تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۴۷۲۰۲۶
یادداشت؛

آنچه خرامین می‌گوید و آنچه شنیده نمی‌شود

۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آنچه خرامین می‌گوید و آنچه شنیده نمی‌شود
کبنا ؛این روز‌ها فضای رقابت‌های انتخاباتی در استان کهگیلویه و بویراحمد مبتلای شکلی کاذب از هیاهو و سروصداست که عملاً امکان هر نوع گفت و گو، روشنگری و تنویر افکار عمومی را از مردم سلب کرده است.
هر چند اصل بر مشارکت مردم و حضور حماسی مردم در انتخابات است و نامزد‌ها نیز به عنوان نخبگان جامعه در افزایش مشارکت مردم نقش و وظیفه مضاعفی بر دوش دارند اما نباید این موضوعات سبب غفلت از اصل کیفیت انتخاب مردم شود. موضوعی که مورد انتقاد شیرعلی خرامین یکی از نامزد‌های انتخابات در حوزه انتخابیه بویراحمد، دنا و مارگون نیز قرار گرفت و وی بار‌ها بر عدم ارایه برنامه از سوی نامزد‌ها و ایجاد هیاهوی‌های کاذب تأکید و نسبت به این رفتار‌ها انتقاد داشته است.
البته این تنها موضوع در ادبیات انتقادی خرامین نیست. این روز‌ها عرصه عمومی و رسانه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد شاهد شکل‌گیری یک گفتمان انتقادی از سوی خرامین در انتخابات حوزه انتخابیه بویراحمد بزرگ است. او حتی نسبت به مشی و مدل رفتاری شورای‌های اصولگرایی و ملاک و معیار‌های انتخاباتی این شورا‌ها نیز انتقاد وارد کرده است تا عملاً این شورا و بزرگان اصولگرایی استان را وارد چالش گفتمانی نموده باشد.
پیش از این نیز این پیش‌بینی وجود داشت که خرامین با نوع نگاه و ادبیات انتقادی که دارد در بحبوحه انتخابات می‌تواند زمینه ساز شکل‌گیری یک فضای گفت و گویی و گفتمانی باشد که حالا بنظر می‌رسد عملاً این امکان شکل گرفته است و چنین اتفاقی می‌تواند یک فرصت روشنگری برای انتخابات در این حوزه انتخابیه باشد.
تشدید تعصبات منطقه‌ای و برخی منازعات غیر سیاسی در این حوزه‌ی انتخابیه در چند دوره اخیر انتخابات را تقریباً از شکل و مفهوم واقعی‌اش تهی کرده است و این خطر وجود دارد که انتخابات در عوض فرصت به یک تهدید تبدیل شود اما اینک با ادبیات انتقادی و گفت و گویی خرامین این‌امیدواری بوجود آمده است که انتخابات به همان مدار واقعی‌اش برگردد و نامزد‌ها خود را ملزم به ارایه طرح و برنامه بدانند و همه چیز در « لرکه زدن» و « تجمعات طایفه‌ای» و «قربانی کردن گوسفند» و... خلاصه و محدود نگردد.
بدون شک در شکل‌گیری این فضا تقصیر نخبگان به مراتب بیش از مردم و رای‌دهندگان است. تصمیمات زودهنگام و سلیقه‌ای گروه‌های سیاسی و عدم ورود این گروه‌ها در عرصه عمومی جز در موعد نزدیک به انتخابات سبب واگذار شدن فضا به ذی نفوذان ایلی و منطقه‌ای شده است و شرایط به سمتی رفته است که به سیاسیون منتظر حرکتِ موج از سوی ذی نفوذان و دنبال کردن آن هستند.
این اتفاقات آسیب‌های بزرگی هستند که تاکنون بدون تأثیرات خطرناک نبوده‌اند و اگر قرار بر تداوم آن‌ها باشد نه تنها به توسعه منجر نخواهند شد که حوزه انتخابیه را به عقب بر می‌گردانند و اتفاقاً شاهد شکل‌گیری رفتار‌های خطرناک جدید در این حوزه انتخابیه خواهیم بود.
ادبیات و گفتمان خرامین یک گفتمان و ادبیات دانشگاهی و‌اندیشه‌ای است و باید از سوی نخبگان، دانشگاهیان و همه‌ی دغدغه‌مندان در جامعه ارج گذاشته شود و تقویت و تکثیر شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

جمال
Iran, Islamic Republic of
ای کاش به آنچه که می گفت خودش عمل می کرد دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
United States
گپ پیک وپتی
United States
راستش را بگو
امروز چن تا گپ راس زده ای؟
عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

عبدی: بودجه فرهنگ آب دریاست، می‌خورند و تشنه‌ترند

روشن است که مدیران فرهنگی می‌خواهند بگویند مشکل، فقدان کار فرهنگی است و آن هم بودجه می‌خواهد....
افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

افزایش تنش میان پیونگ‌یانگ و سئول؛ قوای نظامی کدام کشور قوی‌تر است؟

به گفته موسسه مطالعات استراتژیک یک اندیشکده دفاعی مستقر در لندن، کره شمالی در آغاز سال ...
مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

مصوبه عجیب نمایندگان مجلس

 محمد حسین فرهنگی نماینده مجلس گفت: مجلس به حکم بسیار عجیبی در جریان رسیدگی به بودجه ...
1