تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۴۲۹۵۷۳
کبنا بررسی کرد

مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰

۱
۰
مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰
کبنا ؛حدود ۵ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، اما فضا همچنان در حوزه سیاست داخلی سرد است. بااین‌حال گعده‌ها و جلسات در میان احزاب و جناح‌های سیاسی داغ است و خبر‌های متعددی از این فعالیت‌ها برای رسیدن به سازوکار‌های مناسب انتخاب نامزد نهایی به گوش می‌رسد.  
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب اصلاح‌طلب مردم سالاری و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با آخرین خبر به این موضوع پرداخته و اظهار داشت: دوست داریم ظریف بیاید، اما خودش تمایل ندارد.
دکتر کواکبیان گفت: در جبهه اصلاحات ما سه راهبرد داشتیم یک راهبرد این بود که مشارکت در انتخابات و معرفی کاندیدا‌ها با هر قیمتی و بدون شرط، یک سری هم می‌گفتند اصلاً نباید در انتخابات بیاییم و ضرورتی ندارد. این دو نظر در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات رأی نیاورد. الان موضع مشترک شورای هماهنگی این است که در انتخابات ۱۴۰۰ به‌صورت مشروط شرکت کنیم با سه شرط رقابتی و عادلانه بودن انتخابات، داشتن نامزد اصلاح‌طلب و زمینه‌سازی برای حضور گسترده مردم.
وی افزود: نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان نیز با حضور ۳۰ دبیر کل حزب اصلاح‌طلب به‌علاوه ۱۰ فرد حقیقی غیرحزبی که در سطح ملی مطرح باشند نامزد نهایی را مشخص می‌کند. ما نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان را این‌طور می‌بینیم که یک جریان دموکراتیک و از دل احزاب بیرون آمده است که قرار شده مصداق ریاست جمهوری را احزاب معرفی کنند. چند نفر مأموریت پیدا کردند که با آقای خاتمی تعامل داشته باشند و به ده نفر برسند که باید در شورای هماهنگی رأی بگیرند و این ۴۰ نفر نهاد اجماع ساز می‌شوند. مثلا موسوی‌خوئینی‌ها می‌تواند یکی از این ده نفر باشد.
    
