تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب : ۴۴۶۳۵۵
هزینه تراشی بی‌مورد برای فوتبال ملی؛

چرا زنان پشت در ورزشگاه مشهد ماندند؟ / دلیل اصرار فدراسیون به برگزاری بازی لبنان در خارج از پایتخت چه بود؟ + واکنش‌ها

۰
چرا زنان پشت در ورزشگاه مشهد ماندند؟ / دلیل اصرار فدراسیون به برگزاری بازی لبنان در خارج از پایتخت چه بود؟ + واکنش‌ها
کبنا ؛صحبت‌های کاپیتان تیم ملی در پایان مسابقه‌ی ایران-لبنان، موید اتفاقاتی پیش و در حین برگزاری بازی برای بانوان علاقه‌مند به فوتبال در اطراف ورزشگاه بود.
به گزارش کبنا، در حالی‌که برگزاری مسابقه‌ی ایران-لبنان در ورزشگاه مدرن امام رضا(ع) مشهد مورد استقبال بسیاری از علاقه‌مندان فوتبال قرار گرفت، به وجود آمدن برخی از اتفاقات نسبتاً قابل پیش‌بینی، مسابقه‌ی پایانی ملی‌پوشان در رقابت‌های جام جهانی را با نکاتی سوال برانگیز مواجه کرد.
ماجرا به حضور زنان علاقمند در ورزشگاه بر می‌گشت؛ مسئله‌ای که فوتبال ایران چند سال متمادی درگیر آن است و اگر چه توانسته با گرفتن مجوزهای موقت در 3 مقطع (بازی پرسپولیس-کاشیما، ایران-کامبوج و ایران-عراق) پذیرای زنان در ورزشگاه باشد اما در اغلب اوقات هماهنگی برای این مسئله تبدیل به دردسر بزرگ اداره‌کنندگان فوتبال ایران شده است.
در این شرایط و در حالی‌که بهانه‌ی کرونا با توجه به تغییر شرایط این بیماری در سراسر جهان دیگر قابل استفاده نیست، بعد از چند روز ابهام در نهایت مقرر شد مسابقه‌ی ایران-لبنان در حضور تماشاگران و با حضور گزینشی طرفداران زن با توجه به نظارت فیفا و لزوم انجام مقررات لازم برگزار بشود.


در ابتدا و طبق انتظار، سایت بلیط فروشی اختلالاتی داشت و پس از آن، به تعداد 8 هزار بلیط به فروش رفت. کمی قبل‌تر حسین بادامکی که ریاست هیات فوتبال مشهد را برعهده دارد گفته بود که در این مسابقه تماشاگران زن در استادیوم حضور پیدا می‌کنند اما از فدراسیون هیچکس حاضر نبود این خبر را به صورت رسمی اعلام کند و حسن کامرانی‌فر دبیر کل فدراسیون هم در هتل تیم ملی از خبرنگاران می‌خواست این مسئله را مدیریت کنند.
صبح سه‌شنبه (روز بازی) نیز خبرهای ضد و نقیضی در این‌باره به گوش رسید و با حضور زنان  بلیط به دست در اطراف ورزشگاه امام رضا(ع) مشخص شد که اولین گام‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه انجام شده است؛ با این‌حال و در کمال تعجب، با وجود فروش بلیط از روی کارت ملی، این زنان علاقه‌مند حق ورود به ورزشگاه را پیدا نکرده و در بیرون از استادیوم سرگردان شدند، حتی آن‌هایی که به همراه همسرشان برای تماشای بازی به ورزشگاه امام رضا(ع) آمده بودند.
در گزارش میدانی خبرنگاران از اطراف ورزشگاه این‌طور به نظر می‌رسید که با گذشت زمان بازی، این مسئله رفع و رجوع خواهد شد اما رایزنی‌های برای حل این مسئله به نتیجه نرسید. این داستان البته چندان هم غیرقابل پیش‌بینی نبود چرا که در مورد حضور زنان در ورزشگاه در کل حساسیت بسیار خاصی وجود دارد و میزبان این بازی هم شهر مقدس مشهد بود.

