هم مدیریت می‌کنیم؛ واحدهای کارگری و کارفرمایان یا بدو امر تقاضایی دارند که واحدی ایجاد شود و در فضای کسب و کار تحرکی داشته باشیم یا اینکه واحدی وجود دارد و با مشکلاتی روبرو است و ما باید ورود کنیم و مشکلات آن را حل کنیم.
وی ادامه داد: در طول این سال‌ها، تسهیلات صندوق ملی داشتیم؛ در قالب دو اقلیم گرمسیری و سردسیری و نگاه به ظرفیت‌های گردشگری، نفت، صنایع دستی، بناهای تاریخی و ... باید مدیریت می‌شدند و برش هر شهرستان اعلام می‌شد.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه گفت: نظارت بحث مهمی در تسهیلات است، این مهم بازوی توانمندی است که انحرافی در تسهیلات شکل نگیرد؛ در برنامه‌های ما چند نکته وجود دارد؛ چکار کنیم هم تسهیلات ایجاد کنیم، واحدهای جدید ایجاد شود و هم اینکه انحرافی صورت نگیرد؟ ما کمیته‌های اشتغال و سرمایه‌گذاری را یا ایجاد کرده‌ایم و یا در حال ایجاد آن هستیم و دستور کار اول آن هم کمیته نظارت است.
وی اضافه کرد: ما نیاز داشتیم که بحث مدیریت منابع در استان باید به چه صورت باشد؟ ما ابتدا آمدیم به اتاق فکرها فکر کردیم و به وزارت‌خانه هم طرح آن را دادیم. اولین جلسه هیئت اندیشه‌ورزی را در همین اسفند ماه برگزار کردیم و یک تضارب فکری خوبی شکل گرفت. کسانی که نقدی داشتند نظراتشان را بیان کردند. ما روز به روز دنبال این هستیم افرادی که دنبال اظهار نظر و ارائه طریق هستند را اضافه کنیم.
واعظی خاطرنشان کرد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید پایه‌های علمی برای ما از وجاهت خاصی برخوردار باشد؛ ما میز دانش‌بنیان‌ها را پایه‌ریزی کردیم.
وی گفت: اتفاق بعدی این بود که ما یک تعهد اشتغال داریم که سالانه در آن برش استان هم مشخص می‌شود. امسال شورای عالی اشتغال سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از محل شغل‌‍‌هایی که هدف‌گذاری شده‌اند را 13520 نفر در نظر گرفته که در بین 27 دستگاه در استان تقسیم شده است.
وی افزود: در زمینه اشتغال، اگر انحراف بنگاه‌ها بالا باشد، سهم ما از صندوق توسعه ملی کم می شود. از این رو بحث نظارت خیلی مهم است.
واعظی با بیان اینکه جهت‌گیری خوبی با پیگیری استاندار شکل گرفت، گفت: در گذشته در بحث سرمایه‌گذاری، 30 درصد سرمایه ثابت و 70 درصد سرمایه در گردش، برنامه‌ریزی می‌شد. اما الأن با پیگیری، 70 درصد سرمایه ثابت و 30 درصد سرمایه در گردش برنامه ریزی شده است.
واعظی ادامه داد: 1850 میلیارد تومان عدد تعریف شده برای اشتغال و سرمایه‌گذاری در استان است. در حالی که قبلاً 450 میلیارد تومان منابعی بود که می‌توانستیم به استان تخصیص دهیم.
وی گفت: در کنار این عدد، 2200 میلیارد تومان از طرف صندوق پیشرفت و عدالت، عددی است که برای هر استان در بحث سرمایه‌گذاری، تعریف شده است و اگر قرار باشد جهت‌دهی پروژه‌ها را به سمت مگاپروژه‌ها ببریم، در استان ما این ظرفیت وجود دارد و اگر هم به سمت واحدهای خرد ببریم، باز هم ظرفیت جذب وجود دارد.
در ادامه واعظی با اشاره به ضرورت رفع فقر مطلق گفت: یکی از کارهای دولت بحث فقر مطلق بود که کارگروه رفع فقر مطلق تشکیل و دستورالعمل رفع فقر مطلق به استان‌ها اعلام شد. ما هم تقریبا چهار جلسه روی این موضوع کار کردیم.
وی ادامه داد: مصادیق را باید شناسایی می‌کردیم؛ در همین راستا ما پیش‌بینی می‌کنیم در استان کسانی که شرایط لازم را دارند، حدود 1000 تا 1500 نفر هستند.

یکی دیگر از موضوعاتی که واعظی به آن پرداخت، شرکت تعاونی سهام عدالت در استان بود. وی در این زمینه گفت: شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در استان باید ساماندهی شوند؛ ابهاماتی در مورد آنها وجود دارد. ما ارکان این شرکت‌ها را برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سه ماهه اول ساماندهی شوند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم، پرداختن به مسائل ورزشی کارگران است، عنوان کرد: ما پیگیریم که مجموعه ورزشی دنا را تکمیل کنیم و پیش‌بینی ما این است که با 3 میلیارد تومان می‎توانیم این سالن را تکمیل کنیم. مجموعه ورزشی کارگران یاسوج را نیز داریم که پیگیر هستیم آن را به روز کنیم. اما متأسفانه معارضین زیادی در مورد این مجموعه و ادعاهای زیادی پیرامون آن وجود دارد. ما تلاش می‌کنیم این موضوع را مدیریت کنیم.
وی اضافه کرد: در گچساران سالن ما آماده است، اشکالات  آن را برطرف خواهیم کرد. در شهرستان بهمئی 10 هزار متر زمین را در نظر گرفته‌ایم و در مرحله تکمیل آن هستیم؛ 13 هزار متر هم در شهرستان کهگیلویه پیگیری کرده‌ایم که اگر روال امر واگذاری زمین‌ها طی شود، ساخت مجموعه‌های ورزشی را پیگیری می‌کنیم.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال می‌خواهیم مسئولین را به سمت واحدهای تولیدی ببریم. نگاه ما این است که فضای کسب و کار با نگاه علمی باشد و مراکز دانش‌بنیان با نگاه ویژه دیده شود.
وی افزود: یک نگاه کلی در فضای مدیریت ما این است که تمرکززدایی کنیم؛ به جای اینکه تنها در مرکز استان تصمیم‌گیری شود، باید در دل هر شهرستان به تناسب ظرفیت آن شهرستان تصمیم‌گیری شود.
وی در پایان با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های خوب استان ما می‌تواند بحث تعاون باشد، گفت: بیش از 40 درصد از شرکت‌های تعاونی در استان کهگیلویه و بویراحمد با مشکلاتی روبرو هستند؛ بنابراین به دنبال مانع‌زادایی از این‌ها هستیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت رعایت قانون در شهرداری ...
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
1