تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۱۳
کد مطلب : ۴۲۶۲۷۸
دیشموک با دردهای فراوان؛

دیشموک؛ قطب تولید گیاهان دارویی کشور محروم از خدمات شهروندی/ فرماندار کهگیلویه: نمی‌دانم منظور مردم از خدماتی که ارائه نمی‌شود، چیست

۱
۰
دیشموک؛ قطب تولید گیاهان دارویی کشور محروم از خدمات شهروندی/ فرماندار کهگیلویه: نمی‌دانم منظور مردم از خدماتی که ارائه نمی‌شود، چیست
کبنا ؛دیشموک منطقه‌ای از استان کهگیلویه و بویر احمد است که فاقد هرگونه امکانات رفاهی است. بیش از نیمی از جمعیتش در فقرمطلق به سر می‌برند و بیشتر روستاهایش با کمبود فضای آموزشی مناسب، آب شرب و ...مواجهند؛ مشکلاتی که سال‌ها است بسیاری از روستانشینلن مناطق محروم از آنها رنج می‌برند.
به گزارش کبنا، دیشموک از مناطق بسیار محروم استان کهگیلویه و بویر احمد است که به لحاظ زیر ساخت‌های عمرانی در شرایط بسیار نامناسبی قرار دارد. به شکلی که اهالی این منطقه و بیشتر زنان برای تأمین آب شرب مجبورند کیلومترها را پیاده تا رودخانه طی کنند. محرومیت‌ها در این منطقه یکی دو تا نیست و هنوز برخی از روستاها فاقد شبکه برق هستند. ترک تحصیل اجباری، بیکاری، ازدواج در سنین پایین و افزایش مشکلات اقتصادی در سال‌های اخیر باعث شده تا آمار خودکشی بویژه در این استان بالا رود.
کودک همسری مهم‌ترین دلیل خودکشی زنان دیشموکی
حمیده زعیمی، مشاور سابق اداره امور بانوان فرمانداری بویراحمد درباره وضعیت زنان دیشموکی، گفت: مهم‌ترین علت خودکشی زنان منطقه کودک همسری است، همچنین نبود امکانات آموزشی و فعالیت‌های اجتماعی مفید که یک زن می‌تواند با انجام آن احساس خود ارزشمندی کرده و بخشی از اوقات روزانه‌اش را پر کند برخی از مشکلاتی است که دختران کهگیلویه وبویر احمد با آن دست وپنجه نرم می‌کنند.
این مدرس دانشگاه افزود: دختران این منطقه به دلیل دوری بعد مسافت به مدارس و همچنین نبود دسترسی به راه‌های ارتباطی مناسب و فرهنگ مردسالاری مجبور به ترک تحصیل می‌شوند که این موضوع شرایط ازدواج‌های زودهنگام را در بین این دختران به وجود می‌آورد.
خودکشی زنان دیشموکی نیاز به آسیب شناسی جدی دارد
این فعال حوزه اجتماعی ادامه داد: موضوع خودکشی در بین زنان دیشموکی پدیده بسیار پیچیده و چند وجهی است که نیاز به یک آسیب شناسی جدی دارد. متاسفانه مسئولان استانی به جای اینکه با حضورشان در منطقه به بررسی مشکلات و حل آن بپردازند تنها با گرفتن چند عکس سلفی به موضوع پایان می‌دهند.

