تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۴۳۰۸۱
کبنا بررسی کرد

سهام‌داران سردرگم، اسیر بورس بلاتکلیف / پیش بینی بورس امروز 13 دی 1400 / حمایت از شاخص کل

۱
۰
سهام‌داران سردرگم، اسیر بورس بلاتکلیف 
کبنا ؛بازار سهام روزهای پر نوسانی را پشت سر می‌گذارد و حالا کمتر کسی با رشد شاخص امیدوار و با ریزش آن ناامید می‌شود. انگار بازار و سهام‌داران به این آشفتگی عادت کرده‌اند.
مدت‌هاست که اعتماد از بازار سرمایه کوچ کرده و حالا بازار درگیر حواشی شده است و آنطور که عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس می‌گوید اگر کار به همین منوال ادامه پیدا کند اتفاقات تلخی را در بازار سرمایه همچون دولت سابق شاهد خواهیم بود.
محسن علیزاده اخیراً در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی از وضعیت بورس گفته است: «آنچه توسط مدیران و ارکان بازار سرمایه، وزیر اقتصاد و رئیس جمهور تا به امروز برای بازار سرمایه و بورس وعده داده شده، محقق نشده است. هر چند رویکردهای ایشان در ابتدای شروع به کار دولت و شروع به کار هیئت مدیره جدید خوب بوده اما تا زمانی که اثر خود را در بازار نشان ندهد نمی‌تواند مثمرثمر باشد. لازمه رسیدن به آرامش بازار آن است که تمام ارکان مرتبط در بازار در وهله اول شناخت عمیقی از مشکلات پیدا کنند. هیئت مدیره‌ای که چند ماه است کارش شروع شده، هنوز به شناخت و عمق مشکلات بازار سرمایه پی نبرده پس طبیعتاً نمی‌تواند راهکاری برایش تعریف کند. ضمن آنکه تعریف راهکار از مواردی است که باید در برنامه خود داشته باشد. آن سازمان به عنوان رکن اصلی ناظر بر بازار سرمایه درگیر حواشی است که متاسفانه آن حواشی اجازه نمی‌دهد کار اصلی‌اش را دنبال کند.»
عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس با تاکید بر لزوم ایجاد اعتمادسازی در بازار سرمایه گفت: «بازار سرمایه قبل از هر چیزی به تزریق اعتماد نیاز دارد. دولت در تلاش است با تزریق نقدینگی به صندوق تثبیت بازار آرامش ایجاد کند. این آرامش در صورتی ایجاد می‌شود که قبل از هر چیزی اعتماد به بازار تزریق شود. به همین منظور به دنبال آن هستند که سایر بازارهای موازی با بازار سرمایه را ناامن یا محدود کنند. نمونه آن بازار رمزارزهاست که خیلی از مردم در این بازار پر ریسک سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند.»
صحبت از نبود اعتماد و احتمال اتفاقات ناگوار به دنبال تداوم شرایط بلاتکلیف فعلی در حالی مطرح می‌شود که برخی از کارشناسان معتقدند تمامی اتفاقات بد ممکن برای بورس افتاده و وضعیت از این بدتر نخواهد شد.
نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این روند کاهشی ادامه داشته باشد
فردین آقا بزرگی، کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت بازار بورس «ابتکار» گفت: اکنون در بازار یک نسبت معقول و تناسب توجیه‌پذیری بین ارزش ذاتی و ارزش روز معاملاتی سهام را شاهد هستیم. از سوی دیگر آمارهای میان دوره‌ای که شرکت‌ها اعلام کرده‌اند نسبت به دوره مشابه سال گذشته آمار بسیار قابل توجه و رشدی تلقی می‌شود بر این اساس می‌توانیم نتیجه بگیریم درست است که اغلب افراد غیرحرفه‌ای و کسانی که در سال ۹۹ و همچنین ابتدای سال ۱۴۰۰ متحمل ضرر و زیان بسیاری شده‌اند اما در نهایت نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که این روند کاهشی ادامه داشته باشد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: من گمان می‌کنم که اکنون در نقطه توجیه‌پذیری از سرمایه‌گذاری قرار داریم.
آقابزرگی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم پس از اظهارنظر کارشناسان از وضعیت بازار به سرعت به رشد برگشته و شاهد صعود شاخص همانند سال ۹۹ باشیم. به طور کلی وضعیت بازار و میزان بازدهی در سال ۱۴۰۰ قابل مقایسه با بازار سال ۹۹ نیست. افرادی که سرخورده و گله‌مند از وضعیت بازار هستند سعی دارند که مرتباً وضعیت بازار ۱۴۰۰ را با وضعیت بازار در سال ۱۳۹۹ مقایسه کنند. این در حالی است که برگشتن به آن وضعیت متاسفانه دست نیافتنی است. نمی‌توان انتظار داشت که شرایط مانند سال ۹۹ باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازارها رقیب در سال آتی ادامه داد: آنطور که در پیش‌نویس بودجه سال ۱۴۰۱ آمده بازارهای موازی و رقیب بازار سرمایه محدود شده و مالیات‌های سنگینی برای آنها وضع شده است و من معتقدم که بازار سرمایه سال آتی یکی از موفق‌ترین بازارها خواهد بود. البته باید توجه داشته باشیم موفقیت بازار سرمایه مستلزم صبر و شکیبایی سهامداران و همچنین فراموش کردن آنچه در سال ۹۹ اتفاق افتاده، است.
تأثیر مذاکرات بر روند بازار سرمایه
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت‌وگو به تأثیر مذاکرات بر روند بازار سرمایه اشاره کرد و در این باره گفت: مسائلی همچون برجام تاثیرات دوسویه بر بازار خواهند داشت. اگر ما مذاکرات را به صورت مثبت و دستیابی به یک توافق مشترک داشته باشیم، مسلماً نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند، در نتیجه ارزش جایگزینی، ارزش روز دارایی‌ها و نرخ فروش محصولات مسلماً کاهش پیدت می‌کند که این یک بُعد قضیه خواهد بود.
وی افزود: اما اگر توافق صورت نگیرد ما کماکان با کمبود ارز و یا گرفتاری‌های ناشی از تأمین مالی بنگاه‌ها روبه‌رو خواهیم بود و این مسئله هم تاثیراتی را در بازار ارز خواهد داشت و به دنبال آن ما شاهد تغییراتی در بازار سرمایه نیز خواهیم بود. اما یک حالت سومی هم وجود دارد که در این حالت کماکان ما با سردرگمی و عدم تعیین تکلیف روبه‌رو هستیم که من معتقدم محتمل‌ترین شکل ممکن همین بحث بلاتکلیفی و عدم وصول توافقات است که این بلاتکلیفی سایه بیشتری بر بازار سرمایه خواهد داشت. اما باید توجه داشته باشیم که تمامی این موارد در قالب نوسانات قیمت از سال ۹۹ تا کنون در بازار سرمایه دیده شده است و انتظار تغییر روند و یا مسیر خاصی را مبتنی بر نتیجه مذاکرات نمی‌بینم و نباید منتظر اتفاق غیرمنتظره و ناگواری داشته باشیم.
 
