تاریخ انتشار
جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۲۶۸۲۹
از ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا تا جنجال کرونا؛

کار ترامپ تمام است؟ / رویکرد «جو بایدن» نسبت به ایران چیست؟ / آخرین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن ( فیلم و تصاویر )

۳
۰
کار ترامپ تمام است؟  / رویکرد «جو بایدن» نسبت به ایران چیست؟ / آخرین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن  ( فیلم و تصاویر )
کبنا ؛دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نظرسنجی‌ها نشان از برتری جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ دارند. اما دو حزب دموکرات و جمهوریخوه هنوز هم تمایلی به پیش بینی نتیجه انتخابات ندارند.
به گزارش کبنا، تجربه انتخابات ۲۰۱۶ که برخلاف نظرسنجی‌ها که پیروزی هیلاری کلینتون را نشان می‌دادند؛ دونالد ترامپ پیروز میدان شد موجب شده تا به خصوص دموکرات‌ها همچنان نسبت به تغییر وضعیت موجود به سود ترامپ نگران باشند. حتی با اینکه مشارکت دموکرات‌ها در رای گیری زودهنگام در آمریکا افزایش یافته است، اما از نظر آن‌ها هنوز مشخص نیست که آیا این میزان برای شکست جمهوری خواهان در روز انتخابات کفایت می‌کند یا خیر.
همچنین در صحت نظرسنجی‌ها در برخی ایالت‌های پر نوسان شک و تردید‌های جدی وجود دارد. در این وضعیت پرسش‌های چندی درباره اعتبار نظرسنجی‌های انتخاباتی به وجود می‌آید. این‌که آیا چنانچه نظرسنجی‌ها می‌گویند کار ترامپ تمام است؟ اصلا این نظرسنجی‌ها تا چه حد اعتبار دارند؟
 
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426594-3.jpg
بر اساس یک نظرسنجی فوری که از سوی سی‌ان‌ان بلافاصله پس از مناظره آخر کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، جو بایدن عملکرد بهتری نسبت به دونالد ترامپ داشته است
 
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسایل آمریکا درباره اعتبار نظرسنجی‌ها گفت: نظرسنجی‌ها در آمریکا به شکل علمی انجام می‌شوند و معتبر هستند، ولی قابل اتکا نیستند. چون اول نمونه آماری است بعد آن را به جامعه تعمیم می‌دهند. همیشه هم ۳ تا ۴ درصد ضریب خطا برای آن قایل هستند. در برخی حوزه‌ها فاصله جو بایدن و دونالد ترامپ ۳ درصد یا کمتر از ۳ درصد است. این حوزه‌ها را می‌توان به این گونه مطرح کرد که نظرسنجی در آن‌ها قابل اتکا نیست. چون که این نتیجه می‌تواند تحت ضریب خطای چهار درصد قرار بگیرد.
وی افزود: نکته بعدی این است نظام انتخاباتی ایالات متحده آمریکا به این گونه است که رئیس جمهور در آمریکا تنها توسط آرای مردمی انتخاب نمی‌شود، ولی نظرسنجی‌ها فقط دیدگاه مردم را بازتاب می‌دهند و آرای مردمی را نشان می‌دهند در حالی که ممکن است آرای الکترال یک نفر بیشتر باشد. مثل سال ۲۰۱۶ که همه نظرسنجی‌ها می‌گفتند هیلاری کلینتون برنده است در واقع هم برنده شد و سه میلیون رای از نظر آرای مردمی بیشتر آورد، اما چون الکترال کالج بود ترامپ رئیس جمهور شد. سال ۲۰۲۰ از این هم اوضاع وخیم‌تر خواهد شد. اگر دعوای انتخاباتی به وجود بیاید و کار به دیوان عالی بکشد و در آنجا فیصله پیدا نکند کار به مجلس نمایندگان کشیده می‌شود. دیگر در آن صورت بر اساس نظرسنجی‌ها نمی‌توان قضاوت کرد. می‌ماند مسایل حقوقی، دادگاه‌ها و وکلا ومناسبات پشت پرده که چه کسی رئیس جمهور بشود.
کارشناس مسایل آمریکا اظهار کرد: من به هیچ عنوان نمی‌توانم بگویم کار کسی در این انتخابات تمام است، چون هم بایدن شانس پیروزی دارد و هم ترامپ شانس دارد. من معتقدم اگر کار به دعوا بکشد که به احتمال قریب به یقین به دعوا بکشد، شانس پیروزی دونالد ترامپ بیشتر است، اما به این اندازه نیست که ما بتوانیم پیش بینی کنیم. باید منتظر بنشینیم تا ۱۵ روز دیگر ببینیم چه پیش می‌آید.
