تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب : ۴۳۰۱۴۱
بررسی‌ها نشان می‌دهد

صنعت، معدن و تجارت بی‌رمق / ضعف و کمبودهای بازار سالار

۱
ضعف و کمبودهای بازار سالار
کبنا ؛سازمان صنعت، معدن و تجارت را باید مجموعه‌ای بزرگ از وظایف و کارهایی دانست که قبل از این بر عهده چندین وزارت خانه بزرگ بود که با تصمیمی که همچنان محل بحث و انتقاد است تجمیع شد تا این تمرکز به تسریع در امور و پیشرفت کارها کمک نماید. اما بعد از سال‌ها تجربه و آمد و رفت چندین وزیر و مدیر نه تنها نشانه‌ای بهبود اوضاع دیده نمی‌شود که کندی و ضعف در این وزارتخانه و مجموعه‌های وابسته به آن مشهود است. یقیناً نمی‌توان گرانی‌های سرسام آور و آشفتگی و بی نظمی در بازار را تماماً متوجه این وزارت خانه و مدیران آن دانست اما در عین حال نباید ضعف و کوتاهی‌ها و سوء مدیریت‌ها در مجموعه نادیده گرفته شود. ضعف و کوتاهی‌هایی که همچنان ادامه دارد و سبب بروز مشکلات و سختی‌های زیادی برای مردم و سفره آنها شده است. کهگیلویه و بویراحمد نیز از این وضعیت استثنا نیست. در استان کهگیلویه و بویراحمد تنها شاهد برگزاری کارگروه‌های مختلف بی اثر و مصاحبه‌های تکراری در حمایت از تولید و رفع موانع تولید در استان هستیم ولی مطابق آمار هیچ پیشرفتی در تولید اتفاق نیفتاده است و وعده‌های رفع موانع تولید نیز در حد همان وعده و صورت جلسه شوراها و کارگروه‌های بیشمار باقی مانده است.
 بار کنترل و نظارت بر بازار بیش از آن که متوجه سازمان صنعت، معدن و تجارت و بازرسان آن باشد بر دوش سازمان تعزیرات حکومتی است که مشخص نیست اگر نظارت‌های این نهاد نبود وضعیت بازار به نسبت وضعیت آشفته امروز به چه شکلی بود. البته مدیران سازمان صمت مدام صحبت از گشت‌های بازرسی می‌کنند و آمارهای بالایی در این زمینه ارائه می‌دهند ولی مشخص نیست این آمارها بر چه اساس داده می‌شود و مهم‌تر از آن تأثیر این آمارها کدام است؟ در حوزه معادن نیز با وجود حضور یکی از نیروهای هم استانی در رأس معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و جلسات و نشست‌های مختلف در سازمان ایمیدرو کشور و وعده‌های مدیران استان در مورد معادن اما متاسفانه هیچ آمار جامع و واقعی از وضعیت معادن استان کهگیلویه و بویراحمد ارائه داده نشد و مهم‌ترین معدن وعده داده شد یعنی بوکسیت چرام احتمالاً همان سرنوشت و مسیر سال‌های پیش خود را ادامه خواهد داد.

    

صنعت، معدن و تجارت باید یک سازمان عملیاتی باشد و با پشت میز نشستن و اتکا به بروکراسی‌های خسته کننده و کاغذ بازی نه تنها مشکلی از مشکلات مردم حل نمی‌شود که قطع و یقین بخش اصلی مشکلات ناشی از همین سیاست و نحوه کار است. صنعت، معدن و تجارت تنها متولی کنترل و نظارت بر بازار نیست اما مهم‌ترین وبزرگترین آن‌هاست که قبل از نظارت و کنترل نقش مهمی در تقویت تولید و واردات و صادرات نیز بر عهده دارد و سهم تقریباً ناچیز استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش صادرات نه تنها بهتر نشده است که بدتر شده است. صنعت، معدن و تجارت نیاز است با بررسی‌های کارشناسی و نیاز سنجی در میان مردم به استقبال و حل بحران و مشکلات برود نه اینکه بعد از بروز مشکلات صرفاً یک تماشاگر باشد و با بی رمقی و بی جانی به امید اما و اگرها و معجزه‌های بیرونی باشد.

