تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۰۴
کد مطلب : ۴۳۴۹۶۶
گزارش پنجم؛ 15 روز مانده به انتخابات 1400 /

فساد هر مقامی بدون هیچ چشم‌پوشی رسیدگی خواهد شد / پایان فساد و رانت در کشور / خسارت سهامداران بورسی باید جبران شود / باید بر زنجیره تولید و تأمین کالا تا مصرف نظارت شود

ادامه فعالیت‌های انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری
۱
۰
بدون تعارف با رئیسی
کبنا ؛سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی خود در برنامه بدون تعارف حضور پیدا کرد و علاوه بر توضیح در باره شغل فرزندانش، گفت: به مردم می‌گویم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است.
به گزارش کبنا، در ادامه مشروح صحبت‌های سید ابراهیم رئیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری را می‌خوانید:
ساخت سالانه یک میلیون مسکن و ایجاد یک میلیون شغل در کشور
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایجاد یک میلیون مسکن و یک میلیون شغل در کشور در دولت آینده ما شدنی است.
به گزارش کبنا، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در حاشیه حضورش در رسانه ملی افزود: مهمترین مسئله جوانان در کشور سه چیز است؛ اول ازدواج، دوم اشتغال و سوم مسکن.
وی گفت: در مورد اشتغال و مسکن اگر مساعدت کنیم بخش اول را که ازدواج است خود جوانان حل خواهند کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: باید دغدغه جوانان را نسبت به اشتغال و مسکن حل کنیم بنده روزی در دانشگاه مشهد در جمع جوانان گفته بودم که چرا ازدواج نمی‌کنید؟ آنان گفتند مسکن نداریم، فردای آن روز در آستان قدس جلسه‌ای با دوستان برگزار کردیم و به نام امام رضا (ع) و با زمین و امکانات آستان مقدس حضرت رضا (ع) ۶۰۰ واحد مسکونی ظرف مدت کوتاهی برای دانشجو‌ها و زوج‌های جوان مشهد ساختیم.
وی گفت: وقتی به جوان گفته می‌شود که ازدواج کن، باید مسئله اشتغال و مسکن را برایش حل کنیم و این کار شدنی است و در ابتدای کار دولت ما اشتغال و مسکن، مسئله مهم خواهد بود.
   
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص سؤالی درباره اینکه چقدر به درد و دل مردم گوش می‌کنید و به میان مردم خواهید رفت؟ افزود: اگر مردم، اراده و بنده را انتخاب کردند به عنوان رئیس جمهور برنامه دارم تا در ابتدای کار دولت حتماً هفته‌ای یکبار از طریق رسانه ملی با مردم صحبت کنم این در اوایل کار دولت خواهد بود و بعد هم به صورت ماهانه با مردم سخن خواهم گفت و تمام کار‌هایی را که در دولت انجام می‌شود با مردم در میان خواهم گذاشت.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: رفتن به جمع مردم و اجتماع در سلوک رفتاری بنده است و روش من نشستن در اتاق نیست، به کارخانه ها، اجتماعات، واحد‌های اداری و سازمانی سرکشی خواهم کرد.
وی افزود: در مجموعه قضائی و اکثر مجتمع‌های قضایی تهران سر زدم و حضور پیدا کردم و در همین سه روز قبل به شهرک صنعتی عباس آباد رفتم و از چند کارخانه بازدید کردم.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: همه مشکلات مردم با سرکشی و رفتن رئیس دولت حل نمی‌شود و باید همه سطوح و لایه‌های مدیریتی کشور مثل رئیس دولت بروند و به تمام بخش‌های زیرمجموعه خود سرکشی کنند در حال حاضر به همکاران قضائی اعلام کردیم که درب اتاق‌های خود را بر روی مردم باز کنند و به مردم احترام بگذارند و مسئولان بروند و در مراکز با مردم ارتباط بگیرند و این ارتباط بین مسئولان با مردم بسیار گره گشاست.
    
وی در خصوص موضوعاتی که در گفتگوی ویژه خبری که به صورت زنده از شبکه دو سیما پخش شد، هم افزود: در خصوص موضوع معیشت خانواده ها، اشتغال، مسکن، هزینه‌های مردم راهکار‌هایی دادم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: مردم در حال حاضر از افزایش هزینه‌ها ناراحت هستند و از کم شدن درآمد‌ها رنج می‌برندو ما در دولت برنامه داریم برای کاهش هزینه‌ها و هم افزایش درآمدها، اما افزایش درآمد باید با ایجاد اشتغال باشد و ما ظرفیت‌های خالی زیادی در مراکز تولیدی داریم و حدود ۴۰ درصد ظرفیت تولید کشور معطل است و باید به سرعت با نیرو‌های کارآمد فعال بشود.
وی در خصوص کاهش هزینه‌ها هم افزود: هزینه سلامت و هزینه مسکن را که از دغدغه‌های جدی مردم است می‌شود کاهش داد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: باید دغدغه مردم نسبت به سفره شان کاهش پیدا کند و ساز و کار آن موجود است و به امید خدا به دنبال اصلاح وضع معیشت مردم خواهیم بود.
   
