تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۴۴۳۰۵۵
در همایش پاسداشت عمار و مالک انقلاب مطرح شد؛

کرمی: جامعه‌ی دانشگاهیِ ما باید به سمتی حرکت کند که شهید سلیمانی‌های دانشگاهی و علمی داشته باشد / هدایت‌خواه: شهید سلیمانی و مرحوم مصباح هر دو مجاهد بودند / روانبخش: فقها و علما دیوار اسلام هستند

۵
۰
کرمی: جامعه‌ی دانشگاهیِ ما باید به سمتی حرکت کند که شهید سلیمانی‌های دانشگاهی و علمی داشته باشد /  هدایت‌خواه: شهید سلیمانی و مرحوم مصباح هر دو مجاهد بودند / روانبخش: فقها و علما دیوار اسلام هستند
کبنا ؛
شهید سلیمانی و مرحوم مصباح، یکی مدافع حرم اهل بیت و دیگری مدافع اندیشه اهل بیت و در این عرصه مجاهدت هم هر کدام با ویژگی‌های خاص خود بودند؛ هر جا لازم بود از اندیشه اسلامی دفاع شود، علامه مصباح پیشگام بود. مجاهد شهید سلیمانی هم مبارزه‌اش را قبل از انقلاب شروع کرد و در جوانی وارد مبارزه می‌شود و در بعد از انقلاب هم همین‌طور. وقتی هم فتنه بسیار خطرناک تکفیری‌ها شکل می‌گیرد مجاهدانه حضور پیدا می‌کند. هر دو مورد بغض دشمنان اسلام بودند و نام این دو لرزه بر اندام دشمنان می‌انداخت.
به گزارش کبنا، صبح امروز (یکشنبه 12 دی ماه 1400) در سالن مرحوم عسکریانِ دانشگاه یاسوج، همایش پاسداشت عمار و مالک انقلاب با حضور بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج، ستار هدایت‌خواه دبیر جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد، روانبخش از شاگردان مرحوم مصباح یزدی مدیر مسئول نشریه پرتو و برخی از شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و علمی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
بهادر کرمی رئیس دانشگاه یاسوج در این همایش اظهار داشت: امروز به پیشنهاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد دور هم جمع شدیم که یاد  و خاطره دو عزیر و اسوه انقلاب اسلامی را گرامی بداریم. تسلیت عرض می‌کنم رحلت علامه آیت الله مصباح را به جامعه علمی و مذهبی و نهادهای علمی فرهنگیِ کشور و گرامی می‌دارم سالگرد رحلت این عزیز را و سالگرد شهادت سردار عزیز حاج قاسم سلیمانی را تسلیت عرض می‌کنم. انشالله همه ما بتوانیم جا پای این دو عزیز بگذاریم.

وی افزود: هر دو بزرگوار در یک نقطه اشتراک داشتند و آن هم رشیدانه و خیلی آشکار و بی‌پروا حامی ولایت بودند؛ یکی در میدان نبرد و یکی هم در میدان علمی و پشتیبانی‌های سیاسی در جوی علمی و فرهنگی.
رئیس دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه مگر ما چند شخصیت در تراز این عزیزان داریم؟ ادامه داد: غم از دست دادن این نوع افراد، بسیار بزرگ است که جامعه علمی و جامعه‌ی دفاعی کشور، این الگوها و این بزرگان را از دست می‌دهند.
وی در پایان عنوان کرد: انشاالله جامعه‌ی دانشگاهیِ ما به سمتی حرکت کند که شهید سلیمانی‌های دانشگاهی و علمی داشته باشد؛ یعنی کسانی که با تلاش‌های تحقیقاتیِ خود بتوانند استکبار جهانی و به‌ویژه آمریکای جهانخوار و جنایتکار را به این باور برساننند که جامعه اسلامی با وجود ایثار، رشادت و غیره هیچ چیزی کم ندارد.
ستار هدایت‌خواه در این همایش اظهار داشت: دی ماه خاطرات و حوادث فراوانی را در خود دارد و پر از حادثه است؛ از 19 دی ماه 1356 که مردم قم قیام کردند و آتنش انقلاب را شعله‌ور نمودند تا حوادث دیگری که ما در سال‌های دفاع مقدس داشتیم. از کربلای 4 و کربلای 5 و سال‌روز ارسال پیام تاریخی امام در 13 دی ماه به گورباچف، از  9 دی ماه 88 حماسه حضور مردم در مقابل فتنه‌گران. و حادثه شهادت شهید سلیمانی در سال 1398 و سال بعد حادثه رحلت علامه مصباح و سالروز شهادت صدیقه طاهره و همین‌طور چهلم بانوی شهیده فاطمه اسدی. در واقع دی ماه سرشار از مجموعه‌ای از مناسبت‌هاست که می‌طلبد تا این موضوعات تبیین شوند.

