تاریخ انتشار
سه شنبه ۲ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۰۲
کد مطلب : ۴۳۸۲۰۱
پوشش زنده چهارمین روز (نوبت عصر) بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

مُهر تأیید بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی علوم و ارشاد اسلامی و کشور / موافقان و مخالفان «اسماعیلی» چه گفتند؟

۰
مُهر تأیید بر برنامه‌های وزرای پیشنهادی علوم و ارشاد اسلامی و کشور /  موافقان و مخالفان «اسماعیلی» چه گفتند؟
کبنا ؛در چهارمین روز از جلسه بررسی صلاحیت گزینه‌های دولت سیزدهم، نمایندگان مجلس نظرات خود درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی صمت، علوم و ارشاد اسلامی و کشور را بیان کردند.
به گزارش کبنا، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی جهت بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی صنعت، معدن، تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ و ارشاد اسلامی و کشور دولت سیزدهم صبح امروز (سه‌شنبه) به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.
در نوبت عصر، بررسی صلاحیت محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و احمد وحیدی وزیر پیشنهادی کشور در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

بخوانید: 

روز اول بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی

روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی


جزییات روز سوم بررسی وزرای پیشنهادی ابراهیم رئیسی

نوبت صبح روز چهارم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم


کمیسیون فرهنگی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارشاد را تأیید کرد
کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی صلاحیت «محمد مهدی اسماعیلی» را برای تصدی فرهنگ و ارشاد اسلامی تأیید کرد.
حجت الاسلام مجید نصیرایی در جلسه علنی عصر امروز سه شنبه (۲ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون فرهنگی را درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت کرد.
وی گفت: ما برنامه های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد بررسی دقیق قرار دادیم که این برنامه ها با اسناد بالادستی تطبیق دارد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: در برنامه های محمدمهدی اسماعیلی بر ضرورت تقویت دیپلماسی فرهنگی، رشد روزافزون تولید سریال های خانواده محور، تقویت سطح زندگی ایرانی- اسلامی در ساخت فیلم ها و سریال ها، تأمین کاغذ و حل مشکل حوزه چاپ و نشر و آسیب شناسی دقیق و تعیین اولویت های فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی تأکید شده است.
نصیرایی بیان کرد: اکثر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، محمد مهدی اسماعیلی را گزینه مناسبی برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشخیص دادند.

تقوی در موافقت با وزیر پیشنهادی ارشاد: «اسماعیلی» به مشارکت پذیری در حوزه فرهنگ اعتقاد دارد
   
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه فرهنگ بدون همراهی مردم به جایی نمی رسد و وزیر پیشنهادی فرهنگ به مشارکت پذیری در این حوزه اعتقاد دارد.
حجت الاسلام سید رضا تقوی در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،گفت: در شرایط فعلی زندگی بشر با اینترنت و گشت و گذار در فضای مجازی آمیخته شده و دنیا را تبدیل به یک دهکده کرده است و باید به این مقوله مهم توجه جدی شود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ به دو بخش کلاسیک و عمومی تقسیم می شود، اظهار داشت: محمدمهدی اسماعیلی برای مدیریت فرهنگ عمومی کشور متشکل از عرصه مطبوعات، رسانه ها، صنعت چاپ، کتاب، هنر، سینما، شعر و کانون های ادبی معرفی شده است و ما باید بین حیطه وظایف این بخش از فرهنگ با فرهنگ کلاسیک تفکیک قائل شویم.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: فرهنگ در جامعه مایه هویت و موجودیت است و به نوعی می توان گفت که فرهنگ تمدن ساز است و متشکل از مجموعه ای از گرایش ها و باورهای مردم یک جامعه است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.
تقوی تأکید کرد: مدیریت حوزه فرهنگی نیازمند روحیه آزاداندیشی مدیران فرهنگ است و اسماعیلی فردی است که به مشارکت پذیری در امر فرهنگ اعتقاد دارد. و این مسئله بسیار مهم است چرا که توسعه فرهنگ بدون همراهی مردم به جایی نمی رسد.
وی گفت: همچنین ارزش های دینی نقش اساسی در شکل دادن به فرهنگ کشور دارد که مدیر فرهنگی باید خودش فردی دیندار باشد و وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی این ویژگی را دارد.

یزدیخواه در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارشاد: «اسماعیلی» سابقه‌ای در ارشاد ندارد/هنرمندان علیه او «گارد» گرفتند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر پیشنهادی ارشاد، سابقه کاری در این وزارتخانه ندارد و مجامع صنفی فرهنگ و هنر هم علیه وی «گارد» گرفته‌اند.
 در جلسه نوبت عصر مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۲ شهریور و در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم، علی یزدیخواه نماینده تهران در مخالفت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: طبق قانون بخشی از بودجه هر دستگاه تابع قانون محاسبات عمومی است که رئیس دستگاه دستور هزینه می دهد. بخشی از بودجه هم خارج از شمول است که رئیس دستگاه مستقیما در مورد آن تصمیم می گیرد
وی افزود: تمام سابقه اجرایی اسماعیلی معاونت سیاسی امنیتی استانداری اصفهان است. این استانداری، مبلغی بودجه خارج از شمول داشته اما در زمان مدیریت اسماعیلی، انضباط مالی در اختصاص بودجه خارج از شمول مشاهده نشده است. لذا یکی از مدیرانی که بیشترین اعمال ماده ۹۱ را داشته، وی بوده است.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ۸۵ درصد بودجه وزارت فرهنگ، خارج از شمول است و ترتیب قانونی برای تخصیص آن وجود ندارد. لذا به تشخیص رئیس دستگاه، با یک یادداشت می تواند این بودجه را به هر فرد یا دستگاهی که خواست، اختصاص دهد.
یزدیخواه اظهار داشت: در مدت کوتاه در یک استانداری اصفهان، پرونده های زیادی در مورد عدم انضابط مالی علیه اسماعیلی ایجاد شده است که اکثر پرونده ها مختوم شده و یکی دو پرونده در شعبه کارکنان دولت مطرح است که به هر حال نشان دهنده عدم انضباط مالی است.
وی گفت: اسماعیلی با ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه فرهنگ و ارشاد چگونه می خواهد برخورد کند. پرونده ای هم برای وی تشکیل نمی‌شود چون ۸۵ درصد بودجه، خارج از شمول است. اگر اسماعیلی در آن مقطع عملکرد درخشانی داشت الان نگران نبودیم اما سوال اینجاست که چگونه می توان بر بودجه خارج از شمول وزارت ارشاد نظارت داشت؟
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: اسماعیلی در وزارت ارشاد سابقه کاری ندارد. هنوز وارد این وزارتخانه نشده، مجامع صنفی فرهنگ و هنر علیه وی موضع گیری کرده اند و گارد گرفته اند. اهالی سینما و هنر همه ضد انقلاب نیستند اما همگی با حضور اسماعیلی در وزارت ارشاد مخالف هستند.
موحد در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد: اسماعیلی مصمم به استفاده از صاحبنظران و پیشکسوتان در بدنه مدیریتی بدون توجه به نگاه‌های سیاسی است