ابوالفتح درباره امکان دعوای انتخاباتی در آمریکا گفت: اگر بایدن با اختلاف قابل توجهی در انتخابات پیروز شود که ترامپ نتواند به عنوان تقلب از آن یاد کند مجبور است به پیروزی بایدن تن بدهد، ولی اگر فاصله آرای شان کم باشد و در برخی ایالت‌ها فاصله بر سر ۵۰۰۰ یا ۱۰ هزار رای باشد که الکترال کالج را بالا و پایین کند ترامپ از همین حالا گفته نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد. ترامپ معتقد است یا در انتخابات پیروز می‌شود یا تقلب شده است؛ بنابراین به دادگاه شکایت می‌کندف درخواست بازشماری برگه‌های رای را می‌کند. این ماجرا مثل سال ۲۰۰۰ به دیوان عالی فدرال می‌کشد. اگر در نهایت دیوان عالی نتواند به جمع بندی برسد کار به مجلس نمایندگان می‌رسد که فرمول خاص خود را دارد و خیلی پیچیده است. در این صورت ترامپ شانس پبروزی دارد.
وی بیان کرد: تاکنون معمولا این طوری بوده وقتی درباره نتیجه انتخابات، اختلاف نظر به وجود می‌آمده نهاد‌های بالای دستی بودند که تصمیم گیری می‌کردند یا می‌رفته دیوان عالی فدرال و قضات نظر می‌دادند یا مثل سال‌های ۱۸۰۰ و ۱۸۲۴ ماجرای رای گیری به مجلس نمایندگان می‌کشید که در آن صورت مجلس نمایندگان تصمیم می‌گرفت و فرد شکست خورده باخت خود را می‌پذیرفت و بر روند انتخابات صحه می‌گذارد.
او افزود: اما الان این بحث مطرح است که اگر همه این اتفاق‌ها بیفتد و بایدن به عنوان پیروز انتخابات معرفی شود آیا دونالد ترامپ این پیروزی و شکست خودش را به رسمیت خواهد شناخت یا نه؟ این سوال بسیار بزرگی است که پاسخی هم نمی‌توان به آن داد. باید منتظر ماند و دید که چگونه خواهد شد. آیا این طور که ترامپ گفته زیر بار انتقال مسالمت آمیز قدرت خواهد رفت یا نخواهد رفت. نمی‌شود از الان در این باره ارزیابی کرد.

رویکرد «جو بایدن» نسبت به ایران چیست؟
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426574-2.png
 کمتر از یک ماه مانده به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا نظرسنجی‌ها حکایت از برتری جو بایدن نسبت به دونالد ترامپ دارد. بایدن که منتقد سیاست‌های ترامپ است وعده داده در صورت ریاست جمهوری به برجام بازخواهد گشت. همین موجب شده تا برخی از تغییر سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران در صورت انتخاب بایدن سخن بگویند.
 امید به تغییر سیاست‌های آمریکا در صورت روی کار آمدن بایدن در حالی است که مواضع جناح دموکرات در انتقاد از سیاست‌های فعلی دولت ترامپ و حداکثری کردن فشار‌ها علیه ایران مبهم است. تنها انتقاد دموکرات‌ها به دولت ترامپ در این باره این است که نه تنها سیاست‌های دولت هیچ تأثیری در شکست دولت ایران و پذیرش خواسته‌های ایالات متحده نداشته، بلکه فقط به انزوای ایالات متحده در سطح بین‌المللی منجر شده است.
اظهارنظرات مبهم بایدن و تیمش در قبال ایران این پرسش را پیش می‌کشد که در صورت انتخاب بایدن، رویکرد او در قبال ایران چه خواهد بود؟ آیا بایدن تحریم‌های ترامپ را لغو می‌کند؟ آیا بازگشت او به برجام بدون پیش شرط خواهد بود؟

بازگشت بایدن به برجام بدون پیش شرط نیست
رحمان قهرمانپور کارشناس مسایل بین‌الملل  در این باره اظهار کرد: دو مسئله کلی را نباید فراموش کرد. آمدن بایدن بیشتر از ترامپ به نفع ایران است. حداقل سودی که برای ایران دارد روند فعلی دولت ترامپ در تشدید و اعمال بی حساب و کتاب تحریم‌ها را متوقف می‌کند و خود این اتفاق مثبتی است که عقلانیت در روابط دو طرف را بیشتر می‌کند و زمینه را برای کاهش احتمالی تنش‌ها در روابط فراهم می‌کند.
