تاریخ انتشار
شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۳۵
کد مطلب : ۴۴۳۰۴۰
کبنا گزارش می‌دهد؛

بوی جذب اتوبوسی نامه‌به‌دستان در دانشگاه یاسوج / دستگاه‌های نظارتی هوشیار باشند / فرصت از جوانان گرفته نشود

۴
۵
بوی جذب اتوبوسی نامه‌به‌دستان در دانشگاه یاسوج / دستگاه‌های نظارتی هوشیار باشند / فرصت از جوانان گرفته نشود
کبنا ؛
اگر قرار باشد این نامه‌به‌دستان در دانشگاه جذب شوند، پس فراخوان وزارت علوم برای جذب هیئت علمی، چه اهمیتی دارد؟ جذب اتوبوسی هیئت علمی در دانشگاه یاسوج امری قابل توجیه نیست. این افراد با قدرت، نفوذ و رانت بالایی که دارند ممکن است با فشاری که از جهات مختلف بر رئیس دانشگاه وارد می‌کنند، به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه جذب شوند. بنابراین مواجه با این مسأله، نیازمند ورود جدی نهادهای نظارتی است.
دانشگاه یاسوج به عنوان دانشگاه مادر استان کهگیلویه و بویراحمد نقشی اساسی در نظام آموزش عالی در استان کهگیلویه و بویراحمد بر عهده دارد. اما این روزها خبرهای خوبی از طرف این دانشگاه به استان مخابره نمی‌شود. گفته می‌شود برخی اشکالات در فرایند جذب هیئت علمی در دانشگاه یاسوج در حال رخ دادن است که نیازمند ورود جدی نهادهای نظارتی است.
دانشگاه‌ها به عنوان نهادهایی کاملاً تخصصی، باید از دست‌های سیاسیون و چشم طمع آن‌ها برکنار باشد. اما شنیده می‌شود برخی از افراد و جریان‌های بانفوذ سعی در تحمیل برخی از افراد در دانشگاه و جذب آنها به عنوان هیئت علمی دارند.
شنیده‌ها حاکی از آن هستند که برخی از افراد که اغلب کارمند ادارات و دستگاه‌های استان هستند و حتی نام همسر یکی از رؤسای سابق دانشگاه نیز در بین آنها دیده می‌شود، سعی دارند در فرایندی نسبتاً مبهم که با حرف و حدیت‌های بسیاری همراه هست، به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه یاسوج جذب شوند. اما برخی از گروه‌های علمی که این افراد قصد جذب در آنها را دارند، اولاً ظرفیت جذب اعضای جدید را ندارند و دوماً این گروه‌ها خود اشباع از عضو هیئت علمی هستند و دیگر جایی برای جذب افراد جدید نیست؛ تا جایی که همین اعضای فعلی نیز نمی‌توانند واحدهای موظفی خود را تکمیل کنند.
گفتنی است که این افراد در دوره‌های گذشته نیز تلاش‌های ناموفقی برای جذب در دانشگاه داشته‌اند، حتی نزد مراجع قانونی نیز شکایت کرده‌اند، اما درخواست آنها رد شده است. حال در پی آن هستند که در دوره‌ی مدیریت جدید، با فشار بر رئیس دانشگاه، خود را به عنوان عضو هیئت علمی بر رئیس جدید تحمیل کنند.
در استانی که برخوردار از سرمایه انسانی بسیار بالایی است و جوانانی با مدرک دکتری که بیکار نیز هستند، چون از قدرت و نفوذ برخوردار نیستند، نمی‌توانند در فراخوان‌های جذب شرکت کنند و از آن طرف افرادی که از نفوذ و قدرت برخوردار هستند، با دریافت نامه از وزارت علوم در پی آن هستند که به هر صورت در دانشگاه جذب شوند. اگر این رخداد تبعیض نیست، پس چه نام دیگری بر آن می‌توان گذاشت؟ مهمتر از همه این‌که برخی از این افراد، کبر سن دارند؛ یعنی واجد شرایط سنی نیستند. اما از آن طرف جوانان پرانرژی و شایسته‌ به طور کلی از این رقابت سراسر نابرابر حذف می‌شوند و بعضا هیچ فرصتی برای ورود به این رقابت ندارند.
اگر قرار باشد این نامه‌به‌دستان در دانشگاه جذب شوند، پس فراخوان وزارت علوم برای جذب هیئت علمی، چه اهمیتی دارد؟ جذب اتوبوسی هیئت علمی در دانشگاه یاسوج امری قابل توجیه نیست و نیازمند ورود جدی نهادهای نظارتی است و این افراد با قدرت، نفوذ و رانت بالایی که دارند ممکن است با فشاری که از جهات مختلف بر رئیس دانشگاه وارد می‌کنند، به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه جذب شوند. این مسأله علاوه بر تبعیضی که به دنبال دارد، موجب بی‌عدالتی آموزشی و افت کیفیت آموزش در دانشگاه و در نهایت لطمه به چهره‌ی دانشگاه به عنوان یک نهاد علمی می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

امیرحسین
Romania
دانشگاه یاسوج دوباره به همان دوران ارژنگ برگشت
Iran, Islamic Republic of
اخ اخ دانشگاه در این دورهویران خواهد شد از هر نظر چقدر نیروی بیسواد وارد شوند مظلوم دانشگاه یاسوج به دست چه کسانی افتاده
دکتری بیکار
Iran, Islamic Republic of
در فراخوان های جذب بی عدالتی بیداد میکنه. اتفاقا اینا با فراخوان زدن راحتر کارهای شومشون رو به سرانجام میرسونن. در واقع فراخوان رو برای شخص مورد نظر میزنن و با دعوت از چند نفر برای مصاحبه، بدون حرف و حدیث فرد مورد نظرشون رو جذب میکنن. به هر حال در صورت فراخوان زدن هم باید مراقب این بی عدالتی ها باشیم و به همین راحتی از حق جوانان واجد شرایط نگذریم.
دانشجو
Romania
دوباره همان بساط ارژنگ داره راه میفته
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1