نماینده مردم کهکیلویه در مجلس شورای اسلامی گفت: اسماعیلی وزیر پیشنهادی ارشاد مصمم به استفاده از صاحبنظران و پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر در بدنه مدیریتی این وزارتخانه بدون در نظر گرفتن سلایق و نگاه‌های سیاسی است.
سیدمحمد موحددر نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: ما در موقعیت خطیری قرار داریم، از یک طرف شرایط سخت روی کار آمدن دولت و از طرفی ما نمایندگان تا پای جان دل در گرو نظام داریم و مصمم هستیم که در کنار مردم شرایط را تغییر دهیم.
 وی افزود: تاریخ و تمدن ایران گواه این موضوع است که فرهنگ و هنر مهم‌ترین و موثرترین مؤلفه ایجاد قدرت، همدلی و نشاط در سرزمین ما بوده است و جمهوری اسلامی یادگار امامی است که اندیشه‌های فرهنگی و دینی او اندیشه‌های مادی جهان معاصر را به چالش کشید.
 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فرهنگی که از نظر مقام معظم رهبری مثل روحی است که در کالبد همه فعالیت‌های گوناگون کلان کشوری باید حضور و جریان داشته باشد و از آن به عنوان هوا و اکسیژن یاد می‌کنند که نبود هوا و اکسیژن یعنی عدم حیات.
 وی افزود: بنابراین در این دوران سخت و هجمه‌های همه جانبه فرهنگ منحط غرب و شبیه خون فرهنگی به فرموده مقام معظم رهبری به فرهنگ، هویت، باورها و اعتقادات مردم نجیب به ویژه جوانان عزیز این مرز و بوم، بر ماست که در انتخاب وزیر و برنامه‌های آن توجه جدی داشته باشیم و برای پویایی و شکوفایی فرهنگ و هنر و تعمیق باورها و ارزش‌های ایران اسلامی تلاش مضاعف و اهتمام جدی بورزیم.
 نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد، گفت: در گفت وگویی که با جناب آقای دکتر اسماعیلی داشتم، به این باور رسیدم که آمده است تا همه توان و ظرفیت خود را برای حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و مسجد بکار ببندد و با مشورت و استفاده از نخبگان دینی، علمی و فرهنگی هنری کشور این مهم را سامان ببخشد.
 موحد افزود: حاشیه‌هایی که در ارائه برنامه‌های ایشان به وجود آمده، تحلیلی بود که به ایشان داده بودند و همانطوری که چندین بار اعلام کرده‌اند، این باور و نگاه من نیست و چون ایشان را انسانی صادق می دانم، بر این گفته صحه می‌گذارم.
 وی خطاب به نمایندگان، هنرمندان، صاحبان قلم و اندیشه، ادامه داد: دکتر اسماعیلی آمده است تا با استعانت از خداوند متعال و همکار شما بزرگواران و با عنایت به نزدیکی و شناخت عمیقی که ریاست محترم جمهور از ایشان دارند، با احترام به همه وزرای محترم قبلی این وزارتخانه، موارد ذیل را انجام دهد. 



موحد تصریح کرد: امیدوارم برنامه‌های ایشان در جهت ارتقاء نقش و جایگاه فرهنگ و هنر و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصمیم گیرها وتصمیم سازی‌ها در کشور به ویژه هیات دولت، افزایش بودجه فرهنگ و هنر و توجه جدی به حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه به ویژه مناطق محروم و کم برخوردار، تولید و حمایت از محصولات فرهنگی و هنری مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی _ اسلامی، حمایت مادی و معنوی از اصحاب قلم، فرهنگ، هنر ورسانه و تولیدات آنها جهت عرضه در جامعه جهانی، همچنین ایشان مصمم است تا موضوع بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی و بیمه بیکاری که دغدغه جدی کانونهای مساجد، هنرمندان و اصحاب فرهنگ ورسانه بوده است و یک بار برای همیشه به سرانجام برسد.
 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: در مذاکره‌ای که با ایشان داشتم فرمودند مگر می‌شود بدون مشورت و بهره بردن از نقطه نظرات و ظرفیت‌های این قشر فرهیخته به ویژه پیشکسوتان، مأموریت‌ها و رسالت این وزارتخانه را به سرانجام نیکی رساند.
 وی گفت: وزیر پیشنهادی معتقد است که از توان همه نیروهای متعهد و متخصص شاغل در وزارتخانه صرف نظر از دیدگاه‌های سیاسی آن‌ها برای پست‌های مدیریتی بهره خواهد برد. این آن چیزی است که در شعارهای رئیسی آمده بود و به درستی فرهیختگان جامعه چنین انتظاری دارند.
 نماینده مردم کهکیلویه، بهمنی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: باور به گفت وگو و همکاری با همه‌ی نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی و اصناف مرتبط و برون سپاری بخش زیادی از فعالیت‌ها به آن‌ها از برنامه‌های کلیدی ایشان است.
 نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی اصحاب سینما، تئاتر، موسیقی، تجسمی، رسانه و ... این بود که سلایق شخصی در صدور مجوز بعضاً جای قانون را گرفته و دخالت سایر دستگاه‌ها در این حوزه روز به روز زیادتر می‌شود. برای رفع این معضل اسماعیلی تلاش خواهد کرد تا صاحبان این حرفه‌ها به راحتی و آسودگی با کمترین استرس به خلق اثر بپردازند./
 
