تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب : ۴۴۵۹۲۷
باز هم تکرار؛ باز هم طرح‌های غیرقابل اجرا

بازهم علم الهدی - زنان موتور سواری كنند؛ جـدا البتــه!

۰
بازهم علم الهدی - زنان موتور سواری كنند؛ جـدا البتــه!
کبنا ؛حالا نوبت موتورسواری زنان است و روایت آن مشابه آنچه است که در مورد دوچرخه‌سواری این قشر از جامعه رخ داد. در طی ماه‌های گذشته بارها موضوع دوچرخه‌سواری زنان مطرح و با آن مخالفت و اندکی موافقت شد اما طرح روز گذشته امام جمعه مشهد قابل تامل است. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه باید ورزش بانوان بیش از پیش مورد توجه و حمایت قرار بگیرد، بر اهمیت توجه به حقوق بانوان در حوزه ورزش تأکید کرد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از آرمان ملی، آیت‌ا... احمد علم‌الهدی ادامه داد: تا جایی که شخصاً در موضوع تخصیص زمین موتورسواری برای بانوان پیگیر قضیه بودم و علاوه بر این، خوشبختانه هم‌اکنون نیز تعدادی از پارک‌های بالاتر از پنج هکتار در مشهد به بخش ویژه بانوان مجهز هستند و بانوان می‌توانند در آن‌ها با آرامش خاطر به ورزش بپردازند. نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه توجه به قشر جوان کشور و حمایت از این استعدادها تضمین کننده آینده انقلاب و کشور است، اظهار داشت: وزارت ورزش تنها بخشی از بدنه دولت است که پرورش توانمندی‌های بدنه جوان جامعه نه فقط در اساسنامه بلکه حتی در نام‌گذاری آن نیز موردتوجه قرار گرفته و به‌عنوان یک رویکرد اساسی مطرح شده است.
استقبال از موتورسواری زنان
البته ظاهرا آیت‌ا... علم‌الهدی با موتورسواری زنان مشکل ندارد و پیش از این زمینه فعالیت زنان در این موضوع را فراهم کرده بود. چنانکه 15 مهر باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: حمیدی بانوی قهرمان موتورسواری خراسان رضوی با اشاره به حمایت امام جمعه مشهد از رشته موتورسواری بانوان بیان کرد: با حمایت آیت‌ا... علم‌الهدی مجوز ساخت پیست مخصوص موتورسواری بانوان را گرفتیم که این امر در رشد ورزش موتورسواری بانوان، نقش بسزایی داشت. او تصریح کرد: نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی معتقد است اگر فضای مناسب و مخصوص بانوان فراهم شود فعالیت آن‌ها در رشته‌هایی همچون دوچرخه‌سواری و موتورسواری بلامانع است به همین خاطر در گرفتن مجوز ساخت پیست موتورسواری بانوان از من حمایت کردند. در 21 مهر هم امام جمعه مشهد گفت: «در موضوع دوچرخه‌سواری بانوان به جای حذف صورت مسئله، باید مکان مناسبی برای تفریح بانوان و دوچرخه‌سواری آنها فراهم شود که به شورای شهر نیز تاکید داشته‌ام که بوستان‌هایی برای بانوان ایجاد شود تا بانوان بتوانند در آن مکان به تفریح بپردازند. ۲ سال قبل خانمی با مراجعه به من گفت قصد راه‌اندازی پیست دوچرخه و موتورسواری برای بانوان را دارد که به نظرم هیچ ایرادی هم ندارد. نکته قابل توجه این است که از نظر علما، دوچرخه‌سواری بانوان در ملاء عام حرام شمرده شده است و بر همین اساس دانشگاه فردوسی مشهد نیز می‌تواند مکانی را برای فعالیت تفریحی دختران دانشجو فراهم کند.
حرام نیست
البته دیگرانی هستند که در ابتدا مخالف اقداماتی مانند دوچرخه و موتورسواری زنان بودند اما پس از آن موافق شدند و اظهاراتشان را تغییر دادند مانند امام جمعه رفسنجان که گفته بود: اگر مسأله بدحجابی یا بی‌حجابی را در جامعه ترویج می‌کنند یا یک خانم را از سر بی‌دینی و نفهمی تشویق می‌کنند که دوچرخه‌سواری کند، با اینکه دوچرخه‌سواری بانوان در انظار عموم حرام است، دنبال خدشه‌دار کردن غیرت دینی مردم هستند. اما پس از آن حجت‌الاسلام عسگری اظهارداشت: دوچرخه‌سواری حرام ذاتی نیست اما دوچرخه‌سواری خانم‌ها باید حرمت داشته باشد در حضور مردان و در ملا عام به صلاح آنها و جامعه نیست. امام جمعه رفسنجان گفت: با شهرداری و شورای اسلامی شهر، اداره تربیت بدنی، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها صحبت کردیم که فضای امنی در یکی از نقاط شهر فراهم شود که خانم‌ها دوچرخه‌سواری کنند.
