تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۴۴۳۰۷۲
کبنا گزارش می‌دهد

تورم خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد بالای 50 درصد است

۰
تورم خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد بالای 50 درصد است
کبنا ؛تورم نقطه به نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد در آذر سال جاری با 45.6 درصد بیشترین رشد را در کشور داشته است. کمترین تورم نقطه به نقطه در آذر سال جاری مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است با رشدی معادل 28 درصد. این در حالی است که سطح تورم نقطه به نقطه بخش خوراکی‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد به بالای 50 درصد رسیده است.
به گزارش کبنا، در آذر ماه 1400 عدد شاخص کل قیمت مصرف کننده برای خانوارهای کشور به 379.2 رسیده است. شاخص کل در آذر سال جاری نسبت به ماه گذشته بیش از 1.7 درصد افزایش داشته است. در آذر سال جاری بیشترین نرخ تورم ماهانه در میان استان‌های کشور مربوط به استان همدان است که نسبت به ماه قبل 3 درصد رشد داشته است.  رشد تورم ماهانه استان همدان در ماه آذر بیشتر به علت افزایش تورم ماهانه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات است که در ماه آذر تورمی حدود 3.3 درصدی داشته است. کمترین رشد ماهانه در میان استان‌های کشور در آذر سال 1400 مربوط به استان کردستان است که 0.6 درصد افزایش نسبت به ماه قبل داشته است. این رشد پایین قیمت‌ها به دلیل کاهش 0.1 درصدی رشد تورم در کالاهای غیر خوراکی و خدمات است.

از سوی دیگر درصد تغییر شاخص کل در آذر سال جاری نسبت مدت مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 35.2 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه استان کهگیلویه و بویراحمد در ماه آذر سال 1400 نسبت به مدت مشابه سال قبل 45.6 درصد رشد را تجربه کرده است. این رشد نقطه به نقطه می‌تواند ناشی از تورم بالای کالاهای خوراکی، آشامیدنی و دخانیات باشد که در آذر سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته تورمی 52.2 درصدی داشته است. استان سیستان و بلوچستان کمترین رشد تورم نقطه به نقطه در آذر امسال در مقایسه با سایر استان‌ها داشته و حدود 28 درصد رشد داشته است. کمتر بودن رشد نقطه به نقطه این استان در مقایسه با استان‌های دیگر به دلیل کمتر بودن رشد تورم در بخش کالاهای غیر خوراکی و خدمات است که تورمی حدود 22 درصد در ماه آذر داشته است.

تورم
افزایش درصد تورم استان‌های مختلف کشور بصورت ماهانه و نقطه به نقطه به سه بخش تقسیم می‌شود:

خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات
در بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات تورم نقطه به نقطه خانوارهای کل کشور در آذر سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 41.5 درصد گزارش شده است. تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در آذر امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سایر استان‌ها بیشترین رشد را داشته و حدود 52.2 درصد رشد داشته است. اما استان سیستان و بلوچستان کمترین رشد تورم نقطه به نقطه در بخش خورآکی ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات را داشته و تقریباً 34.1 درصد رشد را تجربه کرده است. 
تورم ماهانه خانوارهای کشور در بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در آذر امسال نسبت به ماه قبل 1.4 درصد رشد داشته است. استان همدان با رشد 3.3 درصدی تورم ماهانه در میان استان‌های کشور بیشترین نرخ تورم ماهانه را داشته است و کمترین نرخ رشد تورم ماهانه در بخش کالاها، آشامیدنی‌ها و دخانیات مربوط به استان مرکزی است با 0.2 درصد رشد نسبت به ماه گذشته.
کالاهای غیر خوراکی و خدمات 
تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در بخش کالاهای غیر خوراکی و خدمات در آذر ماه سال جاری بیش از 31 درصد رشد داشته است که در میان استان‌های مختلف کشور استان کهگیلویه و بویراحمد با 41 درصد رشد نسبت به استان‌های دیگر  بیشترین درصد رشد تورم نقطه به نقطه در بخش کالاهای غیر خوراکی و خدمات دارد. کمترین نرخ رشد تورم نقطه به نقطه به استان سیستان و بلوچستان تعلق می‌گیرد با رشدی بیش از 22 درصد.  
تورم ماهانه کل خانوارهای کشور در این بخش در آذر سال جاری نسبت به ماه قبل 1.8 درصد رشد داشته است. بیشترین درصد رشد تورم ماهانه در میان استان‌های کشور متعلق به استان البرز و استان گلستان است که هرکدام بصورت ماهانه حدود 3.1 درصد تورم داشته‌اند. استان کردستان با تورم ماهانه در آذر امسال که حدود منفی 0.1 درصد بوده، کمترین درصد رشد را در میان استان‌های مختلف کشور در تورم ماهانه به خود اختصاص داده است.

نام شما

آدرس ايميل شما

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1