هدایت‌خواه ادامه داد: اما محوری‌ترین حادثه‌ها رحلت علامه مصباح یزدی و شهادت سردار سلیمانی بود که برای امت اسلامی و امام جامعه‌ی ما بسیار غم‌انگیز بود؛ امامی که در فاصله دو سال، مالک و عمار خود را از دست می‌دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: البته هر دو از جهات مختلفی شباهت‌هایی دارند و از جهاتی می‌توانند اسوه و الگو برای جامعه ما باشند و این مجلس پاسداشت این دو عزیز بزرگوار و معرفی این دو عزیز است.
هدایت‌خواه اظهار داشت: من فقط دو سه نکته را عرض می‌کنم: این دو عزیز شباهت‌ها و اشتراکات فراوانی دارند، من به چند مورد اشاره می‌کنم. اولینِ آن این است که هر دو مجاهد بودند؛ یکی مجاهد در عرصه نبرد نرم و یکی هم مجاده در عرصه نبرد سخت.
هر دو مدافع بودند؛ یکی مدافع حرم اهل بیت و دیگری مدافع اندیشه اهل بیت و در این عرصه مجاهدت هم هر کدام با ویژگی‌های خاص خود بودند؛ هر جا لازم بود از اندیشه اسلامی دفاع شود، علامه مصباح پیشگام بود. مجاهد شهید سلیمانی هم مبارزه‌اش را قبل از انقلاب شروع کرد و در جوانی وارد مبارزه می‌شود و در بعد از انقلاب هم همین‌طور. وقتی هم فتنه بسیار خطرناک تکفیری‌ها شکل می‌گیرد مجاهدانه حضور پیدا می‌کند. هر دو مورد بغض دشمنان اسلام بودند و نام این دو لرزه بر اندام دشمنان می‌انداخت.
دبیر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: شخص سردار سلیمانی را ترور کردند و شخصیت مرحوم علامه مصباح را. ویژگی مشترک دیگر این دو روشنی، بصیرت و تیزبینی آنها بود، از دیگر ویژگی‌های مشترک آنها بحث ولایتمداری آنها بود؛ عشق به ولایت در سراسر زندگی آنها موج می‌زد. هر دو به شدت مورد عشق و علاقه و مقام معظم رهبری بودند. هر دو غیرتمند بودند؛ غیرت دینی داشتند؛ اگر می‌دیدند به حریم اسلام و جامعه اسلامی تعرض می‌شود غیرتمندانه در این عرصه حضور پیدا می‌کردند. هر دو اسوه هستند؛ یکی در عرصه علمی در اوج است و یکی هم در عرصه معرفتی و علمی.
هدایت‌خواه در پایان عنوان کرد: یاد و نام این دو بزرگوار را گرامی می‌داریم و به روح بلند این دو عزیز درود می‌فرستیم.
قاسم روانبخش در این همایش عنوان کرد: شهید سردار سلیمانی گفت: جمهوری اسلامی حرم است. اگر این حرم نماند، حرم‌های دیگر نمی‌مانند و می‌گوید والله و الله والله قسم می‌خورم که این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله حرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند. قرآن آسیب می‌بیند.

وی ادامه داد: این شهید با معارف اسلامی آشنا بود و مطالعات عمیق دینی داشت و در سفرهایی که به عراق و سوریه و لبنان می‌رفت، مطالعه می‌کردند. در آخرین سفر ایشان، نماینده وقت ولی فقیه در سپاه قدس یک لیست از کتاب و نوار به من دادند که تهیه کنم که چند مورد از آنها کتاب‌ها و نوارهای اخلاقی و عرفانی علامه مصباح بود. ایشان در مسیر راه نوار را گوش می‌دانند و کتاب‌های ار را می‌خواندند. فکرشان دینی بود. و سخنان‌شان برگرفته از احادیث دینی بود. همین دو جمله که جمهوری اسلامی حرم است و اگر آسیب ببیند دیگر حرمی باقی نمی‌ماند، برگرفته از قرآن و حدیث است. ایشان می‌گوید، کل جمهوری اسلامی حرم است و نباید آسیب ببیند.
شاگرد مرحوم مصباح در ادامه عنوان کرد: شهید سلیمانی فرمانده سپاه قدس و فرمانده برون‌مرزی بود و از کل این حریم دفاع می‌کرد. باید از این حرم و حریم دفاع کرد. در دارالاسلام ممکن است اتفاقات خاصی بیفتد و نگاه چپ به کشورهای اسلامی کند و جنگ‌های نیابتی کند. این حریم اگر مورد تعرض قرار بگیرد باید از آن دفاع کرد تا دشمن نتواند تمامیت ارضی کشور ما و جهان اسلامی را مورد تهاجم کفار و مشرکین قرار دهد.
وی افزود: برای اینکه بشود دیوار این شهر را و مرز را حفظ کنیم، باید نیرو تربیت کنیم و با جدیدترین تاکتیک‌های جنگی آشنا شویم و حتی گاهی باید تهاجم هم کنیم. آموزش و نیرو می‌خواهد. لذا نیروهای خاصی تربیت شد.
اگر دشمن قرار است که جنگ سایبری کند ما باید از پیش آماده باشیم. اگر این جنگ را نشناسیم ممکن است همه سلاح‌های ما را از کار بندازند. لذا ما امروز در جنگ سایبری رقیب جدی آمریکا و اسرائیل در منطقه هستیم؛ ما در این عرصه خیلی قوی هستیم.
وی اظهار داشت: در همه این عرصه‌ها خوب بر مسائل نظامی و امنیتی مسلط هستند. آمریکا جرئت نمی‌کند پهبادهایش بر آسمان ما حرکت کند. ما در این عرصه‌ها و در امنیت قدرتمند هستیم. دشمن را در خانه خود ذلیل کرده‌ایم.

