تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۳۲
کد مطلب : ۴۲۳۴۲۵
بررسی طرح اقدام ملی مسکن در شهرستان کهگیلویه؛

خیانت در برج علیشیر کهگیلویه / تکرار خشت کج در برج علیشیر!

۱۱
۴
خیانت در برج علیشیر کهگیلویه
کبنا ؛ با آغاز رونمایی از طرح اقدام ملی مسکن (شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸) برخی استان‌های کشور از جمله استان کهگیلویه و بویراحمد وارد فرایند ثبت نام شدند. طرح اقدام ملی تأمین مسکن قرار است ظرف دو سال ۴۰۰ هزار نفر از کم درآمدها و طبقه متوسط شهری را خانه‌دار کند. متقاضیان این طرح باید شرایط هشت‌گانه داشته باشند.
به گزارش کبنا، جلسه طرح اقدام ملی مسکن شهرستان کهگیلویه به ریاست علیرضا اتابک فرماندار این شهرستان و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد. «طرح اقدام ملی مسکن با هدف افزایش تولید مسکن  و پاسخگویی به نیاز جامعه آبان ماه 98 در تعدادی از استان‌ها رونمایی و شرایط آن شامل تأهل، فاقد مالکیت مسکونی، عدم استفاده از امکانات دولتی و تسهیلات یارانه‌دار در موضوع مسکن و همچنین سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا اعلام شد.»
پژمان نیک‌اقبالی مدیر کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه می‌گوید «استان کهگیلویه و بویراحمد به خاطر بستن پرونده مسکن مهر جزو پنج استان اول در شروع طرح جدید اقدام ملی مسکن بود و فرآیند آن از پاییز سال گذشته در استان کلید خورد.»
نیک‌اقبالی با بیان اینکه این طرح به لحاظ کیفیت،استحکام، نماسازی، مرغوبیت زمین، قیمت و دیگر امکانات با حساسیت دنبال خواهد شد، افزود: استقبال متقاضیان از طرح خوب بود به همین خاطر در تفاهم نامه اولیه 282 درصد به پیشنهاد افزوده شد.
وی با بیان اینکه 179 متقاضی در دهدشت فرآیند طرح را آغاز کردند، گفت: علاوه بر این تعداد 200 نفر از ایثارگران و اقشار دو معلولی‌ و طلاب نیز در طرح شرکت دارند و به آنها زمین واگذار می‌شود.
وی همچنین گفت: «تعهد مسکن و شهرسازی از ز‌مین‌های در اختیار یا زمین‌های مازاد دستگاه‌های دولتی است و قرار نیست زمینی خریداری شود.»
اجرای طرح جدید اقدام ملی مسکن بر اساس تصمیم مسؤولان راه و شهرسازی باز هم محدوده خارج از شهر یعنی «برج علیشیر» در نظر گرفته شده است؛ تکرار یک اشتباه! این در حالی است که علیرضا اتابک فرماندار کهگیلویه با بررسی همه جوانب و آسیب‌شناسی مسکن مهر معتقد است جانمایی طرح ملی مسکن این بار نباید به سرنوشت مسکن مهر دچار شود.
فرماندار کهگیلویه مسکن مهر را «غده سرطانی» خواند که عمق زخم‌هایش با گذشت سال‌ها هنوز التیام نیافته و نیازمند توجه بیشتری است.
اتابک گفت: نسبت به جانمایی طرح ملی مسکن حرف داریم، طرح جدید بر خلاف مسکن مهر باید به مبلمان شهری کمک کند و صرف قالب کردن زمین به اقدام ملی مشکلات گذشته تکرار نشود.
وی اضافه کرد: اختصاص زمین‌های محدوده برج علیشیر به معنای اجبار متقاضیان برای سکونت در این محل است با این شرایط کمکی به مردم نمی‌شود.
اتابک با بیان اینکه روزانه درگیر مشکلات مسکن مهر هستیم، گفت: زخم دیگری در کنار این سایت ایجاد نکنیم از نظر وجدانی اگر این کار را کنم به دهدشت خیانت کردم چون کمکی ب شهر نمی‌شود.
همچنین رئیس شورای شهر دهدشت با انتقاد از جانمایی مسکن مهر تصریح کرد: مسکن مهر خیانت بود با اجرای طرح جدید در این محدوده خیانت دوم را تکرار نکنیم.
بالوایه گفت: با گذشت سال‌ها از اجرای مسکن مهر هنوز واحدها مشکل دارند ساکنان از خدمات و امکانات رفاهی محرومند.
وی در واکنش به معاون اداره کل راه و شهرسازی که خود را دلسوز جامعه اثیارگران دانسته و تأکید کرد واحدهای ایثارگران باید در مجاورت مسکن مهر احداث شوند، افزود: می‌خواهید در برج علیشیر نا امن‌ترین نقطه شهر مسکن بسازید و نامش را خدمت به ایثارگران بنامید! این چه خدمتی است؟
بالوایه با بیان اینکه من از جامعه ایثارگرانم و در دادگاه انقلاب کار می‌کنم، اضافه کرد: «هفته‌ای نیست پرونده از مشکلات مسکن مهر نداشته باشیم خارج از حریم شهری است شهرداری به اجبار دارد خدمات رسانی می‌کند.»