وی در پایان در پاسخ به سؤالی که اگر امروز فردای انتخابات و روز بیست و نهم خرداد باشد و شما رئیس جمهور کشور باشید به مردم چه خواهید گفت؟ تاکید کرد: به مردم می‌گویم امروز پایان فساد و رانت در کشور است.
   
 خسارت سهامداران بورسی باید جبران شود
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه برنامه‌هایش در روز 12 خرداد ماه 1400 در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، اظهار داشت: دولت مردم را به بورس دعوت کرد، اما کارهایی را که باید انجام می‌شد، انجام ندادند.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: حقوقی‌های بورس مانند بچه پولداری هستند که بازار را تکان می‌دهند و باید کنترل می‌شدند.
وی با بیان اینکه مردم با اعتماد به دولت وارد شدند، مگر کسری بودجه دولت باید از بورس تأمین شود؟ افزود: این پول اگر می‌رفت به سمت تولید دیگر این مشکلات را نداشتیم.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی اضافه کرد: الان راه حل این است که صندوق جبران خسارت راه اندازی کنیم تا به مردم اعتماد بدهد.
با صندوق بیمه یا صندوق جبران خسارت برای افرادی که سهامدار بورس هستند و حتی مبالغ اندک دارند دولت باید برای جبران خسارت مردم که به بورس امید بستند این موضوع را حل و جبران می‌کند.
  
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره تأمین منابع جبران خسارت برای سهامداران بورس نیز گفت: ما صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت داریم و در جلسه شورای عالی اقتصادی این بحث مطرح شد و مبالغی وجود دارد و جایی که پیشنهاد کردند که پیگیری شود و در واقع این مبلغ صندوق قابل تأمین است به نحوی که دولت بتواند خسارت را جبران کند.
وی افزود: این حالتی که امروز در مردم ایجاد شده و در هر کجا مشاهده می‌کنیم مردم از سهام عدالت و چه سهام‌هایی دیگر پول خود را در بورس گذاشتند تا به وضعیت بهتری برسند، اما هم اکنون دچار نگرانی جدی شدند و این کاملاً قابل ملاحظه است.
نامزد ریاست جمهوری افزود: دولت در جاهای مختلف از صندوق توسعه ملی با کسب اجازه به هرحال استفاده کردند این صندوق به هر حال تضمین است صندوق باید باشد تا بتواند خسارت را تضمین کند هم با صندوق تثبیت و توسعه ملی و صندوق که به عنوان بیمه یا جبران خسارت است و در دولت وجود دارد می‌توان آن را جبران کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در پاسخ به سوالی درباره مبارزه با موضوع فساد نیز ادامه داد: برای مبارزه با فساد مطلع هستید و در دستگاه قضایی ما این موضوع را آغاز کردیم و خط قرمز نداریم به همگان اعلام کردیم حتی برخی از مسئولان عالی کشور از من پرسیدند راهبرد شما چیست و گفتم هر پرونده‌ای که به روی میز باشد و نسبت هر مسئول و مقام وابسته به هر قدرت و ثروت بدون هیچ چشم پوشی با آن برخورد خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: بعد از رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با فساد به اطلاع مردم کیفر و مجازات آن را هر فردی بخواهد باشد به طور شفاف اعلام کنیم. مردم در مدت دو سال در قوه قضاییه ملاحظه کردند که بدون در نظر گرفتن هیچ حزب و گروه جناح و وابستگی با هر گونه فساد مقابله شد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: مشکل کشور نبود جدیت و رودربایستی جناح‌ها و گروه‌ها است و بسترهای فساد باید در دولت از بین برود، ما به همه اعلام کردیم در مبارزه با فساد خط قرمز نداریم و هر پرونده‌ای نسبت به هر مقامی بدون هیچ چشم‌پوشی رسیدگی خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: مردم دیدند حتی برای وابستگان هم تفاوتی قائل نشدیم و می‌شود اجرای عدالت کرد. بسترهای فساد باید در دولت از بین برود. ما به رانت و فساد در کشور خاتمه خواهیم داد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزو: اگر نظام صادرات و واردات پول و بانکی اصلاح شود که از مشکلات کشور ما است دستگاه قضایی در نوبت آخر قرار گرفته است نه اینکه اگر افرادی در موضوع صادرات و مسئله ارز با مشکل روبه‌رو هستند از ظرفیت دستگاه قضا برای حل مشکل آن‌ها در آخر باید استفاده شود.
وی افزود: رسیدگی پرونده‌ها در جای خود قرار دارد، اما اگر سؤال شود با برخورد با مفسدان مشکل فساد را می‌توان حل کرد جواب خیر است، باید ساز و کار مبارزه با فساد در دولت اصلاح شود و یکی از انگیزه‌های همین موضوع است که ما هر روز شاهد تولید پرونده هستیم ما رسیدگی می‌کنیم و کیفر می‌کنیم، اما قضیه تمام نمی‌شود ساز و کار و بسترهایی داریم که فساد در آن تولید می‌شود باید این بسترها را حل کنیم اگر حل نشود رانت و فساد چیزی است که مردم به شدت از آن ناراحت هستند و ان‌شاءالله به موضوع فساد در کشور خاتمه خواهیم داد.

