تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۴۳۹۱۴۶
در یادداشتی نوشت:

وکیلی: سنگ را بسته‌اند و سگ را گشوده!!

۲
۰
وکیلی: سنگ را بسته‌اند و سگ را گشوده!!
کبنا ؛محمدعلی وکیلی فعال سیاسی اصلاح‌طلب در یادداشتی نوشت: هفته گذشته درپی توافق رئیس آژانس انرژی اتمی با ایران، مقداری از تنش‌های برنامه هسته‌ای ما کاهش یافت. این تدبیر، گامی رو به جلو جهت تفاهم بیشتر ایران با جهان بود. البته هرچند صراحتاً در چندین گزارش اعلام شده که هیچ نشانه‌ای از غیر صلح‌آمیز بودنِ برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد اما اعلام اینکه همچنان دسترسی به برخی از مکان‌ها محدود است ولذا بخشی از برنامه هسته‌ای ایران مبهم است، سبب بهانه‌ای برای داغ نگه‌داشتنِ مسئله هسته‌ای ایران شده است. نزدیک به دو دهه است که فعالیت‌های صلح آمیزِ هسته‌ای ایران، چالش برانگیز شده است. غرب به این بهانه فشارهای بی سابقه ای به ایران وارد کرد. سایر دولت‌های جهان نیز با این فشارها با ادعای احترام به نظم و قواعد جهانی همراهی کردند. بگذریم از اینکه اسرائیل با بیشترین سابقه تخلف از قوانین بین المللی، دارای تسلیحات هسته‌ای با کمترین شفافیت در این حوزه است. هرچند از نظر ما کشوری غاصب است و دولتش مشروعیت ندارد اما مطابق با همان هنجارهای جهانی، این کشور بسیار غیرنرمال و قاعده گریز عمل کرده است. بنابراین علی القاعده باید بیشترین حساسیت نسبت به اسرائیل اتفاق می‌افتاد؛ که البته نیفتاد!
نظم جهانی مدعی است که قوانینش با وسواس نسبت به جلوگیری از افزایش خشونت و بی قانونی وضع شده است. با همه احوال و همه ادعاها درباره این هنجارها، اما کاملاً یکسویه برخورد می‌شود و استاندارد واحدی رعایت نمی‌شود. اکنون نیز همزمان با فشارهای بی سابقه به ایران برای کاهش فعالیت های هسته‌ای (فعالیت هایی که هیچ گاه غیرصلح آمیز بودن آن اثبات نشد)، خبر توافق بهت آور سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا منتشر شد. مبتنی بر این توافق قرار است به استرالیا زیردریایی های مجهز به کلاهک هسته ای داده شود! یعنی عملاً به صادرات سلاح هسته ای روی آورده اند تا با خطرناک‌ترین کارها، با معادلات ژئوپلیتیک بازی کنند. این دوگانگی استانداردها است که جهان کنونی را مضحک کرده و باعث ریشخندِ هنجارهایش شده است. سنگ را بسته اند و سگ را گشوده. این اتفاقات به واضح ترین شکل نشان می‌دهد تمام هنجارها، قواعد و نهادهای بین المللی به ابزار سیاسی در دست جهانداران تبدیل شده است. و با این اقدامات هر روز دیوار مشروعیتش بیشتر فرو می‌ریزد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این مگه نظر دارد که شما ازش نظرخواهی میکنید. اگر الان حسین یکطرف باشد ویزد طرف دیگر اون طرفی که نان دارد طرف انتخابش خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
هر حرفی بر علیه مردم میزنی
جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

جبلي، جايگزين علي عسگري؛ -ريزش مخاطب متوقف مي‌شود؟

بالاخره زمان خداحافظی او با جام‌جم فرا‌رسیده و ظاهرا علی عسگری باید با اتاق ریاست صداوسیما ...
‌وزیر بی‌اختیار؟

‌وزیر بی‌اختیار؟

نماینده مردم طبس درباره جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی و همچنین اینکه گفته می‌شود این ...
طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1