جانمایی طرح اقدام ملی مسکن در برج علیشیر با مخالف سرپرست شهرداری دهدشت نیز همراه بود، بهزادیان گفت: این محدوده جز طرح شهر نیست و شهرداری توان و امکان ارائه خدمات در خارح از محدوده شهر ندارد.
 در ادامه این جلسه، حسین جنتی مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: 60 متقاضی در دهدشت آورده واریز کرده و عملیات اجرایی را آغاز کردند.
جنتی در خصوص اجرای  طرح اقدام ملی مسکن در دهدشت افزود: برنامه اولیه برای احداث ساختمان‌های چهار طبقه بود اما با توجه به هزینه تمام شده واحدها برای متقاضیان مقرون به صرفه نبود بنابراین قرار است به صورت دو طبقه ساخته شود.

تکرار خشت کج در برج علیشیر!
فارس نوشت: «در حالی که مسکن مهر با گذشت 16 سال هنوز سقف قابل اتکایی برای ساکنان «سایت برج علیشیر» نیست این بار طرح مسکن ملی حکایت از تکرار یک اشتباه تاریخی در جانمایی دارد. جانمایی مسکن مهر در برج علیشیر اشتباه تاریخی در دهدشت بود که هزینه‌های گزافی به دولت‌ها و متقاضیان این واحدهای مسکونی تحمیل کرد.»
«بر همگان روشن است اگر مکان‌یابی بهتری برای این سایت 912 واحدی در نظر گرفته می‌شد هزینه‌های آماده‌سازی زیرساخت‌های اساسی اعم از تأمین آب، برق، گاز، تلفن و دیگر امکانات ضروری با مشکلات کمتری همراه بود. در اجرای طرح مسکن مهر انتقادات بسیاری وارد بود؛ از عدم نظارت بر کار و تحویل واحدهای بی‌کیفیتی که در زمستان آب از سقفش چکه می‌کند تا مطلوب نبودن خدمات در این سایت و ساکنانی که هر روز فریادشان از بی‌مهری‌ها به گوش می‌رسد سال‌هاست به عنوان یک معضل بعد از اجرای طرح وجود دارد. اگرچه با گذشت قریب به 16 سال برای تکمیل واحدها و ارائه خدمات اقداماتی صورت گرفت اما جانمایی اشتباه طرح در برج علیشیر که از آن به منطقه نا امن خارج از محدوده شهر نام گرفته مشکلی نیست که با این فعالیت‌ها کمرنگ شود. و حالا دولت طرح دیگری با نام اقدام ملی مسکن را برای خانه‌دار شدن دهک‌های کم درامد بدون سرپناه تدارک دیده و در تلاش است آن را اجرایی کند تا باری از دوش مستاجران بردارد و به خانه‌دار شدن متقاضیان فاقد زمین کمک کند.»
انتظار می‌رود  طرح اقدام ملی مسکن ماحصل آزمون و خطاهایی باشد که در مسکن مهر صورت گرفت و به سرنوشتی دچار نشود که اجرای نادرست و جانمایی غلط آن دولت‌های بعدی و نسل‌های آینده را درگیر خود کند.

به گزارش کبنا، طرح اقدام ملی تامین مسکن قرار است ظرف دو سال ۴۰۰ هزار نفر از کم درآمدها و طبقه متوسط شهری را خانه‌دار کند. متقاضیان این طرح باید شرایط هشت‌گانه داشته باشند.
بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و آیین‌نامه مربوطه به آن، شرایط و مشخصات ثبت‌نام چند شرط داشت؛ متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی از تاریخ اول فرودین ۱۳۸۴ باشند. همچنین از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی فرم «ج» در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن) باید سبز باشد.
از دیگر شرایط ثبت نام در طرح اقدام ملی مسکن این است که متقاضی متاهل یا سرپرست خانوار باشد و زنان خودسرپرست نیز مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن باشند. همچنین متقاضی باید حداقل پنج سال سابقه سکونت در شهر موردتقاضا داشته باشد. بر اساس توافقات انجام شده در شهرهای جدید نیز سابقه سکونت حداقل پنج سال در شهر جدید مورد تقاضا یا شهر مادر ملاک عمل است.
نداشتن منع قانونی همچون چک برگشتی برای دریافت تسهیلات بانکی، تسهیلات معوقه و توانایی تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت، مازاد بر تسهیلات بانکی از جمله شرایط تکمیل ثبت نام و پذیرش در ین طرح است.
«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: «حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در بافت فرسوده و مابقی در سایر اراضی پیش بینی شده با مشارکت مردم احداث خواهد شد و این وزارتخانه نیز کار نظارت بر ساخت این واحد ها را انجام می دهد. به گفته وی، متقاضیان ساخت مسکن ملی در بافت فرسوده از تسهیلات یارانه ای تا سقف ۵۰ درصد وام مورد نیاز برخوردار خواهند شد.»
