تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۳۹۱۴۴
علت آتش سوزی کوه نور عمدی بوده است؛

سووشون جنگل‌های زاگرس برای زخم‌های آتش

۰
سووشون جنگل‌های زاگرس برای زخم‌های آتش
کبنا ؛ زبانه آتش دوباره به جان جنگل‌های زاگرس حوزه کهگیلویه و بویراحمد افتاده و این بار طی چهار روز متوالی‌ کوه نور در مرز شهرستان‌های بویراحمد و شهرستان چرام را درنوردیده و هکتارها از درختان بلوط را به تلی از خاکستر مبدل کرده است.

بیشتر بخوانید:

آتش در پارک جنگلی یاسوج

آتش کهگیلویه و بویراحمد را محاصره کرد / پیچاب باشت در آتش می‌سوزد

آتش سوزی کوه نیر + تصاویر


به گزارش کبنا، ایرنا نوشت: گویا قصه پرتکرار آتش سوزی‌های جنگل‌های زاگرس تمامی ندارد و گاهی زبانه‌های آتش از سردسیر تا گرمسیر زاگرس را در می‌نوردد.
جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد افزون بر دردهای دیگر همچون هجوم آفت پروانه برگ خوار، طمع سودجویان زغال و چوب حراج بر تن درختان بلوط، خشکسالی و بی آبی، به درد بی علاج آتش سوزی‌های پی در پی گرفتار شده که روز به روز این موهبت الهی را نابود می‌کند.
این همه گرفتاری و درد، دیگر رمقی برای جنگل‌های زاگرس نگذاشته است و بارها آتش زیاده خواهی افراد بلای جان جنگل‌ها شده است.
از شامگاه سه شنبه بیست و سوم شهریورماه تاکنون بخشی از جنگل‌های منطقه کوه نیر (نور) مرز مشترک شهرستان چرام و منطقه لوداب بویراحمد دچار حریق شده و همچنان در حال پیش روی است و هنوز آمار قطعی از میزان خسارت‌های این آتش سوزی گزارش نشده است.
با وقوع این آتش سوزی تعداد زیادی از نیروهای مردمی و اداری شهرستانهای چرام و بویراحمد برای کنترل آتش سوزی به منطقه اعزام شدند.
حدود ۴۰۰ نیروی آموزش دیده در مهار آتش جنگل‌های کوه نیر شرکت دارند
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد مهار آتش در کوه نیر (نور) بویراحمد با شرکت ۴۰۰ نیروی آموزش دیده عملیاتی و مردمی در حال انجام است که پس از مهار کامل آتش و به منظور بررسی میزان خسارت و پایش دقیق منطقه، کارشناسان در این منطقه حضور خواهند یافت.
حسین کلانتری تصریح کرد: سخت گذر بودن منطقه و وزش شدید باد تاکنون کار مهار آتش را دشوار کرده است ولی امیدوارم با ورود بالگرد آب پاش هر چه سریع‌تر موفق به اطفای کامل حریق شویم.

