کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت:

معاونت «بد یمن»

22 ارديبهشت 1402 ساعت 12:25

مدیریت احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی حسین کلانتری آخرین استاندار دولت تدبیر و‌امید در استان ملاک و مبنای کاملی را برای ارزیابی معاونین سیاسی و بعد از خود قرار داده است. از بد حادثه اما جانشین احد جمالی از ابتدا تا کنون یک روز آرام نداشته است و روز‌های سختی را سپری کرده است تا هم اقتدار و مدیریت احد جمالی بیشتر نمود پیدا کند و هم در زیر سایه آن اقتدار که برخی معتقد بودند جمالی استاندار اصلی است و کلانتری در مرتبه بعد قرار داشت و تازه آنهم کلانتری استانداری در تراز ملی؛ برخی ضعف‌های سید جواد هاشمی مهر بیشتر به چشم آید.


مدیریت احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی حسین کلانتری آخرین استاندار دولت تدبیر و‌امید در استان ملاک و مبنای کاملی را برای ارزیابی معاونین سیاسی و بعد از خود قرار داده است. از بد حادثه اما جانشین احد جمالی از ابتدا تا کنون یک روز آرام نداشته است و روز‌های سختی را سپری کرده است تا هم اقتدار و مدیریت احد جمالی بیشتر نمود پیدا کند و هم در زیر سایه آن اقتدار که برخی معتقد بودند جمالی استاندار اصلی است و کلانتری در مرتبه بعد قرار داشت و تازه آنهم کلانتری استانداری در تراز ملی؛ برخی ضعف‌های سید جواد هاشمی مهر بیشتر به چشم آید.
سید جواد مردی آرام که نسبت به پوشش خود نیز حساس است عمر گذشته خود را در مجموعه وزارت کشور سپری کرده است و همیشه‌ی احوال در خطی میانه‌ی جریان اصولگرایی گام برداشته است.
معاونت سیاسی را باید پیشانی عرصه مدیریتی استان کهگیلویه و بویراحمد دانست. پوشش حوزه‌های سیاسی، امنیتی، انتظامی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و حتی آموزشی و دانشگاهی به خوبی بیانگر عمق جایگاه مهم معاون سیاسی و امنیتی در استان هاست. با وجود معاونت سیاسی بقیه معاونت‌های استانداری کمتر به چشم می‌آید و گاهی هم ممکن است بود و نبود فردی بر صندلی سایر معاونت‌ها چندان تفاوتی نداشته باشد و به همین علت است بویژه در همین دولت شاهد خالی ماندن صندلی برخی معاونت‌های استانداری استان در بازه‌های زمانی زیادی بوده‌ایم. به مانند همین دوره که معاون اقتصادی استاندار چندان به چشم نمی‌آید و کسی نیز انتظار خاصی از این معاونت ندارد و وی در نهایت کارشناسی در بروکراسی پیچیده استاندار دیده می‌شود.
البته همواره افرادی هستند که با نشستن بر صندلی یک معاونت و یا هر سمت دیگر می‌توانند به ارج و قرب و جایگاه آن معاونت و جایگاه اعتباربخشی نمایند.
زمانی که دولت ابراهیم رئیسی بر سر کار آمد پیش‌بینی‌های زیادی از معاونت سیاسی می‌شد هر چند نام سید جواد هاشمی یکی از نزدیکان و نیرو‌های وابسته موحد به واسطه سابقه اداری و چندین سال سابقه بخشداری و فرمانداری در کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز در میان گزینه‌ها دیده می‌شد اما کمتر کسی احتمال چندانی برای صدور حکم برای هاشمی مهر را می‌داد و از گزینه‌های جدی‌تر دیگر نام برده می‌شد اما گویا آن گزینه‌ها به مذاق صاحبان نفوذ بیرونی خوش نیامده بود و آن گونه که بعد‌ها شخص استاندار خود مدعی شد وی در ابتدا قصد معرفی یک جوان برای معاونت سیاسی را داشت که زیر فشار‌ها عطای آن کار را به لقایش بخشید.