پیش‌بینی می‌شود طرح اقدام ملی مسکن که با هدف افزایش تولید مسکن و پاسخگویی به نیاز جامعه صورت می‌گیرد، بتواند در بلندمدت تغییراتی را در بازار مسکن ایجاد کند. این اقدام قرار است با اولویت شهرهای جدید پیرامون کلانشهرها انجام ‌شود. بر این اساس، خانه‌های طرح ملی برای تهران در شهرهای جدید پیرامونی نظیر پرند، پردیس و اندیشه، شیراز در شهر صدرا و تبریز در شهر سهند و استان کهگیلویه و بویراحمد ساخته خواهد شد. همچنین ثبت‌نام این طرح استان به استان انجام خواهد شد و هر استانی که از لحاظ تامین زمین آماده‌تر باشد سریع‌تر به این طرح می‌پیوندد که استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های آماده در این زمینه است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مسکن ملی
Iran, Islamic Republic of
نیک اقبال ضعیف تر از آن است که فکر میکنند. اهل اقدام اداری نیست تا چه برسد به اقدام ملی.همه مصاحبه های که انجام میدهد نمایشی است.
Romania
مسکن مهر دهدشت صرفا با لابی گری شهردار وقت دهدشت و برای ارزشمند کردن زمین های خودشان بود و الا هیچ عقل سلیمی یه همچین مکان پرت و دور افتاده ای را انتخاب نمی‌کرد درحالی که شهر به طرف جاده پاتاده دهدشت در حال گسترش هست
والا من خودم تا مدت ها نمیدونستم مسکن مهر کجاست چون اصن تو دید نیست
امیر
Iran, Islamic Republic of
باز هم ی عده سهمشون از سفره انقلاب برداشتن
Iran, Islamic Republic of
این مثل مجتمع مسکونی الهیه که زندگی خیلی ها راتباه کرد ظلمی که تو الهیه شد .
Iran, Islamic Republic of
باید اظهار تأسف کرد که چرا آنها که در حالند همیشه گذشته را محکوم میکنند... همواره جنگی بین گذشتگان و اکنون ... پس چه کسی باید به آینده جامعه و آیندگان بیاندیشد !؟؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم که معلوم نیست میخواد چه کار ی انجام بده تا بخواهد یه کمکی کند مردم را مسخره میکنند آخه چرا انشعاب آب وبرق و گاز اینقدر گران پای مردم بیچاره در میاد واقعا متاسفم
Iran, Islamic Republic of
فرماندار کهگیلویه مسکن مهر را «غده سرطانی» خواند که عمق زخم‌هایش با گذشت سال‌ها هنوز التیام نیافته و نیازمند توجه بیشتری است. چه غده ای تو که نمی توانی ادعای سرطانی در می اوری!!!
الهه
Iran, Islamic Republic of
جناب اونیکه غذه سرطانی بود امریکا بود،ما از مسکن مهر شهرستان چرام خیلی هم راضی هستیم،حالا اگه مردم دهدشت راضی نیستند از بی تدبیری مسئولان او موقع است
Iran, Islamic Republic of
بگذارید محرومان صاحب مسکن شوند.مگر برج علی شیر چه مشکلی داره؟فرماندار دست کنه در جیب مبارکش زمین بخره
Iran, Islamic Republic of
/ ب نظرم مسولین بی کفایت هستن که مسکن مهر میگن سطان
ایثارگر مقیم خراسان
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت همه مسئولان محترم؛
در سال 87 اقدام به تشکیل پرونده برای دریافت 100 متر زمین طی تفاهم نامه بنیادمسکن و بنیادشهید کهگیلویه نمودیم...
مبلغ 600 هزار تومان بعنوان وجه زمین فوق از ما اخذ شد....آقای شرافتمند در مسکن و شهرسازی دهدشت گفتند مسکن و شهرسازی زمین ها را به قطعات 200 متری تقسیم کرده و لذا زمین ها آماده واگذاری هستند اما بدلیل عدم همکاری شهرداری دهدشت در اجرای طرح هادی، مردم از دریافت آنها خودداری می کنند.
حدود 12 سال میگذرد که ما پول زمین های مذکور را واریز کردیم و همچنان بلاتکلیفیم...
چند سال پیش، از طریق همین رسانه کبنانیوز یه نامه منتشر کردیم که متاسفانه پاسخی به همراه نداشت...
اکنون از مسئولان امر انتظار می رود تکلیف زمین ها را با اجرای طرح هادی توسط شهرداری دهدشت، مشخص کنید...چرا که ما زمین ها را برای ساخت مسکن و سرپناه خواستیم وگرنه لزومی نداشت این همه دوندگی کنیم...
آیا 12 سال برای واگذاری، زمان کمی است؟
مسئولان محترم، لطفاً وجدان، منطق و تعهدات اجرایی خود را در قبال واگذاری زمین ها لحاظ قرار داده و اقدام عاجل بعمل آورید....با احترام
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1