تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴ ساعت ۰۱:۵۷
کد مطلب : ۵۰۲۰۴۴
بلایی به نام تقلید از کنش گری مجازی تاجگردون؛
اینستاگرام زدگی مدیران؛ وقتی در نقش بلاگر ظاهر میشوند!
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛یادداشت - سواد و شناخت رسانهای در سالهای اخیر یکی از پیوستهای مهم مدیریتی در کشور بوده است. پیوستهای دیگر مدیریتی همچون مدیریت اداری، مالی، رفتاری و... نیز وابسته به مدیریت رسانهای مدیران هستند.
رسانهها و بهویژه شبکههای اجتماعی پل ارتباطی میان مدیر با مجموعه و مدیر با مردم و مردم با مدیر هستند. در این میان البته نباید از مقوله "اقتصاد توجه" و به عبارت دمدستیتر یعنی جلبتوجه در شبکههای اجتماعی گذشت. طبیعی است مدیران و بهویژه مدیران در شهرستانهای کوچک که همیشه رؤیای بزرگتر شدن قدشان را در سر میپرورانند نیمنگاهی و شاید بیشتر به این بخش داشته باشند.
همین نگاه است که خطر "بلاگر" شدن را بهعنوان یک تهدید متوجه مدیران و شخصیتهای سیاسی میکند.
بنابراین، در یک جمعبندی کوتاه از این مقدمات میتوان مدعی شد شبکههای اجتماعی توأمان واجد فرصت و تهدید هستند.
نمونه غلامرضا تاجگردون یکی از فعالترین شخصیتهای سیاسی در شبکههای مجازی و خاصه اینستاگرام است. تاجگردون در این شبکه حضوری تقریباً آنلاین دارد، بهگونهای که این سؤال را به ذهن متبادر میکند که تاجگردون چگونه میان کار و فعالیت در عالم واقعیت و کنش در اینستاگرام میتواند تقسیم کار کند و به هر دو برسد.
تاجگردون حدود ۲۶۰ هزار دنبالکننده در اینستاگرام دارد که این عدد، عدد بسیار بالایی است. او در این شبکه بدون واسطه خود با دنبالکنندگان در ارتباط است و در برخی مواقع شاهد شکلگیری یک فضای گفتوگویی مجازی هستیم. ارتباط بیواسطه و مستقیم تاجگردون بهعنوان یک سیاستمدار و نماینده مردم یک امتیاز مهم است؛ ولی نباید از آفات و خطرات این موضوع نیز بهسادگی گذشت. برخی منتقدین در این زمینه تاجگردون را یک سلبریتی - سیاستمدار دانستهاند؛ ولی همزمان احتمال یک آسیب تحت عنوان اینستاگرام گیت برای تاجگردون و فعالیت اینستاگرامی وی نیز برشمردهاند و در برخی موارد شاهد اشتباهاتی از وی بودهایم.
این سطح از فعالیت و اقبال عمومی به تاجگردون سبب شده است سایر مدیران و شخصیتها هم وسوسه شده و به تکاپوی مجازی بیفتند و گمان کنند میتوانند تاجگردون دوم باشند.
در طول ماههای اخیر شاهد حضور پر سروصدا و تبلیغات برخی مدیران در عرصه مجازی بودیم که جالب آن که این مدیران اقدام به استخدام ادمین نیز کردهاند. اما خوب است این مدیران بدانند قبل از کنش گری مجازی، کنش گری عملی و واقعی لازم است و اینستاگرام بهتنهایی نمیتواند به تولید عملکرد منجر شود که بر عکس دخیل بستن صرف به مجازی خطای بزرگی است که زود به چشم میآید.
نکته دیگر آن که تاجگردون به میزان موفقیت در عرصه واقعی در عرصه مجازی فردی خلاق و جسور و با اعتمادبهنفس نشان داده است که اینهمه متکی بر همان عملکرد واقعی وی است.
بنابراین، محاسبه غلط مدیران برای مجازی بازی احتمالاً چیزی جز اتلاف وقت و هزینه نخواهد بود. در این میان نباید از مشورتهای تحریکآمیز برخی بلاگرها برای خلق یک کسبوکار بهسادگی گذشت که با تحریک مدیران برای ورود به این عرصه و به دستگرفتن مدیریت پیج دنبال درآمدی هستند و با "بهبه" و "چه، چه" کردن و کامنتها و تعداد فالوورهای فیک مدیران را دلخوش به مجازی میکنند که نمیتواند در واقعیت به کمک آنها بیاید.