  حسین پور در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد: اسماعیلی از جمله مدیران تحول‌گرایِ راهبردیِ سازمان صداوسیما است/ فعالیت فرهنگی ایشان از دهه هفتاد آغاز شده است

نماینده مردم سردشت در مجلس یازدهم گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسیِ باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمیِ نخبه‌ی جبهه‌ی انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگیِ خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.
کمال حسین پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی با تاکید بر اهمیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سخنم را با فرمایشی از پیشوای متقیان، حضرت علی علیه‌السلام آغاز می‌کنم. آن حضرت خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند: «در کار کارگزارانت بِنگر و آنان را نه به سببِ دوستی، بلکه پس از آزمایش و امتحان و با مشورت با دیگران به کار بگیر، کارگزارانت باید با تجربه، محجوب و با اصالت باشند.»
 وی ادامه داد: پیام انتخابات شورانگیز و حماسی ۲۸ خرداد بسیار صریح و روشن بود و این انتخابات که نمـادی از مردم سالاری دینی و نمونه‌ای بارز از اراده جمعی مردم برای تغییر وضعیت نابسامان موجود و بهبود شرایط اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگـی از طریـق صندوقهای رأی بود؛ به راستی که پیروز این انتخابات مردم شریف ایران بودند که نشان دادند از دولت‌های کدخدا باور و غرب گرا خسته‌اند و دولتی خداباور و خودباور و مردمی می‌خواهند. نشان دادند که دیگر تاب سستی، فساد، تبعیض، رانت‌خواری و نگاهِ به بیرون را ندارند و دنبال تغییر روند و وضعیت موجود هستند. پیام انتخابات، مُهر پایانی بود بر تمام تفکّراتی که غرب را نجات بخش می‌دانست.
 نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ زیربنای توسعه پایدار و تقویت کننده هُویّت جامعه است، انقلاب شکوهمند اسلامی، خاستگاهش فرهنگی بود و در جبهه فرهنگی دشمنان زیادی داشته و دارد؛ متأسفانه در حوزه فرهنگ در هشت سال گذشته، کشور عزیز اسلامی‌مان دچار چالش‌های متعددی شد و سیاستگذاریِ غلط در این حوزه، عدم هدفگذاری متناسب با سیاست‌های کلانِ جامعه، نگرشِ دستورالعملی در حوزه‌ی فرهنگ، کم توجهی به تکنولوژی‌های در حال رشد فرهنگی و مدیریت نادرست، مشکلاتی را برای کشور به وجود آورد.
 حسین پور یادآور شد: خوشبختانه رئیس جمهور عزیز، با درک صحیح از وضعیت فرهنگی کشور و شناخت کامل چالش‌های فرهنگی، وزیری کارآمد را برای این وزارتخانه به مجلس معرفی کرده است؛ اسماعیلی از فعالان فرهنگی، رسانه‌ای و سیاسیِ باسابقه و از چهره‌های فرهنگی و علمیِ نخبه‌ی جبهه‌ی انقلاب است که فعالیت‌های فرهنگیِ خود را از سردبیری و مدیرمسئولی چندین نشریه فرهنگی‌اجتماعی در دهه ۷۰ آغاز کرده است.
 وی افزود: اسماعیلی از جمله مدیران تحول‌گرایِ راهبردیِ سازمان صداوسیما است که به عنوان مجری طرحِ نظامِ جامعِ ارزیابی تولیدات صداوسیما، مدیریت مرکزِ افکارسنجیِ سازمان، مدیرکل ارزیابی برنامه‌های تولیدی سیما و مؤسس قرارگاه رسانه‌ی سازمان نوید بخش تحول در رادیو و تلویزیون بوده است؛ اسماعیلی دارای مدیریت میدانی و روحیه جهادی است. ایشان شخصیتی با کارنامه‌ای درخشان و با برنامه است. ایشان با بدنه وزراتخانه و حوزه فرهنگ و ارشاد آشنایی کاملی داشته و بر مختصّات این وزارتخانه اِشراف کامل دارد و در تدوین برنامه مفصّل خود که به مجلس ارائه شده، بر فرهنگ عمومی تأکید کرده و به آسیب شناسی از حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری پرداخته و راه کارهایی را برای بِهینه سازی این موارد ارائه کرده است. 
عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: در جای جای برنامه ایشان بر رسیدگی به وضع معیشتی هنرمندان، تقویت صندوق هنر و پرهیز از تصّدی گری دولتی و پرداختن به امور نظارتی، هدایتی و حمایتی آن تاکید شده است و برای تحقق اهداف مد نظر در حوزه فرهنگِ عمومی، به صورتی دقیق، در مورد برنامه زمانی و حتی نهادهای مجری صحبت شده و فردی متعهد، متخصص، با ذکاوت، خوش فکر، معتقد به چند صدایی در رسانه‌ها، توانا در جذب منابع مالی برای وزارت متبوع و دارای نقشه راه است و برنامه‌های او مُنطبِق و همسو با سیاست‌های کلی نظام و اسناد بالادستی است. در برنامه‌های ایشان چالش‌ها و مشکلات موجود در حوزه‌های هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما، کتاب، مطبوعات و فرهنگ عمومی توصیف و راهکارهایی برای رسیدن به وضع مطلوب ارائه شده است.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرورت ایجاد کرسی‌های آزاداندیشی از برنامه‌های دکتر اسماعیلی است تا کسی از بیان نقد سازنده و مُنصِفانه واهمه نداشته باشد، گفت: واقعیت این است که امروز وضعیت وزارتخانه‌های کشور چندان مناسب نیست و مردم نیز وضعیت خوبی ندارند. نرخ تورم بالاست، مشکلات معیشتی امان مردم را بریده است، وضعیت اشتغال جوانان مناسب نیست، کشور با کسری بودجه دست به گریبان است و ویروس کرونا همه چیز را تحت تأثیر قرار داده است و کرونای بی مدیریتی و بی برنامگی نیز مزید بر علت شده است. بزرگواران نباید دولت را معطّل کرد، باید هر چه زودتر کابنیه دولت تحول آفرین برای حل مشکلات مردم شکل بگیرد لذا از همکاران عزیزم انتظار دارم کـه در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری، دولت و کابینه جدید را یاری کنند و به وزرای پیشنهادی اعتماد کنند.
 وی گفت: ان شاء الله با توکل بر خدا و با رأی بالایی که مجلس به آقای محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دهد، نظام عزیز اسلامی به سمت اهداف عالی و مترقی خود در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی با سرعتی بیشتر حرکت خواهد کرد و امیدواریم ایشان هم با تعامل با مجلس و نمایندگان و انتخاب همکارانی قوی و تصمیم گیری مدبرانه و توجه ویژه به نقش و مشارکت مردم در چهارچوب‌های کلیشه‌ای وزارت فرهنگ و ارشاد حرکت کند.
 