دبیر کل حزب مردم‌سالاری ادامه داد: مشارکت تا ۵ درصد با پیروزی اصولگرا‌ها همراه است و از ۱۵ تا ۵۰ درصد قشر خاکستری مؤثر هستند که خیلی حزبی و جناحی فکر نمی‌کنند و از ۵۰ درصد به بالا اگر مردم مشارکت داشته باشند این در سبد آرای اصلاح‌طلبان خواهد بود و من می‌گویم اگر مردم بالای ۵۰ درصد شرکت کنند باز اصلاح‌طلبان آرای خودشان را دارند، ولی در بخش خاکستری رأی که بیشتر مواقع گرایش به اصلاح‌طلب‌ها داشتند شاهد کاهش هستیم مثلا اگر در همان حدود ۴۰ درصدی که در انتخابات مجلس مشارکت بود در همان حد در خرداد ۱۴۰۰ هم مردم حضور پیدا کنند حتماً اصلاح‌طلب‌ها هیچ شانسی برای پیروزی ندارند. به نظرم اگر امروز انتخابات برگزار شود مشارکت مردم بیشتر از اسفند ۹۸ نیست و این به برکت حمایت اصلاح‌طلبان از دولت روحانی و عملکرد دولت اوست!
نماینده مردم در تهران در مجلس دهم تصریح کرد: ما در حزب مردم‌سالاری گفتیم که اگر نامزدی از اصلاح‌طلب‌ها نباشد اصلا از هیچ‌کس حمایت نمی‌کنیم. نامزد حزبی خودمان را هم در کنگره حزب در ۳۰ بهمن مشخص و به نهاد اجماع ساز معرفی می‌کنیم. هیچ بحثی از نامزد‌ها قبل از کنگره خودمان نخواهیم داشت و هر چه نهاد اجماع ساز تصمیم بگیرد حتماً حمایت می‌کنیم. به نظرم در بهمن‌ماه ترکیب کامل نهاد اجماع ساز مشخص می‌شود، اما درباره مصداق نامزد اصلاحات بعید است تا پایان سال به نتیجه قطعی برسند. وی گفت: تصویب کردیم که نامزد ما حتماً از داخل اصلاحات باشد و نهاد اجماع ساز حتماً به علی لاریجانی نخواهد رسید مگر این که یکی، دو حزب بخواهند سرپیچی کنند. کواکبیان ادامه داد: معتقدم اگر کسی سابقه همکاری با این دولت را دارد این نقطه قوت او نخواهد بود، ولی این که چقدر نقطه ضعفش هست بستگی به بحث‌هایی دارد که در نهاد اجماع ساز شکل بگیرد. البته آقای ظریف با دیگران فرق دارد، چون ظریف بیش از این که حزبی باشد، پراگماتیست و عمل‌گراست. با خودش هم دو سه بار صحبت کردم، اما ایشان چندان تمایلی ندارد هرچند حزب ما هم دوست دارد ایشان بیاید. ایشان اگر بیاید جریان اصلاح‌طلبان استقبال می‌کند و این به خاطر شرایطی است که کشور در حوزه روابط بین‌الملل نیاز دارد.
ررر
وی همچنین درباره حضور احتمالی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: احمدی‌نژاد ممکن است تا وزارت کشور هم بیاید، اما معتقدم تائید نمی‌شود البته دست‌بردار نخواهد بود و احتمالا از یک نفر حمایت می‌کند و بعد هم می‌گوید اگر تائید می‌شد رأی می‌آورد. او به‌تازگی کلیپی منتشر کرده که سال ۸۸ یک گروه ضربتی از اشرافیت بوده که می‌آمدند و مردم را می‌زدند، چرا این حرف را همان زمان نگفت؟ معلوم است که می‌خواهد از فضا سوءاستفاده کند. کواکبیان گفت: برای مجلس یازدهم می‌خواستیم لیست ۲۹۰نفره بدهیم اما ۶۰نفر بیشتر نداشتیم، رد صلاحیت‌ها باعث شد کسی برای حمایت نداشته باشیم و هرکسی که مردم را از مشارکت مأیوس کند در خط ترامپ و ضد انقلاب است. مشارکت ۴۰ درصدی در انتخابات مجلس زیر زبان اصولگرایان مزه کرده است. در صورت مشارکت زیر ۵۰ درصد، اصلاح‌طلبان باید از پاستور خداحافظی کنند. افزایش مشارکت مردم ضریب امنیت ملی را افزایش می‌دهد.
وی در پایان گفت: حزب کارگزاران سازندگی تاکنون با روند شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همراهی کرده، ولی اگر به هر دلیلی راهش را جدا کند ممکن است بقیه احزاب هم‌چنین راهی را بروند البته فکر نمی‌کنم چنین رفتاری داشته باشند در عین حال نمی‌توان یک حزب را مجبور به کاری کرد. در انتخابات مجلس هم دیدید چگونه کف رأی افراد و احزاب مشخص شد بنابراین معتقدم این دوستان هم همراهی می‌کنند.