 اکوایران نوشت: برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 13 دی- به روند بازار سهام در روز کاری قبل نگاه می‌کنیم. روز یکشنبه نماگرهای بورس رشد کردند. شاخص کل افزایش 223 واحدی داشت و شاخص کل هم‌وزن 52 واحد رشد کرد. اما شاخص کل فرابورس 2 واحد پائین آمد.
 در پایان معاملات روز یکشنبه، 217 نماد رشد قیمت و 261 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 43 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.
 بیشترین افزایش قیمت
روز یکشنبه در بورس شرکت کشت و صنعت پیاذر (غاذر)، شرکت داروسازی روزدارو (دروز) و شرکت بیسکوئیت گرجی (غگرجی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره (زدشت)، شرکت سرمایه گذاری مسکن پردیس (ثپردس) و شرکت جنرال مکانیک (رنیک) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
 بیشترین کاهش قیمت
در بورس نمادهای دیران (شرکت ایران دارو)، غمهرا (شرکت مهرام) و واعتبار (شرکت سرمایه گذاری اعتبار ایران) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) و شرکت ریل سیر کوثر (حسیر) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
 عرضه و تقاضای بازار
معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 20 میلیارد تومانی بسته شد. در پایان معاملات یکشنبه 16 نماد صف فروش و 36 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز شنبه 47 درصد کاهش یافت و 121 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 91 درصد رشد کرد و در رقم 101 میلیارد تومان ایستاد.
 
پیش بینی بورس 
بیشترین تقاضاها
در روز یکشنبه امروز نماد قهکمت (شرکت قند هکمتانه) با صف خرید 12 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از قهکمت، نمادهای ثغرب (شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال غرب) و کدما (شرکت معدنی دماوند) بیشترین صف خرید را داشتند.
 بیشترین عرضه‌ها
روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به غدشت (شرکت دشت مرغاب) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 36 میلیارد تومانی داشت. پس از غدشت، نمادهای سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان) و شسینا (صنایع شیمیایی سینا) بیشترین صف فروش داشتند.
 
پیش بینی بورس 
پیش بینی بورس امروز
روز یکشنبه روند نزولی شاخص بورس تهران پس از 3 روز متوقف شد. در 90 دقیقه ابتدایی معاملات شاخص روند صعودی داشت اما در ادامه سمت عرضه‌ی حقیقی بازار تقویت شد اما در نهایت شاخص با حمایت حقوقی سبزپوش ماند. هر چند شاخص رشد اندک 223 واحدی داشت اما ورود پول حقوقی و حمایت حقوقی‌ها از شاخص نشانه مثبتی برای بازار بود. خروج پول حقیقی نیز نسبت به روز شنبه کاهش 54 درصدی داشت و به رقم 214 میلیارد تومان رسید.
 نکته حائز اهمیت این است که نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار ورود پول حقوقی داشتند. فملی، پالایش، سفارس، فولاد، فخوز، شپدیس، خبهمن، وگردش، وبملت، وبصادر، شبندر، شپنا، میدکو، فجهان و کچاد بیشترین ورود پول حقوقی را داشتند.
 دیروز سرانه فروش هر معامله‌گر حقیقی یک میلیارد و 700 میلیون تومان بیشتر از سرانه خرید بود و معاملات بازار با مازاد عرضه بسته شد اما رقم مازاد عرضه نسبت به روز پیشین کاهش داشت. در تحلیل نهایی کاهش مازاد عرضه و کاهش خروج پول حقیقی نشانه‌های مثبتی برای بازار محسوب می‌شوند. برخی از تحلیل‌گران تکنیکی نیز رشد اندک شاخص را نشانه حمایت از شاخص در سطح یک میلیون و 380 هزار واحد می‌دانند.

پیش بینی بورس
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دو ساله با فریب روحانی اومدیم تو بورس. اعصابمون و زندگیمون رو تو بورس گروگان گرفتن
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
1