تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۴۷۳۲۴
خبرگزاری‌ها خبر می‌دهند

امانوئل مکرون پیروز انتخابات فرانسه شد / آشوب در پاریس بعد از اعلام نتیجه انتخابات؛ درگیری مخالفان مکرون با پلیس

۱
۰
امانوئل مکرون پیروز انتخابات فرانسه شد / آشوب در پاریس بعد از اعلام نتیجه انتخابات؛ درگیری مخالفان مکرون با پلیس
کبنا ؛پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، صدها نفر از مخالفان امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مرکز پاریس و همچنین سایر شهرهای این کشور اجتماع کرده و با پلیس درگیر شدند.
 به گزارش کبنا به نقل از آناتولی، معترضان مخالف مکرون که خود را «ضد فاشیست» می‌نامند، در میدان مرکزی جمهوری پاریس با پلیس درگیر شدند.
 پلیس ضد شورش فرانسه از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد و به آن‌ها حمله ور شد.
 با وجود ممنوعیت اجتماع از سوی مقامات محلی، اعتراضات مشابهی در شهرهای غربی رِن و نانت فرانسه در عصر روز یکشنبه اتفاق افتاد.
 در شهر رن، حدود ۲۵۰ معترض اقدام به آتش زدن سطل‌های زباله کردند و پلیس برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک آور استفاده کرد.
مکرون برای دومین بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد و برای یک دوره پنج ساله بار دیگر کرسی الیزه را از آن خود کرد.
 مکرون یکشنبه شب با کسب ۵۸ درصد آرا در برابر ۴۲ درصد آرایی که مارین لو پن رقیب وی از حزب راست افراطی "مجمع ملی" کسب کرد، پرچمدار دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه شد و پیروزی خود در انتخابات ۲۰۱۷ را تکرار کرد
 خبرگزاری فرانسه از پایین بودن نرخ مشارکت در پاریس تا ظهر امروز و اعلام نرخ اولیه حضور فرانسویان در پای صندوق‌های رأی خبر داد.
 از جمعیت حدود ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری فرانسه، ۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن هستند اما به طور سنتی مشارکت در دور دوم انتخابات کاهش می‌یابد.
 در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) و با حضور ۱۲ نامزد برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافتند.
 در این دو هفته علاوه بر تبلیغات سنتی و حضور نامزدها در شهرهای مختلف، دو نامزد در یک مناظره تلویزیونی نیز شرکت کردند.
 حاکمیت فرانسه و اروپا، تقویت استقلال کشاورزی با حمایت از کشاورزان جوان و راهبرد کشاورزی با شعار "از مزرعه تا چنگال"، اجرای طرح نوسازی حرارتی برای ۷۰۰ هزار خانه در سال، توسعه انرژی هسته‌ای، بادی و خورشیدی و ایجاد مکانیسم اجاره خودروهای برقی برای خانوارهای کم درآمد از جمله برنامه‌های مکرون برای دور جدید ریاست جمهوری این کشور است.
 ایجاد ۲۰۰ تیپ ژاندارمری، افزایش سه برابری جریمه‌ها علیه آزار و اذیت، ایجاد بستر لازم برای ثبت برخط (آنلاین) شکایت، راه‌اندازی نیروهای اقدام جمهوری در محلات، جذب یکهزار و ۵۰۰ گشت سایبری، استخدام هشت هزار و ۵۰۰ قاضی و کارکنان دادگستری و کاهش رویه‌های دست و پاگیر برای درخواست‌های پناهندگی نیز از جمله شعارهای تبلیغاتی مکرون برای انتخابات ۲۰۲۲ در حوزه امنیتی و انتظامی است.

 امانوئل ماکرون با اکثریت آرا به ریاست جمهوری فرانسه انتخاب شد
یورونیوز: امانوئل ماکرون روز یکشنبه ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت) توانست با کسب اکثریت آرا در انتخابات فرانسه بار دیگر به ریاست جمهوری این کشور انتخاب شد.
 بر اساس نخستین نتایج شمارش آرا آقای ماکرون بیش از ۵۸ و رقیبش، مارین لوپن از حزب راست افراطی اجتماع ملی ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
 حدود ۴۸.۷ میلیون نفر در این انتخابات واجد شرایط رأی دادن بودند که از این میان ۶۲ درصد در انتخابات شرکت کردند.
  میزان آرای سفید در دور دوم انتخابات نیز به ۲۸ درصد رسید که این میزان از سال ۱۹۶۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.
استقبال رئیس کمیسیون اروپا از پیروزی دوباره‌ی ماکرون
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا با انتشار یک پیام تبریک، خطاب به ماکرون نوشت: «مشتاقانه منتظر ادامه همکاری فوق‌العاده با شما هستم. ما با هم فرانسه و اروپا را به جلو خواهیم برد.»
 تیراندازی مرگبار در شب اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
اندکی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و پیروزی امانوئل مکرون، ماموران پلیس پاریس به سوی سرنشینان خودرویی که گفته می شود با سرعت به سمت افسران در حال حرکت بوده شلیک کرده و دو نفر را کشتند.
به گزارش کبنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، ماموران پلیس به سمت یک وسیله نقلیه که بر خلاف جریان ترافیک بر روی پل "پون نوف" با سرعت به سمت افسران پلیس حرکت می کرد، تیراندازی کردند.  
یک منبع پلیس به خبرگزاری فرانسه گفت که درست چند ساعت پس از پیروزی «امانوئل مکرون» در انتخابات ریاست جمهوری، افسران در مرکز شهر پاریس به سمت خودرویی که با سرعت به آنها نزدیک می شد تیراندازی کرده و دو سرنشین آن کشته و یک تن دیگر زخمی شدند.  