رسانهها و بهویژه شبکههای اجتماعی پل ارتباطی میان مدیر با مجموعه و مدیر با مردم و مردم با مدیر هستند. در این میان البته نباید از مقوله "اقتصاد توجه" و به عبارت دمدستیتر یعنی جلبتوجه در شبکههای اجتماعی گذشت. طبیعی است مدیران و بهویژه مدیران در شهرستانهای کوچک که همیشه رؤیای بزرگتر شدن قدشان را در سر میپرورانند نیمنگاهی و شاید بیشتر به این بخش داشته باشند.
همین نگاه است که خطر "بلاگر" شدن را بهعنوان یک تهدید متوجه مدیران و شخصیتهای سیاسی میکند.
بنابراین، در یک جمعبندی کوتاه از این مقدمات میتوان مدعی شد شبکههای اجتماعی توأمان واجد فرصت و تهدید هستند.
نمونه غلامرضا تاجگردون یکی از فعالترین شخصیتهای سیاسی در شبکههای مجازی و خاصه اینستاگرام است. تاجگردون در این شبکه حضوری تقریباً آنلاین دارد، بهگونهای که این سؤال را به ذهن متبادر میکند که تاجگردون چگونه میان کار و فعالیت در عالم واقعیت و کنش در اینستاگرام میتواند تقسیم کار کند و به هر دو برسد.
تاجگردون حدود ۲۶۰ هزار دنبالکننده در اینستاگرام دارد که این عدد، عدد بسیار بالایی است. او در این شبکه بدون واسطه خود با دنبالکنندگان در ارتباط است و در برخی مواقع شاهد شکلگیری یک فضای گفتوگویی مجازی هستیم. ارتباط بیواسطه و مستقیم تاجگردون بهعنوان یک سیاستمدار و نماینده مردم یک امتیاز مهم است؛ ولی نباید از آفات و خطرات این موضوع نیز بهسادگی گذشت. برخی منتقدین در این زمینه تاجگردون را یک سلبریتی - سیاستمدار دانستهاند؛ ولی همزمان احتمال یک آسیب تحت عنوان اینستاگرام گیت برای تاجگردون و فعالیت اینستاگرامی وی نیز برشمردهاند و در برخی موارد شاهد اشتباهاتی از وی بودهایم.
این سطح از فعالیت و اقبال عمومی به تاجگردون سبب شده است سایر مدیران و شخصیتها هم وسوسه شده و به تکاپوی مجازی بیفتند و گمان کنند میتوانند تاجگردون دوم باشند.
در طول ماههای اخیر شاهد حضور پر سروصدا و تبلیغات برخی مدیران در عرصه مجازی بودیم که جالب آن که این مدیران اقدام به استخدام ادمین نیز کردهاند. اما خوب است این مدیران بدانند قبل از کنش گری مجازی، کنش گری عملی و واقعی لازم است و اینستاگرام بهتنهایی نمیتواند به تولید عملکرد منجر شود که بر عکس دخیل بستن صرف به مجازی خطای بزرگی است که زود به چشم میآید.
نکته دیگر آن که تاجگردون به میزان موفقیت در عرصه واقعی در عرصه مجازی فردی خلاق و جسور و با اعتمادبهنفس نشان داده است که اینهمه متکی بر همان عملکرد واقعی وی است.
بنابراین، محاسبه غلط مدیران برای مجازی بازی احتمالاً چیزی جز اتلاف وقت و هزینه نخواهد بود. در این میان نباید از مشورتهای تحریکآمیز برخی بلاگرها برای خلق یک کسبوکار بهسادگی گذشت که با تحریک مدیران برای ورود به این عرصه و به دستگرفتن مدیریت پیج دنبال درآمدی هستند و با "بهبه" و "چه، چه" کردن و کامنتها و تعداد فالوورهای فیک مدیران را دلخوش به مجازی میکنند که نمیتواند در واقعیت به کمک آنها بیاید.