 شریعتی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد مطرح کرد: پیشنهاد تشکیل معاونت در نهاد ریاست جمهوری برای فرماندهی دستگاه‌های فرهنگی توسط اسماعیلی

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس، گفت: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد ریاست جمهوری برای فرماندهی قرارگاه دستگاه‌های فرهنگی کشور و ارتقاء جایگاه‌های عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری از برنامه‌های اسماعیلی است.
 عفت شریعتی کوهبنانی در نشست علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کشور ما کشوری عظیم و باعظمتی است و انقلاب ما، انقلابی است در جهان بشریت بی نظیر و به فرمایش امام راحل (ره) انقلاب و کشور ما، انقلاب فرهنگی است.
 نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برنامه گام دوم انقلاب اسلامی به فرمایش مقام معظم رهبری، برای رسیدن به تمدن اسلامی برنامه‌های عظیم فرهنگی نوشته شده است. باید فرهنگ اسلام راستین و با عظمت قرآن در جهان اسلام سایه گستر شود و امروز در انقلاب اسلامی، جامعه بشری به ویژه جامعه اسلامی بهره مندی خاص خود را از آن بگیرند.
 وی تصریح کرد: در این عصر و زمان ایران انقلاب ولایی به برکت شهیدان انقلاب اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقشی تعیین کننده در تمدن نوین جهان اسلام خواهد داشت مگر نه این است که با فرهنگ راستین اسلام می‌توان همه موانع را پشت سر گذاشت.
 شریعتی تاکید کرد: امروز بر این باور و اعتقاد هستیم شهیدان گرانقدر و امام راحل (ره) و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری سرمایه گرانسنگ فرهنگ انقلاب اسلامی ایران است. پس باید به سمت تکامل فرهنگی در این انقلاب الهی پیش برویم آن هم با سرمایه گذارانی که شهیدان گرانسنگ ما از جمله حاج قاسم سلیمانی بوده‌اند.
    
 نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروز افتخار می‌کنیم که در این کشور و در مجلس شورای اسلامی خدمتگزار مردم هستیم و امروز می‌خواهیم برنامه ریزی کنیم برای آن که فرهنگ اصیل اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد ایران اسلامی تقویت شود.
 وی با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: تعیین تکلیف وضعیت مدیریت فرهنگی کشور یکی از محورهای برنامه این وزیر پیشنهادی است. اسماعیلی به درستی یکی از مشکلات اساسی دستگاه‌های فرهنگی کشور را احصاء و برای رفع آن برنامه دارد و آن هم تعدد مراکز تصمیم گیر در حوزه فرهنگ و هنر است.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم، ادامه داد: پیشنهاد تشکیل معاونت فرهنگی در نهاد ریاست جمهوری برای فرماندهی قرارگاه دستگاه‌های فرهنگی کشور و ارتقاء جایگاه‌های عالی انقلاب فرهنگی در مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری از برنامه‌های وی است. اسماعیلی چهره‌ای محبوب میان جوانان انقلابی کشور است و شخصیت قابل احترام در میان اساتید دانشگاهی از جمله دانشگاه تهران است.
 شریعتی تاکید کرد: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی از چهره‌های خوشنام رسانه‌های مکتوب و تصویری کشور است و طی همین چند روز بیش از 30 رسانه بزرگ در کشور با جهت گیری‌های مختلف نشست‌های بسیار صمیمی و 4 ساعته ای را با وی برگزار کرده‌اند.
 نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مراجع تقلید عظام و اساتید و فضلای حوزه همواره اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد را زیر نظر دارند و در صورت لزوم تذکرات ارشادانه خود را مطرح می‌کنند که این موارد در سال‌های اخیر فزونی یافته است. اسماعیلی به دلیل تحصیل در رشته‌های مرتبط با حوزه به دلیل اشراف کامل به مباحث شرعی و دینی حتماً می‌تواند نظر مراجع معظم تقلید را در این وزارتخانه جلب کند.
 وی گفت: ارتباط گسترده و منظم و مداوم اسماعیلی با علمای انقلاب و نمایندگی رهبری انقلاب در استان‌ها و همچنین با علما و فضلای حوزه علمیه و طلاب جوان برنامه‌ها را کاملاً می‌تواند اجرا کند. این وزیر پیشنهادی استاد فرهنگ است و می‌تواند اعمال نظر قابل توجهی داشته باشد.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اسماعیلی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خودکفایی در ابزارآلات و لوازمات فرهنگی و هنری است که برای تقویت برنامه‌های فرهنگی این موارد تقویت بیشتری خواهد شد.
 شریعتی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تاکید کرد: ما در مسائل فرهنگی سه نکته مهم را باید مورد توجه قرار دهیم، فرهنگ و مسائل فرهنگی و امور فرهنگی در کشور از اقتدار لازم برخوردار باشد و دیگر آن که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید فضای معنوی و معرفتی جامعه را برای پیشبرد همه ابعاد کلان فرهنگی تقویت کند.
 وی تصریح کرد: نکته آخر نیز آن است که مسئولان فرهنگی باید با قاطبه مردم در ارتباط باشند و همان خلق اصیل نبوی را ضمیمه کار خود قرار دهند./
 
