تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۴۲۷۵۰۱
شکایت سهامداران جزء پتروشیمی گچساران از هلدینگ خلیج فارس؛
دستهای پشت پرده پتروشیمی گچساران چه کسانی هستند؟ / نامه برای وزیر نفت
۲
کبنا ؛عدهای از سهامداران جزء شرکتهای پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن، طی نامهای رسمی به وزیرنفت خواستار پیگیری دستهای پشت پردهای شدند که در تلاشند تا منافع حاصل از سرمایهگذاری مردم در پتروشیمی گچساران را به سمت گروههایی خاص هدایت کنند. ضمن آنکه دراین نامه از بیژن نامدار زنگنه خواسته شده تا قبل از رسیدگی موضوع در دستگاه قضایی، با ابطال فرایند افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، جلوگیری و ابطال فرایند انتقال سهام سهامداران خرد یعنی مردم منطقه به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و عزل فوری متخلفین و معرفی آنان به مراجع ذیصلاح قضایی، راساً نسبت به احقاق حق الناس اقدام کند.
این نامه درحالی برای بیژن نامدار زنگنه با درج کد بورسی هر یک از سهامداران خرد امضاء کننده ارسال گشته که فروردین ماه امسال در یک اقدام عجیب هلدینگ خلیج فارس اینبار هم فروشنده هم قیمت گذار و هم خریدار سهام یک مجتمع پتروشیمی زیرمجموعه خود شد. اتفاقی نادر که به اذعان کارشناسان منجر به تضییع حق سهامداران جزء پتروشیمی گچساران شده که بخش عظیمی از این سهامداران را مردم شهرهای کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن تشکیل دادهاند. داستان از آنجا آغاز میشود که هیئت مدیره های شرکتهای پتروشیمی کازرون، ممسنی، دهدشت و بروجن به عنوان دارندگان اکثریت سهام مجمع عمومی شرکت پتروشیمی گچساران، همراستا با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی گچساران رأی به افزایش سرمایه این شرکت دادهاند و به بهانه عدم در اختیار داشتن منابع لازم مالی، به نفع سهامدار اکثریت خود از شرکت در افزایش سرمایه انصراف دادهاند و گوی و میدان را دو دستی به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذاشتهاند.
افزایش سرمایهای که نه تنها منجر به ایجاد نقدینگی مناسب برای پیشرفت ساخت پتروشیمی گچساران نمیشود بلکه تنها با گردش چندین حساب دفتری، قدرت مالکیت و تصمیم گیری را از دست مردمان آن دیار و سهام داران اقلیت دورتر میکند و در این بین نکته اینجاست که هیئت مدیره شرکتهای پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن که بایستی امانت داران مردمان آن شهرها باشند، در مقامی نیستند که بدون برگزاری مجامع عمومی خود و اطلاع رسانی به کلیه سهامداران (که شامل سهامداران جزء و مردم آن شهرها میشود) در خصوص شرکت یا عدم شرکت در این افزایش سرمایه اعلام نظر نمایند. بسا امکان دارد که بسیاری از سهامداران جزء و مردم امکان تأمین سرمایه برای افزایش سرمایه را داشته باشند. به نحویکه کارشناسان معتقدند اعلام موافقت با افزایش سرمایه از یک سو و از سوی دیگر اعلام عدم شرکت در افزایش سرمایه به هر بهانهای به وضوح منافع سهامداران اقلیت آن شرکتها (که همانا مردم هستند) را به نفع سهامدار اکثریت تضییع و به مخاطره انداخته است. به اذعان بسیاری از کارشناسان، پتروشیمی گچساران شباهت بسیاری با پتروشیمیهایی چون آریاساسول و مارون دارد و این شرکت با پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی بایستی حداقل ارزشی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال داشته باشد. به زبانی سادهتر، با توجه به اینکه از منظر حقوقی افزایش سرمایه در واقع نوعی خرید و فروش میباشد و در اینجا فروشنده سهام جدید هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گچساران است به دلایل فوق این امر به منزله فروش مال غیر بوده و قابل پیگرد است.
از سویی دیگر، ارزش گذاری سهام پتروشیمی گچساران از سوی هلدینگ خلیج فارس در حدود سه سال پیش -در مقطعی که نرخ دلار کمتر از ۴۰ هزار ریال بوده است- بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال انجام پذیرفته که این امر در حالی است که با گذشت سه سال از آن مقطع، پروژه پتروشیمی گچساران پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته و نرخ ارز نیز افزایش افسار گسیختهای را تجربه کرده است که با حسابی کاملاً سرانگشتی میتوان به برآوردی از ارزش حال سهام آن دست یافت. این درحالی است که گفته میشود با اینحال هلدینگ مذکور پروژه گچساران را با پیشرفت حدوداً ۸۵ درصدی کلاً ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کرده که به اذعان ادعای سهامداران خرد در نامه ارسالی به وزیر اگر منصفانه و به دور از هیاهو به موضوع بنگریم، چینش این موارد کنار هم ظن تبانی و اجحاف در حق مردم محروم و مستضعف منطقه غرب و جنوب را به ذهن متبادر میکند! این سهامداران معتقدند در صورتی که هدف واقعی از افزایش سرمایه در طرح پتروشیمی گچساران تأمین مالی و حتی افزایش مشارکت عمومی بود، مدیران مربوطه میتوانستند از طریق افزایش سرمایه شرکتهای ۴ گانه این اقدام را عملیاتی کنند و بواسطه این امر هم سرمایه بیشتری از طریق مشارکت عمومی جذب میشد و هم مقدار سهام ارزشمند مردم منطقه در پتروشیمی گچساران محفوظ میماند و هم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس منابع کمتری در این رابطه مصروف مینمود. لکن با اقدامات غیر متعارف مجموعه مدیران هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سهامداران بومی منطقه و سهامداران خرد آن که ۱۲ سال رنج کشیده و صبوری پیشه کردهاند و در حال حاضر که قرار است این رنج و صبوری به ثمر برسد از آن بی بهره خواهند شد.