گفته می شود این وسیله نقلیه کمی بعد از نیمه شب به وقت محلی روی پل قدیمی "پون نوف" که قدیمی ترین پل ایستاده پاریس بشمار می رود در حرکت بود و به فرمان افسران ایست بازرسی برای توقف توجهی نکرد.
گزارش ها حاکی از آن است در پی کشته شدن این دو سرنشین، ترافیک سنگین در مرکز شهر به وجود آمده و مردم شاهد حضور گسترده نیروهای پلیس در قلب پایتخت هستند.
این در حالی است که کمتر از دو کیلومتر آن طرف تر در "میدان شان دومارس"، امانوئل ماکرون با جمعیتی از هواداران خود جشن پیروزی برگزار می کند.  
پیروزی مکرون پس از رقابتی پر تنش با لوپ از حزب راست افراطی و بالابودن قابل توجه این نامزد انتخاباتی در نظرسنجی ها صورت گرفت.  
از سوی دیگر در پی کشته شدن دو سرنشین خودروی مذکور، تحقیقات به اتهام "قتل عمد مقامات دولتی" آغاز شده است.
«لور بکیو» دادستان عمومی پاریس حوالی ساعت ۱:۳۰ بامداد به وقت محلی از محل حادثه دیدار کرد و گزارش ها حاکی از آن است براساس قانون فرانسه پس از استفاده ماموران پلیس از سلاح گرم باید برخی نهادهای نظارتی از جمله بازرسی کل پلیس ملی در محل مستقر شوند.  



امانوئل مکرون پیروز انتخابات فرانسه شد
نظرسنجی از کسانی که در دور دوم انتخابات فرانسه رای دادند نشان می‌دهد امانوئل مکرون برای دومین دوره مارین لوپن را شکست می‌دهد که در این صورت، اولین رئیس‌جمهوری در بیست سال گذشته خواهد شد که دو دوره پست سر هم به ریاست‌جمهوری رسیده است. بر اساس این نظرسنجی مکرون ۵۸ درصد آرا را به دست آورده است.
با پایان یافتن دوازده ساعت رای‌گیری و محدودیت خبری، نتایج نظرسنجی از کسانی که رای دادند منتشر شد که از پیروزی‌ مکرون حکایت دارد. این نظرسنجی‌ها معمولا در فرانسه نزدیک به آمار نهایی هستند.
فرانسه چند پارچه و آلمان نامطمئن از هویت خود، آینده اروپا را تهدید می‌کنند
مارین لوپن رقیب مکرون در انتخابات پس از اعلام نتایج اولیه گفت:‌ «خود را شکست خورده نمی‌دانم، برای مبارزه‌ای بزرگ علیه دولت مکرون از مسیر انتخابات پارلمانی آماده می‌شوم.»
او از تمام کسانی که در دوران کارزار انتخاباتی از او حمایت کرده‌اند، همچنین از کسانی که تنها در دور دوم انتخابات به او رای داده‌اند، سپاسگزاری کرد.
 لوپن افزود که این رای بزرگ نشان داد که بر شمار طرفداران ایده‌های او در فرانسه افزوده شده است و به همین دلیل به هیچ وجه خودش را شکست خورده نمی‌داند.

همچنین ژان لوک ملانشون، رهبر چپ افراطی فرانسه که توانسته بود در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور بیش از ۲۰ درصد آراء را از آن خود کند و در جایگاه سوم بود، در اولین واکنش به نتایج اعلام شده گفت: «لوپن شکست خورد. فرانسه بطور روشن مخالفت خود را با دیدگاههای او اعلام کرد که خبر خوبی است.»
رئیس شورای اروپا نیز با تبریک پیروز مکرون اعلام کرد: «من پیروزی ماکرون را در این دوران پرتلاطم تبریک می گویم و می توانیم پنج سال دیگر روی فرانسه حساب کنیم.»
بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها، فرانسوی‌های زیادی تا لحظات آخر تصمیم نگرفته بودند که آیا رای بدهند یا به چه کسی رای بدهند. نارضایتی از عمکرد امانوئل مکرون در دوره ریاست‌جمهوری‌اش رو به افزایش بوده است.
با اینحال بر اساس آخرین نظرسنجی پیش ار رای‌گیری، مکرون با اختلاف ۱۰ درصد از مارین لوپن پیش بود.
دور اول انتخابات که دو هفته پیش برگزار شد، با پیشتازی مکرون با ۲۷/۸ و در رتبه دوم مارین لوپن با ۲۳/۲ درصد آرا به پایان رسید و کار به رقابت مستقیم دو نامزد در دور دوم کشید.
نرخ رای سفید ۲۸ درصد برآورد شد
برآوردهای اولیه حاکی از آن است که نرخ آرای سفید در این دور از انتخابات ۲۸ درصد بوده که ۲.۶ واحد بیشتر از نرخ رای‌های ممتنع در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال ۲۰۱۷ میلادی (۲۵.۴ درصد) است.
این بالاترین نرخ رای سفید در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از سال ۱۹۶۹ میلادی محسوب می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
به جهنم که قبول شد
عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت رعایت قانون در شهرداری ...
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
1