علی پور در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد: سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ تناسبی با این وزارتخانه ندارد/ اسماعیلی چه برنامه‌ای برای حمایت از هنرمندان در دوران کرونا دارد
    
نماینده مردم ماکو در مجلس با انتقاد از برنامه‌های ارائه شده از جانب وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: آقای اسماعیلی چه برنامه عملی برای حمایت از هنرمندان در دوران کرونا دارد.
محمد علی پور در نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های وی با تاکید بر اهمیت حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ مانند هوا بوده، چنانچه مسموم باشد، برای انسان مشکل ایجاد می‌کند. امروز کشور ما به اشکال مختلفی مورد تهاجم قرار می‌گیرند که یک از اشکال آن تهاجم فرهنگی است. 
نماینده مردم ماکو و چالدران و پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حوزه فرهنگ همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است، افزود: رهبر معظم انقلاب در ابتدای شروع به کار مجلس یازدهم دو مقوله اقتصاد و فرهنگ را از اولویت‌های مجلس یازدهم برشمردند.
 وی با بیان اینکه علت مخالفت من بیان چالش‌ها و دغدغه‌هایی است که در عرصه فرهنگ داریم، ادامه داد: البته یکی از ایرادات وارد به وزیر پیشنهادی عدم تناسب بین رشته تحصیلی وی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، همانطور که از نام این وزارتخانه مشخص است، این وزارتخانه متولی مسائل بسیار مهم و حیاتی کشور است و در عرصه‌های فرهنگ، رسانه و هنر نقش دارد.
 علی پور با تاکید بر اینکه فردی که به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب می‌شود، باید وجاهت قابل قبول برای این حوزه داشته باشد، یادآور شد: در برنامه وزیر پیشنهادی راهکاری برای جبران خسارت اهالی فرهنگ در دوران کرونا دیده نشده است، اهالی فرهنگ در دو سال گذشته در حوزه‌های مطبوعات، فرهنگ و هنر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند که در این زمینه هیچ برنامه عملی ارائه نشده است.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به وجود شورای فرهنگ عمومی در همه استان‌ها، عنوان کرد: این شورا ظرفیت بسیار خوبی برای ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی است که باید در استان‌ها تقویت شود.
 وی با اشاره به مشکلات موجود در تأمین کاغذ برای مطبوعات گفت: آقای وزیر توضیح دهد چه برنامه‌ای برای تأمین کاغذ مطبوعات به ویژه در استان‌های محروم دارد؟
 نماینده مردم ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به دلیل کمبود بودجه و شیوع ویروس کرونا بسیاری از پروژه‌های سینمایی رو به تعطیلی رفته است، این سؤال را مطرح کرد که وزیر برای ساماندهی این حوزه چه برنامه‌ای دارد؟
 علی پور حمایت از هنرمندان و توجه به شبکه نمایش خانگی را در مقطع کنونی ضروری برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی در کشور باید به نحوی حمایت شود که جوانان ما به سمت تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای سوق داده نشوند./
 
صالحی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارشاد: برنامه اسماعیلی بر مبنای ظرفیت‌های وزارتخانه ارائه نشده است/ اساس خانواده توسط شبکه‌های معاند مورد حمله قرار می‌گیرد
   