وی افزود: مسئله بعدی این است که به هرحال در سیاست خارجی آمریکا روند‌هایی در حال ظهور و شکل گیری است که خیلی هم به بودن یا نبودن ترامپ بستگی ندارد و اگر بایدن هم بیاید بر اساس این روند‌ها عمل خواهد کرد. یکی از این روند‌ها این است که آمریکا می‌خواهد حضورش را در منطقه کمتر کند. این ربطی به بایدن یا ترامپ ندارد و اگر بایدن بشود انتظار داریم که روند کاهش حضور آمریکا در منطقه خاورمیانه تداوم داشته باشد.
این کارشناس درباره سیاست بایدن نسبت به تحریم‌های ایران و برجام عنوان کرد: به صورت اصولی و کلی نظر بایدن نسبت به برگشت به برجام مثبت است، اما بدون پیش شرط نیست. چون هر کشوری منافع و سیاست خود را لحاظ می‌کند. آقای بایدن هم اگر پیروز شود در عمل خواهد دید ترامپ بخشی از اعمال فشار را برای ایران طی کرده بنابراین او سعی خواهد کرد تا از مسیری که ترامپ طی کرده برای گرفتن امتیاز از ایران استفاده کند. کما اینکه اعلام کرده آمریکا در صورتی به برجام بر می‌گردد که ایران هم به تعهدات خود عمل کند. پس این بازگشت ناگهانی و بدون پیش شرط نخواهد بود.
وی افزود: درباره ایران هم همینطور خواهد بود. ایران هم هزینه داده است. قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های ترویستی، شهید سلیمانی و اعمال فشار اقتصادی و تحریم‎ها. هزینه‌هایی که دولت آمریکا پس از خروج از برجام به ایران تحمیل کرده و ایران هم در پی این است تا این هزینه‌ها را جبران کند تا به تعهدات خودش عمل کند. اما در دیپلماسی لزوم اراده شرط اصلی است یعنی اگر اراده دو کشور بر این باشد برجام احیا شود غلبه بر این مشکلات سخت و دشوار نیست.
قهرمانپور با توجه به اظهاراتی مبنی بر این‌که بین بایدن و ترامپ برای ایران فرقی وجود ندارد، گفت: این افراد دنبال تبیین وضع موجود هستند. در عالم سیاست همیشه این مسایل هست. اگر اینطور به صحنه نگاه کنیم در واقعیت تغییری به وجود نخواهد آمد. کسانی که این را می‌گویند نمی‌توانند تغییر را توضیح بدهند. نمی‌توان درباره پست مهم ریاست جمهوری آمریکا ادعا کرد این دو فرد برای ایران فرقی ندارند. مشخص است تفاوت‌هایشان زیاد است.
وی ادامه داد: اگر منظور از تغییر این باشد که بایدن سیاست خارجی ترامپ را نسبت به ایران صد در صد تغییر می‌دهد این غیرممکن است. اما باید دید میزان تغییر چقدر است. اگر بگوییم صد در صد تغییر می‌کند اغراق کردیم و اگر بگوییم اصلا تغییر نمی‌کند باز هم اغراق کردیم. مسئله اصلی این است که درجه تغییر را تعیین کنیم.
این کارشناس همچنین درباره اهمیت موجودیت اسرائیل برای آمریکا در نوع رابطه بایدن با ایران خاطرنشان کرد: آمریکا همیشه دغدغه اسرائیل را داشته است و دموکرات‌ها بیش از جمهوریخواهان دغدغه اسرائیل را داشتند، ولی این دغدغه در این ۴۰ سال موجب نشده آمریکا به ایران حمله کند؛ بنابراین این دغدغه در دولت بایدن هم وجود دارد و بر سیاست‌های بایدن نسبت به ایران هم تاثیر خواهد گذاشت. ولی همانطور که مشاوران بایدن اعلام کردند اولویت دولت بایدن این است که سیاست دو دولت درباره فلسطین اجرا شود. پیش بینی می‌شود مثل زمان اوباما در صورت پیروزی بایدن فشار آمریکا بر اسرائیل برای پایبندی به سیاست دو دولت بیشتر شود.