اصلاح طلبان مرزبندی کنند
سید علیرضاکریمی نیز در این زمینه برای آفتاب یزد نوشت: این روزها بیم آن می‌رود ویروسی که جناح اصولگرا با آن درگیر شده است گریبان اصلاح‌طلبان را نیز بگیرد. این ویروس، ویروس خودنمایی و طرح بحث‌های حاشیه‌ای زائد صرفا برای دیده شدن است!
از زمانی که مجلس جدید شکل گرفته برخی از نمایندگان اصولگرا مسابقه عجیبی را در بیان اظهارنظرهای عجیب و غریب آغاز کرده اند.این اظهارات برای دیده شدن در شبکه‌های اجتماعی خوب است ولی اگر عقلانی به ماجرا بنگرید در این میان هم جریان سیاسی مورد اشاره متضرر می‌شود و هم اینکه جامعه بیش از پیش به سیاسیون و مسئولان بدبین می‌شوند. فی‌المثل در موضوع واکسن گفته شد اعتمادی به دو کشور آمریکا و انگلیس نیست و استدلال آن هم بیان شد اما سوگمندانه اظهارنظرهای پس از آن از سوی برخی فعالین سیاسی اصولگرا و نمایندگان مجلس حیرت انگیز بود.به عنوان نمونه آن فعال سیاسی که گفت این دو کشور قصد دارند توسط واکسن «جی پی اس» وارد بدن ایرانی‌ها کنند و یا... براساس کدام پایه علمی است؟
از اصولگرایان بگذریم و برسیم به اصلاح‌طلبان. به نظر می‌رسد این جریان سیاسی کشور علیرغم آنکه منتقد رفتار سیاسیون و نمایندگان جناح راست است لیکن بعضا اخیرا خود گرفتار چنین اظهارنظرهای شاذ می‌شوند.مثال بارز آن که اخیرا مطرح شده گفته‌های فائزه هاشمی است. بر فرض که او قلبا به ترامپ اعتقاد داشته(!) اما بیان آن، چه سود
و منفعتی دارد و مهمتر اینکه چه نسبتی با رویکرد جریان اصلاح‌طلب خواهد داشت؟وقتی جریان اصلاح طلب بر مصالحه و مذاکره تاکید دارد طبعا ترامپ دشمن این رویکرد بوده پس شان طرح این سخنان غریب چه بوده است؟ پیش‌تر هم البته یکی دیگر از اعضای حزب کارگزاران سخنانی مطرح کرد که حاشیه ساز شد.سعیدلیلاز که مشاور امین غالب دستگاه‌های دولتی شده است(!) در سخنانی به استقبال رئیس جمهور نظامی رفته بود. هرچند برخی از طرفداران اجاره‌ای وی در پی ماله کشی بر سخنان عجیب او بودند اما روشن بود که او می‌خواهد بگوید حتی اگر رئیس جمهور بعدی نظامی هم باشد او حاضر است با وی کار کند!خب طبعا این ادعا نیز میانه‌ای با مرام اصلاح طلبی ندارد. هیچ وقت این جریان طالب یک رئیس جمهور نظامی نبوده و به صورت مداوم و مکرر تاکید و اصرار بر مرزبندی میان فعالیت سیاسی و نظامی‌گری کرده است.
به نظر می‌رسد بجاست موثران جریان اصلاح طلب فکری به حال این قضیه کنند.این گاف‌های سهوی یا عمدی برای جریان مذکور گران تمام خواهد شد.به عبارت ساده اینجا،جای رودربایستی سیاسی نیست و باید مرزبندی کرد با کسانی که عاشق ترامپ جانی هستند و ... . فکر نمی‌کنم روشن‌تر می‌شد نوشت!
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
کی دیگه به اصلاح طلبان رای میده! مردم را در دو دوره آقای روحانی و اون مجلس بیچاره کردند! سرمایه و دستمزد کارگر و کارمند یک دهم شد!!!!!!!!!!!1
اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

اختلاف 49 میلیونی حقوق این دو نفر

جلسات بررسی حداقل دستمزد کارگران در حالی این روزها برگزار می‌شود که رقم‌ها به نظر می‌آید ...
آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

آیا آمریکا همچنان مدینه فاضله جهانی است؟

دوره حضور دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قدرت، با این کشور کاری کرده که دیگر ...
ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

ترامپ: من رئیس‌جمهورم پای بایدن به کاخ سفید نخواهد رسید / ترس واشنگتن از هواداران مسلح ترامپ

 در صورتي که جنگي در منطقه رخ دهد همه توجه‌ها به اين جنگ منعطف خواهد شد و بالطبع توجه ...
1