تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۲۰
کد مطلب : ۴۳۷۱۳۴

‌تقصیر کدام رئیس‌جمهور است؟

۰
کبنا ؛به دنبال اعتراضات اخیر در خوزستان به بحران کم‌آبی و بازداشت و زخمی‌شدن تعدادی، دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: به نیرو‌های امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. «علی شمخانی» پنجشنبه در توییتی نوشت: به نیرو‌های امنیتی دستور داده شد بازداشتی‌های حوادث اخیر خوزستان که عمل مجرمانه‌ای نداشته‌اند به سرعت آزاد شوند. اعتراض حق طبیعی و قابل پذیرش در جمهوری اسلامی است.
 علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری هم درباره اعتراضات مردم خوزستان در توییتی نوشت: روحانی اعتراضات مدنی و حتی به خیابان آمدن را حق شهروندان خوزستانی دانست. شهروندانی که در کاهش بارندگی، خشکسالی شدید، گرمای طاقت‌فرسای 50 درجه و بی‌آبی قرار دارند. این حق مسلم شهروندی آنهاست و نباید معترضان را به گروه‌های کوچک امنیت‌ستیز تقلیل داد. مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم در توییتی نوشت: ‏مردم ‎خوزستان حق دارند به ‎بحران آب معترض باشند. ‎تنش آبی در خوزستان زمانی آغاز شد که طرح‌های آب‌رسانی در استان نیمه‌کاره ماند و با بی‌تدبیری، طرح‌های متعدد انتقال آب از سرشاخه‌های رودهای استان اجرائی شد؛ حال باید تبعات اجتماعی و امنیتی را مدیریت کرد؛ قطعا هیچ‌کس نباید خشونت را راه‌حل بداند. آیت‌الله فاضل‌لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سؤال مهم که چرا مسئولان مرتبط با خوزستان در این سال‌ها که برای حل مشکلات آب و سایر مشکلات موجود در آن استان تلاش نکرده‌اند مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرند، گفته است: روشن است که برای رفع مشکلات در این استان تلاش‌هایی صورت گرفته اما مسئولانی که سال‌های گذشته در خوزستان مسئولیت داشته‌اند و برای حل جدی مشکلات آنجا تلاش و کوشش شایسته و مؤثری نکرده‌اند باید مورد مؤاخذه قرار گیرند.
واکنش روحانی و رئیسی
حسن روحانی هم در تماس تلفنی با «قاسم سلیمانی‌دشتکی» استاندار خوزستان ضمن دریافت گزارش استاندار از وضعیت استان و اقدامات انجام‌شده برای حل مشکلات اخیر، تأکید کرد: تحمل بی‌آبی و گرمای بالای 50 درجه، بسیار سخت و طاقت‌فرساست و مردم حق دارند به شرایط موجود اعتراض کنند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط ایجادشده در استان به دلایل کاملا ناخواسته بوده است، گفت: مردم خوب، صبور و مقاوم استان تردید نداشته باشند که دولت گوش شنوای صدای اعتراض بحق آنهاست و همه سعی و تلاش خود را برای حل سریع مشکل بی‌آبی ناشی از خشکسالی بی‌سابقه کشور و انباشت مشکلات باقی‌مانده از سال‌های گذشته، به کار خواهد بست. رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت پاسخ‌گویی مقام‌های استان به مردم و تشریح دلایل وضعیت ایجادشده به صورت کاملا شفاف و دقیق به مردم به استاندار خوزستان دستور داد از همه امکانات لازم در استان و همچنین استان‌های هم‌جوار استفاده کرده و با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها نسبت به حل سریع مشکلات ایجادشده اقدام کند. رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهور به استان برای بررسی و پیگیری از نزدیک مشکلات به نمایندگی از رئیس‌جمهور و دولت، تأکید کرد هماهنگی‌های لازم برای حداکثر استفاده از ظرفیت این حضور برای رفع سریع مشکلات انجام شود.
سید‌ابراهیم رئیسی هم در نشست ویژه بررسی مسائل استان خوزستان با حضور علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، با بیان اینکه در روزهای شروع به کار دولت، درگیر مسائل مختلف هستیم، گفت: ما باید با مردم حرف بزنیم و آنها را محرم بدانیم. اگر امروز به هر دلیلی کمبودی وجود دارد، هر‌کدام از کمبودها دلایلی دارند. یک‌سری دلایل طبیعی هستند و یک‌سری مشکلات دیگر هم وجود دارند اما این را باید با مردم گفت. به هیچ عنوان سخن‌نگفتن، در میان نگذاشتن و نقش‌ندادن به مردم را نمی‌پسندم و معتقدم باید به مردم نقش داد. ما باید به مردم بگوییم امروز داشته‌های ما در آب، برق و گاز این‌قدر است و دلایل آن را هم بیان کنیم. مردم یقین بدانند که خودشان مشارکت خواهند کرد. آب شرب مسئله اولویت مردم است و حتما باید در اولویت حل شود و به هیچ عنوان مردم نباید مشکل آب آشامیدنی داشته باشند. رئیسی درباره دام هم عنوان کرد: مسئله حفظ دام مردم به دلیل حساسیت‌هایی که به‌عنوان سرمایه اساسی در زندگی مطرح است در اولویت قرار دارد. بنابراین باید در اولویت قرار بگیرد و مورد توجه باشد.