به گزارش کبنا به نقل از شعار سال، متن کامل نامه ارسالی عیناً به شرح زیرمیباشد.
جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و اهداء تحیات، «لا یحبّ اللهُ الجهرَ بالسوء مِن القولِ الا من ظٌلِم و کان الله سمیعاً بصیراً» آیه ۱۴۸ سوره نساء
احتراماً ضمن آرزوی عافیت و عاقبت بخیری در این ماه مبارک برای حضرتعالی و همکاران معزز از درگاه باریتعالی، ما جمعی از آحاد مردم ساکن در شهرهای کازرون، دهدشت، ممسنی، بروجن و گچساران به عنوان سهامداران جزء شرکتهای پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن به همراه سهامداران جزء شرکت پترول به سبب وقوع پارهای از مسائل و مشکلات در حوزه تحت نظر جنابعالی، من باب تظلم خواهی و احقاق حقوق از دست رفتهمان موارد زیر را به سمع و نظر میرساند؛
۱-همانگونه که مستحضرید دولت جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه ۱۳۸۱ بهمنظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعهیافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سراسری اتیلن غرب را تصویب نمود. متعاقباً در سال ۱۳۸۶ در سفرهای استانی دولت شاخهای موسوم به خط دنا مرتبط با استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از خط لوله موصوف منشعب شده که یکی از ظرحهای واقع در مسیر خط لوله یاد شده پتروشیمی گچساران است. در راستای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در جلسه فوق الاشاره هیئت دولت مقرر گردید برای اتیلن تولیدی توسط پتروشیمی گچساران، در چهار شهر ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن، چهار طرح ۳۰۰ هزار تنی تبدیل اتیلن به پلی اتیلن اجرا شود. متعاقب آن چهار طرح ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن تعریف شد و برای کمک به مردم محروم و کم برخوردار منطقه این چهار شرکت به صورت سهامی عام تعریف شده و ۳۰ درصد سهام آنها به مردم منطقه در پذیره نویسی واگذار گردید.
۲- همانطور که واقفید واحدهای پلی الفین در مقایسه با واحدهای الفین سود بسیار کمتری دارند لذا در راستای توزیع بخشی از سود شرکت پتروشیمی گچساران در میان شرکت ۴ گانه فوق و به عبارتی بین عموم مردم شهرهای فوق و شهر گچساران به عنوان سهامدار شرکتهای اخیر الذکر، مقرر شد چهار طرح مذکور سهامدار اصلی واحد الفین یعنی شرکت پتروشیمی گچساران گردند و بنابراین هر یک از شرکتهای ممسنی، دهدشت و کازرون مالک حدود ۲۲.۵ درصد و شرکت پتروشیمی بروجن مالک ۵/۱۸ درصد شرکت پتروشیمی گچساران گردیدند.
۳- دلیل پذیره نویسی سهام شرکتهای ۴ گانه فوق در میان مردم منطقه و سپس تقسیم مالکیت سهام پتروشیمی گچساران میان ظرحهای ۴ گانه یاد شده همان مطالبی بود که در سفر جنابعالی به گچساران به همراه نماینده وقت منطقه در مجلس شورای اسلامی (آقای تاجگردون) هنگام بازدید از پروژه پتروشیمی گچساران ایراد فرمودید؛ بیاناتی مبنی بر اینکه سهام شرکتهای مذکور به آحاد مردم منطقه واگذار شود تا از سود ناشی از بهره برداری از طرح پتروشیمی گچساران بهره مند شوند و نیروهای بومی منطقه بواسطه چنین ظرحهایی مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که به دلیل سهامی خاص بودن پتروشیمی گچساران و عدم امکان مشارکت عمومی، مردم شهر گچساران نیز به نیت بهره بردن از منافع آینده طرح پتروشیمی گچساران از طریق پذیره نویسی در ظرحهای ۴ گانه فوق اقدام نمودند و همچنین مقرر گردید که سهامداری عموم مردم در ظرحهای فوق دائمی باشد و نه موقتی، تا هم چرخ تولید و صنعت در منطقه به دست نیروهای بومی بچرخد و هم مردم منطقه از خدمات و منافعی که نظام اسلامی برای آنها ترسیم کرده است بهره مند شوند.
۴- شایان ذکر است که شرکت پتروشیمی گچساران با استفاده از خط اعتباری ۲۵۶ میلیون دلاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ساخت این طرح را آغاز نمود و در دی ماه سال ۱۳۹۵ طی قرارداد منعقده بین هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پتروشیمی گچساران به شرکت هلدینگ خلیج فارس منتقل گردید و بر این اساس هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس طرف مطالبات فوق الذکر نسبت به شرکت پتروشیمی گچساران قرار گرفت. خاطر جنابعالی یادآوری مینماید که با مساعدت شما و جناب آقای کاردر مدیر عامل وقت شرکت ملی نفت ایران، موضوع این بند به نحوی اجرایی شد که نهایتاً مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به شرکت ملی نفت ایران منتقل گردید و با همیاری حضرتعالی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از بهرههای سنگین ماهانه ۲ درصد مربوط به تسهیلات ارزی فوق الذکر به کلی معاف گردید و توجیه مدیران وقت شرکت ملی نفت ایران در خصوص معافیت مورد اشاره، کمک به روند اجرای پروژههای واقع در مناطق کم برخوردار و مردم محروم آن مناطق بود و نه کمک به بزرگترین بنگاه اقتصادی بورس؟!! و همه این اقدامات برای مردم منطقه به منزله این بود که طرح پتروشیمی گچساران با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در آن زمان به زودی به بهرهبرداری رسیده و مردم منطقه از نعمات آن کامیاب خواهند شد.