    

سریال ناتمام کمبود روغن در بازار کهگیلویه و بویراحمد
ایسنا در گزارشی نوشت: همچنان کمبود روغن خوراکی در بازار و گرانفروشی در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص یاسوج به یکی از دغدغه‌های مهم مردم تبدیل شده است.
 با این وجود بررسی و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد اگر در مقطعی این مساله در بازار تعدیل شد، اما همچنان کمبود برخی از انواع روغن در بازار مشهود است و در سه ماه منتهی به پایان سال به نظر می‌رسد که بازار روغن یکی از بازارهای پرنوسان خواهد بود و دو ضلع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با چالش‌های خاص خود مواجه هستند.
در هفته‌های گذشته کمبود و گرانی روغن به یکی از دغدغه‌های مهم در بازار خوراکی‌ها تبدیل شده بود، کمبودی که البته بعد از مدتی به‌طور مقطعی رفع شد اما همچنان وجود دارد.
 پارتی برای روغن!
 یک آقایی که برای خرید روغن به فروشگاهی مراجعه کرد به خبرنگار ایسنا می‌گوید؛ وقتی به این فروشگاه برای خرید روغن خورراکی مراجعه کردم با جواب روغن نداریم مواجه شدم، بعد از اینکه از فروشگاه بیرون زدم و آشنایی را دیدم آدرس همون مغازه را به من داد و گفت روغن به همه نمی‌دهند زنگ به صاحب فروشگاه می‌زنم برو پیشش روغن بگیر.
 وی بیان می‌کند؛ به جایی رسیده‌ایم که برای گرفتن روغن هم پارتی داشته باشیم!
 مسئولان تدبیری بیندیشند
 شهروندی دیگری اظهار می‌کند؛ روغن خوراکی این روزها به ندرت در مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها و حتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای گیر می‌آید و اگر هم با مشقت گیر بیاد حدود سه هزار تومان گرانتر از قیمت درج شده به فروش می‌رسد. شب گذشته از یک سوپرمارکت روغن خوراکی به قیمت ۱۲ هزار تومان گرفتم در حالی که قیمت درج شده روی روغن کمتر از این میزان بود.
 وی بیان می‌کند؛ مسئولان و متولیان امر باید چاره‌ای اساسی و تدبیری در این زمینه بیندیشند و پاسخگوی مردم باشند در شرایط سخت است که باید هنر مدیران مشخص شود.
 دریغ از یک قطره روغن
 یک خانم در این رابطه عنوان می‌کند؛ تمام مغازه‌ها و فروشگاه‌های یاسوج را برای خرید روغن بخصوص سرخ کردنی سر زدم اما دریغ از یک قطره روغن به هر فروشنده‌ای مراجعه کردم می‌گفتند دو سه روز آینده سر بزنید شاید توزیع کنیم.
 یک جوان می‌گوید؛ روغن خوراکی در بازار نیست سوپر مارکت‌ها روغن ندارند و برخی مغازه‌های عمده فروش هم می گویند که روغن داریم تنها به مشتریان ثابت خودمان می‌دهیم.
   