نماینده مردم اقلید در مجلس گفت: برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های وزارتخانه تدوین و به مجلس ارائه شود اما امروز مشاهده کردیم هیچ خبری از این موارد نیست همانند برنامه وزرای قبلی شاهد کلی‌گویی بودیم.
مسلم صالحی در نطق میان دستور
مسلم صالحی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با محمدمهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از ضعف‌های برنامه آقای اسماعیلی کلی بودن، فاقد راهکار و استراتژی بودن برای رسیدن به نقاط هدف است. قرار بود برنامه شما بر مبنای نقاط قوت، ضعف و فرصت‌های وزارتخانه تدوین و به مجلس ارائه شود اما امروز مشاهده کردیم هیچ خبری از این موارد نیست همانند برنامه وزرای قبلی شاهد کلی‌گویی بودیم.
 نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نقطه امیدی برای جامعه فرهنگی در برنامه شما مشاهده نشد و از سوی دیگر شاهد تناقض‌گویی بسیاری بودیم، ادامه داد: شما دم از مهندسی فرهنگی می‌زنید اما از سوی دیگر فرهنگ را امری خودجوش و درونی می‌دانید، باید تکلیف مشخص کنید.
 وی افزود: برنامه شما برای هم‌افزایی نهادهای متولی عرصه فرهنگ چیست؟ در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های متولی فرهنگ در سطح جامعه وجود دارند اما نمی‌دانیم استراتژی شما برای آنها چیست.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای امرار معاش و بازنشستگی هنرمندان چه برنامه‌ای دارید؟ هنرمندان یکی از مهمترین ذینفعان شما هستند اما در برنامه ارائه شده از سوی شما خبری ازچگونگی حمایت از این قشر نیست.
 صالحی با اشاره به اینکه قرار است برنامه ارائه شده از سوی شما توسط نیروی انسانی وزارتخانه اجرا شود، ادامه داد: آیا می‌دانید در برخی از شهرستان‌ها، ادارات شما با دو نفر اداره می‌شوند؟ چگونه می‌خواهید با وجود کمبود نیروی انسانی برنامه‌ای با این حجم را اجرا کنید؟ در برنامه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خبری از کمبود نیروی انسانی و رفع آن نیست.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به اینکه در برنامه آقای اسماعیلی هیچ اشاره‌ای به نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، هنری و تبلیغاتی اقلیت‌های دینی و مذهبی شناخته شده در قانون اساسی نشده است، ادامه داد: همان گونه که بر فعالیت‌های فرهنگی اکثریت‌های دینی نظارت دارید باید بر فعالیت‌های اقلیت‌های دینی نیز نظارت کنید، هیچ‌گونه تحقیقاتی پیرامون مسائل فرهنگی انجام نداده‌اید تا از نتایج آنها برای بهبود امور استفاده کنید. 
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اساس خانواده توسط شبکه‌های خارجی معاند تحت حمله قرار گرفته و روز به روز این بنیان سست‌تر می‌شود، عنوان کرد: در حال حاضر دختربچه‌ها و پسربچه‌های 5 ساله پای شبکه‌های ماهواره‌ای جم نشسته‌اند، برنامه شما برای مقابله با این موضوع چیست؟ آیا قصد دارید 4 سال دیگر بنشینید و این موارد را ارزیابی کنید.
 وی با بیان اینکه شاید اگر کسی از جنس فرهنگ و باتجربه از بدنه وزارتخانه معرفی می‌شد، می‌توانست متولی بهتری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، افزود: چهره فرهنگ به اندازه کافی غبارآلود شده، امیدواریم در دولت سیزدهم غبار جدید دیگری از مظلومیت بر رخسار فرهنگ این مرز و بوم ننشیند، آنچه که ما گفتیم دغدغه‌ها و انتظارات است.

