تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۲
کد مطلب : ۴۴۳۱۴۸
کبنا گزارش می‌دهد؛

دو پروژه مهم حوزه راه در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شدند! / آقای شهابی‌نسب و حاجی‌زاده و روشنفکر پشت‌پرده توزیع اعتبارات چیست؟ / منافع انتخاباتی یا اصول کارشناسی؟

۱۴
۴
دو پروژه مهم حوزه راه در کهگیلویه و بویراحمد تعطیل شدند! / آقای شهابی‌نسب و حاجی‌زاده و روشنفکر پشت‌پرده توزیع اعتبارات چیست؟ / منافع انتخاباتی یا اصول کارشناسی؟
کبنا ؛
اعتبارات پروژه «بابامیدان – یاسوج – سمیرم»که مسیری 263 کیلومتری است، در لایحه بودجه 1401 تنها 41 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که آن هم اسناد خزانه هست و اگر نقدی شود، شاید حداکثر به 20 میلیارد تومان برسد. بنابراین این پروژه با چنین وسعتی، امکان رسیدن به مرحله اجرایی برای آن ممکن نیست.
به گزارش کبنا، در حوزه‌ی راه، پروژه‌های مهمی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که دو مورد از آنها پروژه چهار خطه کردن جاده «بابامیدان – یاسوج – سمیرم» و پروژه «محور کمربندی یاسوج اصفهان» است. اخیراً شنیده شد که این دو پروژه تعطیل شده‌اند. بر همین اساس، به سراغ پیمانکاران و مدیران پروژه رفتیم تا داستان تعطیلی پروژه‌ها را از زبان خود آنها بشنویم.
گفتنی است که پروژه چهار خطه کردن جاده «بابامیدان – یاسوج – سمیرم» که یکی از پروژه‌های ملیِ اداره کل راه و شهرسازی در استان کهگیلویه و بویراحمد است، مدتی است که تعطیل شده است. این پروژه که مسیری 263 کیلومتری را شامل می‌شود، به عنوان یکی از پروژه‌های ملی از مسیر سه استان کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و فارس می‌گذرد و بودجه آن قاعدتاً بودجه‌ای ملی است. حال که پروژه تعطیل شده است، در گفت‌وگو با پیمانکار پروژه متوجه شدیم که علت اصلی تعطیلیِ آن، کمبود اعتبارات است. الأن در اعتبارات 1401 برای این پروژ‌ها کمترین درصد اعتبارات پیش‌بینی شده است. وقتی برای پروژه‌ی ملی «بابامیدان – یاسوج – سمیرم» 41 میلیارد در نظر گرفته شده و این اعتبار هم باید بین سه استان تقسیم شود، قدرت چانه‌زنی نمایندگان نقش اصلی را در جذب بیشتر اعتبار نقش اصلی را ایفا می‌کند. لذا شهابی‌نسب، معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد و مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون باید پاسخ دهند که اعتبارات چرا به چنین وضعیتی دچار شده‌اند. این در حالی است که تا پیش از این ادعا می‌کردند، اعتبارات افزایش یافته است. باید پاسخ دهند این افزایش اعتبارات به چه صورت بوده است؟ آیا افزایش آن، اصولی و کارشناسی بوده و یا طایفه‌ای و قومی رشد کرده است؟ بعضاً شنیده می‌شود پروژه‌ها طایفه‌ای و قومی رشد کرده‌اند.



این پروژه‌ها که تردد در آن‌ها ده‌ها برابر پروژه یاسوج-سیسخت است، اعتباری بسیار کمتر از حد انتظار برای آنها در نظر گرفته شده است. در حال که برای پروژه یاسوج-سیسخت، 500 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است. پروژه محور کمربندی یاسوج اصفهان که میزان تصادفات در آن بسیار بالا است، اعتبار ناچیزی برای آن پیش‌بینی شده است. در همین محور بدون هیچ هشداری از مسیر چهارخطه، وارد دوخطه می‌شوید. این در حالی است که گفته می‌شود در این مسیر شوتی‌ها تردد بسیاری دارند. تمام این عوامل، این محور را تبدیل به یکی از محورهای خطرناک و حادثه‌خیز کرده است. اما با وجود اهمیت هر دو پروژه، خبر تعطیلی آنها بسیار غیرمنتظره بود. در ادامه، گفت‌وگوی کبنا نیوز با پیمانکاران و مدیران پروژه‌ها از نظر خوانندگان می‌گذرد.
پیمانکار پروژه جاده «بابامیدان – یاسوج – سمیرم» بیان کرد: اعتبارات این پروژه که مسیری 263 کیلومتری است، در بودجه امسال تنها  41 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که آن هم اسناد خزانه هست و اگر نقدی شود، شاید حداکثر به 20 میلیارد تومان برسد. بنابراین این پروژه با چنین وسعتی، امکان رسیدن به مرحله اجرایی برای آن ممکن نیست.
      
