مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛یادداشت* - در نشستِ پس از انتخابات جناب نادر منتظریان، یکی از حامیان منتظریان میگوید «برند هدایتخواه مُرد» و «باید منتظریان برند شود. » دربارهٔ اینکه آیا منتظریان در آینده میتواند نامنشان خود را بسازد یا نه و آیا چنین کاری مطلوب است یا نه، سخنی نمیگویم و آگاهی لازم را برای سخنگفتن دراینباره ندارم.
اما آیا «برند هدایتخواه مرده است؟ » گمانم این است پاسخش منفی است.
هدایتخواه نامنشان (=برند) خود را یکروزه و بر اساس حوادث آنی نساخته است، که بر اثر حوادث و اتفاقات و شکستها و پیروزیها از بین برود. اگرچه این سالها نام هدایتخواه با سیاست گره خورده است؛ اما «نامنشان» هدایتخواه، زادهٔ سیاست نیست که در ساحت سیاست بمیرد. خاستگاه نشانِ هدایتخواه فرهنگ است.
او از نیمه دههٔ هفتاد در هیئتهای مذهبی و مساجد، نوجوانان و جوانان بسیاری را آموزش داد و تربیت کرد. بسیاری از آن نوجوانان و جوانان امروز تحصیلات عالیه دارند و برخی از آنان به مسئولیتی رسیدهاند.
پیش از آنکه هدایتخواه نمایندهٔ مجلس هفتم شود، حدود یکدهه به تربیت و آموزش نوجوانان و جوانان مشغول بود. آنچه نشان هدایتخواه را ساخت، نمایندگی در مجلس هفتم و هشتم و عرصهٔ سیاست نبود؛ بلکه تربیت نوجوانان و جوانان بود.
هدایتخواه پس از دوران نمایندگی باز به همان میدانی برگشت که به آن تعلق داشت و در آنجا موفق بود.
ساختن یا ساختهشدن نامنشان، غیر از مشهورشدن است. حادثه و اتفاق شاید فرد را مشهور کند؛ اما فرد را نشاندار و صاحب برند نمیکند. اگر مسیر رسیدن به نامنشان و برند را ببینیم، میبینیم که هدایتخواه پیش از آنکه به ساحت سیاست بیاید، آن مسیر را طی کرده بود. با شناختی که از او دارم، آگاهانه میگویم که او هیچگاه برای رسیدن به نام و نشان تلاش نکرد، بلکه مخلصانه بود. اگرچه میتوان او را نقد کرد و همراه و همدلِ باور یا کنش او نبود.
در نشانسازی فردی میگویند «محتوای ارزشمند تولید کنید»، «استمرار داشته باشید»، «شبکهسازی کنید»، «مردمدار باشید» و... هدایتخواه از نیمه دهه هفتاد همهٔ این شرایط را محقق کرد. مردمدار بود و با مخاطبان خود تعامل داشت. در هیئت جوانان حسینی و دیگر جاها، شبکهسازی میکرد و در این شبکه به افراد ولو اینکه نوجوان یا جوان بودند، وظیفهای محول میکرد. اینگونه نبود که صرفاً او سخنرانی کند و دیگران بشنوند. برای مخاطب خود، محتوای ارزشمند تولید میکرد و در این کار ثابتقدم بود. نامنشانِ هدایتخواه را کاندیداتوری انتخابات نساخت. شبکهسازی، مردمداری، تولید محتوای ارزشمند، تربیت و آموزش نوجوانان و جوانان و... ساخت و شاید بیش از همهٔ اینها اخلاص او به این نامنشان کمک کرد.
شاید اگر هدایتخواه این دوره در انتخابات شرکت میکرد، شکست میخورد؛ همانطور که در انتخابات مجلس نهم و دهم شکست خورد. پیروزی در انتخابات مجلس هفتم و هشتم، نامنشانِ هدایتخواه را نساخت و شکست در انتخابات مجلس نهم و دهم، نامنشان او را از بین نبرد. نامنشان هدایتخواه ورای امر سیاسی و امر انتخابات است. البته بدین معنی نیست که پیروزی یا شکست در انتخابات در فراز یا فرود نامنشان او بیتأثیر است، قطعاً تأثیر دارد. اما سیاست فرعِ نامنشان اوست و با شکست و پیروزی در سیاست، اصل نامنشان او باقی است.