وی با تاکید بر اینکه خاتمه مبارزه با فساد نه اینکه دستوری باشد، چون دستوری کاری انجام نمی‌شود، تصریح کرد: از صدر تا ذیل دولت، هر بخشدار و فرماندار باید حس مبارزه با فساد داشته باشد باید بدانند کشور از برخورد با فساد کوتاه نخواهد آمد.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: باید همچنین سامانه‌های به هم پیوسته که بتواند نظارت بر پول و کالا ایجاد شود که یعنی شفاف‌سازی و این موضوع یکی از راه‌های مبارزه با فساد است یعنی بانک مرکزی و سازمان بنادر و کشتیرانی وزارت اقتصاد و دارایی و گمرکات همه این بخش‌ها باید به شکل پیوسته با هم در ارتباط باشند تا کسی نتواند بطور مثال فرار مالیاتی داشته باشد، این‌ها باید حل شود و بر اساس نظارت‌های دقیق داشته باشیم و شفافیت بسیار مهم است.
وی افزود: تنها مسائل امنیتی است که محرمانه است و تمام موارد و قراردادها شفاف باید بیان شود ما با قوت قراردادها را بیان می‌کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی با اشاره به وجود حساب خاصی در قوه قضایی که می‌گفتند وجود دارد، گفت: زمانی که بعنوان ریس دستگاه قضا فعالیت خودرا اغاز کردم پرسیدم حساب خاص چگونه است که بنده در دوران ریاستم این موضوع را شفاف بیان کردم همچنین در آستان قدس رضوی بیان می‌کردند بسیار آستان پول دارد و به همکاران اقتصادی گفتم شروع کنید و شرکت‌های آستان قدس را باید در پشت ویترین قرار دهید و باید این عمل انجام شود و تمام شرکت‌های اقتصادی در پشت ویترین قرار گرفت و مردم از تمام درآمدهای آن مطلع شدند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شفافیت نه در سخن و گرنه شعار آن را همگان می‌دهند که مبارزه با فساد خوب است بلکه باید در عمل آن را نشان دهیم و جدیتی که در این موضوع وجود دارد بسیار مهم است و سامانه‌هایی برای رهگیری و پیشگیری از مفاسد باید درست کنیم و هر زمان خواست فسادی اتفاق افتد و به وجود آید هشدارهای لازم را به ما بدهد که در کجا و در کدام مکان مثلاً گمرکات، بانک‌ها این مشکل وجود دارد و باید به آن رسیدگی کنیم.
 مسکن بخش پیشران اقتصاد کشور است
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای تأمین مسکن مردم به خصوص قشر کم درآمد چیست؟ گفت: نیمی از کاهش هزینه مردم در گرو کاهش قیمت مسکن و راه حل آن ساخت گسترده مسکن است.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: از روز اول دولت ساخت مسکن را آغاز خواهیم کرد و مسکن بخش پیشران اقتصاد کشور است.
وی گفت: طبق قانون باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن در روستاها ساخته شود، آیا اجرا شده است؟
اگر ما سالی ۱ میلیون مسکن نسازیم عقب می‌مانیم، تا کنون سالانه ۷۰۰ هزار مسکن عقب هستیم.
   
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی ادامه داد: مسئله رفع فقر مطلق اولویت مهم دولت خواهد بود و دولت به جد از سازمان‌هایی که برای رفع فقر تلاش می‌کنند حمایت خواهد کرد و در مدت کوتاهی خواهیم توانست فقر مطلق را ریشه کن کنیم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای خانوارهای کم درآمد هم هزینه مسکن و سلامت را باید کاهش دهیم تا فشار هزینه‌ها کاهش یابد و فضای کسب و کار مردم مهم است و باید اشتغال ایجاد کنیم.
 
