تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۳۱
کد مطلب : ۴۲۷۶۴۴
ترامپ قصد بحران آفرینی دارد؟

تحرکات مشکوک لحظه آخری

۰
تحرکات مشکوک لحظه آخری
کبنا ؛فِرد هایات ستون نویس و تحلیلگر واشنگتن پست، در مقاله ای، به سه سناریو احتمالیِ اقدامات و رفتار‌های ترامپ پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پرداخته است. وی در این رابطه می‌نویسد: «دونالد ترامپ در برهه کنونی، بحرانی بی‌سابقه را در ایالات متحده آمریکا ایجاد کرده است. رویکرد‌های جنجالی ترامپ پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، این کشور را با چالشی عمیق رو به رو کرده و عملا آن را در وضعیت هشدار قرار داده است. در این راستا، بسیاری از افکار عمومی در آمریکا و دیگر کشور‌های جهان از خود می‌پرسند که اقدامات احتمالی ترامپ در برهه کنونی چه خواهند بود؟ در این راستا، به نظر می‌رسد که می‌توان سه سناریو عمده را در این رابطه ارائه کرد.»
سناریوی اول: ترامپ سعی می‌کند که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را نامشروع جلوه داده و لغو کند.
دونالد ترامپ قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، بار‌ها و بار‌ها گفت که اگر نتیجه انتخابات را ببازد، قطعا این مساله نتیجه وقوع تقلب بوده است. وی حتی با منصوب کردن فردی در دیوان عالی آمریکا که کاملا به وی وفادار بود، زمینه را برای پیروزی خود در صورت ارجاع مساله انتخابات آمریکا به دیوان عالی این کشور نیز فراهم کرد. وی بلافاصله پس از اینکه مشخص شد بازنده انتخابات است، نقشه خود را (جنجال افکنی) عملی کرد.
ترامپ در ابتدا گفت: جو بایدن نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا را به سرقت برده است. وی مدعی شد که نتیجه انتخابات بسیار نزدیک بوده و متحدان بایدن، با استفاده از ابزار رسانه، وی را در نهایت پیروز انتخابات کرده اند. در واقع، ترامپ، جو‌بایدن و متحدانش را به دروغگویی و فریبکاری در روند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ این کشور متهم کرد.
ترامپ حتی وکلای خود را وادار کرد تا دعاوی مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات آمریکا را به محاکم قضایی این کشور ارجاع دهند. آن‌ها در این اقدام خود، به منطقی بودن ماهیت عملشان هیچ توجهی نداشتند و صرفا به دنبال تنش آفرینی بودند. ویلیام بار دادستان کل آمریکا از سوی ترامپ مامور شده که هرگونه ادعای وقوع تقلب در انتخابات آمریکا را دنبال کند. ترامپ حتی مارک اسپر وزیر دفاع خود را نیز که او را فردی غیرقابل اعتماد برای اهداف و منافعش می‌دانست، فورا اخراج کرد. امری که نگرانی‌ها در جامعه آمریکا را به اوج خود رسانده است.
دستور ترامپ برای عدم همکاری کاخ سفید با تیم بایدن – اقتصاد برتر

اگر ترامپ بخواهد همچنان در قالب سناریویِ تلاش جهت لغو نتیجه انتخابات آمریکا قدم بردارد، باید از ظرفیت تمامی نهاد‌ها و دستگاه‌های قانونی و اجرایی آمریکا، در راستای دستورکار و منافع شخصی خود بهره ببرد که این مساله قطعا هزینه‌های سنگینی را برای آمریکا به دنبال خواهد داشت و باید انتظار داشت که جامعه آمریکا نیز درگیر آشوب‌ها و اعتراضات گسترده شود.
سناریوی دوم: ترامپ می‌داند که در انتخابات شکست خورده و سعی دارد کار را برای بایدن سخت و خود را آماده حضور مجدد در قدرت کند
در چارچوب این سناریو، دونالد ترامپ با دروغ‌های خود سعی می‌کند تا قریب به ۷۳ میلیون نفری را که به وی رای داده اند، تا جای ممکن بر علیه جو بایدن تحریک کند و به دولت وی برچسب نامشروع بزند. بدون تردید در قالب این سناریو، ترامپ تا جای ممکن مظلوم نمایی خواهد کرد و سعی می‌کند تا کمک‌های مالی گسترده‌ای را برای خود جذب کند و با تاکید بر وقوع تقلب گسترده در انتخابات ۲۰۲۰ و پایمال شدن حق و حقوقش، بار دیگر خود را جهت رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا آماده خواهد کرد. درواقع، در چارچوب این سناریو، ترامپ سعی می‌کند تا جای ممکن بایدن را تضعیف و شانس برگشت خود به قدرت را افزایش دهد.
ترامپ برنامه خاصی ندارد و با عصبانیت و ناباوری، به شکست خود در انتخابات ۲۰۲۰ اعتراف می‌کند
در چارچوب این سناریو، دونالد ترامپ با خشم و عصبانیت، اقدام به انجام تسویه حساب‌های شخصی در وزارت دفاع آمریکا و همچنین نهاد‌های اطلاعاتی این کشور خواهد کرد. درواقع، وی سعی می‌کند تا آن دسته از مقامات دولت خود را که به نوعی آن‌ها را در شکستش در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مقصر می‌داند، از کار برکنار کرده و از این طریق، از آن‌ها انتقام بگیرد. بدون تردید در این چارچوب، نزدیکان ترامپ تمام سعی خود را خواهند کرد تا بتوانند تا جای ممکن، خشونت و پرخاش‌های سیاسی او را کنترل کنند. در این چارچوب، به نظر می‌رسد که ترامپ همچنان شکایت‌های حقوقی خود علیه انتخابت ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت‌های مختلف و پیروزی بایدن را حفظ کند و از این طریق، فشار‌ها بر بایدن و دولت آتی او را حفظ کرده و حتی افزایش دهد.
آنچه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به وضوح نشان داد این بود که اقدام ترامپ در عدم پذیرش شکست در انتخابات، خسارتی جبران ناپذیر برای دموکراسی آمریکایی است. ترامپ به راستی، اعتماد عموم جامعه آمریکا به نظام انتخاباتی این کشور را زیر سوال برده است و از بین بردن سرمایه اجتماعی در این زمینه، خود خسارتی وحشتناک به ساختار سیاسی آمریکا است. بدون تردید این خسارات، به سرعتِ ناپدید شدنِ ترامپ از عرصه قدرت سیاسی آمریکا، ناپدید نخواهند شد و تاثیرات بلندمدتی را از خود به جا می‌گذارند.
آیا پاکسازی پنتاگون از سوی ترامپ به معنی حمله نظامی به ایران است؟
اما از سوی دیگر برخی احتمال تحرکات نظامی در روزهای اخیر از سوی ترامپ را هم محتمل می‌دانند.
به گزارش خبرآنلاین، عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته عرب و سردبیر روزنامه الرای الیوم چاپ لندن، در تازه‌ترین سرمقاله خود با عنوان «چرا تعجب نمی کنیم اشاره های ترامپ به پذیرش شکست در جهت گمراهی و پوششی برای غافلگیری های آتی است؟» نوشت: روزنامه نیویورک تایمز در گزارش روز شنبه خود خبر داد ترامپ در نشستی با مشاوران خود گفته است شانس او برای تغییر نتایج رای گیری از طریق مراجعه به دادگاه اگر صفر نباشد، بسیار محدود است.
ترامپ» شکست را پذیرفت - تابناک | TABNAK