فرهاد آرامش‌نیا اظهار داشت: مشکل اصلی در تعطیلی پروژه، نبود اعتبار کافی برای پروژه است. وقتی هم که اعتبارات سال‌های آینده را هم می‌بینیم، و اعتبارات امسال را هم با آن مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که این پروژه واقعاً مورد تبعیض واقع شده است.
وی در ادامه عنوان کرد: این پروژه مورد بی‌توجهی مسئولین قرار گرفته است. ما از استاندار، معاون استاندار و نمایندگان قبلی و فعلی انتظار داشتیم که نگاه ویژه‌ای به این پروژه داشته باشند. اما حالا به دلیل مشکلات اعتباری، پروژه ما تعطیل است.
پیمانکار پروژه در خصوص اعتبارات این پروژه در گذشته و امروز و مطالباتش گفت: در مسیر یاسوج تا سمیرم، حدود 24 کیلومتر از پروژه توسط شرکت ما چهارخطه گردیده، اما بیش از 50 درصد مطالبات سنوات قبل که مربوط به سال‌های 94 تا 98 است هنوز پرداخت نشده و در پروژه فعلی هم بیش از 50 درصد از کارکرد ما پرداخت نشده است.

موتور ماشین آلات پروژه ملی بابامیدان - یاسوج - سمیرم خاموش و پروژه تعطیل شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر قرار است که اعتبارات به این شکلی که در بودجه 1401 مطرح شده بماند، که برای این مسیر 263 کیلومتری 41 میلیارد اعتبار به صورت اسناد خزانه پیش‌بینی شده است، پروژه را ادامه نمی‌دهیم.
آرامش گفت: مردمی که از این مسیر تردد می‌کنند وقتی که فرسایشی و لاک‌پشتی بودن مسیر را می‌بینند، نسبت به دستگاه‌ها بدبین می‌شوند و اگر قرار است اعتبارت همین باشد، بهتر است ما هم پروژه را ادامه ندهیم تا وجهه دلت در بین مردم آسیب نبیند. چرا که اگر پروژه تعطیل باشد بهتر از این است که چهره استان آسیب ببیند.
امین خرمی مدیر پروژه محور کمربندی یاسوج اصفهان نیز اظهار داشت: این پروژه بالغ بر 12 سال قبل از اینکه شرکت ما در مناقصه برنده شود، به دلایلی از قبیل عدم اعتبار و معارضاتی که ادارات رفع نکردند، نیمه‌کاره رها شده بود. در این چند ماه هم که شرکت ما در مناقصه برنده شد، پیشرفت چشمگیری داشته است. بالغ بر 17 میلیارد تومان کارکرد مثبت داشته‌ایم که اگر بخواهیم تأخیرها در پرداخت را هم لحاظ کنیم، بالغ بر 20 میلیارد تومان می‌شود.
خرمی در مورد اهمیت این پروژه عنوان کرد: این پروژه در حد کریدور شمال به جنوب، حتی شرق و غرب به پایتخت است. با وجود اینکه آقای حاجی‌زاده در پروژه حضور داشتند و تأکید کردند، اما هنوز معارضات پروژه حل نشده است. هنوز تیربرق‌ها سر جای خود هستند، وضعیت گاز و آب و فاضلاب آن و مواردی مثل فیبر نوری هم همینطور است.



وی عنوان کرد: به دلیل معارضات و کمبود اعتبار ما علیرغم میل باطنی مجبور به تعطیلی پروژه شدیم. ما از برنامه جلوتریم؛ پروژه بالغ بر 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و منتظریم که شرایط مساعد شود تا دوباره پروژه را ادامه دهیم.
کارگران پروژه‌ها هم در پایان اظهار داشتند که به دلیل کمبود اعتبارات ماه‌هاست که حقوق نگرفته‌اند.
به گزارش کبنا، تعطیلی چنین پروژه‌هایی بسیار می‌تواند به استان کهگیلویه و بویراحمد آسیب بزند. مسئولین ادارات بارها گفته‌اند که محور اصلی توسعه هر منطقه‌ای وضعیت راه‌های آن است. اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، گویی کاری از دستشان برنمی‌آید و پروژه‌ها یا تعطیل می‌شوند و یا نیمه‌کاره رها می‌گردند.
مسئولان باید پاسخ دهند که اعتبارات این دو پروژه که از پروژه‌های بسیار مهم در استان کهگیلویه و بویراحمد هستند، چرا اینچنین کم در نظر گرفته شده‌اند. باید برای مردم شفاف کنند که اعتبارات چگونه توزیع شده است؟ آیا به پروژه‌ها، نگاه‌های انتخاباتی دارند و منافع قومی و طایفه‌ای و منطقه‌ای را بر اصول کارشناسی ترجیح می‌دهند؟ اینها همه سؤالاتی است که مسئولین مربوطه باید برای افکار عمومی روشن سازند.

