تاریخ انتشار
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۶
کد مطلب : ۴۴۵۰۸۷
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیویه و بویراحمد در جمع خبرنگاران؛

از نارضایتی نسبت به بانک‌ها تا تعیین تکلیف زمین‌های تپه دم مالی سروک

۰
از نارضایتی نسبت به بانک‌ها تا تعیین تکلیف زمین‌های تپه دم مالی سروک
کبنا ؛
ظهر امروز (4 اسفند 1400) نشست مطبوعاتی مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز زمین‌لرزه سی‌سخت در محل بنیاد مسکن استان برگزار شد.
در این نشست اسماعیل باقری مدیر کل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: انتظار داشتیم با اقداماتی که انجام می‌شود و با سرعت نیز انجام گرفت، سریع‌تر منازل تکمیل شود. ولی متأسفانه این امر محقق نشد.
وی گفت: پیش از اینکه در خصوص تکمیل واحدها توضیح دهم، از همه دستگاه‌هایی که در این زلزله حضور داشتند و در بازسازی زلزله دخیل بودند و کمک کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
باقری ادامه داد: در فاز اول عملیات اجرایی، بانک‌ها همکاری بسیار خوبی با آسیب دیدگان زلزله داشتند که جای تقدیر دارد، اما در فاز دوم عملیات اجرایی بسیاری از بانک‌ها همکاری لازم را نداستند و برخی از بانک‌ها که همکاری داشتند بین راه، کار پرداخت تسهیلات را تعطیل کردند. وی به بخشنامه بانک مرکزی در خصوص پرداخت تسهیلات زلزله‌زدگان اشاره کرد و توضیح داد: مرحله اول تمامی پرداخت‌ها بطور کامل و بلاعوض‌ها پرداخت شدند اما در فاز دوم تاخیر داشتند و همین موضوع باعث تاخیر در ساخت شد و در بحث اضافه زیربناها ما با مشکلات جدی مواجه شدیم.
وی گفت: اما بعضی از بانک‌ها واقعاً خوب عمل کردند؛ بعضی از آنها که در سیسخت شعبه نداشتند، به دلیل احساس مسئولیتی که نسبت به زلزله‌زدگان داشتند، در کانکس حضور پیدا کردند. ولی در مرحله دوم که هیئت دولت اولین سفر را به استان ما داشت، بحث کمک به تسهیلات در نظر داشتند و مصوب کردند ولی بانک مرکزی دیر اقدام نمود. با توجه به اینکه مردم از تسهیلات ناراضی بودند، همین مبلغ هم که مصوب شد، بی‌سابقه بوده است. حتی کمک‌های بلاعوض هم بی سابقه بوده است. حتی خود تسهیلات هم افزایش یافت. اما این بحث تکمیلی که انتظار داشتیم تا پایان آبان ماه واحدها تکمیل شود ولی به دلیل عدم پرداخت این تسهیلات، تعدادی از بانک‌ها تا 80 درصد قرارداد منعقد کردند ولی متأسفانه برخی از بانک‌ها اقدام نکردند.
مدیر کل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در ابتدا ۳۰۰ واحد کانکس توزیع شد که حدود ۵۷ کانکس هنوز مستقر هستند. از این تعداد فقط ده تا مشکل مالی دارند و اکثر آنها مشکل زیربنا و پروانه داشتند. وی گفت: افراد حاضر در کانکس بررسی شدند و خیرین حاضر به کمک شدند و پس از بررسی قرار شد به آنها کمک کنند.

اسماعیل باقری در خصوص روند عملیات اجرایی واحدهای مسکونی اظهار داشت: از ۱۷۰۰ واحد مسکونی آسیب‌دیده که بازسازی آنها در دستور کار قرار گرفت، حدود ۱۵۲۰  واحد سقف کار شده است و ۱۲۰۰ واحد تکمیل شده است. باقری اضافه کرد: البته تکمیل به‌معنای این است که این واحدها قابل سکونت هستند و تکمیل به معنای رسیدن به نما و اتمام تمام کارهای ساختمان نیست.
وی با اشاره به سرعت بنیاد در عمیلیات بازسازی گفت: بلافاصله پس از زلزله، اسکان موقت،آواربرداری و ... انجام شد.
باقری ادامه داد: از همان روز اول بنیاد مسکن با توجه به تجربیاتش سریع اقدام به خرید میلگرد کرد و در شهر سیسخت مستقر شد. وی گفت: حدود 37 هزار تن و به مبلغ 15 میلیارد تومان آهن آلات تخلیه کردیم و برای هر واحد ۱۶۰ کیسه سیمان از طرف بنیاد مسکن تعلق گرفت که حدود ۲۲۰ هزار کیسه توزیع شد و ۳۲ هزار تن دیگر نیز مقرر شده است تحویل دهند که بارندگی ها مانع از ارسال این محموله شده است.
مدیر کل بنیاد مسکن در ادامه گفت: ستاد اجرایی فرمان امام نیز برای هر واحد 10 میلیون اختصاص دادند؛ این مبلغ برای واحدهای روستایی هم در نظر گرفته شد.
وی گفت: در خصوص زلزله شهرستان دنا و سیسخت از 1019 واحد 624 واحد به بهره برداری رسیده است. اجرای سقف هم 82 واحد است که 624 تا به مرحله بهره برداری رسیده است. باقری گفت: مابقی از فنداسیون تا دیوارچینی داریم.
وی افزود: احداثی روستایی، 680 واحد که 510 دنا و 10 هم بویراحمد است و 595 واحد تکمیل شده و640 واحد هم سقف زده شده است.
باقری درباره همکاری بانک‌ها گفـت: بانک‌ها در سری اول همکاری خوبی داشتند، اما در مرحله دوم از حداقل 50 درصد بانک‌ها ناراضی هستیم. جلساتی هم با استاندار و معاون عمرانی استاندار داشتیم، اما مسأله حل نشده است. دکتر نیکزاد هم با بانک مرکزی بحث زیادی داشتند. قرار شد بانک‌ها تسهیلات را متوقف نکنند و پرداخت وام 200 میلیون تومانی را شروع کنند.
اسماعیل باقری مدیر کل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره تپه دم مالی سروک گفت: بعد از کش و قوس‌های فراوان، شورای تأمین مصوب کرد که این زمین‌ها به صورت قرعه‌کشی واگذار شود. افراد زیادی پیگیری کردند با توجه به اینکه پروانه خریداری کرده‌اند همان زمین‌ها را تحویل بگیرند.
وی گفت: بعد از مراحلی که نقشه آنها هم عوض شد، خسارات زیادی نیز به دستگاه‌هایمان وارد شد، خیابان‌ها را زدیم و قرعه‌کشی را انجام دادیم و به متقاضیان اعلام کردیم تحویل بگیرند و ظرف شش ماه پروائه بگیرند و شروع به کار کنند، ظرف مدت دو سال هم بسازند. هر کس هم این کار را انجام نداد، زمین از او پس گرفته می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

چرا سیاسیون ایرانی به تأسیس «خیریه» علاقه دارند؟ + اسامی

شاید همین یک جمله که گفتند «تشنگان خدمت بروند خیریه بزنند» سبب شد تا مسئولین و چهره‌های ...
(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

(فیلم) از رقص جنجالی حمید لولایی در جوکر تا حمله موشکی یمن به عربستان

حوادث و اتفاقات زیادی در ایران و جهان افتاده که مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته ...
اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

اهداف انتخاباتي درز سند امنيتي؟

حدود 48 ساعت پس از درز فايل صوتي منتسب به دو نفر از فرماندهان پيشين سپاه پاسداران، درحالي ...
1