تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۱۸
کد مطلب : ۴۱۹۸۶۳
کبنا گزارش می‌دهد

رسانه‌ها و بالندگی؛ پاسخ قاطع دادستان یاسوج به مسئولان / دروازه‌ای که هیچ کنترلی بر روی آن نیست

۰
رسانه‌ها و بالندگی؛ پاسخ قاطع دادستان یاسوج به مسئولان
کبنا ؛
متأسفانه در استان کهگیلویه و بویراحمد هر کسی که از راه رسید، توانست به خانه مقدس خبرنگاری پا بگذارد و دلش برای رسالت خطیر این شغل مقدس نتپد و هر چه از دست‌ او بر می‌آید، انجام می‌دهد، تا صورت زیبای این شغل مقدس خدشه دار شود و گرد و خاک بی‌اعتمادی بر روی آن بنشیند. در حالی که خبرنگار به معنای واقعی پلی بین مردم و مسئولان است. باید صدا مردم را رسا فریاد بزند.
ویروس کرونا آزمونی بزرگ است که رسانه‌ها می‌توانند، تاثیرگذاری و حقیقت خود را به جامعه نشان دهند. انتشار آمار مبتلایان کرونا و حرف‌ و حدیث‌های پیرامون آن در روزهای اخیر، بهانه‌ی شد تا برخی از مسئولان خواستار بر خورد با رسانه‌ها شوند.
داریوش بهنیا فعال رسانه‌ی کهگیلویه و بویراحمد در مطلبی نوشت: «بخشی از رسانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد و خبرنگاران به معنای واقعی کلمه به کار خبری مشغولند و رسانه‌های آن‌ها کم و بیش واقعیات و گاهاٌ مشکلات مردم و استان را مستمر اطلاع‌رسانی می‌کنند. اما در این بین به دلیل سهل‌انگاری متولیان حوزه مطبوعات در استان و همچنین ملاحظات کور سیاسی و وابستگی‌های سیاسی و منطقه‌ای که وجود دارد چشم بر روی واقعیات بسته می‌شود و در فضایی بدون نظارت هر که هر چه دل تنگش خواست به رشته تحریر در می‌آورد.»
نمونه‌ای از بی‌خبری و سهل‌انگاری مسوولان
نمونه این چنین مشکلات به اخبار چند روز اخیر در سطح استان و مشخصا خبر مربوط به یکی از شهرستان ها برمی‌گردد که در همین اوضاع و احوال کرونایی و آن جا که نباید مردم را مایوس و در جامعه هراس افکنی کرد چنین می‌شود و البته به یکباره هر آن چه که خدمات از سوی دولت و حاکمیت در این مدت وجود داشت زیر سؤال می‌رود و جالب‌تر این که برخی مسؤولان متولی هنوز نمی‌دانند مدیریت چنین سایت و تولید خبر آن چه کسی است و گناه به گردن  شخص بی‌گناه دیگری انداخته می‌شود!؟
همان گونه که همه می‌دانیم خدمات مبارزه با کرونا تنها به دانشگاه علوم پزشکی و یک فرد و شخص دکتر پرویز یزدانپناه رئیس دانشگاه و یا کلانتری استاندار بر نمی‌گردد بلکه از تلاش شبانه‌روزی و بی‌خوابی نیروی انتظامی گرفته تا بیدارباش نیروهای جهادی و ضد عفونی‌های شبانه و تولید روزانه هزاران عدد ماسک با سختی و مشقت در کارگاه‌های جهادی تا غربالگری هلال‌احمر در پست‌های ایست بازرسی و همه فعالیت‌های دیگر با چنین اخباری یکباره به هوا می‌رود.
اگر رسانه نباشند بالندگی ایجاد نمی‌شود
این گونه می‌شود که استاندار کهگیلویه و بویراحمد در آخرین نشست ستاد کرونا با ابراز گلایه از چنین وضعیتی و در پاسخ به انتقاداتی که در ستاد استانی کرونا از برخی رسانه‌ها شد گفت: اگر سایت‌ها و پایگاه‌های خبری نباشند بالندگی ایجاد نمی‌شود ما نقد آنها را می‌پذیریم اما اشاره دروغ و موضوع را بر عکس جلوه دادن کار درستی نیست.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص دروغی که برخی رسانه‌ها در خصوص نبود پول و متعاقب آن عدم نمونه‌گیری و مشکلات که در باشت به وجود آمده بود، عنوان کرد: گلایه ما از دروغ است، دروغی که جامعه را نگران می‌کند همه اسناد ریز آن نزد من است. علوم پزشکی هیچ‌گونه کمبود مالی ندارد و همان روز اول گفتیم علوم پزشکی هر کاری انجام دهد  پول آن تامین است و محدودیت مالی ندارد.
کلانتری گفت: اما متاسفانه در برخی سایت‌ها چنین وانمود شده که به دلیل بی‌پولی آزمایش‌ها انجام نشده است اما دلیل همان بود که گفته شد دانشگاه علوم پزشکی شیراز رعایت قطب بودن و پدری کردن را برای سایر دانشگاه‌های همجوار نکرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خطاب به برخی رسانه‌ها که به دروغ چنین مطلبی منتشر کردند گفت: آیا باید چنین خوراکی برای آمریکا و دشمنان تهیه کرد و چرا برخی رسانه‌های ما باید چنین اقدامی انجام دهند؟.
در همین جلسه نماینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز لب به اعتراض می‌گشاید و می‌گوید چرا باید خدمات نظام و کارها و اقداماتی که تاکنون انجام شده زیر سؤال برود.
فضایی که کاملا بی‌در و پیگر است
اما بیش از همه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان دل پری از این وضعیت دارد و می‌گوید: متاسفانه فضای مجازی بی در و پیکر شده و هر چیزی که بخواهند می‌نویسند، جوی به وجود آوردند و هر اتهامی می‌زنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: یک سایتی تیتر و خبر می‌زند دانشگاه  علوم پزشکی پول ندارد نمونه بگیرد و گفتند در باشت هم همین موضوع بوده و بی اعتمادی در بین مردم ایجاد کرده‌اند.
 وی خطاب به استاندار و دادستان مرکز کهگیلویه و بویراحمد گفت: کمیته‌ای تشکیل و این فضای بی در و پیکر را درست کنید، چرا که نبود پول برای آزمایشگاه‌ها کذب محض است.
این مسوول خواستار برخورد ارشاد و قوه قضاییه شد و گفت: تشویش اذهان عمومی شده و اعتماد مردم به دانشگاه خدشه‌دار شده لذا متولیان برخورد کنند.
یزدان‌پناه خاطرنشان کرد: یک سایت متخلف در این استان هر چه دلش می‌خواهد می‌نویسد و برخورد هم با او نمی‌شود.
 همه واقفیم که بار مشکلات را نباید تنها به گردن رسانه‌ها انداخت گاهی مسوولان هم سهوا در کارها، برنامه‌ها و گفتار خود دچار اشتباه می‌شوند و این گونه رسانه‌ها را نیز به اشتباه می‌اندازند.
 همه گناه نباید به گردن رسانه‌ انداخت
سید علی ملک‌حسینی دادستان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در همین خصوص می‌گوید: رسانه‌ها هم از سویی نماینده مردم هستند و باید اخبار و اطلاعات را در اختیار مردم قرار دهند در این فضا هم با بگیر و ببند نمی‌توان کار کرد.
دادستان مرکز استان می‌گوید: در خصوص برخی رسانه‌ها هم از طریق روال قانونی خودش پی‌گیری می‌کنیم برخی از این موضوعات ارجاع شده و ما نیز برخورد می‌کنیم.
دادستان البته از مسوولان خواست در این برهه نسبت به ارائه آمار دقیق‌تر عمل کنند و تناقض در ارائه آمار باعث می‌شود که رسانه‌ها آمار پراکنده‌ای منتشر کنند.
وی به کارهای خوبی که تاکنون توسط رسانه‌ها انجام شده اشاره کرد و گفت: مسوولان باید سعه صدر داشته باشند اگر رسانه‌ای هم نشر اکاذیب داشته باشد دستگاه مربوطه با ارائه سند و مدرک پی‌گیری کند اما به هر حال از مدیران می‌خواهیم برای یکدیگر تعیین تکلیف نکنند.