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود: فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست/فقدان الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، گفت: اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال ملت‌ها، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی است و همه این ارزش‌ها ذاتاً فرهنگی است.
محمدمهدی اسماعیلی در نشست علنی مجلس نوبت عصر امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود با بیان اینکه ایران امروز طلیعه گام دوم فرصت‌های طلایی را پیش رو دارد، گفت: از نمایندگان متشکریم که فرصت حضور در کمیسیون‌های تخصصی مجلس را برای وزرای پیشنهادی فراهم کردند زیرا با طرح مطالب و نکات بسیار خوبی در این جلسات، عمق فضیلت و نخبگی مجلس را از نزدیک مشاهده کردم.
 وی همچنین ضمن تقدیر از پوشش خبری بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم توسط اهالی رسانه اظهار کرد: این چند روز در حقیقت نمایش یک پایمردی بی نظیر از مردم سالاری دینی بود، مدعیان مردم‌سالاری دینی مشاهده کنند که چگونه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری با ایجاد شرایط آرمانی و عالی برای انقلاب، مخالفان و موافقان به صورت مشفقانه و ناصحانه در مجلس کنار هم نشسته و با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در این چند روزی که بحث وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای من مطرح شده بسیاری از بزرگان اهل اندیشه و تفکر به من اظهار لطف کرده‌اند و بسیاری دیگر هم نکات، پیشنهادات و انتقاداتی را بیان کرده‌اند که همه آنها را شنیده و احترام می‌گذارم.
 اسماعیلی با بیان اینکه فرهنگ یک مقوله با تعاریف متعدد است، اظهار کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از بینش‌ها، گرایش‌ها، عادات، روش‌ها، سنت‌ها و سبک زندگی در جوامع و در یک هویت فردی و اجتماعی انسان‌ها است اما آنچه طی سال‌ها به دل ما نشسته است تمثیل مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ مبنی بر اینکه فرهنگ مانند هوا و حال و هوای جامعه و مردم است، در حقیقت فرهنگ فضای تنفس جامعه بوده و یک هوای پاک و پاکیزه جامعه را با نشاط و پویا می‌سازد اما وجود آلودگی در هوا بسیار خاموش و بی‌سر و صدا کار خود را انجام می‌دهد.
 وی با تأکید بر اینکه فرهنگ ریشه اصلی انقلاب ما بوده و هست، گفت: اهداف بلند انقلاب نظیر آزادی، استقلال ملت‌ها، اجرای عدالت، رفع محرومیت، گسترش معنویت، مبارزه با مستکبران و حاکمیت اسلام ناب محمدی است و همه این ارزش‌ها ذاتاً فرهنگی است. همه قیل و قال‌های ایسم‌های اقتصادی، اجتماعی و ... ریشه در فرهنگ دارد و اصل انقلاب ما فرهنگی بود و دفاع مقدس و دفاع از حرم نیز امری فرهنگی بود.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمام مجاهدت‌های مجاهدان از عرصه علم و فناوری تا عرصه سلامت و سازندگی و ... ریشه در فرهنگ دارند بنابراین امروز منبعث از تقابل فرهنگ‌ها، تقابل فرهنگ اصیل توحیدی برابر فرهنگ‌های غیر توحیدی، تقابل فرهنگ جهاد و ایثار و خدمت به مردم در برابر فرهنگ خودخواهی و دنیاخواری و فرهنگ انقلاب اسلامی در مقابل فرهنگ استکباری و لیبرال سرمایه‌داری و فرهنگ نشاط و امید در برابر فرهنگ الحاد و پوچ‌گرایی وجود دارد.
 اسماعیلی تأکید کرد: امروز تمام دلبستگان انقلاب اسلامی و مستضعفان جهان اسلام در تمام دنیای زورگویان و مستکبران و شبکه‌های شیطانی قد علم کرده‌اند و ایستادگی می‌کنند و شهیدان و ایثارگران و خانواده‌های عزیز و ملت صبور و شکور در خط مقدم این تقابل بزرگ تمدنی و تاریخ‌ساز قرار دارند البته که پیروزی از آن مومنان و مستضعفان است.
 وی اظهار کرد: در این تقابل فرهنگی و تمدنی در عرصه فرهنگ و هنر، عرصه سینما، نمایش و تئاتر، ادبیات، شعر و موسیقی، هنرهای تجسمی و همه این موارد سنگرهایی هستند مهم، راهبردی و بلکه مقدس برای ما، زیرا امروز جنگ اصلی در دنیا، جنگ شناخت‌ها، تبلیغاتی و رسانه‌ای است. امروز تمدن شیطانی با موسیقی، ادبیات سینما و ... تلاش می‌کند باور، جهان‌بینی، گرایش، اراده قلبی، رفتار انسان‌ها و ملت‌ها را به نفع منافع استکباری و سلطه‌خواهانه خود دستکاری می‌کنند و به زور پول و تزویر و رسانه‌های جهنمی‌شان ملت‌ها را از فرهنگ و هویت خود خالی، منصرف و بلکه منزجر کنند.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمام رسانه‌ها، هنرها و مسائل فرهنگی برای ما مهم و عزیز هستند، اما چرا می گوییم که مقدسند، زیرا هنرمند عزیز و آن شاعر خوش قریه و یا نویسنده توانمند، نوازنده چیره دست و آن خواننده خوش ذوق و آن فیلمساز و بازیگر زبردست و آن ناشر باانگیزه و آن عنصر فرهنگی و رسانه‌ای پرکار و بی ریا با کمترین امکانات در مبارزه با یک تمدن تفصیل یافته دست و پنجه نرم می‌کند. این عرصه، عرصه نبرد بوده و به قول رهبر معظم انقلاب مبارزه فرهنگی مهمترین مبارزه‌هاست، پس این عناصر برای امثال من در حکم مجاهدان خط مقدم در این کارزار تمدنی هستند و حمایت و پشتیبانی از آنها وظیفه شرعی، عقلی و قانونی بنده است.
 وی با بیان اینکه فرهنگ ارزش جان دادن دارد، ادامه داد: هنرمندی که نه صرفاً برای هنر، بلکه برای آرمان و خدمتش به مردم و درد جامعه و مبارزه با دشمنان دین می‌نویسد، می‌سراید، می‌سازد و می‌پردازد، حق ستایش بر گردن امثال من دارد. در دولت مردمی کارها برعهده مردم است، دولت همین که موانع را مرتفع، انحصارات و مفاسد را جمع و سیاستگذاری را مدیریت کند، بیشتر کارها اصلاح می‌شود. بار اصلی کارزار فرهنگی ما بر دوش اصحاب اندیشه و فرهنگ و هنر رسانه خواهد بود و این خادم کوچک همه تلاش خود را برای حمایت از تولیدات ارزشمند و تولیدکنندگان ارزشمندتر به کار خواهد بست.
