کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بخش اول) مدیریت یک بام و دو هوای شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد / از هیئت مدیره ثابت تا انتصابات سیاسی و محفلی

11 دی 1400 ساعت 17:01

به نظر می‌رسد مدیر شرکت توزیع برق استان و اعضای هیئت مدیره زمان بیشتر را به مسائل فرعی و سیاسیِ مختلف از جمله رایزنی سیاسی برای تمدید اعضای هیئت مدیره، اختصاص می‌دهند و توجه چندانی به شبکه‌های توزیع برق و مسائل مختلف آن ندارند.


مدیریت برق در کهگیلویه و بویراحمد یکی از مسائلی است که اغلب مردمان استان، از آن گلایه دارند. از این رو کبنانیوز صرفاً با هدف پایان دادن به رویه‌های نادرست، طی چند بخش، عملکرد این شرکت را مورد بررسی قرار خواهد داد. این نوشته، بخش اول سلسله‌نقدهای کبنانیوز به شیوه‌ی مدیریت شرکت برق استان و مشکلات مربوط به آن است.
به گزارش کبنا، قطعی برق و ناپایداری آن در کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که یکی از مشکلات شهروندان این استان است. نوسانات گاه و بی‌گاه، سوختگی برخی از وسایل برقی، استرس کادرهای درمانی و بهداشتی و ... باعث نارضایتی گسترده‌ی مردم شده است و البته پاسخگو نبودن به این نارضایتی‌ها، استرس‌ها و دغدغه‌ها، بر این نارضایتی افزوده است. بر همگان پوشیده نیست که با کمترین بارش برف و باران و همچنین با شروع فصل گرما، شهروندان در مناطق مختلف با نوسانات پیاپی برق روبرو می‌شوند. افت و نوسانات ولتاژ شبکه‌های توزیع نیروی برق در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد برخلاف سال‌های گذشته این بار شرایط بسیار سخت‌تری را برای مردمان محروم این مناطق به‌ همراه آورده است. شبکه‌های توزیع نیروی برق همچنان غیرفنی که در پاییز و زمستان با کوچک‌ترین وزش بادی شاهد قطع برق مشترکین بوده است.
داستان نوسانات و ناپایداری برق علاوه بر خسارت‌های مالی گسترده به مشترکین برق، به طور کلی در پیشرفت و توسعه‌ی استان نیز تأثیرگذار است و باعث می‌شود که کهگیلویه و بویراحمد همچنان در ردیف استان‌های محروم و کم‌برخوردار کشور باقی بماند. 
اینکه بخشی از شبکه توزیع برق استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز بعد از سال‌ها زیر نظر استان خوزستان باشد، شاید یکی از دلایل عمده مشکلات مربوط به این خدمات است و مهمتر اینکه چرا هنوز چاره‌ای برای این مسأله اندیشیده نشده است، خود یک سؤال بزرگ برای افکار عمومی است. کمبود تجهیزات مناسب، تکنولوژی نسبتاً قدیمی و مدیریت ناصحیح و ناکارآمد توزیع برق در استان، همگی منجر به نارضایتی و گلایه‌های مردم شده است و رفع آن‌ها نیازمند عزمی جدی و تغییر در شیوه‌ی مدیریت موجود است.
مدیریت و کنترل برق در کهگیلویه و بویراحمد با مشکلات بسیاری روبرو است. با کمترین وزش باد و بارش برف و باران، شهروندان در مناطق مختلف استان با خاموشی و نوسانات پیاپی برق روبرو می‌شوند.در همین امسال، با اولین بارش برف، در برخی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد مشکلات بسیاری برای مردم استان پدید آمد؛ به عنوان نمونه در بارش برف امسال، در شهرستان مارگون شاهد سقوط بیش از ۲۰ اصله پایه برق بودیم که علت آن نیز چیزی جز عدم نظارت برکار پیمانکار وقت، برنامه‌ریزی وتعمیرات پیشگیرانه به منظور پایداری شبکه برق، نبود. شبکه فرسوده، پایه‌گذاری و سیم‌کشی نامناسب در توزیع برق، چهره شهر و روستا را عبوس نموده است. پس از بارش برف در دی ماه 1400، در تنگ سرخ یک اصله پایه سقوط کرد، در دشت روم هم یکی، و در یکی از ورودی‌های پارک جنگلی یاسوج نیز سه اصله پایه چوبی به دلیل فرسودگی شکستند. در خیابان‌های امامت در یاسوج نیز فرسودگی تیرهای برق یکی از معضلات و به ویژه ترس‌های ساکنین آنجاست. البته این مسائل به یک محله در یاسوج محدود نمی‌شود و با شدت بیشتری در سایر شهرستان‌ها و روستاهای استان نیز وجود دارد.