بایدن تمرکز را از فشار‌های حداکثری به تحریم‌های هوشمند می‌برد
مهدی مطهرنیا عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسایل بین الملل در این باره اظهار کرد: روی کار آمدن احتمالی بایدن در ریاست جمهوری در مرحله نخست، فضای روانی مناسبی در ایران پدید می‌آورد که این فضا ماندگار نیست. چون رویکرد‌های بایدن در تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها متفاوت از ترامپ تلقی می‌شود، اما در عمل استراتژی و سیاست کلان و دکترین ایالت متحده آمریکا در برابر ایران تغییر نخواهد کرد.
وی افزود: با انتخاب بایدن ادبیات موضوعی از فشار‌های حداکثری به تحریم‌های هوشمند تغییر می‌کند و دامنه تحریم‌ها از پرونده هسته‌ای ایران، ادعای دخالت ایران در امور منطقه و حمایت از تروریسم به پرونده حقوق بشر گسترش پیدا می‌کند و بدین ترتیب تحریم‌های هوشمند در ادامه فشار حداکثری ترامپ استمرار بخشیده می‌شود و همانگونه که فشار‌های حداکثری ترامپ ادامه تحریم‌های فلج کننده دوران اوباما بود ما شاهد استمرار اصطحکاک بین تهران و واشنگتن خواهیم بود.
این کارشناس ادامه داد: علاوه بر این، ما شاهد فضایی می‌شویم که با روی کار آمدن بایدن یک جانبه‌گری‌های قدرتمندانه و غرورآمیز ترامپ به کناری می‌رود و زمینه‌های استفاده از دیپلماسی دموکرات‌ها با تجربه‌های نیم قرن جو بایدن و تیمش فراهم می‌شود. همچنین همگرایی‌های میان کشور‌های متحد با ایالت متحده آمریکا علیه تهران افزایش پیدا می‌کند.
مطهرنیا گفت: از طرف دیگر هم، روی کار آمدن بایدن چین و روسیه را در مسیر مخالفت با آمریکا بیشتر از گذشته به حاشیه می‌راند. چرا که دیپلماسی ایالات متحده آمریکا در زمان بایدن با توجه به جهت گیری‌های دموکرات‌ها و توانایی آن‌ها در نزدیک شدن به پکن و مسکو در زمینه‌های بین‌المللی بیش از دوران ترامپ خود را به نمایش می‌گذارد. همانطور که در زمان اوباما این معنا موجب شد تا ایران در نهایت تحت عنوان نرمش قهرمانانه پای میز مذاکره با آمریکا بنشیند و برجام امضا شود. اما برجام به یک تعهدنامه تبدیل نشد و در قالب توافقنامه زمینه‌های مدیریتی همکاری‌های بین المللی با ایران و محاصره منطقه‌ای تهران را توسط آمریکا فراهم آورد.
او اضافه کرد: در زمان اوباما بود که مسئله ناتو عربی برجسته شد. باز هم در زمان او بود که دکترین نظامی آمریکا علیه تهران و پیونگ یانگ به تصویب رسید و زمینه‌های فشار‌های بیشتر بر جمهوری اسلامی از منظر تحریم‌های هوشمندانه فراهم شد. حالا باز با روی کار آمدن بایدن احتمال تقویت این تحریم‌های هوشمند وجود دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: تنها نکته مثبت روی کارآمدن بایدن این است که دولت ترامپ با ادبیات خشن و غیرفاخر نسبت به تهران و رهبران جمهوری اسلامی ایران کنار می‌رود و این می‌تواند از سوی ایران به عنوان فرصتی برای بازگشت به میز مذاکره مورد بهره‌برداری قرار بگیرد. اما آنچه مسجل است بازگشت تهران به پای میز مذاکره دراین وضعیت نشان دهنده تاثیر فشار‌های حداکثری ترامپ بر ایران محسوب خواهد شد؛ بنابراین باید بگوییم بایدن از آن‌ها و میراث ترامپ بهره‌برداری خواهد کرد.
او افزود: بایدن قول داده است به برجام بازگردد به همان اندازه هم قول داده است فشار‌های بین المللی را بر ایران افزایش بدهد اگر این دو گزاره جدی سیاست بایدن را مورد توجه قرار بدهیم به نظر می‌رسد بعید است بایدن تحریم‌ها علیه ایران را بردارد. در نهایت هم بازگشت آمریکا به برجام با شروطی همراه خواهد بود که این شروط به تحریم‌های دوران ترامپ پوشش خواهد داد.