در شرایطی که از طریق سامانه بلیط فروشی 8 هزار بلیط به فروش رسیده بود، در ورزشگاه امام رضا(ع) جمعیتی بالغ بر 17 هزار تماشاگر حضور داشتند و نزدیک به 70 درصد ظرفیت ورزشگاه با حضور علاقه‌مندان به تیم ملی پر شده بود. (جالب آن‌که فدراسیون فوتبال میزان تماشاگر این مسابقه را پیش از شروع مسابقه به فیفا 8 هزار نفر گزارش کرده بود.)
اما درحالیکه خبرنگاران از داخل برای رفع و رجوع این مسئله لحظه شماری می‌کردند  تا سوت پایان بازی هم خبری از باز شدن در ورزشگاه به روی زنان نبود تا در نهایت این مسابقه با حضور بیش از 15 هزار تماشاگر مرد با نتیجه‌ی با 2-0 به سود ایران به پایان برسد.
پس از این بود که اخبار، گزارشات و تصاویری از اطراف ورزشگاه منتشر شد که ظاهراً در پی اصرار به حضور در ورزشگاه، برخوردی هم از سوی برخی ماموران صورت گرفته که این مسئله با انتقاد بسیاری در فضای مجازی مواجه شده است؛ اما نکته اینجاست که با توجه به قابل پیش‌بینی بودن این مسئله، و در غیاب تضامین لازم چه اصراری به این مصوبه وجود داشته؟
در این بین شایعاتی وجود دارد مبنی بر این‌که میزبان کلیه هزینه‌های این بازی را متقبل شده و با توجه به شرایط مالی فدراسیون، آن‌ها مجاب به انجام این کار شوند اما در شرایطی که ظاهراً این قول به آن‌ها داده شده بوده که در نهایت مجوز حضور زنان گرفته خواهد شد یا بازی بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود، هیچ یک از این دو اتفاق رخ نداد تا حالا موضوع تماشاگران بازی ایران-لبنان به سرعت مدنظر فیفا قرار بگیرد که در اساسنامه‌اش روی این موضوع حساسیت خاصی دارد.
این‌طور به نظر می‌رسد که احسان اصولی سخنگوی فدراسیون فوتبال و رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی بیشترین نقش را در این میزبانی داشته تا به هر نحو ممکن بازی در ورزشگاه آزادی برگزار نشود؛ از انگیزه‌های او و میزان اصرارش بر این مسئله باخبر نیستیم اما آنچه رخ داد ممکن است برای فوتبال ایران مخاطره‌آمیز باشد. همان‌طور که محمدحسین میثاقی که در ورزشگاه امام رضا(ع) حضور داشت، در پایان بازی و بر روی آنتن زنده تلویزیون درباره‌ی تجربه‌ی میزبانی و اتفاقاتی که در خلال بازی رخ داده بود، انتقادهایی از مسئولان برگزاری کرد.
واکنش دو نماینده به جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه در بازی ایران و لبنان
دو نماینده مجلس به اتفاقات روز گذشته در ورزشگاه امام رضای مشهد در جریان بازی فوتبال ایران و لبنان و جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه واکنش نشان دادند.

واکنش دو نماینده به جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه  در بازی ایران و لبنان / توانگر: این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد؛ در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم / رشیدی کوچی: باید یکبار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند جمع شود؛ روز یکشنبه سوال خود را از دو وزیر مطرح خواهم کرد
دو نماینده مجلس به اتفاقات روز گذشته در ورزشگاه امام رضای مشهد در جریان بازی فوتبال ایران و لبنان و جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه  واکنش نشان دادند.
مجتبی توانگر در توییتر خود نوشت: «دختران برای تماشای فوتبال بلیت خریدند ولی سهم‌شان گاز فلفل شد! این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد. در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم. باید پاسخگوی این حادثه باشد. اگر نمی‌توانید در مدار قانون وظیفه‌تان را انجام دهید بهتر است بروید!»
واکنش دو نماینده به جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه  در بازی ایران و لبنان / توانگر: این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد؛ در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم / رشیدی کوچی: باید یکبار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند جمع شود؛ روز یکشنبه سوال خود را از دو وزیر مطرح خواهم کرد
همچنین جلال رشیدی کوچی در توییتی نوشت: «ضمن ارادتی که به آقایان وحیدی و سجادی وزرای محترم کشور و ورزش دارم، روز یک‌شنبه ۱۴ فروردین، در مورد اتفاقات تلخ ورزشگاه مشهد سوال خود را مطرح خواهم کرد. باید یکبار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند که باعث از بین رفتن اعتماد و ایجاد دستاویز برای ضد انقلاب می‌شود، جمع شود.»
واکنش دو نماینده به جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه  در بازی ایران و لبنان / توانگر: این اقدامات جز هزینه‌تراشی در داخل و خارج نتیجه دیگری ندارد؛ در اولین فرصت سوال از وزیر ورزش را ثبت می‌کنم / رشیدی کوچی: باید یکبار برای همیشه بساط این رفتارهای ناپسند جمع شود؛ روز یکشنبه سوال خود را از دو وزیر مطرح خواهم کرد