گویی مدیریت و اعضای هیئت مدیره ثابت ادواری و مدیران زیر مجموعه انتصابی وقت کافی برای نظارت بر کار پیمانکاران شبکه‌سازی وهمچنین تعمیرات سالیانه برای پایداری شبکه‌های توزیع در سطح استان را ندارند. به نظر می‌رسد مدیر شرکت توزیع برق استان و اعضای هیئت مدیره زمان بیشتر را به مسائل فرعی و سیاسیِ مختلف از جمله رایزنی سیاسی برای تمدید اعضای هیئت مدیره، اختصاص می‌دهند و توجه چندانی به شبکه‌های توزیع برق و مسائل مختلف آن ندارند.
گفتنی است جابه‌جایی مدیران در این شرکت، داستان هزارتویی است که داد کارمندان و کارشناسان شرکت برق را درآورده است. لیست مدیران و معاونین جابه‌جا شده در دفتر کبنانیوز موجود است. به نظر می‌رسد شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد هیئت مدیره ثابتی دارد؛ از 12 سال پیش این هیئت مدیره دست نخورده است. گویی یک عده هستند که تغییر و گذر زمان زمان تأثیری بر آن‌ها ندارد و در همه حال بر صندلی مدیریت و معاونت تکیه دارند. انگار هیچ خبری از تغییر و چرخش نخبگان در این نهاد مهم و اساسی وجود ندارد. انتصاب‌های فامیلی و سیاسی نیز از دیگر مشکلاتی است که در این شرکت دیده می‌شود. معرفی نیرویی تبدلیل وضعیت نشده برای یکی از مدیریت‌ها در شرکت برق و انتصاب زن برادر یکی از سیاسیون به عنوان مدیر از دیگر مسائلی است که در شرکت برق استان مشاهده می‌شود.
گفته می‌شود معتمدی مدیرعامل شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد از جمله مدیران پروازی در استان است. بر اساس شنیده‌ها، خانواده‌ی معتمدی ساکن کرج هستند و مدیر عامل به طور هفتگی با هزینه‌ی بیت‌المال در حال رفت و آمد از کرج به یاسوج است. مدیریت یک بام و دو هوای معتمدی می‌تواند یکی از عوامل ناکارآمدی شرکت توزیع برق کهگیلویه و بویراحمد باشد. در حالی که یک مدیریت کارآمد، نیازمند افرادی است که در همان منطقه محل خدمت خود ساکن باشند. رفت و آمد هفتگی مدیران، همان مثالِ «از اینجا رانده و از آنجا مانده» را به ذهن متبادر می‌کند. شنیده‌ها گواه آن است که معتمدی با هزینه بیت‌المال جهت پرواز و استفاده از خودروهای استیجاری، به طور مکرر در حال رفت و آمد بین‌استانی است. پدیده‌ای که می‌تواند علاوه بر کاهش اعتماد عمومی مردم به نهادهای اداری استان، منجر به ضربات اساسی به نظام اداری کشور و چگونگی توزیع برق در کهگیلویه و بویراحمد نیز شود.
گفتنی است که کبنانیوز در شماره‌های بعدی، زوایای دیگری از مدیریت ناکارآمد توزیع برق در استان کهگیلویه و بویراحمد را منتشر خواهد کرد. همان‌گونه که در بالا نیز اشاره شد هدف از انتشار این سلسه‌نقدها صرفاً پایان دادن به رویه‌های نادرست است.


کد مطلب: 443033

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/443033/بخش-اول-مدیریت-یک-بام-دو-هوای-شرکت-توزیع-برق-کهگیلویه-بویراحمد-هیئت-مدیره-ثابت-انتصابات-سیاسی-محفلی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1