باید بر زنجیره تولید و تأمین کالا تا مصرف نظارت شود
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ مدیریت بر زنجیره تأمین و تولید کالا به ویژه کالاهای اساسی یعنی سفره مردم از تولید تا تأمین و مصرف باید صورت بگیرد و این زنجیره مدیریت الان وجود ندارد.
 حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملی نشدن اهداف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین ۱۶ قلم کالای اساسی درباره برنامه‌های خود برای تأمین مایحتاج عمومی اقشار کم درآمد افزود:‌ این که اساساً اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این شکل درست بود یا نه، جای سؤال است و اینکه آیا این ارز به سفره مردم رفت؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم نرفت.
    
 وی گفت:‌ بخش عمده‌ای از این ارز ۴۲۰۰ تومانی به جیب دلال‌ها رفت، چون در کنار تخصیص این ارز ترجیحی باید یک سازوکار نظارتی جدی تعریف می‌شد که فردی که قرار است با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی را وارد کشور کند مرغ هم باید به قیمت در اختیار مردم قرار بگیرد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: در واقع دولت یارانه را عملاً پرداخت کرد و این ارز ۴۲۰۰ تومانی از آن مبلغ اصلی که باید ۱۰ هزار تومان یا ۱۵ هزار تومان یا حتی ارز نیمایی باشد، اختصاص داد تا نتیجه آن در سفره مردم دیده شود.
وی گفت:‌ در این جا عدم اشراف کامل دولت بر پول و کالا آن چه باید واقع شود واقع نشد و آن چه نباید واقع شود، واقع شد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: یعنی اتفاقی که افتاد این بود که صدای مردم در آمد و هر چه هم فریاد می‌زدیم و به مرغدار یا به دامدار می‌گفتیم چرا این گونه شده است می‌گفتند مگر نمی‌دانید قیمت دام و طیور قیمت بالایی است و تا ارز ۴۲۰۰ تومانی به ما اختصاص ندهند برای ما فروش به این قیمت صرف نمی‌کند.
وی تصریح کرد:‌ اگر می‌خواست امکانی در این زمینه داده شود باید با نظارت بسیار دقیقی این ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده می‌شد که در آن انحرافی رخ ندهد که انحراف اتفاق افتاد.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی گفت: یعنی توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص به افراد باید با نظارت دقیق صورت می‌گرفت و این وظیفه دولت از باب نظارت بر حوزه پول و کالا است که این نشد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این که از طریق تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی یا کمک‌های دیگر باید دولت از سفره مردم حمایت کند، افزود: راهش این است که ما به جای این که این مبلغ را به واردکننده بدهیم این مبلغ را در اختیار مصرف کننده قرار بدهیم تا اگر به هر نحوی کالایی وارد شد آثار این مبلغ در سفره مردم دیده شود.
وی گفت:‌ بنابراین یا باید نظارت کاملاً سازمان یافته باشد یعنی اشراف کامل دولت بر پول و کالا صورت بگیرد یا اگر به هر دلیلی اتفاق نیفتاد این مبلغ ما به التفاوت در اختیار خود مردم قرار داده شود تا مردم این اتفاق را در سفره خودشان احساس کنند.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی افزود: این مبلغ می‌تواند به صورت نقدی یا به صورت‌های دیگر در سفره مردم بیاید.
وی با اشاره به اینکه جای یک کار در این زمینه خالی است، افزود: مدیریت بر زنجیره تأمین و تولید کالا به ویژه کالاهای اساسی یعنی سفره مردم از تولید تا تأمین و مصرف باید صورت بگیرد و این زنجیره مدیریت الان وجود ندارد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یعنی زنجیره نظارت دولت بر تأمین و تولید تا مصرف وجود ندارد و هزار اتفاق این وسط روی می‌دهد و دلال‌ها در آن دخالت می‌کنند.
وی با طرح این سؤال که چرا کالای مورد نیاز مردم باید در گمرک یا در انبارها بماند این سؤال را سؤال مردم دانست و افزود: زنجیره تولید تا مصرف باید دقیقاً مورد نظارت دولت باشد.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت:‌ معتقد نیستم دولت باید در همه چیز مثل بازار دخالت کند، اما دخالت یک امر و نظارت یک امر دیگر.
    