30


او علت کودک همسری را در دیشموک تعدد فرزندان در خانواده‌ها،  نبودامکانات رفاهی و  فضای آموزشی برای دختران دانست و گفت: این مسائل راهی جز ازدواج دختران خردسال در پیش پای خانواده‌ها نمی‌گذارد و خانواده‌ها فکر می‌کنند که دخترشان بالاخره باید ازدواج کند چون در این مناطق رسم است که  دختر از یک سنی به بعد نباید مجرد بماند.
مادران 18 ساله‌ای که دارای چند فرزند هستند
مریم بازوند در گزارشی آورده است، زعیمی ادامه داد: زمانی که به عنوان مشاور بانوان در فرمانداری فعالیت می‌کردم متوجه شدم کودک همسری در این منطقه امری بسیار رایج است و دخترانی 18 ساله را می‌دیدم که دارای چند فرزند بودند. بسیاری از راه‌های ارتباطی روستاها به قدری سخت گذر  و نامناسب است که شاید  اگر  من هم در آن مناطق زندگی می‌کردم به ادامه تحصیل فکرم نمی‌کردم. جاده‌هایی که در طول تمامی زمستان به دلیل بارندگی‌های شدید برف و باران مسدود می‌شوند. این مسائل و مشکلات باعث می‌شود دختران به جای ادامه تحصیل به نیروی فعال کار برای خانواده تبدیل شوند.
او اضافه کرد: زنان اینجا
فقط در حد شعار دیده می‌شوند و هرچقدر هم از حقوقشان بگویند کسی توجهی به آن نمی‌کند. تنها در دوره انتخابات است که به عنوان یک رأی دهنده دیده می‌شوند وگرنه هیچ نقشی در تصمیم‌گیری  اتفاقات زندگی‌شان ندارند.
قطع شدن پل‌های ارتباطی با اولین بارندگی
سلمان بینا عضو شورای شهر دیشموک، اظهار داشت: بیشتر اهالی روستاهای  این مناطق قبل از زمستان به شهر آمده و آذوقه مورد نیازشان را تأمین می‌کنند چرا که پل ارتباطی‌شان با اولین بارندگی شدید قطع می‌شود. به لحاظ زیر ساخت‌های جاده‌ای روستاها در وضعیت بحرانی قرار دارند. که متاسفانه توجهی به آن نمی‌شود.
برخی از روستاها هنوز فاقد برق هستند
عضو شورای شهر دیشموک افزود: با گذشت چند دهه از برق‌دار شدن منطقه  هنوز کسی  از اداره برق برای سرکشی شبکه‌های فرسوده و یا نیازمند تعمیر به اینجا نیامده است. تمام وسایل برقی مردم یا سوخته‌اند و یا نیم‌سوز شده‌اند و برخی از روستاها هنوز فاقد شبکه برق هستند.

32
علت بیشتر خودکشی ها فقر است
عضو شورای شهر دیشموک ادامه داد: شهر دیشموک و روستاهای توابع آن مشکل آب شرب دارند. برخی از مناطق روستایی هنوز لوله کشی آب ندارند و با چهارپا برای تامین آب از رودخانه ها و چشمه ها آن هم در مسیر یک الی 2 کیلومتری با سراشیبی های تند استفاده می کنند. این موضوع باعث می شود زنان روستایی عذاب  و زجرهای زیادی را متحمل شوند که بخشی از خودکشی ها به همین موضوع   و البته فقر و کمبود زیرساخت های عمرانی منطقه باز می گردد. 
بینا تصریح کرد: بیش از 70 درصد مردم بخش دیشموگ تحت حمایت کمیته امدا­د و بهزیستی هستند.شغل بیشتر مردم دامداری و کشاورزی است، گندم و جو به اندازه مصرف‌شان کشت می کنند.اما متاسفانه هیچ حمایتی از این مردم نمی شود تا بتوانند دام‌ها ومحصولات خود را گسترش دهند.دیشموک علاوه برمحرومیت هایی که دارد، ظرفیت‌های بسیار خوبی نیز برای ایجاد اشتغال دارد. مثلا با توجه به خاک مرغوب و رودخانه های پر آب اگر به مردم سرمایه و تسهیلات بدهند این منطقه می تواند به یکی از قطب های تولید گیاهان دارویی تبدیل شود.
عضو شورای شهر دیشموک اضافه کرد: همانطوری که هم اکنون دیشموک به شهر فقر و خودکشی مطرح است اگر مورد حمایت قرار گیرد به شهر گیاهان دارویی ایران معرفی می شود. یا اگر زیر ساخت های جاده‌ای آن بازسازی شود به قطب گردشگری در جنوب کشور به واسطه جاذبه های گردشگری معرفی می شود.
خودکشی حدودا 40 نفر به دلیل فقر مالی
او گفت: در ۳-۴ سال گذشته حدود  ۴۰ نفر از زنان منطقه خودکشی کرده اند که خیلی از این خودکشی ها به فقر مالی و مشکلات زیرساخت های عمرانی منطقه باز می گردد و تنها چند مورد به ازدواج‌های کودک همسری و تحمیلی مربوط می شود. برای مثال یک زن فقیر روستایی به این دلیل که توان تهیه غذا برای کودکش را نداشت با دیدن بی‌تابی هاو گریه‌های دخترش تاب نیاورد و خودش را به آتش کشید. 
31