مطهرنیا ادامه داد: ایران با بازگشت آمریکا به برجام مجبور است به وضعیت قبل از خروج پلکانی به برجام بازگردد. مزید بر آن باید پای میز مذاکره‌ای بنشیند که نه تنها در باب پرونده هسته‌ای است بلکه در مورد پرونده‌های باز موجود در آمریکاست. همچنین بازگشت آمریکا به برجام توسط بایدن، قدرت آمریکا را برای فعال کردن عملیات ماشه افزایش خواهد داد؛ عملیاتی که در زمان ترامپ فعال شده بود، اما با همگرایی کشور‌های متحد آمریکا مواجه نشد و این کشور‌ها آمریکا را همراهی نکردند. بدین ترتیب ایران مجبور خواهد شد برای برداشته شدن تحریم‌ها و ورود به یک عرصه جدید شروط تیم بایدن را پذیرا شود که این خود می‌تواند برای جمهوری اسلامی ایران با توجه به رویکرد انقلابی سیستم حاکم قدرت در ایران یک چالش جدید باشد.

سی‌ان‌ان: بایدن پیروز مناظره بود
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426594-2.png
بر اساس یک نظرسنجی فوری که از سوی سی‌ان‌ان بلافاصله پس از مناظره آخر کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد، جو بایدن عملکرد بهتری نسبت به دونالد ترامپ داشته است.
بر اساس این نظرسنجی، ۵۳ درصد افرادی که در این نظرسنجی شرکت داشتند عملکرد جو بایدن، نامزد حزب دموکرات را بر دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه با ۳۹ درصد ترجیح دادند.
در این نظرسنجی هم‌چنین عنوان شد که ۷۳ درصد مردم انتقادات بایدن از ترامپ را در مناظره منصفانه دانستند و تنها ۲۶ درصد آن را نپسندیدند. در مقابل ۵۰ درصد نیز گفتند حملات ترامپ به بایدن در این مناظره مناسب بود و ۴۹ درصد آن را رد کردند.
در همین حال این نظرسنجی تفاوت عمده‌ای در نظر مردم برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود نداشت. حمایت‌های به صورت کلی از بایدن ۵۵ درصد بود که این میزان بعد از مناظره به ۵۶ درصد رسید و حمایت‌ها از ترامپ نیز حدود همان ۴۲ درصد قبل ایستاد.
البته در این مناظره ۵۶ درصد نظرات اقتصادی ترامپ را ترجیح دادند و ۴۴ درصد هم رای به بایدن دادند. در موضوع کروناویروس اما این بایدن بود که ۵۷ به ۴۱ درصد نظرات بهتری را از منظر افرادی را که مناظره را دیدند، ارائه داد.
در موضوعات دیگر نیز نظر رای دهندگان به صورت زیر بود:
آب‌وهوا: ۶۷ درصد بایدن-۲۹ درصد ترامپ
موضوعات نژادی: ۶۲ درصد بایدن- ۳۵ درصد ترامپ
حل مشکلات کشور: ۵۷ درصد بایدن- ۴۲ درصد ترامپ
رهبری قوی‌تر: بایدن ۴۹ درصد - ترامپ ۴۹ درصد
هم‌چنین ۶۰ درصد زنان رای به بایدن می‌دهند و ترامپ ۳۵ درصد رای زنان را به دست می‌آورد و در میان مردان ۴۷ درصد بایدن و ۴۴ درصد ترامپ را ترجیح می‌دهند.
فارغ از رای‌های حزبی نیز ۵۵ درصد مستقل‌ها بایدن و ۳۶ درصد ترامپ را برمی‌گزینند.
آخرین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن؛ از ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا تا جنجال کرونا
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426594-1.jpg
در شرایطی که کمتر از دو هفته به فراررسیدن روز برگزاری رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده، دومین مناظره میان نامزد‌های دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بامداد جمعه به وقت تهران برگزار شد.
دانشگاه «بلمونت»، واقع در شهر «نشویل»، ایالت «تنسی» میزبان این مناظره بود. این آخرین رویارویی تلویزیونی «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» قبل از برگزاری انتخابات در روز سوم نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) به شمار می‌رود.


رسانه‌های آمریکا از ساعاتی قبل از آغاز این مناظره از تجمع تظاهرات‌کنندگان در محوطه اطراف دانشگاه بلمونت خبر دادند.
رویارویی بامداد جمعه در حالی برگزار می‌شود که «کمیسیون مناظره‌های ریاست‌جمهوری» به عنوان نهاد متولی برگزاری مناظره‌های تلویزیونی به مجری برنامه امکان قطع میکروفون هر یک از نامزد‌ها را در صورت پریدن به میان کلام نامزد دیگر داده است.
