تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۶
کد مطلب : ۴۶۶۷۴۳
یادداشت ارسالی؛

کهگیلویه بزرگ؛ فرمانداران قبیله‌ای یا والسوالی؟

۱۳
۱
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کهگیلویه بزرگ؛ فرمانداران قبیله‌ای یا والسوالی؟
کبنا ؛
یادداشت| بر اساس اصل تقسیمات کشوری، ابلاغ فرمانداران به‌عنوان نمایندگان سیاسی دولت جمهوری اسلامی، پس از بررسی صلاحیت‌شان و با معرفی استاندار، از طریق وزارت کشور صادر می‌شود.
اما در همسایه‌ شرقی‌مان کشور افغانستان، نه فرماندار، بلکه «والسوالی»، مسئولیت یک ایالت را بر عهده دارد. می‌توان گفت والسوالی معادل فرماندار در ایران است. اما این دو، وجوه تمایز بسیاری با هم دارند.
در ایران، نظام سیاسی موسوم به مردم‌سالاری دینی است و دولتمردان با رأی شهروندان انتخاب می‌شوند. اما افغانستان یک کشور قبیله‌ای است و شورای قبائل یا «لوی جرگه» در اداره آن نقشی اساسی دارند.
بنابراین در ساختار نظام جمهوری اسلامی، بر اساس کلیت نظام‌نامه سیاسی‌اش، جایی برای والسوا نگری وجود ندارد. اما در استان کهگیلویه بویراحمد، به‌ویژه شهرستان کهگیلویه بزرگ، با اقداماتی که در دهه‌های گذشته، سید محمد موحد نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی انجام داده، بستر اجتماعی برای شکل‌گیری شورای قبائل و یا همان لوی جرگه فراهم شده است.
در این حوزه، فرمانداران صرفا بر اساس شایستگی منصوب نمی‌شوند و گویا یکی از شروط غیررسمی در انتصاب آن‌ها، نزدیکی به نماینده است. بنابراین نتیجه ۲۴ سال نمایندگی موحد، نهادینه‌شدن والسوانگری در انتخاب فرمانداران و بخشداران این منطقه است.
از سوی دیگر، نزدیکان نماینده، آن‌قدر نسبت به این دخالت‌ها فخر می‌فروشند و ابایی از بیان علنی آن ندارند که بیم آن می‌رود شرایط سیاسی کهگیلویه بزرگ با آن سابقه تمدنی‌اش به قامت کوتاه لوی‌ جرگه‌ی افغانستان نزول پیدا کند.
کافیست مقایسه‌ای بین سرپرست فرمانداری کنونی کهگیلویه با فرماندار پیشین این شهرستان انجام داد تا زوایای قبیله‌نگری موحد روشن شود.
چنان‌چه معیار مقایسه‌مان را داده‌های علمی و قضاوت عادلانه و خردمندانه قرار دهیم، متوجه خواهیم شد فاصله بین سرپرست فعلی فرمانداری کهگیلویه با فرماندار پیشین، خیلی زیاد است. فرماندار پیشین دارای تحصیلات دکترای جامعه شناسی سیاسی بود و سال‌ها در دانشگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد دانش سیاسی و جامعه‌شناسی تدریس می‌کرد. اما فرماندار فعلی کهگیلویه، به‌طور موقت مدتی حسابدار دانشگاه آزاد کهگیلویه بود. مدتی نیز به‌عنوان بخشدار چرام منصوب گردید، اما پس از هفت ماه شبانه عزل شد.
حالا نیز قرار است چنین فردی که حیات سیاسی خود را مدیون نماینده می‌داند مجری انتخابات باشد. با این شرایط، شهروندان کهگیلویه، حق دارند نگران شیوه مدیریت انتخابات در سطح استان تا چهار شهرستان کهگیلویه بزرگ باشند. رهبر انقلاب نیز فروردین‌ماه سال جاری، سه مؤلفه مهم انتخابات را سلامت، امنیت و مشارکت عنوان کرد.
بنابراین انتظار می‌رود استاندار کهگیلویه و بویراحمد و دبیر هئیت نطارت استان، با در نظر گرفتن اهمیت سلامت انتخابات، حوادث گذشته کهگیلویه را فراموش نکنند و اجازه ندهند در این حوزه انتخاباتی، شورای قبائل، رقابت‌های انتخاباتی را به سطح شورای قبائل و لوی جرگه افغانستان تنزل دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