۵-همانطور که مستحضرید در حال حاضر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صورت مستقیم و غیر مستقیم سهامدار عمده شرکتهای ۴ گانه بالا و شرکت پتروشیمی گچساران و شرکت پترول میباشد. با این وصف در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ شرکت هلدینگ خلیج فارس به بهانه دریافت مطالبات حال شده خود از شرکت پتروشیمی گچساران و با علم به وضعیت عدم نقدینگی شرکتهای سهام دار تابعه خود در گچساران مجمع پتروشیمی گچساران را برگزار کرده و تصمیم به افزایش سرمایه آن شرکت از رقم ۴۹۵ میلیارد تومان تا رقم حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نمود؛ یعنی افزایش سرمایه حدود ۹۵۰ درصد. متعاقباً در اقدامی هماهنگ شرکت ممسنی و کازرون نیز در تاریخ ۳ خرداد ماه یعنی ۴۵ روز پس از تصویب افزایش سرمایه گچساران طی نامهای به بورس اعلام نمودند به دلیل عدم توانایی مالی سهامدار عمده خود یعنی شرکت پترول، نمیتوانند در این افرایش سرمایه شرکت نموده و در نتیجه در نتیجه شرکت هلدینگ خلیج فارس با ثمن بخس، اقدام به ثبت افزایش سرمایه مرحله اول گچساران با نرخ اسمی و نه حال شده سهام نموده و در نتیجه مالکیت پتروشیمیهای ممسنی و کازرون و به تبع آن سهم سهامداران خرد در پتروشیمی گچساران از ۳/۲۲ به ۸/۱۰ درصد تقلیل پیدا نمود. به عبارتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با این اقدام عملاً سرمایه گذاری با ارزش سهامداران خرد شرکت پتروشیمی گچساران را در ماههای نزدیک به راه اندازی و شروع فعالیت سودآور اقتصادی تصاحب نموده است. در صورتی که شرکت پتروشیمی گچساران بدون در نظر گرفتن مطالبات هلدینگ خلیج فارس، با افزایش سرمایه حداکثر ۱۰۰ درصدی میتوانست راه اندازی گردد و پس از راه اندازی، مطالبات ارزی شرکت هلدینگ خلیج فارس را نیز به مرور از طریق تسویه نقدی یا ارزی و یا تهاتر محصولات تولیدی در زمانی کوتاه پرداخت نماید. مزید استحضار همانگونه که قبلاً اشاره گردید شرکت پتروشیمی گچساران در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بسیار جالب است حضرتعالی بدانید که در قضیه حاضر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم فروشنده است و هم خریدار و هم قیمت گذار!! و جالبتر آنکه هلدینگ مذکور پروژه گچساران را با پیشرفت حدوداً ۸۵ درصدی کلاً ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کرده است!! و اگر منصفانه و به دور از هیاهو به موضوع بنگریم، چینش این موارد کنار هم ظن تبانی و اجحاف در حق مردم محروم و مستضعف منطقه غرب و جنوب را به ذهن متبادر میکند؟!
۶- ضروری است تاکید گردد که در صورتی که هدف واقعی از افزایش سرمایه در طرح پتروشیمی گچساران تأمین مالی و حتی افزایش مشارکت عمومی بود، مدیران مربوطه میتوانستند از طریق افزایش سرمایه شرکتهای ۴ گانه این اقدام را عملیاتی کنند و بواسطه این امر هم سرمایه بیشتری از طریق مشارکت عمومی جذب میشد و هم مقدار سهام ارزشمند مردم منطقه در پتروشیمی گچساران محفوظ میماند و هم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس منابع کمتری در این رابطه مصروف مینمود. لکن با اقدامات غیر متعارف مجموعه مدیران هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سهامداران بومی منطقه و سهامداران خرد آن که ۱۲ سال رنج کشیده و صبوری پیشه کردهاند و در حال حاضر که قرار است این رنج و صبوری به ثمر برسد از آن بی بهره خواهند شد.
۷- علیرغم تاکید جنابعالی بر اینکه در ساختار جدید صنعت پتروشیمی، شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس را متولی توسعه صنعت پتروشیمی معرفی نمودید، لکن نه تنها تمام طرحهای ۴ گانه تا بحال غیر فعال باقی مانده و نیروهای بومی منطقه مشغول بکار نگردیدهاند، بلکه اقدامات یاد شده شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس باعث گردید تقریباً نصف سهام شرکت پتروشیمی گچساران و تبعاً سود تمام سالهای آینده آن شرکت که چشم امید پیشرفت اقتصادی مردم و منطقه بود با قیمتی بسیار نازل از ید مردم منطقه خارج و به تصاحب هلدینگ مذکور درآید
۸- در حال حاضر ارزش جایگزینی واحد یک میلیون تنی اولفین در حدود ۱ میلیارد دلار بوده و صرف نظر از واحدهای پایین دست شرکتهای بورسی مشابه گچساران همانند پلیمر آریاساسول و پتروشیمی مارون، شرکتهای مذکور با ارزش بازاری در محدوده ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حال معامله میباشند. همچنین براساس ارزشگذاری شرکت تأمین سرمایه امین در سال ۹۷ و اسفند ماه ۹۸ (زمان عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری سپهر صادرات) ارزش برآوردی پتروشیمی گچساران طی سناریوهای متفاوت به ترتیب معادل ۸، ۵۰۰ تا ۱۶، ۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است. حال این سؤال مطرح است که چگونه در فرآیند افزایش سرمایه، سهام پتروشیمی گچساران تنها ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده و سایر ترتیبات بر این اساس صورت گرفته است؟!