کبنا نیوز آمادگی دارد که پاسخ مسئولان مربوطه را منتشر کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

مختار
Iran, Islamic Republic of
/// دنبال نام است و حاضر است کل ایران را فدا کند، که یک روز بیشتر مدیر باشد، انچه ک مهم است این است ک راه ویلای ایشان باز و اتوبان باشد، نه راه شمال ب جنوب،
یاسوج
Romania
آقای استاندار ومسئولین محترم لطفا فوری فکر نمایید که فردا دیر است:
این جاده یاسوج سمیرم جاده مرگ است
باید چهار خطه بشود چون
جاده پاتاوه دهدشت اگر راه اندازی شود وبار ترافیکی زیادخواهد شد
چون جاده یاسوج سمیرم چهارخطه نمی باشد وچون جاده عریض نیست وجای سبقت هم نیست
هرساعت یعنی تصادف منجر به مرگ چند نفره را شاهد خواهیم بود
مارگون
Iran, Islamic Republic of
چون‌ ایشون در انتخاب رئیس اداره برق یاسوج و غرب یاسوج و رییس واحدها این دو اداره حودش نشون داده
وعهده ما اسفنده ۱۴۰۲
مطلع
Iran, Islamic Republic of
دلیلش خیلی واضحه. و ان هم اینکه جاده ی یاسوج .سی سخت را نیک اقبال پشتبانشه ولی جاده ی بابایدان . یاسوج. اصفهان .هیچ کسی پشتش نیست. تا ببینیم کی دست قهر و غضب خدا ابزاری را _مثلا پرک هلیکوپتر _ را مامور عذاب این افراد می کند..یا حق
Romania
بعد از تاجگردون منتظر بودجه بشینید تا ...
خانم دکتر
Iran, Islamic Republic of
یک اعتراف ساده بعد از تاجگردون دیگه کلور دستمونو نمیگیره بعدشم وقتی رئیس برنامه و بودجه ميگه بودجه سال جاری زیادتر از زمان تاجگردون هست خجالت کشیدم چرا نمیدونن قیمت ها ۴ از برابر پارسال زيادتر شده . مسئولان این استان فقط فقط شعار دادن رو بلدن
Iran, Islamic Republic of
پس آن هیاهوی روشنفکر افزایش بودجه ۲۰۰درصدیش کجا رفت کجا هزینه کرده برد گپو نشانه نزدن است توی این دوسال یک مترجاده نساخت یک متر لوله آب گاز نکشید فقط هیاهو برای هیچ
مارگون
Iran, Islamic Republic of
پس مشخص شد که نامینده ما به مردم گفته
Iran, Islamic Republic of
جاده بابامیدان یاسوج اصفهان هیچ مشکلی از استان رارفع نمیکند وبا راه اندازی جاده‌های جدید مسیرهیچ استانی به اصفهان ازاین مسیرعبورنمیکند
Iran, Islamic Republic of
اقایون تحویل بگیرید. رای طایفه ای یعنی داشتن ضعیف ترین نماینده ی تاریخ استان
Iran, Islamic Republic of
همواره فقر و محرومیت و مشکلات و معضلات اجتماعی خودکشی فقر بیکاری که اکثرا دلایل و عوامل علمی اجتماعی دارند و رفاه اجتماعی در استان وجود دارد.محرومیت تاریخی هم در دوره پهلوی و هم در دوره اسلامی در نواحی و مناطق محروم دنا و بویراحمد مارگون لوداب پاتاوه وجود داشته است
Iran, Islamic Republic of
مسولین استان ضعیف و فرصت طلب هستند ربطی به اصول گرا و غیر اصول گرا ندارد نمایندگی هم همین طور.مشکلات شدید و جدی هست.اراده جدی وجود نداد. مسولین کشوری هم استان ما را پشیزی به حساب نمی آورند
روزگارخراب
Iran, Islamic Republic of
یک هزارم تاجگردون بارتون نیست .روشنفکر میخادبودجه بیاره هنوز تو فکرانتخاباته -فکرکردن نمایندگی به حرف زدن مفته
Iran, Islamic Republic of
تاجگردون رییس بودجه کشور بود واسش آوردن بودجه به استان عین آب خوردن بود روشنفکر تا فعلا که .
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
فایل های مرتبط
1