قرعه فال به نام سید جواد هاشمی مهر‌زده شد ولی او از ابتدا با مشکلات و موانع زیادی مواجه شد. مدت‌های مدیدی وی سرپرست باقی ماند و حکم معاونت وی صادر نشد. آن عدم صدور حکم را برخی به پایان سنوات خدمت هاشمی مهر ربط می‌دادند و اینکه هاشمی مهر مدرک کارشناسی ارشد ندارد و اگر هم دارد قبل از این دو بار از اعمال مدرک کاردانی و کارشناسی در طول سنوات خدمت خود استفاده کرده است و امکان برای مرتبه سوم و اعمال مدرک کارشناسی ارشد وجود ندارد. ولی هر چه بود حکم سید جواد بعنوان معاون سیاسی و امنیتی استان صادر شد.
بخشی از انفعال سید جواد تا آن زمان به همین تعلیق و بلاتکلیفی ربط داده می‌شد اما جالب این بود که بعد از قطعیت حکم ما شاهد انفعال بیشتر و حضور کمتری از هاشمی مهر در اتفاقات و تحولات سیاسی و مدیریتی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌ایم و بنظر می‌رسد کسانی مایل به دخالت دادن هاشمی مهر در امور نیستند و او خود مدت هاست به یک سکوت اجباری و ناخواسته فرو رفته است تا حالا که صحبت از عزل‌های گسترده در سفر‌های رئیس جمهور به گوش می‌رسد و استان در آستانه سفر رئیس جمهور قرار دارد گمانه زنی‌ها از رفتن سید جواد هاشمی مهر بیش از گذشته به گوش می‌رسد. البته صحبت از تغییرات حول معاون سیاسی به خیلی قبل‌تر از برنامه عزل در سفر می‌رسد و حالا نیز گفته می‌شود تغییرات در معاونت سیاسی حتی اگر در برنامه سفر اتفاق نیفتد بعد از سفر قطعی خواهد بود.
برخی رسانه‌ها در برخی تحلیل‌ها حتی از یک گزینه جوان یعنی جلال دانش فرماندار لنده نام برده بردند که دانش موضوع را تکذیب نکرد و تنها مدعی شد که مطرح کردن این بحث‌ها برای تخریب وی است. شاید دانش هم گزارش‌ها را علیه خود دیده است و هم شاید از گزارش‌های احتمالی که قطعاً برای تهران فکس و ارسال خواهند شد مطلع است و هراس دارد و این گونه پیش دستی کرده است تا حداقل اگر به معاونت نرسید همین فرمانداری را از دست ندهد.
آنچه که از بیرون نسبت به معاونت سیاسی و عملکرد و اقتدار و یا عدم اقتدار آن در دوره سید جواد هاشمی مهر دیده شد و قابل تحلیل است؛ اینکه این دوره، دوره اقتدار معاونت سیاسی نبود و حتی نتوانست تکراری از دوره فتاح محمدی باشد که اگر چه اقتدار خلف دوم خود یعنی جمالی را نداشت اما مردی میانه بود و در مراسمات و مناسبت‌های پشت پرده حضور فعالی داشت. البته معاون سیاسی دوم در استان یعنی کاظم نظری نیز مدیر ضعیفی نبود اما معاونت سیاسی برای وی نیز بد یمن بود. از قضا نظری با شروع معاونت یک دوره بیماری سخت را پشت سر گذاشت.
حالا نیز اگر قرار بر رفتن جواد هاشمی مهر قبل از انتخابات باشد، باید از تجربه معاونت برای وی به عنوان یک تجربه تلخ یاد کرد. البته رفتن و کنار گذاشتن هاشمی مهر موضوعی نیست که حتی اگر کسانی قصد آن را داشته باشند به سادگی قابل اعمال باشد. وی از سوی محمد موحد به سختی حمایت می‌شود و در روز‌های آخر که موفق به دریافت حکم معاونت سیاسی شد نیز حمایت مهدی روشنفکر را داشت و در نزدیک به دو سال حضور خود همراهی خوبی با تمام نمایندگان داشته است و همه فرمانداران و بخشداران نیرو‌هایی بوده‌اند که مستقیماً توسط نمایندگان معرفی شده‌اند و دفتر معاونت سیاسی در نقش یک دفتر تسهیل بخش در معرفی و گرفتن حکم نهایی این نیرو‌ها عمل کرده است.


کد مطلب: 462228

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/462228/معاونت-بد-یمن

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1