۹- سازمان بورس اوراق بهادار متعاقب رسیدگیهای ما سهامداران خرد شرکتهای ۴ گانه فوق و شرکت پترول، ضمن تائید و صحه گذاری در خصوص ادعاها و مطالب ارائه شده دایر بر تخلف از ضوابط قانونی در فرایند افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران، نماد شرکتهای ۴ گانه فوق و همچنین نماد پترول را بست و مراتب در حال رسیدگی و پیگیری در آن مرجع میباشد. علیرغم این موضوع هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آگاهانه و عالمانه و عامدانه نسبت به ثبت افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران اقدام نمود که این موضوع باعث ایجاد تردیدهای جدی در نیت مدیران آن شرکت نسبت به منافع عمومی مردم منطقه شده است.
۱۰-جهت تنویر ذهن آن مقام عالی بایستی به عملکرد و گفتههای معاونت مالی شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی امسال شرکت پترول اشاره نمود که بیان داشتهاند “من مالمو هر جور و هر وقت بخام میفروشم” که پخش گسترده آن در فضای مجازی طبق اظهارات فعالین بازار سرمایه موجب نوسان زیاد بازار بورس گردید. تاکید میفرمائید که این مطالب در تضاد اساسی و بنیادی با مرام عدالت طلبی و مردمی نظام جمهوری اسلامی میباشد؛ چراکه حدود ۶۰ درصد سهام مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از طریق سهام عدالت و صندوق بازنشستگی صنعت نفت متعلق به آحاد جامعه بوده و منویات و غرایض شخصی و سلیقهای نباید ملاک عمل تصمیمات کلان آن مجموعه قرار گیرد. هر گونه سوگیری بر این مبنا شائبه کسب منافع مادی و شخصی را به ذهن متبادر میسازد و این سؤال جدی را مطرح مینماید که بر چه اساسی اموال عمومی، اموال شخصی تلقی شده و نسبت به آن تصمیم گیریهای خلاف مصالح عمومی اتخاذ میشود.
۱۱-با عنایت به جمیع مطالب فوق به نظر میرسد دستهایی پشت پرده وجود دارد که قصد دارد منافع حاصل از سرمایه گذاری مردمی در پتروشیمی گچساران را به سمت گروههایی خاص هدایت و منافع عمومی مردم زحمت کش منطقه را فدای این امر نماید و از منظری دیگر ممکن است این اقدامات که برآن ظن هماهنگی و نفوذ دول اجنبی در این بزرگترین شرکت بورسی مملکت میرود، به صورت ناخواسته منجر به ایجاد تلاطم و بحران اجتماعی و امنیتی در مناطق کم برخوردار و نهایتاً کاشتن بذر بی اعتمادی به نظام نزد افکار عمومی باشد که این به نوبه خود بلیه ای بسیار بزرگ بوده و لازم است با حزم اندیشی آن مقام عالی فیصله داده شود.
در پایان ذکر نکات و درخواستهای ذیل لازم است؛
اولاً تمام امید مردم منطقه، بهره برداری از ظرحهای معطل مانده ۴ گانه فوق و استخدام و بکارگیری نیروهای بومی در آن طرحها و همچنین کسب منافع از سود حاصل از فعالیتهای شرکت پتروشیمی گچساران میباشد که تا کنون هیچ کدام از آن موارد محقق نگردیده است،
ثانیاً خاطر نشان میسازد مراتب احقاق حقوق از دست رفته مردم ساکن مناطق محروم محل اجرای ظرحهای ۴ گانه به عنوان سهامداران خرد و همچنین سهامداران پترول از مراجع ذیصلاح قضایی پیگیری و رسیدگی خواهد شد، لکن به عنوان مهمترین خواسته انتظار از جنابعالی به عنوان شخصیتی حق طلب و مردمی و امین نظام و ولایت این است که قبل از رسیدگی موضوع در دستگاه قضایی، با ابطال فرایند افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، جلوگیری و ابطال فرایند انتقال سهام سهامداران خرد یعنی مردم منطقه به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و عزل فوری متخلفین و معرفی آنان به مراجع ذیصلاح قضایی، راساً نسبت به احقاق حق الناس اقدام فرمائید و دعای خیر خیل عظیمی از مردم را پشت سر خود داشته باشید.
ثالثاً و نهایتاً اینکه با عنایت به بیانات گهربار رهبر فرزانه انقلاب در خصوص تظلم خواهی از مردم و آحاد جامعه و نیز با توجه به خوی مردمی و عدالت طلبی آن مقام عالی بر اساس سبقه طولانی خدمت گذاری در نظام اسلامی و ولایی و در راستای احقاق حقوق حقه ما مردمان مناطق کمتر توسعه یافته ساکن در شهرهای ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن و همچنین سهامداران خرد شرکت پترول مجدانه خواهشمند است فریاد حق طلبیمان را شنیده و با دستور بررسی و رسیدگی جامع موضوع گامی استوار در عدالت گستری نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یکی از آرمانهای امام راحل و انقلاب بردارید.
