کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان هواشناسی اعلام کرد

هشدار امواج ۲ متری در سواحل جنوبی/ تداوم بارندگی در برخی استان‌ها تا جمعه

29 فروردين 1401 ساعت 12:04

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به امواج ۲ متری در سواحل جنوبی کشور، از تداوم بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید تا جمعه آینده در برخی استان‌ها خبر داد.


سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به امواج ۲ متری در سواحل جنوبی کشور، از تداوم بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید تا جمعه آینده در برخی استان‌ها خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال و ارتفاعات کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، شرق سمنان و شرق یزد رگبار باران، وزش باد شدید،‌ رعدوبرق و در برخی مناطق تگرگ و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.
فردا در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی رگبار باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق روی می‌دهد و سامانه بارشی به‌تدریج از کشور خارج می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز چهارشنبه در برخی مناطق غرب و شمال غرب کشور، پنجشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و برخی مناطق جنوب غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌ جنوبی البرز و روز جمعه در برخی مناطق شمال شرق، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز شرقی رگبار پراکنده،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
از امروز تا چهارشنبه در شمال غرب، غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و سواحل دریای خزر و از سه‌شنبه تا پنجشنبه در شمال شرق و شرق کشور افزایش تدریجی دما روی می‌دهد.
این در حالی است که پنجشنبه و جمعه در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش 6 تا 10 درجه‌ای دما پیش‌بینی شده است.
توصیف سامانه: افزایش میزان سرعت باد غربی ـ شمال غربی
زمان پایان: بعدازظهر دوشنبه 1401/01/29
نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا حدود 2 متر در نواحی فراساحلی 2 تا 3 متر
منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل در بوشهر و شرق خلیج فارس
اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد با شناورهای نیمه‌سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به تأسیسات دریایی
توصیه: ممنوعیت شنا، جمع‌آوری تورها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.
توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتاً سرد
زمان پایان: اوایل وقت دوشنبه 1401/01/29
نوع مخاطره: کاهش نسبی دما، میانگین 4 تا 6 درجه سلسیوس
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/01/29: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال تهران.
اثر مخاطره: افت دمای کمینه تا زیر صفر درجه، خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: تأمین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مصرف کودهای پتاسه و ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، حفاظت از مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، عدم کود‌دهی استخرهای پرورش ماهیان، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالاً دما به زیر صفر می‌رسد.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی
نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک، در برخی نقاط بارش تگرگ
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/01/29: خراسان شمالی، شرق سمنان، شرق یزد، سیستان و بلوچستان و نیمه شمالی کرمان.
اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، خیزش گردوخاک و کاهش دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.
توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، استحکام سازه‌های موقت.
توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید موقت
نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/01/29: بوشهر، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان.
اثر مخاطره: کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال اختلال در تردد.
توصیه: احتیاط در ترددهای برون شهری و جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره.
 توصیف سامانه: افزایش سرعت باد با سمت غربی ـ جنوب غربی
زمان شروع: دوشنبه 1401/01/29
زمان پایان: سه‌شنبه 1401/01/30
نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و در فراساحل حداکثر 2 متر.
منطقه اثر: غرب دریای عمان.
اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.
توصیه: احتیاط در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت


کد مطلب: 447095

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447095/هشدار-امواج-۲-متری-سواحل-جنوبی-تداوم-بارندگی-برخی-استان-ها-جمعه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1