 اسماعیلی تصریح کرد: برخی دوست دارند دولت در عرصه فرهنگ یک موجود ناتوان و بی اراده و یک داور بی طرف باشد، ما این رویکرد را قبول نداریم، عرصه فرهنگ در نظام اسلامی عرصه ولنگاری و سهل انگاری نیست، اما اینکه وزارت ارشاد، کارهایی که مؤسسات و انجمن‌ها و صنوف فرهنگی می‌توانند برعهده بگیرند، تصدی کند را هم قبول نداریم و می‌توانیم از این ظرفیت برای پیشبرد اهدافمان استفاده کنیم.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلات و چالش‌های بخش فرهنگ کشور گفت: مشکلات معیشتی بخش قابل توجهی از اصحاب فرهنگی را به خود مشغول کرده است. شیوع ویروس کرونا همه گیر بوده، اما برای اصحاب فرهنگی مشکلات بیشتری ایجاد کرده است. امروز تعطیلی سینماها، سالن‌های نمایش، کنسرت‌ها، کتابفروشی ها و مشاغل فرهنگی بدون حمایت و جبران، ضربه‌های سختی را متحمل شده است و دولت مردمی در اولین اقدام به رفع مشکل این عزیزان اقدام خواهد کرد. رکود اقتصادی دومین چالشی است که این حوزه را درگیر کرده است. چند برابری قیمت محصولات فرهنگی در سایه فقدان نظارت باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.
 وی با بیان اینکه در گرانی اولین چیزی که از سبد هزینه‌های مردم کم می‌شود، محصولات فرهنگی است، افزود: در دولت مردمی این موضوع چاره اندیشی شده است. تولید و توزیع غیرقانونی محصولات فرهنگی، چالش دیگر حوزه فرهنگی کشور است. ناشر و نویسنده تلاش کرده و به محض اینکه کتاب خوبی چاپ می‌کنند، در میدان انقلاب توسط دستگاه‌های چاپ، کپی برداری و تکثیر می‌شود و حق ناشر و نویسنده رعایت نمی‌شود.
 اسماعیلی در رابطه با فقدان الگوی حکمرانی در عرصه فرهنگ با گسترش فضای مجازی گفت: امروز گسترش فضای مجازی و نوین بسیاری از موضوعات مرتبط با فرهنگ و وزارت ارشاد را تغییر داده است، اما این ساختار با همان ساختار 4 دهه قبل اداره می‌شود که نیاز به تدبیر و اصلاح دارد. فناوری‌های نوین باید به رسمیت شناخته شده و در ساختار فرهنگی به این موضوع مهم پرداخته شود.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: وزارت ارشاد یک وزارتخانه منفعل شده است که بارها مورد تاکید نمایندگان نیز بوده است. در اکثر شهرستان‌ها، ادارات فرهنگ و ارشاد با حداقل نیرو و امکانات فعالیت می‌کند و از چارچوب سیاستگذاری خارج شده که باید اصلاح شود.
 وی با اشاره به ضرورت دسترسی عادلانه همه مناطق کشور به زیرساخت‌های و محصولات فرهنگی کشور افزود: بیش از 90 درصد تولیدات محصولات فرهنگی مربوط به تهران است که جای تأسف دارد، مگر سایر مناطق کشور دارای استعداد نیستند؟ مگر مناطق کشور دارای تاریخ و فرهنگ نیستند؟ ایران همانند یک رنگین کمان درخشان از اقوام است و هر استان یک ظرفیت منحصربه فرد خود را دارد. فرهنگ به معنی به رسمیت شناختن همه فرهنگ‌ها و قومیت‌هاست. 
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه باید در حوزه فرهنگ عرضه بیشتری از خود نشان دهیم، گفت: من بیشترین سابقه را در نهادهای غیردولتی فرهنگی داشتم و 23 سال است که در عرصه فرهنگ کشور فعالیت دارم.
 اسماعیلی با بیان اینکه در صورت رأی اعتماد نمایندگان کارهای بزرگی که در برنامه آمده است را عملیاتی خواهم کرد، ادامه داد: احیای فرهنگ عمومی، نوسازی شاخص‌های کمی و کیفی و رشد اخلاق اجتماعی در برنامه کاری وزارت فرهنگ خواهد بود که با پایش‌ها و رصدهای مستمر انجام خواهد شد.
 وی با تأکید بر اینکه شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت بزرگ به شمار می‌آید که نماینده امام جمعه در این شورا حضور دارد، ادامه داد: همچنین این شورا متشکل از دستگاه‌های اجرایی است و ضرورت دارد که جایگاه آن ارتقاء پیدا کند.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: متأسفانه در برخی استان‌ها شورای فرهنگ استان تشکیل نشده که این مسئله اتفاق بسیار بدی است؛ دولت مردمی برای اصلاح همین امور آمده است.
 اسماعیلی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: آرایش رسانه‌ای کشور نیاز به اصلاح دارد؛ هر جا جلوی رسانه‌های دشمن ایستادگی می‌کنیم دست بالا با دشمن است و ما باید از حوزه پدافندی به حوزه آفندی حرکت کنیم.
 وی تقویت اقتصاد فرهنگ، بهبود اقتصاد کسب و کارهای قانونی، صادرات صنایع فرهنگی و تقویت استعدادهای بالقوه فرهنگی را از جمله اقداماتی برشمرد که در برنامه خود دارد و گفت: چنانچه در این حوزه به خوبی برنامه‌ریزی شود نیاز به صادرات نفت نیست.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تقویت عادلانه زیرساخت‌های تولیدی و پیگیری خودکفایی و زیرساخت‌های فرهنگی غیرنفتی را از جمله مسائلی برشمرد که در برنامه وزیر پیشنهادی قرار دارد و با ارائه آماری عنوان کرد: در حال حاضر 90 درصد کاغذ مورد نیاز و جوهر کشور وارداتی است. همچنین 90 درصد تجهیزات تکثیر و انتشار نیز وارداتی است، آیا حوزه‌های صنعت و دانشگاهی‌مان این توان را ندارند که در این حوزه‌های سرمایه‌گذاری و مشکلات را حل کنند. 
اسماعیلی با اشاره به سوابق کاری خود در مرکز اسناد اسلامی گفت: باید از مفاخر و نخبه‌های فرهنگی در استان‌های مختلف تقدیر کنیم و این مفاخر را ارج نهیم.
 وی هدفمندسازی حمایت‌های دولتی از کالاها و خدمات فرهنگی و هنری را یکی دیگر از محورهای برنامه خود برشمرد و افزود: متأسفانه این گلایه وجود دارد که برخی حوزه‌ها یارانه دریافت و خلاف مقصد ما حرکت می‌کنند که کسی باید جلوی این حرکت را بگیرد.
 وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش خواهم کرد تا بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور آگاهی ملت ایران و راهبردی برای نهادینه‌سازی انقلاب اسلامی و نقشه فرهنگی کشور و همچنین تحقق آرمان‌های اسلامی و تمدن نوین اسلامی در صدر برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهم.
 اسماعیلی تأکید کرد: بر این باورم اصحاب فرهنگی این کشور مردمانی از قبیله بارانند که با روحی پاک و جانی چالاک بر مزرعه خشک طراوات بخشیده و گنج فرهنگ و هنر این دیار را در بازار غوغازده عالم خاکی سجاده سحر می‌گسترانند. با صیانت از این گوهر دردانه نامی بلند بر فراخوان بشریت، این جغرافیای جان و سرزمین خورشید برداشته خواهد شد. ایران عزیز ما رنگین کمانی از مجموعه خوبی‌هاست و امروز انقلاب اسلامی ملت ایران منادی پیام معنویت و اسلام رحمانی در جهان مادی است.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
1