جمعی از سهامداران خرد شرکتهای پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی، بروجن و پترول
این نامه درحالی برای بیژن نامدار زنگنه با درج کد بورسی هر یک از سهامداران خرد امضاء کننده ارسال گشته که فروردین ماه امسال در یک اقدام عجیب هلدینگ خلیج فارس اینبار هم فروشنده هم قیمت گذار و هم خریدار سهام یک مجتمع پتروشیمی زیرمجموعه خود شد. اتفاقی نادر که به اذعان کارشناسان منجر به تضییع حق سهامداران جزء پتروشیمی گچساران شده که بخش عظیمی از این سهامداران را مردم شهرهای کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن تشکیل دادهاند. داستان از آنجا آغاز میشود که هیئت مدیره های شرکتهای پتروشیمی کازرون، ممسنی، دهدشت و بروجن به عنوان دارندگان اکثریت سهام مجمع عمومی شرکت پتروشیمی گچساران، همراستا با هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی گچساران رأی به افزایش سرمایه این شرکت دادهاند و به بهانه عدم در اختیار داشتن منابع لازم مالی، به نفع سهامدار اکثریت خود از شرکت در افزایش سرمایه انصراف دادهاند و گوی و میدان را دو دستی به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس واگذاشتهاند.
افزایش سرمایهای که نه تنها منجر به ایجاد نقدینگی مناسب برای پیشرفت ساخت پتروشیمی گچساران نمیشود بلکه تنها با گردش چندین حساب دفتری، قدرت مالکیت و تصمیم گیری را از دست مردمان آن دیار و سهام داران اقلیت دورتر میکند و در این بین نکته اینجاست که هیئت مدیره شرکتهای پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن که بایستی امانت داران مردمان آن شهرها باشند، در مقامی نیستند که بدون برگزاری مجامع عمومی خود و اطلاع رسانی به کلیه سهامداران (که شامل سهامداران جزء و مردم آن شهرها میشود) در خصوص شرکت یا عدم شرکت در این افزایش سرمایه اعلام نظر نمایند. بسا امکان دارد که بسیاری از سهامداران جزء و مردم امکان تأمین سرمایه برای افزایش سرمایه را داشته باشند. به نحویکه کارشناسان معتقدند اعلام موافقت با افزایش سرمایه از یک سو و از سوی دیگر اعلام عدم شرکت در افزایش سرمایه به هر بهانهای به وضوح منافع سهامداران اقلیت آن شرکتها (که همانا مردم هستند) را به نفع سهامدار اکثریت تضییع و به مخاطره انداخته است. به اذعان بسیاری از کارشناسان، پتروشیمی گچساران شباهت بسیاری با پتروشیمیهایی چون آریاساسول و مارون دارد و این شرکت با پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی بایستی حداقل ارزشی معادل ۲۰۰ هزار میلیارد ریال داشته باشد. به زبانی سادهتر، با توجه به اینکه از منظر حقوقی افزایش سرمایه در واقع نوعی خرید و فروش میباشد و در اینجا فروشنده سهام جدید هیئت مدیره شرکت پتروشیمی گچساران است به دلایل فوق این امر به منزله فروش مال غیر بوده و قابل پیگرد است.
از سویی دیگر، ارزش گذاری سهام پتروشیمی گچساران از سوی هلدینگ خلیج فارس در حدود سه سال پیش -در مقطعی که نرخ دلار کمتر از ۴۰ هزار ریال بوده است- بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال انجام پذیرفته که این امر در حالی است که با گذشت سه سال از آن مقطع، پروژه پتروشیمی گچساران پیشرفت بسیار قابل توجهی داشته و نرخ ارز نیز افزایش افسار گسیختهای را تجربه کرده است که با حسابی کاملاً سرانگشتی میتوان به برآوردی از ارزش حال سهام آن دست یافت. این درحالی است که گفته میشود با اینحال هلدینگ مذکور پروژه گچساران را با پیشرفت حدوداً ۸۵ درصدی کلاً ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کرده که به اذعان ادعای سهامداران خرد در نامه ارسالی به وزیر اگر منصفانه و به دور از هیاهو به موضوع بنگریم، چینش این موارد کنار هم ظن تبانی و اجحاف در حق مردم محروم و مستضعف منطقه غرب و جنوب را به ذهن متبادر میکند! این سهامداران معتقدند در صورتی که هدف واقعی از افزایش سرمایه در طرح پتروشیمی گچساران تأمین مالی و حتی افزایش مشارکت عمومی بود، مدیران مربوطه میتوانستند از طریق افزایش سرمایه شرکتهای ۴ گانه این اقدام را عملیاتی کنند و بواسطه این امر هم سرمایه بیشتری از طریق مشارکت عمومی جذب میشد و هم مقدار سهام ارزشمند مردم منطقه در پتروشیمی گچساران محفوظ میماند و هم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس منابع کمتری در این رابطه مصروف مینمود. لکن با اقدامات غیر متعارف مجموعه مدیران هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سهامداران بومی منطقه و سهامداران خرد آن که ۱۲ سال رنج کشیده و صبوری پیشه کردهاند و در حال حاضر که قرار است این رنج و صبوری به ثمر برسد از آن بی بهره خواهند شد.
به گزارش کبنا به نقل از شعار سال، متن کامل نامه ارسالی عیناً به شرح زیرمیباشد.