این تصمیم در شرایطی گرفته شده که در مناظره اول بار‌ها ترامپ و بایدن حرف‌های یکدیگر را هنگام صحبت قطع کردند و گفت‌وگوی میان آن‌ها بار‌ها به هرج و مرج کشیده شد.
  
در زیر، مهم‌ترین نکات مربوط به آخرین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن به صورت لحظه به لحظه آورده شده‌اند:
ویروس کرونا
نخستین سوال مناظره به ویروس کرونا اختصاص داشت. جو بایدن به مرگ ۲۲۰ هزار نفر بر اثر این بیماری اشاره کرد و گفت: «هر کسی که مقصر این همه مرگ است نباید رئیس‌جمهور ایالات متحده باقی بماند.»
دونالد ترامپ از عملکردش دفاع کرد و در پاسخ به نخستین سئوال گفت که این بیماری یک مشکل جهانی است.
دونالد ترامپ گفت زمانی که پرواز‌های چین را لغو کرده جو بایدن او را «بیگانه‌هراس» توصیف کرده است.
جو بایدن سخنانش را با گفتن این جمله به پایان رساند: «مردم، من از شما مراقبت خواهم کرد، من این [مشکلات]را خاتمه خواهم داد. من اطمینان حاصل خواهم کرد که برای عبور از مشکل برنامه خواهیم داشت.
ترامپ: نمی‌توانیم خودمان را در زیرزمین حبس کنیم
رئیس‌جمهور آمریکا در دفاع از بازگشایی اقتصاد آمریکا گفت: «من می‌گویم ما داریم یاد می‌گیریم با [کرونا]زندگی کنیم. نمی‌توانیم خودمان را داخل زیرزمین حبس کنیم.»
او سپس خطاب به جو بایدن گفت: «او بضاعتش را دارد تا خودش را در زیرزمین حبس کند. مشخص است که از جایی حسابی پول به جیب زده است.»
بایدن: به سمت زمستان تاریک پیش می‌رویم
نامزد حزب دموکرات بار دیگر بر اینکه ترامپ برنامه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا ندارد تأکید کرد. او همچنین درباره اینکه واکسن کرونا ظرف چند هفته آینده آماده خواهد شد هم ابراز تردید کرد. او گفت: «این همان آدمی است که به شما می‌گفت این بیماری تا عید پاک از بین خواهد رفت. هیچ برنامه‌ای ندارد.»
وی سپس در ادامه گفت با افزایش شمار افراد مبتلا به کرونا، آمریکا وارد «زمستان تاریک» خواهد شد. ترامپ این ادعا را رد کرد و گفت فکر نمی‌کند آمریکا در حال ورود به زمستان تاریک است.
دفاع ترامپ از بازگشایی مدارس
رئیس‌جمهور آمریکا از جو بایدن و دموکرات‌ها به دلیل اینکه از بستن اقتصاد آمریکا و مدارس حمایت می‌کنند انتقاد کرد. او گفت: «تن‌ها کاری که ایشان انجام می‌دهد صحبت کردن درباره تعطیلی است.»
ترامپ در ادامه گفت: «ما تعطیل نمی‌کنیم. قصد داریم مدارسمان را باز کنیم... من یک پسر دارم، آزمایش کرونای او مثبت شد و از بین رفت. مسئله به سیستم ایمنی مربوط است. می‌خواهم مدارس را باز کنم.»
جو بایدن: باید یاد بگیریم راه برویم و آدامس بجویم
جو بایدن، دونالد ترامپ را بابت حمایت از بازگشایی مدارس بدون داشتن سیستم مناسبی برای اخذ آزمایش مسخره کرد.
او گفت: «لازم است ما یاد بگیریم راه برویم و همزمان با آن آدامس بجویم. باید بتوانیم، به صورت ایمن مدارس را بازکنیم، ولی برای این کار به منابع نیاز است.»
ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا
جو بایدن در پاسخ به سئوال مجری برنامه در خصوص گزارش ادعایی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در خصوص دخالت ایران در انتخابات آمریکا گفت: «هر کشوری- فرق نمی‌کند کدام کشور باشد-در انتخابات آمریکا دخالت کند، بهای سنگینی خواهد پرداخت.»
وی اضافه کرد: «درباره این انتخابات، ما می‌دانیم که روسیه، دخالت کرده، چین تا حدی دخالت کرده و حالا متوجه شده‌ایم که ایران هم دخالت کرده است. اگر من انتخاب شوم، آن‌ها بهای سنگینی خواهند پرداخت.»