خلاف قانون نیست
موتور یا دوچرخه‌سواریِ زنان در سال‌های گذشته همواره در صدر توجه‌ها بوده است، قانون، فرهنگ و برخی باورهای مذهبی سبب شده استفاده زنان از موتور و دوچرخه با حاشیه‌های زیادی مواجه شود، هربار که از یک تریبون ندای مخالفت با دوچرخه‌سواری زنان شنیده می‌شود موجی از واکنش‌ها به‌راه می‌افتد، اما اگر منع دوچرخه‌سواری زنان فقط به فرهنگ یا برخی باورها مذهبی برمی‌گردد، موتورسواری برای آنان با چالش مضاعف به‌نام قانون مواجه است طوری‌که این بخش از جامعه سهمی از دریافت گواهینامه رانندگی برای موتور ندارند؛ دراین‌باره صحبتی از حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران منتشر شد که از برخورد پلیس با موتورسواران زن در قالب طرح انضباط بخشی موتورسواران خبر می‌داد. او گفت: «در این طرح با تخلفاتی همچون عبور از چراغ قرمز، حرکات مخاطره‌آمیز، حرکت در جهت خلاف مسیر عبور، عبور از پیاده‌رو، عبور از خط ویژه، تخلفات پلاک شامل مخدوشی، پوشش پلاک و فاقد پلاک، حمل بارهای نامتعارف، رانندگی بانوان و افراد فاقد گواهینامه، ایجاد آلودگی صوتی و صداهای ناهنجار برخورد می‌شود. این صحبت‌های فرمانده پلیس تهران با موجی از واکنش‌ها را در فضای مجازی مواجه شد که همگی به حق برخورداری زنان از گواهینامه موتورسواری اشاره داشتند. همچنین یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این‌باره واکنشی توئیتری داشت. جلال رشیدی کوچکی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در حساب توئیتری خود نوشت: «جدیدا اخباری مبنی بر ممنوعیت موتورسواری بانوان به دلیل نداشتن گواهینامه منتشر شده است. استناد نیروی محترم انتظامی به تبصره ماده ۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۱۳۷۵ مجلس است(صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان برعهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است). ‏ با توجه به صدور حکم یکی از شعب دیوان عدالت اداری در سال ۹۸ مبنی بر اجازه صدور گواهینامه برای بانوان ایرانی و اینکه برای موتور سواری و دوچرخه‌سواری بانوان اصلا منع قانونی وجود ندارد و قید مقرر در ماده ۲۰ نافی صلاحیت آن مرجع مبنی بر اختیارات و وظایف صدور گواهینامه برای زنان نیست‏. به عبارت دیگر اثبات شی نفی ماعدا نمی‌کند. به نظر می‌رسد مشکلی از لحاظ قانونی جهت صدور گواهینامه برای بانوان ایرانی نیست. این موضوع را از دو جهت در مجلس پیگیری خواهم کرد: الف- نظارتی با طرح سوال از وزیر محترم کشور. ب- تقنینی با ثبت طرح اصلاحیه قانون و اضافه کردن کلمه زنان.
نام شما

آدرس ايميل شما

نتيجه انتخابات سال آينده!

نتيجه انتخابات سال آينده!

دبيركل مجمع ايثارگران در شفاف‌سازي حواشي اخير از مشكلات نرم‌افزاري، ملاحظات آيين‌نامه‌اي ...
ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

ماجرای ضرب و شتم یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران

یک پزشک بیمارستان بی بی حکیمه (س) گچساران توسط یک مراجعه کننده که درخواست غیرقانونی داشت ...
توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

توصیه نماینده رهبر انقلاب؛ سرانه‌های مرکز کهگیلویه و بویراحمد افزایش یابد

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد گفت: مدارس کانکسی، استیجاری و مستهلک بودن برخی ...
1