جناب آقای مهندس زنگنه وزیر محترم نفت جمهوری اسلامی ایران
با سلام و اهداء تحیات، «لا یحبّ اللهُ الجهرَ بالسوء مِن القولِ الا من ظٌلِم و کان الله سمیعاً بصیراً» آیه ۱۴۸ سوره نساء
احتراماً ضمن آرزوی عافیت و عاقبت بخیری در این ماه مبارک برای حضرتعالی و همکاران معزز از درگاه باریتعالی، ما جمعی از آحاد مردم ساکن در شهرهای کازرون، دهدشت، ممسنی، بروجن و گچساران به عنوان سهامداران جزء شرکتهای پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی و بروجن به همراه سهامداران جزء شرکت پترول به سبب وقوع پارهای از مسائل و مشکلات در حوزه تحت نظر جنابعالی، من باب تظلم خواهی و احقاق حقوق از دست رفتهمان موارد زیر را به سمع و نظر میرساند؛
۱-همانگونه که مستحضرید دولت جمهوری اسلامی ایران در آبان ماه ۱۳۸۱ بهمنظور توسعه و آبادانی مناطق محروم و کمتر توسعهیافته غرب کشور، طرح احداث خط لوله سراسری اتیلن غرب را تصویب نمود. متعاقباً در سال ۱۳۸۶ در سفرهای استانی دولت شاخهای موسوم به خط دنا مرتبط با استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از خط لوله موصوف منشعب شده که یکی از ظرحهای واقع در مسیر خط لوله یاد شده پتروشیمی گچساران است. در راستای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار در جلسه فوق الاشاره هیئت دولت مقرر گردید برای اتیلن تولیدی توسط پتروشیمی گچساران، در چهار شهر ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن، چهار طرح ۳۰۰ هزار تنی تبدیل اتیلن به پلی اتیلن اجرا شود. متعاقب آن چهار طرح ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن تعریف شد و برای کمک به مردم محروم و کم برخوردار منطقه این چهار شرکت به صورت سهامی عام تعریف شده و ۳۰ درصد سهام آنها به مردم منطقه در پذیره نویسی واگذار گردید.
۲- همانطور که واقفید واحدهای پلی الفین در مقایسه با واحدهای الفین سود بسیار کمتری دارند لذا در راستای توزیع بخشی از سود شرکت پتروشیمی گچساران در میان شرکت ۴ گانه فوق و به عبارتی بین عموم مردم شهرهای فوق و شهر گچساران به عنوان سهامدار شرکتهای اخیر الذکر، مقرر شد چهار طرح مذکور سهامدار اصلی واحد الفین یعنی شرکت پتروشیمی گچساران گردند و بنابراین هر یک از شرکتهای ممسنی، دهدشت و کازرون مالک حدود ۲۲.۵ درصد و شرکت پتروشیمی بروجن مالک ۵/۱۸ درصد شرکت پتروشیمی گچساران گردیدند.
۳- دلیل پذیره نویسی سهام شرکتهای ۴ گانه فوق در میان مردم منطقه و سپس تقسیم مالکیت سهام پتروشیمی گچساران میان ظرحهای ۴ گانه یاد شده همان مطالبی بود که در سفر جنابعالی به گچساران به همراه نماینده وقت منطقه در مجلس شورای اسلامی (آقای تاجگردون) هنگام بازدید از پروژه پتروشیمی گچساران ایراد فرمودید؛ بیاناتی مبنی بر اینکه سهام شرکتهای مذکور به آحاد مردم منطقه واگذار شود تا از سود ناشی از بهره برداری از طرح پتروشیمی گچساران بهره مند شوند و نیروهای بومی منطقه بواسطه چنین ظرحهایی مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است که به دلیل سهامی خاص بودن پتروشیمی گچساران و عدم امکان مشارکت عمومی، مردم شهر گچساران نیز به نیت بهره بردن از منافع آینده طرح پتروشیمی گچساران از طریق پذیره نویسی در ظرحهای ۴ گانه فوق اقدام نمودند و همچنین مقرر گردید که سهامداری عموم مردم در ظرحهای فوق دائمی باشد و نه موقتی، تا هم چرخ تولید و صنعت در منطقه به دست نیروهای بومی بچرخد و هم مردم منطقه از خدمات و منافعی که نظام اسلامی برای آنها ترسیم کرده است بهره مند شوند.
۴- شایان ذکر است که شرکت پتروشیمی گچساران با استفاده از خط اعتباری ۲۵۶ میلیون دلاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی ساخت این طرح را آغاز نمود و در دی ماه سال ۱۳۹۵ طی قرارداد منعقده بین هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از پتروشیمی گچساران به شرکت هلدینگ خلیج فارس منتقل گردید و بر این اساس هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس طرف مطالبات فوق الذکر نسبت به شرکت پتروشیمی گچساران قرار گرفت. خاطر جنابعالی یادآوری مینماید که با مساعدت شما و جناب آقای کاردر مدیر عامل وقت شرکت ملی نفت ایران، موضوع این بند به نحوی اجرایی شد که نهایتاً مطالبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی از هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به شرکت ملی نفت ایران منتقل گردید و با همیاری حضرتعالی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از بهرههای سنگین ماهانه ۲ درصد مربوط به تسهیلات ارزی فوق الذکر به کلی معاف گردید و توجیه مدیران وقت شرکت ملی نفت ایران در خصوص معافیت مورد اشاره، کمک به روند اجرای پروژههای واقع در مناطق کم برخوردار و مردم محروم آن مناطق بود و نه کمک به بزرگترین بنگاه اقتصادی بورس؟!! و همه این اقدامات برای مردم منطقه به منزله این بود که طرح پتروشیمی گچساران با پیشرفت بالای ۵۰ درصد در آن زمان به زودی به بهرهبرداری رسیده و مردم منطقه از نعمات آن کامیاب خواهند شد.