علت آتش سوزی کوه نور عمدی بوده است


رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: علت آتش سوزی کوه نور در کهگیلویه و بویراحمد عمدی بوده است اما هنوز این فرد شناسایی نشده است.
عباس حسن زاده افزود: آتش سوزی برای یک بار مهار شد اما به طور مجدد روز پنجشنبه دوباره شعله ور شد و سه تیم از شهرستان بویراحمد و نیروهایی با بالگرد هلی برن شدند و آتش سوزی کنترل شد.
وی ابراز داشت: دوباره ساعت ۹ صبح روز جمعه آتش سوزی حد فاصل چرام و بویراحمد زبانه کشید و به بخش چرام دوباره آتش سوزی سرایت کرد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد تاکید کرد: دامنه شمالی (شهرستان بویراحمد) آتش سوزی تقریباً مهار شده و تحت کنترل است.
وی ادامه داد: امروز پنج سورتی پرواز برای مهار آتش فرستاده شد و در هر سورتی حدود ۱۵ نیروی متخصص و داوطلب و همیار طبیعت و کوهنورد از طریق منابع طبیعی به منطقه اعزام شده‌اند.
حسن زاده ابراز امیدواری کرد تا پایان امشب آتش سوزی در منطقه بویراحمد بطور کامل مهار شود.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد تصریح کرد: آتش سوزی به صورت نقطه‌ای است و منطقه صخره‌ای و دارای شیارهای بسیار است و آتش در زیر این مکان‌ها مخفی و هر لحظه امکان فوران آن وجود دارد.
حسن زاده بیان کرد: با توجه به شرایط حاکم بر منطقه، پس از مهار آتش کار پایش حداقل تا ۲ روز آینده ادامه خواهد داشت.
جنگل‌های زاگرس در معرض تهدیدی جدی قرار دارند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از افزایش دامنه آتش سوزی‌ها که چندین سال است دامنگیر جنگل‌های زاگرس شده به عنوان معضلی نام برد که منابع جنگلی این استان را در معرض تهدید جدی قرار داده است.
سید اسدالله هاشمی ابراز داشت: چهار معضل اصلی آتش سوزی، تخریب اراضی ملی، چرای دام و شکار غیر مجاز در این استان وجود دارد که هر چند با همکاری دستگاه قضا جرائم زیست محیطی در استان تقریباً کم شده ولی موضوع آتش سوزی منابع جنگلی همچنان سیر صعودی دارد که باید برای مهار این آتش سوزی‌های بی رویه چاره‌ای اندیشیده شود.
به گفته هاشمی ۱۶ درصد از جنگل‌های بلوط زاگرس در این استان واقع شده و با این حال آتش سوزی‌های دامنه دار به وفور در استان اتفاق می افتد.
وی افزود: این آتش سوزی‌ها یکی از مصادیق بیوتروریسم است و بخشی دیگر از این آتش سوزی‌ها هم تعارض دولت و مردم بوده که با منابع طبیعی، محیط زیست و یا دستگاهی دیگر به وجود می‌آید و به نوعی اعتراض است غافل از اینکه ضرر این خسارت مستقیم به همان فرد بر می‌گردد.
جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دیگر رمقی ندارند زیرا که آتش سوزی‌های چند ساعته و حتی چند روزه دلشان را خون کرده و بی دفاع در سوگ نشسته‌اند.
لزوم برخورد قاطع دستگاه قضا با مسببان آتش سوزی‌ها در استان
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد پیش از این خواستار شناسایی و برخورد قاطع با مسببان آتش سوزی در جنگلهای گچساران شده بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی افزود: از دستگاه‌های ذیربط انتظار می‌رود عوامل دست‌اندرکار که این حریق را به جامعه تحمیل کردند، شناسایی و اگر آتش‌سوزی عمدی بوده با نگاه عمدی و اگر سهوی بوده با نگاه سهوی برخورد شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه همه ساله شاهد آتش‌سوزی گسترده‌ای در عرصه‌های ملی این استان هستیم و باید در فصل گرما مناطق جنگلی این استان تقسیم‌بندی و برای مهار آتش سوزی در اسرع وقت افرادی برای حفاظت و حراست از جنگل‌ها مشخص شوند.
شاید برخورد قاطع و شناسایی به موقع این افراد درس عبرتی برای افراد زیاده خواه و سودجو شود که دیگر جرات دست درازی به طبیعت نداشته باشند.
بنابراین باید قوانین محکم‌تر و بازدارنده‌تری برای مسببان آتش سوزی‌ها در استان تدوین شود تا جنگل‌های زاگرس در امان باشند و آسیب کم‌تری ببینند.
طبق اطلاعات مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد در عملیات اطفای حریق جنگل‌های گچساران که امسال شاهد آن بودیم حدود ۶ روز به طول انجامید ۷۰ سورتی پرواز برای اعزام ۵۰۰ نفر به محل آتش سوزی انجام گرفت.
با وجود بکارگیری همه تجهیزات و امکانات اما باد، صخره‌ای بودن منطقه و ارتفاع زیاد محل آتش سوزی باعث طولانی شدن زمان اطفای حریق شد و بخش زیادی از جنگل‌های منطقه گچساران از بین رفت.
هر ساله در کهگیلویه و بویراحمد به علت فقدان امکانات خسارت‌های هنگفتی به عرصه‌های جنگلی و مرتعی و مهم‌تر از آن حیات وحش این مناطق گسترده وارد می‌شود.



شایسته است از هم اینک فرهنگ سازی، آموزش و اطلاع رسانی نحوه ورود افراد به طبیعت گوشزد شود تا این خطر مهیب آتش سوزی کاهش یابد.
به گفته کارشناسان امر حتی یک بطری شکسته شیشه‌ای و یا یک بطری آب معدنی با چندین قطره آب موجود در آن می‌تواند نور خورشید را متمرکز و سبب ایجاد آتش سوزی شود.
در سال ۱۳۹۶ تعداد ۹۰ فقره آتش سوزی به میزان ۵۳۵ هکتار در سطح مراتع و جنگل‌های استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داد. در سه ماهه تابستان سال ۹۷ نیز ۵۰ فقره آتش سوزی در وسعت ۳۵۵ هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان رخ داد. سال ۹۸، به میزان ۳۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع استان در آتش سوخت.
سال ۹۹ نیز آتش سوزی‌ها ادامه داشت به گونه‌ای که تنها در کوه خاییز بیش از ۲۰۰ هکتار از جنگل‌ها به تلی از خاکستر تبدیل شد.
استان کهگیلویه و بویراحمد حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این میزان یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار یعنی حدود ۹۰ درصد آن، اراضی ملی بوده که ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد و در واقع ۲۰ درصد جنگل‌های زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۸ فقره آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی این استان خاموش شده که برای اطفای حریق ۱۰ مورد آن از بالگرد کمک گرفته شده است. امسال پنج آتش سوزی گسترده در جنگل‌ها و مراتع شهرستان کهگیلویه خاموش شد و جنگل‌های شهرستان‌های گچساران، بهمئی و بویراحمد هر کدام چهار بار شاهد آتش سوزی گسترده بودند. در همین مدت در شهرستان چرام ۲ فقره و در شهرستان‌های لنده و باشت هر کدام یک آتش سوزی گسترده مهار شد.  کارشناسان منابع طبیعی میزان خسارت آتش سوزی بر عرصه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری را ۲۵۰ میلیارد ریال برآورد کرده‌اند. استان کهگیلویه و بویراحمد که با حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع دارای ۵۵۲ هزار هکتار مرتع و بیش از ۸۰۰ هزار هکتار جنگل، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
1