بینا عنوان کرد:بیشتر مناطق روستایی دیشموک کلاس‌های درسی دوره متوسطه برای دانش آموزان دختر ندارند و نیاز است خیران به این مناطق در ساخت مدارس و خوابگاه های دخترانه اقدام کنند. چند مدت پیش خوابگاه پسران
را تعطیل و در اختیار دختران قرار دادند در حالی که خوابگاه هم برای دانش آموزان پسر و هم دختر نیاز است.
به زنان منطقه تسهیلات ارائه دهند
او بیان کرد: سهم اعتباری دیشموک در استانی که رتبه اول خودکشی را دارد ضایع شده چرا برای این آسیب جدی که به بحران تبدیل شده هزینه ای نمی شود؟ اگر مشکلات زیر ساختی منطقه از جمله آب، جاده و فقر اهالی منطقه از بین نرود خودکشی ها همچنان ادامه خواهد داشت. اگر به زنان روستایی وام بدهند تا مشاغل خانگی و کارگاه‌های گلیم بافی و صنایع دستی راه بیندازند آنها به زندگی امیدوار شده و بسیاری از مشکلات هم حل می شود ،تازه گلیم‌هایی که چندی پیش ثبت جهانی شدند. بانوان این منطقه استعداد و توانایی های فراوانی دارند. فقط باید از آنها حمایت شود.
 به دلیل نداشتن پل با لودر جابجا می شوند
او افزود: روستایی در این منطقه وجود دارد که به دلیل عدم پل با لودر اهالی آنجا را از رودخانه جابجا می کنند. در بسیاری مواقع هم زنان باردار و بیماران اورژانسی را با بالگرد هوایی و یا به وسیله چوب‌هایی که به هم متصل می شود  به مراکز درمانی منتقل می‌کنند.
او اضافه کرد: معدن دیشموک یکی از چهار معدن نیترات در دنیا است که  کاربرد این معدن برای تسلیحات نظامی و داروسازی است و اگر وزارت دفاع در راه اندازی هرچه سریع‌تر این معدن اقدام کند تعداد زیادی از جوانان تحصیل‌کرده منطقه مشغول به کار می شوند و تا حدودی فقر و محرومیت از بین خواهد رفت.
وضعیت خودکشی هم اکنون در منطقه حاد نیست
از سوی دیگر مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویر احمد وضعیت خودکشی  در منطقه دیشموک  را حاد ندانسته و گفت: اگر چه آمار خودکشی در سال 98 بسیار زیاد بود اما با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، تاسیس خوابگاه دخترانه برای دختران دانش آموز مناطق روستایی و با حضور روحانیون در منطقه توانستیم از افزایش خودکشی بکاهیم.

33

سید علی فتح میرمحمدی ادامه داد: بسیاری از خودکشی‌ها در منطقه دیشموک براساس تصمیمات آنی بوده البته نداشتن تحمل در موقع عصبانیت و ناراحتی و مشکلات خانوادگی و همچنین فقر مالی نیز بی تاثیر نیست. افرادی که خودکشی کرده اندب یشترشان متاهل بوده و فکر می کنند راهی برای  برای اینکه نخواهند به زندگی مشترکشان ادامه دهند وجود ندارد. البته در سال‌های اخیر توانستیم  با آموزش به آنها یاد دهیم که  از راه قانونی و حقوقی هم  می توانند پیگیر مشکلات و مطالبات‌شان باشند و خودکشی آخرین راه حل نیست.
نمی دانم منظور مردم از خدماتی که  ارائه نمی‌شود، چیست
در ادامه فرماندار کهگیلویه نیز، گفت: دولت براساس وظایفی که دارد خدماتی را به منطقه ارائه می دهد که به بهترین شکل ممکن انجام می دهیم. طبق آمار و ارقامی که موجود است مشخص می کند که چقدر دولت در منطقه دیشموک خدمات ادائه داده است. آمار خودکشی در این منطقه به اندازه ای که می‌گویند، نیست.
علیرضا اتابک افزود:در بحث ارائه خدماتی همچون  آب، گاز، جاده  و برق  نیز باید بگویم  بیشتر روستاهای منطقه  از این امکانات برخوردارند و خیلی از جاده‌های روستایی امسال آسفالت خواهد شد. نمی‌دانم منظور مردم از اینکه می‌گویند هیچ خدماتی ارائه نمی شود، چیست.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نمی دانم منظور مردم از خدماتی که ارائه نمی‌شود، چیست؟
به این دلیل نمی دانی که این قبا برای شما گشاد است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1