۵-همانطور که مستحضرید در حال حاضر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس به صورت مستقیم و غیر مستقیم سهامدار عمده شرکتهای ۴ گانه بالا و شرکت پتروشیمی گچساران و شرکت پترول میباشد. با این وصف در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ شرکت هلدینگ خلیج فارس به بهانه دریافت مطالبات حال شده خود از شرکت پتروشیمی گچساران و با علم به وضعیت عدم نقدینگی شرکتهای سهام دار تابعه خود در گچساران مجمع پتروشیمی گچساران را برگزار کرده و تصمیم به افزایش سرمایه آن شرکت از رقم ۴۹۵ میلیارد تومان تا رقم حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان نمود؛ یعنی افزایش سرمایه حدود ۹۵۰ درصد. متعاقباً در اقدامی هماهنگ شرکت ممسنی و کازرون نیز در تاریخ ۳ خرداد ماه یعنی ۴۵ روز پس از تصویب افزایش سرمایه گچساران طی نامهای به بورس اعلام نمودند به دلیل عدم توانایی مالی سهامدار عمده خود یعنی شرکت پترول، نمیتوانند در این افرایش سرمایه شرکت نموده و در نتیجه در نتیجه شرکت هلدینگ خلیج فارس با ثمن بخس، اقدام به ثبت افزایش سرمایه مرحله اول گچساران با نرخ اسمی و نه حال شده سهام نموده و در نتیجه مالکیت پتروشیمیهای ممسنی و کازرون و به تبع آن سهم سهامداران خرد در پتروشیمی گچساران از ۳/۲۲ به ۸/۱۰ درصد تقلیل پیدا نمود. به عبارتی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با این اقدام عملاً سرمایه گذاری با ارزش سهامداران خرد شرکت پتروشیمی گچساران را در ماههای نزدیک به راه اندازی و شروع فعالیت سودآور اقتصادی تصاحب نموده است. در صورتی که شرکت پتروشیمی گچساران بدون در نظر گرفتن مطالبات هلدینگ خلیج فارس، با افزایش سرمایه حداکثر ۱۰۰ درصدی میتوانست راه اندازی گردد و پس از راه اندازی، مطالبات ارزی شرکت هلدینگ خلیج فارس را نیز به مرور از طریق تسویه نقدی یا ارزی و یا تهاتر محصولات تولیدی در زمانی کوتاه پرداخت نماید. مزید استحضار همانگونه که قبلاً اشاره گردید شرکت پتروشیمی گچساران در حال حاضر حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. بسیار جالب است حضرتعالی بدانید که در قضیه حاضر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم فروشنده است و هم خریدار و هم قیمت گذار!! و جالبتر آنکه هلدینگ مذکور پروژه گچساران را با پیشرفت حدوداً ۸۵ درصدی کلاً ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری کرده است!! و اگر منصفانه و به دور از هیاهو به موضوع بنگریم، چینش این موارد کنار هم ظن تبانی و اجحاف در حق مردم محروم و مستضعف منطقه غرب و جنوب را به ذهن متبادر میکند؟!
۶- ضروری است تاکید گردد که در صورتی که هدف واقعی از افزایش سرمایه در طرح پتروشیمی گچساران تأمین مالی و حتی افزایش مشارکت عمومی بود، مدیران مربوطه میتوانستند از طریق افزایش سرمایه شرکتهای ۴ گانه این اقدام را عملیاتی کنند و بواسطه این امر هم سرمایه بیشتری از طریق مشارکت عمومی جذب میشد و هم مقدار سهام ارزشمند مردم منطقه در پتروشیمی گچساران محفوظ میماند و هم هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس منابع کمتری در این رابطه مصروف مینمود. لکن با اقدامات غیر متعارف مجموعه مدیران هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس سهامداران بومی منطقه و سهامداران خرد آن که ۱۲ سال رنج کشیده و صبوری پیشه کردهاند و در حال حاضر که قرار است این رنج و صبوری به ثمر برسد از آن بی بهره خواهند شد.
۷- علیرغم تاکید جنابعالی بر اینکه در ساختار جدید صنعت پتروشیمی، شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس را متولی توسعه صنعت پتروشیمی معرفی نمودید، لکن نه تنها تمام طرحهای ۴ گانه تا بحال غیر فعال باقی مانده و نیروهای بومی منطقه مشغول بکار نگردیدهاند، بلکه اقدامات یاد شده شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس باعث گردید تقریباً نصف سهام شرکت پتروشیمی گچساران و تبعاً سود تمام سالهای آینده آن شرکت که چشم امید پیشرفت اقتصادی مردم و منطقه بود با قیمتی بسیار نازل از ید مردم منطقه خارج و به تصاحب هلدینگ مذکور درآید
۸- در حال حاضر ارزش جایگزینی واحد یک میلیون تنی اولفین در حدود ۱ میلیارد دلار بوده و صرف نظر از واحدهای پایین دست شرکتهای بورسی مشابه گچساران همانند پلیمر آریاساسول و پتروشیمی مارون، شرکتهای مذکور با ارزش بازاری در محدوده ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در حال معامله میباشند. همچنین براساس ارزشگذاری شرکت تأمین سرمایه امین در سال ۹۷ و اسفند ماه ۹۸ (زمان عرضه اولیه شرکت سرمایه گذاری سپهر صادرات) ارزش برآوردی پتروشیمی گچساران طی سناریوهای متفاوت به ترتیب معادل ۸، ۵۰۰ تا ۱۶، ۰۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است. حال این سؤال مطرح است که چگونه در فرآیند افزایش سرمایه، سهام پتروشیمی گچساران تنها ۵۰۰ میلیارد تومان ارزشگذاری شده و سایر ترتیبات بر این اساس صورت گرفته است؟!