وی با اشاره به این که ما برای دولت سه جایگاه قائل هستیم، افزود: هدایت، حمایت و نظارت کارهایی است که باید دولت انجام دهد و هر جا که دولت نقش خود را به درستی انجام دهد ما شاهد مشکلاتی خواهیم کرد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ ما برای تخصیص صحیح ارز ۴۲۰۰ تومانی، باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم.
  
 وی افزود:‌ راه این بالا بردن قدرت خرید مردم این است که درآمد خانوارها باید افزایش پیدا کند و هزینه خانوارها باید کاهش یابد و تورم کنترل شود.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی بیکاری را عامل کاهش درآمد خانوارها دانست و گفت: اگر برای خانواده‌ای که سه تا چهار فرزند دارد اشتغال ایجاد کنیم خواسته به حقی است که امروز مردم دارند.
وی افزود: ایجاد اشتغال حتماً به افزایش درآمد مردم کمک می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین رییسی کاهش هزینه‌های خانوار را وظیفه دیگر دولت دانست و گفت:‌ الان دغدغه اصلی ما معیشت و سفره مردم و کالاهای اساسی برای مردم است.
وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی هم قرار بود به کالاهای اساسی تبدیل شود که متاسفانه در خیلی از موارد نشد و به دغدغه مردم تبدیل شد.