 صاحب یک فروشگاه بزرگ در رابطه با کمبود روغن خوارکی در بازار استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید؛ یک کامیون پر از روغن از محصولات یک شرکت برند چند روز پیش جلوی مغازه‌مان آمد وقتی درخواست خرید روغن داشتیم تنها چند تا روغن پخت و پز به ما داد و هر کاری کردیم با وجد اینکه کامیون پر بود از روغن اما روغن سرخ کردنی به ما نداد و گفت روغن نداریم، در واقع شرکت‌های تولید کننده روغن یکی از دلایل کمبود روغن هستند و مسئولان و دستگاه‌های نظارتی باید بیشتر و جدی‌تر بر بازار بخصوص بازار روغن خوراکی نظارت داشته باشند با چنین مشکلات و مسایلی مواجه نشویم.
 مردم مخلان بازار را گزارش دهند
 «سالار حسین پور»، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: وضعیت بازار روغن خوراکی در سراسر کشور به همین شکل است.
 وی افزود: براساس وعده شرکت بازرگانی داشته است برنامه دارند که تا دو هفته آینده وضعیت روغن خوراکی به حالت عادی برگردد.
 حسین پور اظهارکرد: طی دو ماه اخیر نزدیک به ۲ هزار تن روغن خوراکی از محل‌های مختلف تأمین و در سطح بازار استان کهگیلویه و بویراحمد توزیع شد. 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر این از شرکت بازرگانی دولتی گرفته‌ایم و در اختیار کارخانه روغن گچساران قرار داده‌ایم، با توجه به توافقاتی که با شرکت بازرگانی دولتی داریم قرار شده وقتی کارخانه تولید روغن گچساران ۷۵ درصد از مواد اولیه‌ای که در اختیارش قرار اده شده را تولید و به بازار عرضه کند و در سامانه تجارت نیز ثبت شود دوباره سهمیه روغن خام به استان اختصاص خواهد داد.
 حسین پور تصریح کرد: روغنی که وارد بازار می‌شود از محل روغن تنظیم بازار است و نمی‌تواند بازار را بصورت کامل پوشش دهد و پاسخگوی نیاز بازار باشد. برای پاسخگویی به نیاز بازار باید بخش خصوصی و برندهای مختلف نیز وارد عرصه شود و بخشی از بازار را پوشش دهند.
 وی ادامه داد: از مردم و رسانه‌ها انتظار داریم هرکسی در سطح بازار اخلال ایجاد می‌کند به ما گزارش دهند تا طبق قانون با متخلفان برخورد جدی شود چرا که عده‌ای دنبال «ماهی گرفتن از آب گل آلود» هستند.
 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن قبول کمبود روغن خوراکی در سطح بازار استان بیان کرد: وقتی بازار کالای با تنش تنظیم مواجه می‌شود بعضی‌ها همکاری نمی‌کنند و از این وضعیت سوء استفاده می‌کنند که در صورت گزارش و مشاهده با متخلفان برخورد می‌کنیم.
 همچنین «براتعلی صالحی»، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه، گفت: ۲۵ فروشگاه بزرگ و زنجیره‌ای و واحد صنفی روزانه ۵ تا ۱۰ تن روغن عرضه می‌کنند.

   

 پلمب ۲ فروشگاه زنجیره‌ای محتکر روغن
 وی افزود: دو فروشگاه زنجیره‌ای را نیز بعلت احتکار روغن خوراکی پلمب کرده‌ایم.
 صالحی تاکید کرد: علت التهاب در بازار روغن خوراکی استان کهگیلویه و بویراحمد احتکارهای خانگی است چراکه سهمیه‌هایی اختصاص داده شده با توجه به جمعیت استان جوابگو است اما احتکارهای خانگی و افزایش بیش از اندازه تقاضا، اختلال در بازار ایجاد می‌کنند.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به مشکل اساسی و آشفتگی جدید در بازار استان تصریح کرد: دو روز است که کمبود و افزایش قیمت شکر و قند موجب آشفتگی بازار شده است که دو سه روز آینده با این مشکل مواجه خواهیم شد و باید متولیان امر از هم اکنون به فکر این مساله باشند تا با مشکل روغن مواجه نشویم.
 اشد مجازات برای مخلان و متخلفان بازار
 صالحی بیان کرد: با مخلان و متخلفان بازار بخصوص در خصوص این سه قلم کالا با اشد مجازات از پلمب تا جریمه‌های سنگین برخورد می‌کنیم و تا کنون در زمینه بازار روغن خوراکی تعداد زیادی برخورد با متخلفان داشته‌ایم.
 وی اضافه کرد: یک کارخانه و شرکت برند روغن خوراکی بعلت اختلال در بازار روغن استان و توزیع مناسب نکردن روغن در سطح استان جریمه کردیم چراکه همراه روغن اجناس دیگری را به اجبار به مردم و فروشگاه‌ها تحمیل می‌کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

تغییر شاکله بودجه را نمی‌پذیریم

در سال‌های اخیر درآمدهای ارزی دولت به‌واسطه محدودیت‌های تحریم و همچنین شیوع کرونا افت ...
بازی مجلس با «معیشت» مردم

بازی مجلس با «معیشت» مردم

«معیشت مردم»؛ این اسم رمز اختلافات این روزهای پاستور و بهارستان بر سر لایحه بودجه 1400 ...
(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

(ویدئو) عنابستانی از مردم و سرباز راهور عذرخواهی کرد

نماینده سبزوار در مجلس با انتشار یک ویدئوی دو دقیقه‌ای از سربازی که مانع ورود بدون مجوز ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1