بایدن ادعا کرد قدرت‌های خارجی مانند روسیه دوست ندارند او در انتخابات پیروز شود، چون می‌دانند که او با آن‌ها برخورد سخت‌گیرانه‌ای خواهد داشت. او گفت: «می‌دانند که آن‌ها را می‌شناسم و آن‌ها هم مرا می‌شناسند.»
دونالد ترامپ در پاسخ گفت که جان راتکلیف گزارش داده که ایران و روسیه دوست ندارند او در انتخابات پیروز شود. وی در ادامه گفت: «هیچ‌کس با روسیه سخت‌گیرتر از ترامپ نبوده است.»
ترامپ علاوه بر این ادعا کرد که جو بایدن ۳.۵ میلیون دلار از روسیه پول دریافت کرده است. او گفت: «تو کلی پول از روسیه گرفته‌ای و احتمالاً هنوز هم می‌گیری.»
جو بایدن در پاسخ گفت: «من یک پنی از هیچ منبع خارجی در سراسر عمرم پول نگرفته‌ام.» او سپس به عدم انتشار سوابق مالیاتی ترامپ اشاره کرد و خطاب به او گفت که یا سوابق پرداخت‌های مالیاتی خودش را منتشر کند و یا حرفی از فساد نزند.
بایدن گفت: «تو سوابق مربوط به یک سال را هم منتشر نکرده‌ای. چه چیزی را مخفی می‌کنی؟ چرا تمایل به انتشار آن‌ها نداری؟ کشور‌های خارجی به تو پول می‌دهند. روسیه به تو پول می‌دهد، چین پول زیادی می‌دهد. یا سوابق مالیاتی‌ات را منتشر کن و یا درباره فساد صحبت نکن.»
مشاجره بر سر حساب بانکی ترامپ در چین
بایدن در بخشی از حملات خود به ترامپ، پس از تأکید بر اینکه هیچ پولی از منابع خارجی نگرفته با اشاره به گزارش اخیر نیویورک‌تایمز که مدعی شده بود ترامپ یک حساب بانکی مخفیانه در چین دارد گفت: «الان متوجه شده‌ایم که رئیس‌جمهور یک حساب مخفی در چین دارد، بعد به من می‌گوید از این راه پول درمی‌آوری؟»
ترامپ برای دفاع از خودش گفت: «من حساب‌های بانکی زیادی داریم، همه‌شان فهرست شده‌اند و در همه جا هستند. من تاجر بودم و تجارت می‌کردم. آن حساب بانکی سال ۲۰۱۳ افتتاح و سال ۲۰۱۵ بسته شده بود. داشتم به تجارت در چین فکر می‌کردم، یک حساب بانکی افتتاح کردم و بعد هم بستمش.»
رئیس‌جمهور آمریکا، خانواده جو بایدن را به «جارو برقی» تشبیه کرد. او گفت: «ایشان معاون رئیس‌جمهور بوده، بعد پسرش، برادرش و آن یکی برادرش ثروتمند شده‌اند! عین جارو برقی هستند که پول را می‌بلعند.»
بایدن به ترامپ: داری با من رقابت می‌کنی
ترامپ به جو بایدن به دلیل ارتباط‌هایی که با افراد چپ‌گرا در حزب دموکرات دارد حمله کرد و گفت «کاملا هریس»، معاون بایدن حتی از برنی سندرز هم بیشتر گرایش‌های سوسیالیستی دارد.
بایدن در جواب ترامپ گفت: «ایشان فکر می‌کند دارد با فرد دیگری رقابت می‌کند. من همه آن آدم‌ها را شکست دادم، چون با آن‌ها مخالف بودم.»
او سپس خطاب به حضار گفت: «ایشان دارد با جو بایدن رقابت می‌کند.»
تلاش ترامپ برای معرفی خودش به عنوان فرد خارج از دایره سیاست
رئیس‌جمهور آمریکا بار‌ها تلاش کرد جو بایدن را یکی از افراد هیئت حاکمه آمریکا و خودش را یک غیرسیاستمدار معرفی کند.
او بار‌ها به بایدن گفت که یک سیاستمدار مثل همه سیاستمداران دیگر است و در جایی گفت: «معذرت می‌خواهم، ایشان ۴۷ سال این‌کاره بوده. من کمتر از ۴ سال است که وارد سیاست شده‌ام.»