بدون تعارف با رئسی
  

سید ابراهیم رئیسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه فعالیت‌های انتخاباتی خود در برنامه بدون تعارف شرکت کرد که متن کامل گفتگوی برنامه بدون تعارف با این نامزد ریاست جمهوری به شرح زیر است:
 مجری: با چهارمین قسمت از برنامه بدون تعارف با نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری در خدمت شما هستیم و براساس جدول قرعه کشی برنامه‌ها در این قسمت گفتگو می‌کنیم با حجت الاسلام والمسلمین جناب سیدابراهیم رئیسی. ریاست جمهوری بار بسیار سنگینی است. چقدر آگاه و مطلع هستید از این موضوع؟
رئیسی: سه نکته اساسی داشت ورود من به این عرصه. نکته اول دعوت مردم بود. اقشار مختلف دعوت بسیار کردند برای حضور من و عدم اجابت این دعوت برای من بسیار سخت بود، نکته دوم دیدن وضع مردم بود، وضع مردم وضع خوبی نیست، این وضع حتماً باید تغییر کند، وضعیت گرانی، بیکاری، مسکن، نکته سوم این که فساد ریشه‌اش را باید در دستگاه اجرایی خشکاند. ساز و کارهایی که در دستگاه اجرایی است بسترهای فسادزا را باید اصلاح کرد بعد در آن دیگر پرونده بیرون نمی‌آید و الا هر روز باید تولید یک پرونده را شاهدش باشیم روی میز قاضی.
مجری: به نامزدهای محترم می‌گوییم بینی و بین الله برای همه مشکلات برنامه دارید؟
رئیسی: مشکلاتی که من در کشور شناسایی کردم و مسائل. برای همه آن‌ها برنامه داریم من با اندیشکده‌های مختلف مشورت کردم، با تجربیاتی که خودم داشتم، با کاری که این مدت من با شوراهای عالی در کشور که شرکت می‌کردم، شناختی که نسبت به موضوعات داشتم جلسات تخصصی برای همه این مسائل به ویژه آن مسائل عمده و کلیدی که امروز مشکلات کشور است برنامه وجود دارد.
مجری: چقدر آماده‌اید، فردا نمی‌گویید نگذاشتند کار کنیم، نشد، شرایط فرق کرده و از این حرف‌ها؟
رئیسی: خواهشاً هر کس می‌خواست کاندید ریاست جمهوری شود یک دور قانون اساسی را محض رضای خدا بخواند معلوم می‌شود رئیس جمهور چه وظایفی بر عهده دارد و چه اختیاراتی دارد رئیس جمهور اختیار کافی برای انجام وظیفه دارد، چه کسی گفته مانع نیست، موانع بسیاری ممکن است پیش رو باشد، اما هیچ مانعی را باید به رسمیت نشناخت، کار را جلو برد، داد مردم درآمده است، جوان‌ها بیکارند، لیسانس، فوق لیسانس بیش از ۴۰ درصد تحصیل کرده‌های ما در خانه نشسته‌اند، بیکارند، دادشان بلند شده از این قضیه. سفره مردم کوچک شده، قدرت خرید از مردم سلب شده، چطور می‌شود صبر کرد در این قضیه؟
مجری: چقدر از اوضاع مردم و سختی زندگیشان خبر دارید، یعنی لمس کرده باشید واقعاً؟
رئیسی: اولاً که من از کودکی خودم ارتباطم با فقر ارتباط شنیدنی نیست ارتباط چشیدنی است یک، دوم این که من در طول مدت مسئولیت رابطه‌ام با مردم رابطه بسیار صمیمانه بوده هیچ زمان من رابطه‌ام را با مردم قطع نکردم.
مجری: شما جای مردم بودید این روزها به وعده‌ها اعتماد می‌کردید؟
رئیسی: اگر وعده‌ها همراه بود با کارنامه آره، من تلاش می‌کنم که آن وعده‌ای که می‌دهم یا وعده ندهم یا اگر وعده می‌دهم حتماً عملیاتی و اجرایش بکنم.
مجری: چند درصد از مشکلات کشور را مربوط به تحریم می‌دانید؟
رئیسی: به نظرم می‌رسد درصد بالایی از این مشکلاتی که روزمره مردم با آن مواجه هستند هیچ ربطی به تحریم ندارد، مرغ و تخم مرغ و بسیاری از شرایطی که امروز مردم با آن مواجه هستند، مشکلاتی که ایجاد می‌شود این‌ها مسئله‌ای نیستند که ما این‌ها را از چشم تحریم ببینیم، مردم هم خوب فکر می‌کنند، مردم در این قضیه قضاوتشان قضاوت منصفانه‌ای است بعضی چیزها را خودشان می‌فهمند که این‌ها از سر تحریم است، ولی بسیاری چیزها را می‌دانند که این‌ها مسئله تحریم نیست.
مجری: حاج آقا مردم انتظار دارند با دو سه نفر از اعضای اصلی کابینه‌تان بخصوص تیم اقتصادی‌تان آشنا شوند الان به جمع بندی رسیده‌اید که اعلام کنید؟
رئیسی: من در ذهنم افرادی هستند لکن تیم اقتصادی دولت باید تیم هماهنگی باشد اگر تیم هماهنگ نباشد هر کدام یک صدایی خواهد داشت و این از مشکلات کشور است معتقدم با این تیم اقتصادی حتی با مشاورینی که خودشان خواهند داشت کار را بتوانند پیش ببرند.
مجری: اگر حضرتعالی رأی نیاورید چقدر متعهد به تمکین از قانون هستید؟
رئیسی: ملاک رأی مردم است، اگر رأی مردم به من تعلق گرفت حتماً به عنوان یک نوکر مردم انشاءالله در خدمت مردم خواهم بود و آنچه شبانه روز از دستم بربیاید برای مردم انجام خواهم داد، ولی اگر به هر دلیل رأی مردم به سوی بنده نیامد حتماً نسبت به آنچه رأی مردم به آن تعلق گرفت وفادار خواهم بود و تمام توان خود را خواهم گذاشت برای فردی که رأی مردم به ایشان تعلق گرفت تا در این عرصه توفیق پیدا کند.
مجری: یکسری از این سوالاتی که مطرح کردم خدمتتان سؤالات مشترکی است که از همه نامزدها خواهیم پرسید، اما اگر اجازه دهید یکی دو تا سؤال مربوط به خودتان خواهم پرسید. سابقه اجرایی دارید؟ چون شنیده‌ایم که مطرح می‌شود آقای رئیسی از ابتدا در سیستم قضایی بودند یعنی مسئولیت‌هایی که داشتند و یک مدت هم در آستان قدس.
رئیسی: در سیستم قضایی بودن یعنی قاضی بودن؛ نه من در سیستم قضایی فقط قاضی نبودم من مسئولیت اداری داشتم مثلاً سازمان بازرسی کل کشور یا معاونت اول قوه قضائیه. یک وقت می‌گویند یک کسی فقط قاضی بوده اصلاً مدیر نبوده این یک حرفی است.
مجری: شاید بگویند در زمینه اقتصاد، سیاست، فرهنگ، اجتماع؟
رئیسی: امروز کار مدیریتی دستگاه قضایی در یک استان یا در مرکز ارتباط دارد با همه شئون لذا الان شما می‌بینید رئیس قوه قضائیه عضو بسیاری از شوراهای عالی است، مثل رئیس جمهور که عضو شورای عالی است رئیس قوه قضائیه هم هست.
مجری: مردم در سوالاتی که فرستادند از ما خواستند از نامزدها در خصوص فرزندانشان، شغلشان، محل زندگی‌شان بپرسیم اگر حضرتعالی مایل هستید بفرمایید.
رئیسی: من فرزندانم در داخل کشور هستند دو تا فرزند دارم یکی از آن‌ها دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران می‌خواند یک فرزندم هم لیسانس فیزیک دانشگاه شریف است و الان فوق لیسانس قرآن و حدیث را تمام می‌کند و هر جا از من سؤال کردند گفتم که من معتقدم مسئول جمهوری اسلامی باید شفافیت داشته باشد نسبت به خودم هم این شفافیت را عمل کردم.
مجری: می‌توانید بگویید چیست؟
رئیسی: من منزلی که دارم گفتم؛ هم در خبر گفتم که چند متر است گفتم ۱۴۰ متر که آن دفعه هم شما سؤال کردید شما ویلا دارید؟ من ویلا ندارم، خارج از کشور هم حساب ندارم، سهام در این طرف و آن طرف ندارم همین حساب حقوقی‌مان است که حقوق می‌گیریم و همین و بس.
جری: ممنون از این که پاسخ دادید. ما پایان برنامه به نامزدهای محترم می‌گوییم بدون تعارف‌ترین جمله‌تان با ملت ایران.
رئیسی: جمله‌ای که من می‌خواهم به مردم عزیزمان بگویم این است که من مسئولیت مهمی بر عهده دارم و کاری که به آن اشتغال دارم کاری است که در عداد کارهای مهم و بزرگ نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، اما خواست شما، دعوت شما، وضعیت و مشکلات شما من را به این سو کشاند، دیدن فقر، دیدن تبعیض، دیدن زمینه‌های فساد و تولید پرونده‌های فساد من را کشاند که بیایم در بخش اجرایی. بیایم تا بتوانم هم دعوت شما را لبیک بگویم و هم از تجربیاتم در جهت گره گشایی از کار مردم اقدام کنم. شما جوان‌ها بدانید با رأی دادن در دولت بسیار نقش آفرین خواهید بود و انتظارم این است که انشاءالله در این قضیه هم در انتخابات به صورت فعال حضور پیدا کنید و هم انشاءالله آماده باشید، کمرها را محکم ببندید برای این که یک کار مجاهدانه‌ای در جهت اعتلای کشور و در جهت حل مسائل و مشکلات مردم برداریم.
 
