تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب : ۴۳۴۹۰۲
«پاستور» نشد؛ «بهشت» كه هست

سعید محمد شهردار می‌شود؟

۰
سعید محمد شهردار می‌شود؟
کبنا ؛آرمان ملی نوشت: خیالشان تا حدود زیادی از انتخابات ریاست جمهوری راحت شده چراکه کاندیدای مطرحی از جریان اصلاحات تایید‌صلاحیت نشد و به نوعی رقابت انتخابات ریاست جمهوری بیشتر میان کاندیداهای اصولگراست، به همین دلیل اکنون در اندیشه تصاحب کرسی بهشت هستند که آنهم با توجه به ردصلاحیت بسیاری از اصولگرایان در انتخابات شورای شهر، چندان کار مشکلی برای اصولگرایان نیست. خیال اصولگرایان از پیروزی در انتخابات شورای شهر چنان راحت است که از هم‌اکنون خود را نشسته بر کرسی‌های شورای شهر و آماده برای انتخاب شهردار می‌دانند. مانند مرتضی طلایی که در جایگاه رئیس ستاد انتخابات شورای وحدت اصولگرا در این زمان که هنوز انتخابات شورای شهر برگزار نشده به معرفی افراد مطرح برای جلوس برکرسی شهرداری می‌پردازد.
مدیریت نظامی در انتظار تهران؟
رستم قاسمی، حسین دهقان، سعید محمد و مهرداد بذرپاش 4 گزینه‌‌ای هستند که به گفته طلایی شانس جلوس بر کرسی شهرداری را دارند. نکته قابل تامل در اسامی اعلام شده، به نظامی بودن 3 گزینه یعنی سعید محمد، رستم قاسمی و حسین دهقان بازمی‌گردد و قابل تامل‌تر آنکه این 3 نفر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بودند که یا خودشان کنار رفتند و یا ردصلاحیت شدند! معرفی آنها به عنوان گزینه‌های جلوس بر کرسی شهردار تهران شاید نوعی دلجویی باشد و یا شاید تصمیم اصولگرایان برای تغییر در مدیریت شهری. برخی هم معتقدند که هدف مطرح کردن این چهره‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی است. 
سعید محمد شهردار می‌شود؟
نام سعید محمد بیش از 3 گزینه دیگر برای شهرداری مطرح است و پیش از ثبت‌نام او برای ریاست جمهوری، این موضوع در میان اصولگرایان مطرح بود چنانکه 20 دی سال گذشته عباس سلیمی نمین گفته بود: «‌برخی می‌گویند سعید محمد برای شهردار تهران شدن خود را آماده می‌کند چراکه در انتخابات آتی، انتخابات شوراها را نیز خواهیم داشت.»
سعید محمد هم به‌طور قطع احتمال ردصلاحیت خودش در انتخابات ریاست جمهوری را می‌داده و در سال گذشته چندین بار در موضوعات شهری سخن گفته تا نشان دهد اگر پاستور نشد، راه بهشت برای او بسته نیست به عنوان نمــونه 20 دی سال گذشته گفت: «رویکرد شهرداری تهران در این دوره این است که با یک دید فنی و منطقی به موضوعات نگاه می‌کند و از رویکردهای گذشته مانند شهرفروشی و فروش فضاهای سبز که آسیب زیادی به شهر زد فاصله گرفتند و رویکرد جدیدی را اتخاذ کردند که حتی برای این رویکرد به دلیل محدود شدن منابع شهرداری تحت فشار نیز قرار گرفتند.»  
امتیاز انصراف در انتظار قاسمی و دهقان؟
رستم قاسمی و حسین دهقان دو گزینه نظامی دیگر برای جلوس بر کرسی شهردار تهران هستند. آنها امتیاز بیشتری نسبت به سعید محمد دارند چنانکه هر دو به نفع رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری انصراف دادند و این امیدواری را دارند که به پاداش انصراف از رقابت با رئیسی، رای اصولگرایان شورای شهر ششم به شهردار شدن یکی از آنها باشد.
حسین دهقان در دوره‌ای مشاور قالیباف در شهرداری تهران بود که این حضور برای او چندان خوشایند نبود چرا که در ماجرای املاک نجومی نامش مطرح شد.