---------------------------
* این یادداشت در فضای مجازی منتشر شده و کبنا نیوز بدون تأیید یا رد محتوای آن و صرفاً برای اطلاع مخاطبان آن را منتشر کرده است.
اما آیا «برند هدایتخواه مرده است؟ » گمانم این است پاسخش منفی است.
هدایتخواه نامنشان (=برند) خود را یکروزه و بر اساس حوادث آنی نساخته است، که بر اثر حوادث و اتفاقات و شکستها و پیروزیها از بین برود. اگرچه این سالها نام هدایتخواه با سیاست گره خورده است؛ اما «نامنشان» هدایتخواه، زادهٔ سیاست نیست که در ساحت سیاست بمیرد. خاستگاه نشانِ هدایتخواه فرهنگ است.
او از نیمه دههٔ هفتاد در هیئتهای مذهبی و مساجد، نوجوانان و جوانان بسیاری را آموزش داد و تربیت کرد. بسیاری از آن نوجوانان و جوانان امروز تحصیلات عالیه دارند و برخی از آنان به مسئولیتی رسیدهاند.
پیش از آنکه هدایتخواه نمایندهٔ مجلس هفتم شود، حدود یکدهه به تربیت و آموزش نوجوانان و جوانان مشغول بود. آنچه نشان هدایتخواه را ساخت، نمایندگی در مجلس هفتم و هشتم و عرصهٔ سیاست نبود؛ بلکه تربیت نوجوانان و جوانان بود.
هدایتخواه پس از دوران نمایندگی باز به همان میدانی برگشت که به آن تعلق داشت و در آنجا موفق بود.
ساختن یا ساختهشدن نامنشان، غیر از مشهورشدن است. حادثه و اتفاق شاید فرد را مشهور کند؛ اما فرد را نشاندار و صاحب برند نمیکند. اگر مسیر رسیدن به نامنشان و برند را ببینیم، میبینیم که هدایتخواه پیش از آنکه به ساحت سیاست بیاید، آن مسیر را طی کرده بود. با شناختی که از او دارم، آگاهانه میگویم که او هیچگاه برای رسیدن به نام و نشان تلاش نکرد، بلکه مخلصانه بود. اگرچه میتوان او را نقد کرد و همراه و همدلِ باور یا کنش او نبود.
در نشانسازی فردی میگویند «محتوای ارزشمند تولید کنید»، «استمرار داشته باشید»، «شبکهسازی کنید»، «مردمدار باشید» و... هدایتخواه از نیمه دهه هفتاد همهٔ این شرایط را محقق کرد. مردمدار بود و با مخاطبان خود تعامل داشت. در هیئت جوانان حسینی و دیگر جاها، شبکهسازی میکرد و در این شبکه به افراد ولو اینکه نوجوان یا جوان بودند، وظیفهای محول میکرد. اینگونه نبود که صرفاً او سخنرانی کند و دیگران بشنوند. برای مخاطب خود، محتوای ارزشمند تولید میکرد و در این کار ثابتقدم بود. نامنشانِ هدایتخواه را کاندیداتوری انتخابات نساخت. شبکهسازی، مردمداری، تولید محتوای ارزشمند، تربیت و آموزش نوجوانان و جوانان و... ساخت و شاید بیش از همهٔ اینها اخلاص او به این نامنشان کمک کرد.
شاید اگر هدایتخواه این دوره در انتخابات شرکت میکرد، شکست میخورد؛ همانطور که در انتخابات مجلس نهم و دهم شکست خورد. پیروزی در انتخابات مجلس هفتم و هشتم، نامنشانِ هدایتخواه را نساخت و شکست در انتخابات مجلس نهم و دهم، نامنشان او را از بین نبرد. نامنشان هدایتخواه ورای امر سیاسی و امر انتخابات است. البته بدین معنی نیست که پیروزی یا شکست در انتخابات در فراز یا فرود نامنشان او بیتأثیر است، قطعاً تأثیر دارد. اما سیاست فرعِ نامنشان اوست و با شکست و پیروزی در سیاست، اصل نامنشان او باقی است.
---------------------------
* این یادداشت در فضای مجازی منتشر شده و کبنا نیوز بدون تأیید یا رد محتوای آن و صرفاً برای اطلاع مخاطبان آن را منتشر کرده است.
همه این آدما از گوینده تا هدایتخواه و سایر سیاسیون چه دردی رو دوا کردند؟؟؟
همین استاد چه خدماتی در 8 سال نمایندگی خود داشت؟