یارانه‌ها در دولت ما پرداخت خواهد شد اما به عدالت
سید ابراهیم رئیسی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که یارانه‌ها باید عادلانه پرداخت شود، یارانه‌ها را به دو بخش یارانه آشکار و یارانه پنهان تقسیم کرد و افزود: یارانه‌های پنهانی است که افراد خاصی از آن بهره مند می‌شوند چرا که همه مردم ماشین ندارند و برخی از خانواده‌ها چهار تا پنج ماشین دارند، ولی خانواده‌هایی داریم که در روستاها زندگی می‌کنند یا شهرهای کوچک که میزان استفاده آن‌ها از یارانه سوخت اندک است.
  
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: پس پرداخت یارانه‌ها به صورت عادلانه این است که یک عده خاصی از یارانه‌ها استفاده نکنند و با عدالت تقسیم شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اجرای عدالت را یکی از مسائل اصلی دولت خود ذکر کرد که باید نه در لفظ بلکه در عمل صورت گیرد و افزود: مردم باید احساس عدالت کنند و ظرفیت‌ها و امکانات کشور به همه اختصاص یابد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: درصدی از این صندوق خزانه دوم دولت باید ۳۵ درصد به تولید اختصاص یابد و موجب ارتقاء بهره وری تولید شود.

 
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: بحث این است که آیا این پرداخت می‌شود و آنچه که ما اطلاع داریم بخشی که باید به تولید اختصاص پیدا کند آن چنان که باید حمایت از تولید کند، نمی‌کند و در اختیار تولید نیست و ما هم بنا داریم آنچه را که در قانون به میزان ۳۵ درصد برای افزایش بهره وری و ارتقاء تولید مشخص شده حتماً در اختیار تولید قرار دهیم.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این که باید دخل و خرج مربوط به یارانه‌ها باید شفاف باشد، گفت: به شفاف سازی در دولت عقیده داریم و معتقدیم شفاف سازی با سخن نمی‌شود و باید دولت پشت ویترین باشد و بخش‌های مختلفی باید پشت ویترین قرار بگیرند و مردم، قوا، تصمیم سازان و تصمیم گیران در جریان قرار بگیرند که این امر هم از تخلفات احتمالی جلوگیری می‌کند و هم می‌تواند اعتماد مردم را نسبت به دولت و دولتمردان افزون کند.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: در این خزانه دوم دولت در کنار خزانه کل حتماً باید شفاف باشد.
   
 نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این امر باعث افزایش اعتماد عمومی خواهد شد و مردم آگاه می‌شوند که آنچه که به عنوان یارانه وجود دارد در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و آن چیزی که جاهای دیگر نیز هزینه می‌شود محل هزینه آن‌ها مشخص و دارای حساب و کتاب است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت وی برای عادلانه کردن یارانه‌های برق و گاز افزود: بنزین مسئله مهمی است و مسئله سوخت مسئله قابل توجهی است که عده‌ای استفاده می‌کنند و عده‌ای بالاترین مصرف را دارند و عده‌ای اصلاً مصرف نمی‌کنند، اما سوخت متعلق به همه کشور و مردم است و باید ترتیبی داد که ساز و کار خاصی در این زمینه وجود دارد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این زمینه دو تا سه سازکار مطرح شده است از جمله دانشگاه شریف، مجلس و دولت ساز و کارهای مختلفی را مطرح کرده‌اند، اما آنچه مسلم است باید در این زمینه تصمیم گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: یک طرحی وجود دارد و آن این است که اگر کسی از حق سوخت خود استفاده کرد که انجام می‌دهد و اگر استفاده نکرد در اختیار دیگران قرار دهد و از پول آن استفاده کند.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در زمینه توزیع عادلانه یارانه در کشور باید حتماً تصمیم گیری شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه برای ایجاد تحول در نظام مالیاتی کشور افزود: در طرح قبلی قرار بود رضایت مؤدیان دیده شود، قرار بود کاهش هزینه اخذ مالیات دیده شود، قرار بود افزایش مالیات دیده شود، اما این اتفاق نیفتاد و حتی قانونی که بعد داشتیم که تکلیف می‌کرد که نسبت به نصب پایانه‌های فروشگاهی تا بهمن ۹۹ باید این کار انجام شود متأسفانه اجرا نشد و سؤال این است که چرا اجرا نشد و چرا در جهت شفاف سازی و اجرای عدالت عمل نشد؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: برنامه ما راه اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است که تمام داده‌ها به این سامانه داده شود، فعالیت‌های اقتصادی شفاف و روند کار اقتصادی کاملاً روشن شود، از فراز مالیاتی کاملاً جلوگیری شود و یک عدالت مالیاتی اجرا شود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: تا زمانی که این سامانه‌ها را فعال نکنیم شاهد ضعف‌ها و اشکالات جدی خواهیم بود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در خصوص فرار مالیاتی آمارهای مختلفی از جمله ۷۰ هزار، ۱۵۰ هزار میلیارد و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد، گفت: آنچه که مسلم است به میزان مالیات دریافتی ما فرار مالیاتی داریم.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: این فرار مالیاتی در مشاغلی است که بیشترین درآمدها را دارند و کمترین پرداخت مالیاتی.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اخیراً بخش مالیاتی دولت مواردی از فرارهای مالیاتی را برای قوه قضائیه و دادگستری فرستاده بودند که فرارهای مالیاتی کلان بود.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: باید ساز و کاری را تنظیم کنیم که فرار مالیاتی در کشور به صفر برسد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا یک کارمند قبل از دریافت حقوق مالیات دولت را پرداخت می‌کند، اما افرادی که میلیاردی و مبالغ بسیار زیادی کسب درآمد می‌کنند مالیات خود را پرداخت نکنند که از نظر ما این بی عدالتی محض است.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: دولت حتماً باید سامانه مالیاتی فعال شود و هم فرار مالیاتی شناسایی شود هم کسب و کارها کاملاً روشن شود و هم داده‌های سامانه داده‌های شفاف باشد و مؤدیان مالیاتی راضی باشند و نحوه ستاندن مالیات نحوه پرهزینه‌ای نباشد و این کار باید تا امروز می‌شد و سؤال جدی این است که چرا نشده است؟
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چرا اجازه داده شده به عده‌ای که جیب ملت را خالی کنند و به ثروت کشور خیانت کنند و بیت المال را ببرند و ما اینگونه در بحث انتخابات بنشینیم و بگوییم که حتماً این کار انجام شود و ما در دولت خود با جدیت این امر را پیگیری خواهیم کرد و انجام خواهیم داد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

مسعود
Iran, Islamic Republic of
یه سوال چرا قالیباف کاندیدا نسد قضیه به پرونده ی شهرداری وقول حل آن بر نمی گردد مردم آگاه هستن جل الخالق
تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

تأثیر طالبان بر اقتصاد ایران

سقوط دولت افغانستان و روی‌کار‌آمدن طالبان، شرایط این کشور را در همه زمینه‌ها در ابهام ...
اوین زیر ذره‌بین

اوین زیر ذره‌بین

انتشار فیلم‌های دوربین‌های زندان اوین و رفتارهای غیرانسانی منتشر‌شده سبب واکنش‌های بسیاری ...
جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
1