او درباره مسئله تأمین خسارت‌ها گفت: باید به مردم اطمینان داد خسارت‌هایی که در این قضیه متحمل شده‌اند به نحو مقتضی تأمین شود و عزیزانی که دچار خسارت شده‌اند خسارت‌های آنها به نحوی مورد توجه قرار گیرد و این نکته مورد توجه است.
واکنش ابراهیم رئیسی به اعتراضات در خوزستان
اعتراضات اخیر خوزستان به بحران بی‌آبی پای رؤسای جمهوری سابق را هم به میان کشیده است. برخی معتقدند طرح‌هایی که در دولت‌های گذشته به اجرا گذاشته شده مسبب بحران امروز است. ادعایی که حداقل محمد خاتمی آن را پذیرفته. رئیس دولت اصلاحات در بیانیه‌ای از جان‌باختن شهروندان در جریان اعتراضات اظهار تأسف کرده. او مسئولیت این وضع را برعهده همه «دولت‌ها در گذشته و حال» دانسته است. خاتمی گفته است: «مردم بحق ناراضی هستند و نسبت به آنچه بر آنان می‌گذرد اعتراض دارند». در این میان محمدعلی ابطحی چهره سیاسی اصلاح‌طلب و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات در توییتر نوشت: هر وقت تقّی به توقی می‌خورد یک خبر دروغ وایرال می‌شود که در زمان آقای خاتمی قرارداد فروش سی‌ساله آب با کویت از رود کرخه بسته شده. جهت اطلاع، هیچ قراردادی درمورد انتقال آب با کویت درمورد انتقال آب بسته نشده است. از آن سو پخش کلیپی از سعید محمد درباره پروژه انتقال آب هم واکنش‌برانگیز شده تا جایی که در بیانیه‌ای اعلام کرده صحبت‌هایش تقطیع شده بوده. در این بیانیه آمده است: «قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در هیچ‌یک از پروژه‌های خود هیچ‌گاه حتی یک متر مکعب آب از استان خوزستان را خارج نکرده و با توجه به اینکه چندین پروژه هم در این خصوص مطرح بوده، اما فرمانده وقت قرارگاه جناب آقای سعید محمد علی‌رغم فشارهای وزارت نیرو کلیه این طرح‌ها را در سال ۹۹ تعطیل کرده است و لذا نشر چنین مطالبی صرفا در جهت تخریب ایشان بوده است؛ و همچنین لازم به ذکر است، آبی که امروز در لوله‌های شهرهای اهواز، خرمشهر، آبادان و شادگان و برخی شهرهای دیگر جریان دارد از محل سد کرخه و توسط طرح آب‌رسانی غدیر که هر دو پروژه جزئی از پروژه‌هایی بوده که توسط ایشان در آن زمان احداث شده است و در انتها یادآور می‌شود قرارگاه خاتم در احداث پروژه‌های آب‌رسانی در استان خوزستان نیز پیش‌گام بوده که می‌توان به‌عنوان نمونه پروژه انتقال آب غیزانیه در ۳۰ روز به ۸۰ روستا را اشاره کرد و همچنین در زمان بحران و سیل سال ۹۸ استان خوزستان پیش از همه در وسط میدان و در جهت مدیریت بحران سیل حضور داشته و عملکرد به‌موقع قرارگاه در این زمینه از ورود آب به شهر اهواز جلوگیری کرده است». اما عبدالرضا داوری، مشاور اسبق احمدی‌نژاد در توییتی و در واکنش به اظهارات اخیر احمدی‌نژاد درباره بحران کم‌آبی در خوزستان و اعتراضات نوشت: ‏محمود احمدی‌نژاد در تمام دوران هشت‌ سال دفاع مقدس، حتی برای یک ساعت در جبهه خوزستان حاضر نبوده تا از مردم و خاک خوزستان در برابر دشمن بعثی دفاع کند. او در دولتش هم با استانی‌کردن مدیریت آب، خوزستان را به بی‌آبی و خشکسالی کشاند. احمدی‌نژاد، دلسوز خوزستان نیست. 
نام شما

آدرس ايميل شما

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

بازار داغ گمانه‌زنی‌ها درباره کابینه

به زودی دولت سیدابراهیم رییسی کلید پاستور را از حسن روحانی تحویل می‌گیرد و چندی بعد هم ...
سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

سرنوشت نهاد اجماع‌ساز چه می‌شود؟

تکلیف نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان که برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 تشکیل شده بود، وضعیتی ...
نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

نگران تکرار تجربه ترامپ؛ تضمین می‌خواهد

گزاره‌هایی که نشان می‌دهد در بازگشت به برجام سیاسی‌کاری صورت می‌گیرد و راستِ سیاسی عزمش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1