۹- سازمان بورس اوراق بهادار متعاقب رسیدگیهای ما سهامداران خرد شرکتهای ۴ گانه فوق و شرکت پترول، ضمن تائید و صحه گذاری در خصوص ادعاها و مطالب ارائه شده دایر بر تخلف از ضوابط قانونی در فرایند افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران، نماد شرکتهای ۴ گانه فوق و همچنین نماد پترول را بست و مراتب در حال رسیدگی و پیگیری در آن مرجع میباشد. علیرغم این موضوع هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آگاهانه و عالمانه و عامدانه نسبت به ثبت افزایش سرمایه پتروشیمی گچساران اقدام نمود که این موضوع باعث ایجاد تردیدهای جدی در نیت مدیران آن شرکت نسبت به منافع عمومی مردم منطقه شده است.
۱۰-جهت تنویر ذهن آن مقام عالی بایستی به عملکرد و گفتههای معاونت مالی شرکت هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مجمع عمومی امسال شرکت پترول اشاره نمود که بیان داشتهاند “من مالمو هر جور و هر وقت بخام میفروشم” که پخش گسترده آن در فضای مجازی طبق اظهارات فعالین بازار سرمایه موجب نوسان زیاد بازار بورس گردید. تاکید میفرمائید که این مطالب در تضاد اساسی و بنیادی با مرام عدالت طلبی و مردمی نظام جمهوری اسلامی میباشد؛ چراکه حدود ۶۰ درصد سهام مجموعه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس از طریق سهام عدالت و صندوق بازنشستگی صنعت نفت متعلق به آحاد جامعه بوده و منویات و غرایض شخصی و سلیقهای نباید ملاک عمل تصمیمات کلان آن مجموعه قرار گیرد. هر گونه سوگیری بر این مبنا شائبه کسب منافع مادی و شخصی را به ذهن متبادر میسازد و این سؤال جدی را مطرح مینماید که بر چه اساسی اموال عمومی، اموال شخصی تلقی شده و نسبت به آن تصمیم گیریهای خلاف مصالح عمومی اتخاذ میشود.
۱۱-با عنایت به جمیع مطالب فوق به نظر میرسد دستهایی پشت پرده وجود دارد که قصد دارد منافع حاصل از سرمایه گذاری مردمی در پتروشیمی گچساران را به سمت گروههایی خاص هدایت و منافع عمومی مردم زحمت کش منطقه را فدای این امر نماید و از منظری دیگر ممکن است این اقدامات که برآن ظن هماهنگی و نفوذ دول اجنبی در این بزرگترین شرکت بورسی مملکت میرود، به صورت ناخواسته منجر به ایجاد تلاطم و بحران اجتماعی و امنیتی در مناطق کم برخوردار و نهایتاً کاشتن بذر بی اعتمادی به نظام نزد افکار عمومی باشد که این به نوبه خود بلیه ای بسیار بزرگ بوده و لازم است با حزم اندیشی آن مقام عالی فیصله داده شود.
در پایان ذکر نکات و درخواستهای ذیل لازم است؛
اولاً تمام امید مردم منطقه، بهره برداری از ظرحهای معطل مانده ۴ گانه فوق و استخدام و بکارگیری نیروهای بومی در آن طرحها و همچنین کسب منافع از سود حاصل از فعالیتهای شرکت پتروشیمی گچساران میباشد که تا کنون هیچ کدام از آن موارد محقق نگردیده است،
ثانیاً خاطر نشان میسازد مراتب احقاق حقوق از دست رفته مردم ساکن مناطق محروم محل اجرای ظرحهای ۴ گانه به عنوان سهامداران خرد و همچنین سهامداران پترول از مراجع ذیصلاح قضایی پیگیری و رسیدگی خواهد شد، لکن به عنوان مهمترین خواسته انتظار از جنابعالی به عنوان شخصیتی حق طلب و مردمی و امین نظام و ولایت این است که قبل از رسیدگی موضوع در دستگاه قضایی، با ابطال فرایند افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی گچساران، جلوگیری و ابطال فرایند انتقال سهام سهامداران خرد یعنی مردم منطقه به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و عزل فوری متخلفین و معرفی آنان به مراجع ذیصلاح قضایی، راساً نسبت به احقاق حق الناس اقدام فرمائید و دعای خیر خیل عظیمی از مردم را پشت سر خود داشته باشید.
ثالثاً و نهایتاً اینکه با عنایت به بیانات گهربار رهبر فرزانه انقلاب در خصوص تظلم خواهی از مردم و آحاد جامعه و نیز با توجه به خوی مردمی و عدالت طلبی آن مقام عالی بر اساس سبقه طولانی خدمت گذاری در نظام اسلامی و ولایی و در راستای احقاق حقوق حقه ما مردمان مناطق کمتر توسعه یافته ساکن در شهرهای ممسنی، کازرون، دهدشت و بروجن و همچنین سهامداران خرد شرکت پترول مجدانه خواهشمند است فریاد حق طلبیمان را شنیده و با دستور بررسی و رسیدگی جامع موضوع گامی استوار در عدالت گستری نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان یکی از آرمانهای امام راحل و انقلاب بردارید.
جمعی از سهامداران خرد شرکتهای پتروشیمی کازرون، دهدشت، ممسنی، بروجن و پترول