چرا زنان پشت در ورزشگاه مشهد ماندند؟
مدیرکل اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی توضیحاتی را در خصوص عدم حضور زنان در بازی ایران و لبنان ارائه کرد. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد. او گفت: ما مجری تصمیماتی بودیم که از تهران گرفته شد. ما و شورای تامین استان همه گوش به فرمان و مجری دستوراتی بودیم که از تهران آمد، در آخرین لحظه‌ها قرار شد به این شکل برگزار شود.
علی اکبر هاشمی جواهری پس از پایان بازی ایران مقابل لبنان در خصوص عدم حضور بانوان در ورزشگاه امام رضا(ع) برای تماشای این بازی اظهار داشت: خیلی خوشحالم از اینکه بالاخره یک اتفاق بسیار خوب در استان ما رخ داد و خدا را‌‌‌‌‌‌‌‌ شکر به مذاق فوتبال‌دوستان هم خوش آمد چون با برد همراه بود و صعود مقتدرانه تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در مشهد رقم خورد.
وی افزود: همانطور که مستحضرید در این گونه مسابقات برای تعداد حضور تماشاگر و بقیه مسائل از تهران هماهنگ می‌شود. علیرغم اینکه اخبار مختلفی در رابطه با حضور تماشاگران و یا بدون حضور تماشاگران یا تعداد حاضران در ورزشگاه و مسائل مختلف منتشر شد، ما مجری تصمیماتی بودیم که از تهران گرفته شد. ما و شورای تامین استان همه گوش به فرمان و مجری دستوراتی بودیم که از تهران آمد، در آخرین لحظه‌ها قرار شد به این شکل برگزار شود. بیرون از ورزشگاه مقداری تجمعات بود که اگر می بود شاید به این خوبی برگزار نمی‌‌شد. در مجموع استان خراسان اگرچه نمره بالایی نمی‌گیرد اما نمره قبولی می‌گیرد. قرار بود تا شنبه بدون حضور تماشاچی بازی برگزار شود؛ یعنی تمام این مقدمات از ساعت ۸ شب شنبه رقم خورد و ستاد کرونا به ما اجازه داد با حضور تماشاگر باشد. هاشمی جواهری گفت: اول به ما گفتند حدود ۵ هزار نفر، بعد ۸ هزار نفر و بعد ۵۰ درصد ظرفیت ورزشگاه اعلام شد. به جای اینکه به حواشی بپردازیم باید فکرمان را‌‌‌‌‌‌‌‌ به این معطوف کنیم که تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران صعود مقتدرانه‌ای به جام جهانی داشت. شاید این مسأله کمتر رقم خورده، سال‌های پیش و دوره‌های قبل با اما و اگر روبرو بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مشهد به عنوان پایگاه فرهنگی جهان اسلام و تشیع است، بنابراین بعضی از مسائل باید از قبل پیش‌بینی می‌شد. ان‌شاءالله در رویدادهای بعدی می‌دانم که وزارت ورزش برنامه‌هایی دارد در همین استادیوم شرایطی فراهم کند که بازی‌های بین‌المللی بهتر از امروز برگزار شود. آنجا احتمالا ما با آماده‌سازی زیرساخت‌ها حضور تمامی اقشار را‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم. شاید زمان کم باعث شد این اتفاق بیفتد.
رئیس اداره ورزش و جوانان خراسان رضوی در مورد اینکه بلیت‌فروشی بانوان انجام شده و آیا مشکل از تهران بوده و یا خراسان رضوی، اظهار داشت: همان طور که گفتم کلا هدایت اتفاقات این بازی با تهران بود. صرفا بحث حضور بانوان را‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌گویم، تمام اتفاقاتی که در این بازی رقم خورد را‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌گویم. ما استادیوم را‌‌‌‌‌‌‌‌ در اختیارشان گذاشتیم، تاج فیروز، مجموعه آستان قدس و نیروی انتظامی همکاری بسیار خوبی داشتند. خیلی خوشحالیم که هیچ اتفاق خاصی رقم نخورد. حدود ۱۳۰ هزار نفر برای خرید بلیت پشت خط بودند. اگر بلیت فروشی آزاد بود احتمالا ۱۳۰ هزار نفر دوست داشتند در این مسابقه حاضر شوند. بنابراین با توجه به این تعداد متقاضی بعضی مسائل رخ می‌دهد، ولی در مجموع فکر می‌کنم مشهد نمره قبولی گرفت. ایده‌آل نبود، ان‌شاءالله تجربه‌ای برای دوره‌های بعد باشد.























 
نام شما

آدرس ايميل شما

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

فائزه هاشمی به دولت رئیسی نمره داد

سایت قرن نو نوشت: فائزه هاشمی انتقاد جدی به دولت ابراهیم رئیسی دارد و نگرانی‌اش در سال ...
از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از آثار حسن بهرامی نویسنده و شاعر هم‌استانی رونمایی می‌شود

از مجموعه داستان «مالاتیون» و رمان «تیراندازی طبق بخشنامه» اثر حسن بهرامی نویسنده و شاعر ...
جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

جهان، طالبان را به‌عنوان حکومت «دوفاکتو» به رسمیت شناخته است

سقوط کابل در 15 آگوست سال 2021 را که مهم‌ترین تحول سال رو به پایان است، نمی‌توان تنها ...
فایل های مرتبط
1