جداسازی ۵۴۵ کودک مهاجر از والدین
مجری برنامه از ترامپ درباره گزارشی پرسید که فاش کرده فرزاندان ۵۴۵ کودک مهاجر که طبق سیاست‌های دولت آمریکا از والدینشان جدا شده‌اند، قادر به یافتن والدینشان نیستند.
ترامپ در پاسخ گفت: «ما الان قوی‌ترین مرز‌ها را داریم.»
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد دولت او در تلاش است کودکان را به والدینشان برگرداند و خیلی سخت تلاش می‌کند تا این کار انجام شود.
جو بایدن از سیاست ترامپ در جداسازی خانواده‌های مهاجران از یکدیگر انتقاد کرد و گفت هدف از این سیاست منصرف کردن مهاجران برای عبور از مرز‌های جنوبی آمریکا است. او گفت: «این ما را به مضحکه تبدیل می‌کند.»
بایدن تأکید کرد چنانچه در انتخابات به پیروزی برسد ظرف ۱۰۰ روز اول حضورش در کاخ سفید برنامه‌ای برای اصلاح برنامه مهاجرتی ترامپ خواهد داد.
ترامپ در پاسخ مدعی شد قفس‌هایی که چند سال پیش رسانه‌ها منتشر کردند و کودکان مهاجر در داخل آن‌ها حبس شده بودند در واقع مربوط به دولت اوباما بوده‌اند.
او پرسید: «فقط یک سئوال، این قفس‌ها را کی ساخت، جو؟ او هیچ کاری جز ساختن قفس برای حبس بچه‌ها انجام نداده.»
ترامپ مدعی شد در دولت او از مهاجران هم به خوبی مراقبت می‌شود و آن‌ها در مجموعه‌هایی که بسیار پاکیزه هستند نگاه داشته می‌شوند.»
آخرین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن؛ از ادعای دخالت ایران در انتخابات آمریکا تا جنجال کرونا
این دو در مناظره دوم نسبت به مناظره اول لحن آرام‌تری داشتند و دو نامزد بیشتر به یکدیگر اجازه صحبت دادند.

نژادپرستی در آمریکا نهادینه‌شده است
بایدن، پاسخ به سئوال مجری برنامه درباره وضعیت نژادپرستی در آمریکا را با صحبت کردن درباره خشونت پلیس آغاز کرد.
او گفت: «در آمریکا، نژادپرستی نهادینه‌شده وجود دارد. ما هیچ‌گاه بر اساس این شعار که "همه مردان و زنان برابر زاده می‌شوند" نزیسته‌ایم.»
ترامپ در دفاع از عملکردش گفت که از زمان ریاست‌جمهوری آبراهام لینکلن هیچ‌کس به اندازه او به سیاه‌پوستان خدمت نکرده است.
بایدن اینکه ترامپ خودش را با لینکلن مقایسه کرده مسخره کرد و گفت: «این جناب آبراهام لینکلن، یکی از نژادپرست‌ترین روسای جمهوری است که در تاریخ مدرن داشته‌ایم.»
جو بایدن گفت: «او روی تک تک آتش‌های نژادپرستی هیزم می‌ریزد.»
بایدن در بخشی از سخنانش گفت که این انتخابات به منزله به رأی گذاشته شدن شخصیت آمریکا است. او گفت: «شخصیت یک کشور به رأی گذاشته شده.»
ترامپ گفت: «برای من قیافه آدم‌های معصوم را نگیر، جو! آن‌ها (مردم) می‌گویند که تو یک سیاستمدار فاسد هستی.»
نحوه برخورد بایدن و ترامپ با همسران خود بعد از مناظره
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کاش بجایه اینکه اینقدر حواسمون به انتخابات آمریکا بود حواسمون به مشکلات داخلی خودمون و مردم بود نهایت تاثیری که انتخابات آمریکا بر اوضاع کشور ما بزاره یک درصد نه بیشتر مار هر چه کمبود و مشکل داریم از داخل و سیاست‌های غلط خودمون نه آمریکا
حسین
Ukraine
ببینید در ظاهر ادم باد مرحوم گل اقا میاندازد بماند بخواد نخواد دمش یه جور به دم امریکا گره خورده سیاستمداران ما که ادعا میکنند انتخابات امریکا براشون مهم نیست رصد لحظه ای میکنند اما انشالله ترامپ انتخاب خواهد شد
دلباز
Iran, Islamic Republic of
بر اساس رای الکترال ترامپ برنده انتخابات خواهد بود
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1