تاریخ انتشار
شنبه ۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۰۱
کد مطلب : ۴۴۱۷۳۵
درباره یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان؛

دستت را به من بده «برادر»؛ مبادا «آب»، خانه‌ی اتحادمان را خراب کند؟

۰
دستت را به من بده «برادر»؛ مبادا «آب»، خانه‌ی اتحادمان را خراب کند؟
کبنا ؛ مگر غیر از این بود که در زمان جنگ ایران و عراق که «خوزستان» تحت شدیدترین حملاتِ بعثی‌ها قرار داشت، «اصفهان» و «یزد» و «چهارمحالی» با شنیدن آهنگ «لریِ» «دایه دایه وقت جنگه» دست در دست یکدیگر عازم میدان نبرد شدند و اجازه ندادند ذره‌ای از این کهن بوم به دست دشمن بیفتد؟
 این روزها که «آب» و مسایلش یکی از اخبارِ مهم و در صدر است و اصفهانی و یزدی و چهارمحالی و خوزستانی از آن سخن می گویند، یک چیز بیش از هر چیزِ دیگر نگرانم می‌کند و آن، شکسته شدنِ پیوند و اتحادِ هزاران ساله‌ی مردمانِ این سرزمین است.
 ترک و فارس و لر و کرد و عرب و بلوچ و گیلکی و یزدی و اصفهانی و شمالی و جنوبی و شرقی و غربی، صدها و صدها سال در کنار هم به مسالمت زیسته‌اند و البته، از زمانِ پیچیدنِ گلبانگ اذان محمدی در آسمانِ مُلکِ ایران، این پیوند و اتحاد چند چندان شده؛ چرا که این بار، به جای تعلقات سرزمینی و مرزی، «خدا» پیوند زننده‌ی قلب‌ها و دل‌های مردمانِ این سرزمین شده است.
 مردمان این سرزمین از روزگاران دور و دیر، همواره فراز و نشیب‌های زیادی را به چشم دیدند و سختی‌ها و مرارت‌های گوناگونی چشیدند؛ اما هرگز نشنیدم که پشت یکدیگر را خالی کنند و خودخواهی را بر دگرخواهی ترجیح دهند؛ بلکه در دشوارترین لحظات و آنات، دست در دست یکدیگر دادند و اسلام را و ایران را با جان و دل و تن و مال حفظ کردند.
می‌دانم و می‌دانید که آب بسیار بسیار بسیار مهم است و جهان هستی به آن زنده است؛ قرآن، این کتاب یگانه‌ی خدا در باب آن فرموده است: و جعلنا من الماء کلشی ء حی: و با آب، همه چیز را زنده گردانیدیم.
 آب اگر نباشد، زندگی وجود نخواهد داشت و همه خواهیم مرد. اما، مبادا این «آب»، بهانه‌ای برای خشکاندنِ ریشه‌ی درختِ اتحادمان شود؟ مبادا خواب باشیم و این «آب»، اتحادمان را و پیوستگی‌مان را بدزدد؟
 نمی‌گویم فریاد از آب و مطالبه آن اشکال دارد؛ بلکه خوب است و مطلوب است؛ اما می‌خواهم بگویم:
 آهای اصفهانیِ اسم و رسمدار، آهای چهارمحالیِ چابک و چالاک، آهای یزدیِ یزدان پرست، آهای خوزستانی خونگرم و خاک دوست، مبادا با «آب» پیوندهایمان و پیوستگی‌هایمان آب برود و درختِ بلندبالای «اتحاد» و «برادری»، این گرامی نعمتِ خداوند به این سرزمینِ سرافراز دچار کَمَکی خدشه و آسیب شود. شک نیست که تا وقتی «خدا» در خاطر ماست و در شعار و شعورِ ما جلوه گر است، هیچ چیزی و هیچ کسی نمی‌تواند ما را از هم جدا کند؛ ما «برادریم».
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
هرگز این نوع چایی را ننوشید

هرگز این نوع چایی را ننوشید

چای تازه‌دم یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هاست که مصرف آن در جامعه ما طرفداران زیادی هم دارد،...
انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

انتصابات فامیلی و قانون تعارض منافع

به نظر می‌رسد اجرای قانون فراتر از خود قانون، به چیزی یا چیزهایی فراتر نیاز دارد که می‌توان ...
1