تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۴۳۸۹۰۵
در سایه غفلت مدیران شهرستان کهگیلویه؛

11 سال بی‌مهری به طولیان

۱
11 سال بی‌مهری به طولیان
کبنا ؛بیش از 11 سال است که جاده 5 کیلومتری دهدشت-طولیان در سایه غفلت و بی‌مسئولیتی آشکار مدیران شهرستانی روزانه جان افراد زیادی را گرفته و خانواده‌های بی‌شماری را داغدار کرده و شمار قربانیان این جاده تا حدی است که مردم گمان می‌کنند این جاده نفرین شده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از تسنیم، جاده دهدشت-طولیان یک جاده 5 کیلومتری است که به عنوان یکی از محورهای ارتباطی بسیار مهم شهرستان، مسیر رفت‌وآمد شهر دهدشت و بیش از یکصد روستا بوده و از زمان راه‌اندازی و بازگشایی محور باغچه جلیل-سادات اهمیت این جاده صدچندان شده و به عنوان یک مسیر کوتاه و پر تردد برای رفت و آمد به مرکز استان تبدیل شده است.
سید رضا یکی از اهالی روستای طولیان در این باره گفت: در مورد حوادث تلخ و سوزناک این جاده هرچقدر بگویم بازهم نمی‌توانم ذره‌ای از داغ ده‌ها خانواری که در این جاده عزادار شده و عزیز خود را از دست دادند، بیان کنم.
وی گفت: این جاده برای ما اهالی روستای طولیان که روزانه بیشترین تردد را از این جاده داریم به عنوان جاده خون، جاده نفرین شده، جاده مرگ، جاده بدون بازگشت و ده‌ها نام دیگر لقب دارد چون هر یک از اهالی به گونه‌ای متفاوت‌تر از بقیه حوادث تلخ این مسیر را تجربه و درک کرده است.
سید رضا با اشاره به سهم روستای طولیان از حوادث تلخ و مرگبار این جاده، گفت: در طی 5 سال گذشته اهالی روستای طولیان عزیزان زیادی را در این جاده از دست دادند که عمدتاً همه آنها جوانانی بودند که چشم امید خانواده خود و عزیز پدر و مادرشان بودند، اگر سری به قبرستان روستای طولیان بزنید می‌بینید که چه گل‌های نوشکفته‌ای در این جاده پر پر شدند.
وی افزود: نکته مهم حوادث تلخ این جاده این است که عمده دلایل اصلی وقوع تصادفات مرگبار بحث ناایمن بودن و غیراستاندارد بودن و وجود مشکلات فنی جاده بوده است، یعنی عاملی که اشاره مستقیم به کم‌کاری مسئولان و بخصوص بی‌خیالی آنها اشاره می‌کند و این عامل برای پدر و مادری که پسر جوان خود را از دست داده است چه دردی دوا می‌کند.
سید رضا از اهالی روستای طولیان با بیان اینکه تا کسی در این جاده عزیزش را از دست ندهد نمی‌تواند داغ خانواده‌های قربانیان این جاده را بفهمد و درک کند، خاطرنشان کرد: امیدوارم مسئولان شهرستان بویژه نماینده کهگیلویه بزرگ برای اصلاح و بهسازی این جاده 5 کیلومتری هر چه در توان دارد انجام دهد و دیگر شاهد از دست دادن عزیزی در این جاده نباشیم چون در آن صورت دیگر هیچ چیزی و هیچ کسی جلودار خشم اهالی روستای طولیان نمی‌شود.
  
عامل اصلی بخشی از حوادث جاده‌ای، اهمال کاری و بی‌مسئولیتی مدیران و دستگاه‌های مربوطه در فرآیند بهبود وضعیت موجود است و در این میان اداره کل راه و شهرسازی سهم عمده‌ای در بروز حوادث تلخ و مرگبار دارد.
باتوجه به اینکه جاده دهدشت-طولیان یکی از جاده‌های اصلی شهرستان کهگیلویه محسوب شده و باوجود رفت‌وآمد بسیار زیاد مدیران شهرستانی از این جاده، بسیار تعجب‌آور است که چرا تاکنون نسبت به ساماندهی این جاده پیگیری‌های لازم را انجام نداده و چگونه از کنار اخبار حوادث تلخ و مرگبار این جاده به راحتی می‌گذرند و شب سر بر بالین می‌گذارند.
طهماسب بردار یکی از رانندگانی که در مسیر این جاده مسافرکشی می‌کند، گفت: این جاده مشکلات متعدد زیادی دارد و یکی دوتا نیست، پیچ‌های خطرناک، کیفیت نامناسب و فرسودگی آسفالت، گودی‌ها و فرورفتگی‌های زیاد، نداشتن شانه جاده و سایر موارد از معایب این جاده است.
وی گفت: علاوه بر تصادفات منجر به فوتی که تاکنون در این جاده اتفاق افتاده است، روزانه تصادفات زیادی نیز رخ می‌دهد اما دلیل بی‌تفاوتی و بی‌خیالی پیمانکار جاده و مسئولان راه و شهرسازی بسیار عجیب است.
این راننده خطی جاده دهدشت-طولیان گفت: چندین بار اهالی روستاهای طولیان و دستگرد و ضرغام آباد و شهرک اکبرآباد تصمیم گرفتند که مسیر جاده را ببندند و مسئولان را وادار به بهسازی جاده بکنند اما هر بار با وعده مسئولان شهرستان از این اقدام صرفنظر کردند ولی وعده‌های مسئولان جز دروغ چیز دیگری نداشت.
طهماسب بردار گفت: در شرایط فعلی باید مردم روستاهای اطراف خود اقدام کنند و اینکه منتظر وعده‌های توخالی مسئولان بمانیم فایده‌ای ندارد.
پس از گذشت 10 سال از بلاتکلیفی و بی‌توجهی و نیز کم‌کاری مسئولان از ساماندهی جاده دهدشت-طولیان، در تیرماه 1399 برخی از رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌ها با آب و تاب فراوان از آغاز عملیات مرمت و بهسازی آسفالت این جاده خبر داده و موجی از شادی و امید و پایان انتظار 10 ساله را در دل‌های مردم رقم زد.
اما این موج شادی و امیدواری برای بهسازی و ترمیم جاده دهدشت-طولیان زیاد دوامی نداشت و پیمانکار پروژه خیلی زود و با اجرای کارهای نمایشی چند روزه جهت اقناع مدیران برای چندمین بار به بهانه کمبود منابع و اعتبارات مالی پروژه را تعطیل و آن را نصف و نیمه رها کرد.
اقدامی که پس از آن تاکنون خشم مردم دهدشت و اهالی روستاهای زیادی را برانگیخت اما این بار به جای آنکه مدیران شهرستانی در جهت احقاق مطالبه واقعی و 10 ساله مردم برآیند در اقدامی عجیب و غیرقابل باور در مقام دفاع از پیمانکار برآمده و همگام با پیمانکار کمبود اعتبارات را بهترین بهانه برای تعطیلی پروژه قلمداد کردند.