دهقان با رد تخلف در این پرونده توضیح داده است: «از سال ۹۰ تا ۹۲ به نوعی مشاور آقای قالیباف بودم. در اتاق مسکن یا مسکن‌سازی یا واگذاری مسکن صورت می‌گرفت و در آن افرادی که ساخت‌وساز می‌کردند و تراکم می‌خریدند و بدهکار بودند، مابه‌ازای آن واحدهایی به شهرداری می‌دادند. یکی از این واحدها را من گرفتم. هیچ امتیاز قانونی و غیرقانونی دریافت نکردم. منزلی داشتم و قرار شد تا فردی منزل ما را بردارد و یک واحد جایگزین به ما بدهد و قراری مبنی بر دادن تخفیف یا امتیاز ویژه‌ای به من نبود» رستم قاسمی اما ظاهرا نشانی از خود در شهرداری به‌جا نگذاشته و گفته که: من زمانی که وزیر بودم رئیس جمهوری برای حضورم ۶ ماه تقاضا کرد و به اصرار و برای نجات کشور و خدمت به مردم به وزارت نفت رفتم و اصلاً مایل به رفتن به وزارت نفت نبودم. امروز هم قلمی (تصمیمی) برای شهرداری و حضور در دولت ندارم.» بذرپاش هم بعید است جایگاه ریاست دیوان محاسبات را از دست بدهد و دل به شهردار شدن خوش کند.
 طلایی در سودای شهردار شدن؟
در این میان برخی از برنامه اصولگرایان برای نشاندن مرتضی طلایی بر کرسی شهرداری خبر می‌دهند که او هم نظامی بوده و احتمال اداره شهر توسط نظامیان را بالا می‌برد. در رزومه طلایی عضویت در شورای شهر وجود دارد و برخی او را نزدیک به طیف قالیباف می‌دانند اما یک گره در شهردار شدن طلایی وجود دارد که به اظهارات پیروز حناچی شهردار وقت پایتخت مربوط است. آذر سال گذشته بود که حناچی شهردار تهران با اشاره به املاک در اختیار غیرِ شهرداری و در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت ملک در اختیار آقای قالیباف در خیابان شهید عراقی که به نام سازمان املاک و مستغلات است و همچنین املاک در اختیار آقای طلایی و خانم آباد نمایندگان دوره چهارم شورای شهر گفت: ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم، خیلی هم بی‌سروصدا آن را انجام دادیم. همین املاکی که از آنها اسم بردید، مستقیما از آنها تحویل گرفته شده است.
او تصریح کرد: از تیم آقای قالیباف ملکی به مساحت حدود ۶ هزار متر مربــع را در محــدوده بزرگــراه همت، تقاطع امام علی(ع) پس گرفتیم. همچنین از خانم مشیر (همسر آقای قالیباف) و آقای طلایی نیز املاک را پس گرفتیم. ممکن است مواردی هم باقی مانده باشد که شرایط آنها متفاوت است.» این موضوع خطر جدی در تاییدصلاحیت طلایی است و شاید به همین دلیل باشد که چندان نام او به عنوان گزینه شهرداری مطرح نمی‌شود. 
  اختلافات جدی است 
همچنین نباید از کنار اختلافات اصولگرایان برای انتخاب شهردار به‌راحتی عبور کرد. شورای وحدت و شورای ائتلاف دو نهاد تصمیم‌ساز اصولگرایان در انتخابات شورای شهر هستند اما اظهارات متناقض نشان از اختلاف شدید میان این دو نهاد دارد. به عنوان نمونه مرتضی طلایی در جایگاه رئیس شورای وحدت، از رستم قاسمی، سعید محمد، حسین دهقان و مهرداد بذرپاش به عنوان گزینه‌های شهرداری نام برد و ساعتی بعد بود که مهدی چمران رئیس شورای ائتلاف استان تهران گفت: «شورای ائتلاف هنوز به بررسی گزینه‌های احتمالی شهردار آینده تهران نپرداخته است.» مشخص است که اصولگرایان برای رسیدن به اجماع در معرفی شهردار تهران با چالش زیادی روبه‌رو هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

آخرین اظهارات جهانگیری در باره رد صلاحیتش، اصلاح‌طلبان و شورای نگهبان

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش‌رو گفت: گاهی ...
بدرود اصلاحات؟

بدرود اصلاحات؟

هاشمی‌رفسنجانی ردصلاحیت شد تا شورای نگهبان همه اصلاح‌طلبان را غافلگیر کند؛ اما در عین ...
نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

نظامی‌ها پشتيبان كدام كانديدا؟

ممکن است در برهه‌هایی از زمان نزدیکی نظر بدنه نیروهای نظامی و فرماندهان کم و زیاد شده ...
1