این دارالاسلام ممکن است آسیب‌های فکری به آن وارد شود. فقها دیوار اسلام هستند. علما دیوار شهر و کشور هستند و نمی‌گذارند مسلمانان مورد هجمه فکری قرار بگیرند. اگر شهید سلیمانی، امنیت مرزهای اسلام را حفظ می‌کرد. مرحوم مصباح امنیت فکری ما را حفظ می‌کرد. شهید سلیمانی‌ها در مکتب فکری‌ای پرورش می‌یابند به نام اسلام ناب محمدی. حضرت آقا عنوان عقبه تئوریک نظام را به مرحوم مصباح دادند. همانطور که در عرصه نظامی باید دفاع کرد، علامه مصباح هر دو کار را کرد. زمانی که ما از سوی مارکسیست‌ها مورد هجمه قرار گرفتیم، ایشان دفاع کرد و به سرعت عده‌ای را پرورش داد و آنها را آماده کرد که در دانشگاه‌ها در مقابل مارکسیست‌ها هماوردی کنند. علامه مصباح هیچ کجا این مارکسیست‌ها را تأیید نکرد.
اگر عالمی نباشد که شبهات را پاسخ دهد، موشک فکری وارد شهر می‌شود. در آن زمان علامه جریان مارکسیستی را دفن کرد و تمام. الأن هم مکتب لیبرالیستی حضور دارد. متأسفانه برخی از عمامه‌به‌سرهای سطحی تبدیل به سربازان لیبرالیسم شده‌اند. پس چه کسی باید با این‌ها روبرو شود. علامه مصباح برای این کار نیز نیرو پرورش داد.
وی خاطرنشان کرد: آثار علامه مصباح روی جوانان تأثیر بسیاری دارد. اگر برای این‌ها کاری نکنیم این‌ها شکار دشمن می‌شوند. وقتی موشک‌های فکری زده می‌شود جوانان به عنوان کافر می‌میرند. آثار علامه منبع فکری است و معادنی است که باید کاویده شوند و از آن‌ها صدها کتاب بیرون آورده شود. ایشان معتقد بود باید شبهه را شناخت و به شبهات آن پاسخ داد.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
حرف فایده ندارد عمل عمل
Iran, Islamic Republic of
واقعا هیچ کس را نباید با سردار دلها شهید سپهبد سلیمانی مقایسه کرد و خدا میداند که کسی مثل حاج قاسم نبوده شهید سلیمانی از دنیا بریده و به خدا پیوسته بود اینها مال و دنیا را همه برای خود می خواستند شهید سلیمانی جانش را برای خدا فدا کرد
خخ
Romania
خدایی اجازه ندهیداصولگرایان خون ومقام شهیدرابه خودمنصوب کنند
مصباح جای خودمورداحترام وروحش شاد
ولی قاسم شخصیت محبوترازمکان بود
بسیجی
Iran, Islamic Republic of
آقای هدایتخواه امثال شما مردم را از انقلاب و تفکر امام و سردار سلیمانی دور میکند خواهشا برو خونت بشین نماز و استغار کن بی سر و صدا
Iran, Islamic Republic of
شخصیت و محبوبیت شهید سلیمانی فقط متعلق به خود او و رفتار او با مردم هست ،با استفاده های سیاسی و جناحی هم به شخصیت ایشان لطمه وارد میکنید هم به جوانانی که ایشان را الگوی خود قرار داده اند.
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
1