امان از فتنه ونیرنگ .از خدا بی خبر ان اجازه بدهید تا موقع شروع انتخابات شاید اصلا فرد مورد نطر شماها ثبت نام نکرد چه نفعی از این فتنه انگیزی نصیبتان می شود .
کبنا
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی کدوم فرماندار کدوم بخشدار والله قسم جلاله به والله قسم استاندار روحش ازبخشداران ومعاونین فرماندار خبر نداره...
مهقلی
Iran, Islamic Republic of
فرمانداری دهدشت کلا تعطیل رسمی یا بین التعطیلی ست.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
بگیر لایکو
دکتر کریمی و پوزش کجا این بنده خدا کجا؟!!!!!
کسی که توانمند باشه زیر دین نماینده و.... نمیره اما اگه کسی ضعیف باشه برای حفظ پست حلقه به گوش و فرمانبردار نه فرمانداره
رهام
Iran, Islamic Republic of
موحد فرماندار را انتخاب کرده و قانونا نمیتواند انتخابات برگذار کنند
فرماندار دهدشت،چرام،لنده هرسه منصوب موحد
سورای نگهبان بیدار شو ببین موحد چکار کرده این مردم فلک زده کهگیلویه را
پرستار
Iran, Islamic Republic of
ایشون معلم بودن ، علی رغم اینکه ما هم موافق این فرماندار نیستیم اما مطلب شما کذب هستش ، این فرماندار دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و معلم بودن
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
کاش فرماندار یا مدیران بودند::::::: حتی رفتگر ونگهبان در این شهرستان را این اغا تعویض کرده:::::::: حتی بیمار غیر از لوی جرگه را اهمیت نمیدهند:::::: بانکها وووووووو که دیگر جای خود دارند :::::: اما درد دل به که گویی؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کو گوش شنوا خوب همه یک دستند::::: همه بد فقط خودشان خوب::::: ایا رسانه ها ی پرتلاش ازادانه کار میکنند؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
هم من دست نی فرماندار موظفه بنفع موحد موضعگیری کنه
شما هنوز متوجه نشدید انقلابی بودن یعنی چه؟؟؟؟؟؟
ناشناس
United States
حالا که صحبت از والسوالی و لویی جرگه شد، خود ایشون هم (فرماندار) است، /
مقایسه ایشون با دکتر کریمی نژاد هم، قیاس مع الفارق است
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
چطوری شبانه عزل شد؟
شهروند
Iran, Islamic Republic of
به گواه تمام کارشناسان خبره
ضعیف ترین فرماندار را دهدشت دارد
Iran, Islamic Republic of
در بویراحمد دنا و مارگون از ولسوالی گذشته بخشی از یک فامیل مناصب را غصب کرده اند و جالب این است که دیگران را به تمامیت خواهی متهم می کنند
دهدشت
Romania
کمایی خیلی آدم نامردی هستی،،زمانی که کرامت کریمی فرمامداربود،خادمی استاندار،بزرگواری نماینده آنوقت لال بودی که هرسه ساداتی بودن، ......بسوزه آب یخ هم چارش نمیکنه
۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

۵ سرگیجه بزرگ بایدن تا قبل از انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا

اگر در روز‌ها و ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا، تغییری جدی در ...
قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

قطع همکاری سیاسی نبوده، اخلاقی بوده‌است

رئیس دانشگاه تهران گفت: من کاملاً مطلع هستم که از ادامه همکاری برخی از این افراد به علت ...
ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرای کلثوم قاتل سریالی مردان مازندران

ماجرایی که صبح شنبه ۱۱ شهریورماه مثل بمب در فضای رسانه‌های جنایی پیچید، انگار خاطره مهین ...
1