تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : ۴۴۷۰۹۵
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۱/۲۹؛ هشدار امواج ۲ متری در سواحل جنوبی/ تداوم بارندگی در برخی استان‌ها تا جمعه

۰
هشدار امواج ۲ متری در سواحل جنوبی/ تداوم بارندگی در برخی استان‌ها تا جمعه
کبنا ؛سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به امواج ۲ متری در سواحل جنوبی کشور، از تداوم بارش باران، رعدوبرق و وزش باد شدید تا جمعه آینده در برخی استان‌ها خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی، امروز در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال و ارتفاعات کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، شرق سمنان و شرق یزد رگبار باران، وزش باد شدید،‌ رعدوبرق و در برخی مناطق تگرگ و خیزش گردوخاک پیش‌بینی شده است.
فردا در استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی رگبار باران، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق روی می‌دهد و سامانه بارشی به‌تدریج از کشور خارج می‌شود.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز چهارشنبه در برخی مناطق غرب و شمال غرب کشور، پنجشنبه در استان‌های ساحلی دریای خزر و برخی مناطق جنوب غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌ جنوبی البرز و روز جمعه در برخی مناطق شمال شرق، مرکز و دامنه‌های جنوبی البرز شرقی رگبار پراکنده،‌ رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.
از امروز تا چهارشنبه در شمال غرب، غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و سواحل دریای خزر و از سه‌شنبه تا پنجشنبه در شمال شرق و شرق کشور افزایش تدریجی دما روی می‌دهد.
این در حالی است که پنجشنبه و جمعه در اردبیل و استان‌های ساحلی دریای خزر کاهش 6 تا 10 درجه‌ای دما پیش‌بینی شده است.
توصیف سامانه: افزایش میزان سرعت باد غربی ـ شمال غربی
زمان پایان: بعدازظهر دوشنبه 1401/01/29
نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در نواحی ساحلی تا حدود 2 متر در نواحی فراساحلی 2 تا 3 متر
منطقه اثر: نواحی ساحلی و دور از ساحل در بوشهر و شرق خلیج فارس
اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد با شناورهای نیمه‌سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به تأسیسات دریایی
توصیه: ممنوعیت شنا، جمع‌آوری تورها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت.
توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتاً سرد
زمان پایان: اوایل وقت دوشنبه 1401/01/29
نوع مخاطره: کاهش نسبی دما، میانگین 4 تا 6 درجه سلسیوس
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/01/29: سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال تهران.
اثر مخاطره: افت دمای کمینه تا زیر صفر درجه، خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: تأمین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مصرف کودهای پتاسه و ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏‌سازی درختان به سرما، حفاظت از مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، عدم کود‌دهی استخرهای پرورش ماهیان، روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالاً دما به زیر صفر می‌رسد.

توصیف سامانه اول: سامانه بارشی
نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک، در برخی نقاط بارش تگرگ
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/01/29: خراسان شمالی، شرق سمنان، شرق یزد، سیستان و بلوچستان و نیمه شمالی کرمان.
اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال برخورد صاعقه، خیزش گردوخاک و کاهش دید، اختلال در ترددهای برون شهری، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی.
توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، استحکام سازه‌های موقت.
توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید موقت
نوع مخاطره: وزش باد شدید موقت و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/01/29: بوشهر، هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و کرمان.
اثر مخاطره: کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال اختلال در تردد.
توصیه: احتیاط در ترددهای برون شهری و جاده‌های کویری، استحکام سازه‌های موقتی، عدم تردد و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره.
 توصیف سامانه: افزایش سرعت باد با سمت غربی ـ جنوب غربی
زمان شروع: دوشنبه 1401/01/29
زمان پایان: سه‌شنبه 1401/01/30
نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر و در فراساحل حداکثر 2 متر.
منطقه اثر: غرب دریای عمان.
اثر مخاطره: احتمال آسیب به قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتمال خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.
توصیه: احتیاط در تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۰۱/۲۹
نام شما

آدرس ايميل شما

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
بیداد اجاره‌ها

بیداد اجاره‌ها

تهران بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، مستأجرنشین‌ترین استان ایران است و گزارش سازمان مدیریت ...
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
1