به راستی چرا فضا چنین بی‌در و پیکر است؟!
برای ریشه‌یابی و رفع مشکلات این چنینی در حوزه فضای مجازی و رسانه‌های استان بنا به گفته دادستان مرکز استان تنها نباید به دنبال برخورد سلبی و قضایی بود؛ بلکه این دستگاه‌های متولی هستند که وظیفه ذاتی خود را فراموش کرده‌اند و در نشست‌ها معلوم است با دست خالی حضور پیدا می‌کنند.
مسوولانی که حتی شناختی از فعالان رسانه‌ای استان ندارند و تاکنون حتی یک تماس تلفنی کم هزینه برای پی بردن به برنامه‌های رسانه‌ها در روزهای کرونایی نداشته‌اند.
مسوولانی متولی مطبوعات و رسانه‌ها در استان تنها به حضور در ذیل کمیته‌های ستاد کرونا دلخوش نکنند؛ از رسانه‌ها و خبرنگاران و مدیران رسانه‌ای در استان خود نپرسیده‌اند که در این روزگار ناخوش کرونایی قلم خود را چگونه می‌چرخانید و سیاست رسانه‌ای استان در قبال کرونا چیست.
مدیرانی که در نشست‌های انتخاباتی یک پای ثابت بودند و خارج از قاعده در صف اول قرار داشتند و اسناد و مدارک آن موجود است اکنون از حال دل رسانه‌های استان چه خبر دارند؟ بنابراین با این عملکرد، نباید انتظار فعالیت رسانه‌ای صحیح و قاعده‌مند از سوی اصحاب رسانه و مطبوعات داشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1