چند گزینه پیش روی ترامپ هم در دو ماه باقی مانده از دوره اش هم در چهار سال پیش رو قرار دارد:
نخست: خروج از کاخ سفید به عنوان قهرمان یا رهبری قوی از طریق انجام حملات نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران و خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا از خاورمیانه به ویژه افغانستان،عراق و سوریه پیش از این حملات. این گزینه نگرانی مسئولان سابق دستگاه امنیت ملی را تقویت می کند. به ویژه این که او برخلاف همیشه پس از برکناری هایی که انجام داد به رئیس جمهوری منتخب اطلاع نداد به داده‌های اطلاعاتی حساسی دست یافته است. چه بسا نگران بود از نقشه اش برای این حمله باخبر شوند. حمله ای که احتمالا پمپئو در سفر هفته آینده خود به خلیج فارس مقدمات اجرایی آن را فراهم کند.
دوم: نشان دادن چراغ سبز به طرفداران نژاد‌پرست خود برای آمدن به خیابان‌ها و ایجاد شکاف در حزب جمهوری خواه و تاسیس یک حزب فاشیست به رهبری خود.
سوم: آمادگی ترامپ برای ورود به انتخابت 2024 از طریق تاسیس یک نهاد رسانه ای ویژه یا به راه انداختن برنامه ای به نام خود از طریق شبکه فاکس نیوز چرا که محبوبیت زیادی حتی در میان مخالفان خود دارد.
چهارم: غرق شدن در فضایی از پیگردهای کیفری به اتهام فرار از مالیات، جعل و امضای قراردادهای غیرقانونی زیرا با خارج شدن از کاخ سفید مصونیت قانونی او از میان خواهد رفت.
دشوار است پیش‌بینی کرد کدام یک از این سناریوهای گفته شده اتفاق افتد، اما مطمئنا او به آرامی از قدرت کناره‌گیری نمی‌کند و احتمالا طوفانی به راه خواهد انداخت زیرا او از جمله افرادی است که شکست را به راحتی نمی پذیرند.
با این وجود تعجب نخواهیم کرد که یک نهاد رسانه‌ای مخصوص خود تاسیس کند و رویکرد متحدان خلیج فارس خود را در پیش بگیرد و از حمایت مالی آنها به صورت داوطلبانه یا از طریق باج خواهی بهره ببرد زیرا او اسرار خطرناکی دارد که می تواند از طریق این نهاد آنها را به کار گیرد. همچنین نیازی ندارد در دروغ گویی یا گمراه‌سازی رسانه‌ای از تجربه این متحدان عرب خود استفاده کند زیرا خود در این زمینه کارشناس است.
مرجع : ابتکار
نام شما

آدرس ايميل شما

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

جدال‌ بي‌فايده بر سر مذاكره

با رفتن ترامپ و جايگزين شدن بايدن اين فرصت در اختيار ماست تا نتيجه سي ماه زحمت و رنج ...
واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

واکنش حقوقدانان به اظهارات جلیلی درباره برجام

مذاکره کننده سابق هسته ای در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در یکی از این پیام های ...
رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

رضا ضراب در خانه امن اف‌بی‌آی | مافیای کاسبان تحریم با شیپور هم شناسایی نمی‌شوند

غلامحسین دوانی معتقد است: در ایران با وجود تصویب قانون سوت‌زنی اما هنوز عدم اعتماد افراد ...
1