امام جمعه دهدشت در مهرماه 1399 در دفاع از حق و حقوق مردم و مطالبه بحق شهروندان در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه با انتقاد از وضعیت فعلی راه‌های مواصلاتی شهرستان، اظهار کرد: جاده‌های ارتباطی از حداقل استانداردهای لازم برخوردار نبوده و خانواده‌های زیادی را تاکنون داغدار کردند.
حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر گفت: مدیران شهرستان با خودروهای شاسی بلند از جاده‌ها عبور کردع و مصائب و مشکلات را نمی‌بینند و درد مردم را درک نمی‌کنند؛ مدیران استانی سلفی گرفتن در راه‌های مواصلاتی شهرستان کهگیلویه را تمام کنند و به فکر چاره‌اندیشی برای پایان مشکلات ناشی از حاده‌های ناایمن باشند.
 از آن زمان تاکنون، امام جمعه دهدشت تنها کسی بود که درد مردم را از تریبون نماز جمعه به گوش مسئولان استانی و شهرستانی رساند اما علیرغم صحبت‌های حجت‌الاسلام وحدانی‌فر تاکنون هیچ خبری مبنی بر آغاز به کار پروژه بهسازی و مرمت آسفالت جاده دهدشت-طولیان نشده تا همچنان احداث این جاده نیمه‌کاره باقی بماند.
 رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه در این باره اظهار داشت: از مسافت 5 کیلومتر جاده دهدشت-طولیان تاکنون حدود 4 کیلومتر آن بهسازی و آسفالت شده و تنها یک کیلومتر دیگر آن باقی مانده است.
اردشیر قاسمی افزود: پس از بهسازی و تکمیل این 5 کیلومتر، مسیر آسفالت شده جدید را بازگشایی کرده و جاده قدیمی را مسدود می‌کنیم.
 وی با بیان اینکه جاده قدیمی بخاطر ناهمسطح بودن با جاده جدید، زیرسازی و مسطح شده و سپس بهسازی و آسفالت می‌شود، عنوان کرد: پس از تکمیل مسیر رفت و برگشت این جاده سرانجام این جاده به صورت رسمی بهره‌برداری شده و زیر بار ترافیک می‌رود.
 قاسمی با اشاره به تلفات انسانی جاده دهدشت-طولیان، بیان داشت: هر سه تا جاده ورودی شهر دهدشت یعنی جاده دهدشت-سوق، دهدشت-چرام و دهدشت-طولیان بخاطر مشکلاتی که دارند تاکنون خطرآفرین بودند؛ البته مسیر جاده دهدشت-سوق در حال حاضر وضعیت مناسبتری نسبت به دو جاده دیگر دارد.
 وی تصریح کرد: متأسفانه اعتبارات جاده دهدشت-طولیان بسیار اندک بوده و همین کمبود اعتبارات تاکنون سبب تأخیر در روند تکمیل پروژه شده است و پیمانکار علیرغم تمامی مشکلات کمبود اعتبارات اما خوشبختانه تاکنون 4 کیلومتر را از 5 کیلومتر آسفالت کرده است.
 رئیس اداره راه و شهرسازی کهگیلویه با اشاره به میزان اعتبارات جاده دهدشت-طولیان عنوان کرد: سال گذشته از میزان 10 میلیارد تومان اعتبارات کلی جاده‌های شهرستان کهگیلویه تنها 2 میلیارد تومان به این جاده اختصاص داده شده و امسال نیز 2 میلیارد تومان دیگر به آن اختصاص داده شد.
 وی خاطرنشان کرد: باوجود مشکل کمبود اعتبارات که یک مشکل همیشگی برای اداره راه و شهرسازی شهرستان است اما تلاش می‌کنیم که هرچه زودتر این جاده تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
باتوجه به اینکه جاده‌های اصلی نسبت به جاده‌های روستایی اهمیت بیشتری داشته و بخاطر پر تردد بودن این جاده‌ها خطرات آن نیز بیشتر است می‌طلبد که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد یک سال تمامی اعتبارات را برای تکمیل و بهره‌برداری این قبیل جاده‌ها اختصاص داده و برای همیشه سرنوشت آنها را روشن کند. در اینصورت دیگر کمتر شاهد وقوع حوادث تلخ و مرگبار این جاده‌ها هستیم و کمتر خانواده‌ای بخاطر ناایمن بودن این قبیل جاده‌ها عزادار می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
1