کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

شعبان بی‌مخ‌ها مانع توسعه کهگیلویه و بویراحمد

12 ارديبهشت 1402 ساعت 22:17

در حالی که منصوری همراه با رئیس جمهور به اهواز رفته بود، احمدزاده با اصرار او را از اهواز به کهگیلویه و بویراحمد کشاند. چرا که منصوری به عنوان رئیس نهاد ریاست جمهوری نقش بی بدیلی در اختصاص اعتبار به پروژه‌ها دارد.


کهگیلویه و بویراحمد به دلیل قدمت تاریخی اندک آن و موارد دیگری همچون ساختار توپولوژیک و مورفولوژیکی که دارد، در طول چند دهه گذشته در رده استان‌های کمترتوسعه‌یافته کشور قرار گرفته است.
اما با وجود این موارد، یکی از عللی که در دوره جدید تبدیل به مانعی برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد شده، برخی از خودزنی‌ها در فضای سیاسی و مجازی است.
این نوع رفتارها، نوعی چوب لای چرخ کردن مسیر توسعه کهگیلویه و بویراحمد است. در حالی که در سایر استان‌های توسعه یافته کشور این موضوع بسیار کمتر وجود دارد. در علوم اجتماعی، محققان، علت توسعه را تک عاملی نمی‌بینند و معتقدند که در اثر ارتباط چند عامل با یکدیگر، توسعه اتفاق می‌افتد یا از آن جلوگیری می‌شود. عوامل زمینه‌ای در کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط با این نوع رفتارها در فضای مجازی است که مانع توسعه‌یافتگی می‌شود. در واقع این شیوه خودزنی توسعه‌نیافتگی کهگیلویه و بویراحمد را تقویت و تشدید می‌کند.
چند ماهی است که برخی از افراد که بخشی از جریان سیاسی اصولگرایی نامیده می‌شوند با ایجاد کارزار، انتشار بیانیه‌ و جوابیه‌هایی بدون استدلال نظری و شواهد تجربی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را مورد انتقاد قرار می‌دهند. هر چند نقد واجب است و موجب پیشرفت می‌شود. اما اطلاق برخی نسبت‌های ناروا بدون فکت‌های تجربی، نه تنها نقد نامیده نمی‌شود، بلکه نوعی بی‌اخلاقی اجتماعی و رسانه‌ای است.
در این‌جا قصد دفاع از عملکرد استاندار نیست. ولی چنین رفتارهایی بیش از آن که عامل توسعه باشند، مانع آن هستند و باعث می‌شود حاشیه بر متن غلبه پیدا کند و مدیران ارشد استان فرصت رسیدگی به سایر امور را نداشته باشد.
واضح است هیچ شخصی کامل نیست و ما انسان‌ها موجوداتی ممکن‌الخطا هستیم و شخص استاندار نیز ممکن است در کنار چند اقدام مطلوب، اقدام نامطلوبی نیز داشته باشد. البته حضرت علی (ع) نیز که نمونه انسان کامل است در دوره‌ای که حکومت را به دست گرفت، مورد انتقاد خناسان قرار گرفت و حتی انسان‌های کامل از چنین رفتارهایی از سوی منتقدین، مورد تهدید قرار خواهند گرفت.
این افراد که بیانیه پشت بیانیه می‌نویسند باید مشخص کنند که خود در چه جایگاهی هستند که چنین مطالبی را منتشر می‌کنند؟ اساساً بر اساس کدام شاخص‌ها نقد می‌کنند و محور ارزیابی آنها چیست؟ واضح است که نمی‌شود بدون سند و دلیل فردی را ضعیف و یا قوی عنوان کرد. حتماً باید شاخصی در دست باشد. چیزی که دستان این منتقدان از آن خالی است.
در حالی که تنها از متمم سفر ریاست جمهوری به استان سه هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده است، این منتقدان باز هم بر طبل توخالی خود می‌کوبند.
در سفر معاون اجرایی رئیس جمهور که رئیس نهاد ریاست جمهوری است، از پروژه‌های اصلی استان کهگیلویه و بویراحمد بازدید شد که دستاورد آن را در سفر رئیس جمهور به استان خواهیم دید.
ورود منصوری به کهگیلویه و بویراحمد نیز با اصرار احمدزاده صورت گرفت؛ در حالی که منصوری همراه با رئیس جمهور به اهواز رفته بود، احمدزاده با اصرار او را از اهواز به کهگیلویه و بویراحمد کشاند. چرا که منصوری به عنوان رئیس نهاد ریاست جمهوری نقش بی بدیلی در اختصاص اعتبار به پروژه‌ها دارد. در کدام استان، معاون اجرایی رئیس جمهور به تنهایی سفر کرده است به جزء کهگیلویه و بویراحمد و یک استان دیگر.
همین فرد در استان، با دفاع تمام قد از احمدزاده، وضعیت استان کهگیلویه و بویراحمد را از نظر کلان مطلوب ارزیابی کرد. در سفر قبلی معاون سابق اجرایی رئیس جمهور به استان نیز، او از تعبیر تبدیل کهگیلویه و بویراحمد به یک کارگاه عمرانی استفاده کرد. شهابی‌نسب رئیس پیشین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان نیز بارها عنوان می‌کرد که اعتباراتی که تنها در یک سال و نیم اخیر در استان جذب شده، بسیار بیشتر از مجموع اعتبارات در کل دوران ریاستش بوده است.
اما شعبان بی‌مخ‌ها، این موضوعات را نمی‌بینند و چون سهمی از قدرت به آن‌ها نرسیده است، شلوغ می‌کند، فضا را غبارآلود می‌کنند و  بیانیه‌نویسی را ادامه می‌دهند؛ فارغ از این‌که هر شخص دیگری نیز استاندار بود، نمی‌توانست منافع همه گروه‌ها را تأمین کند.
استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مناطق دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد جغرافیایی، طبیعی، اقتصادی، زیست محیطی، معادن و نفت؛ آینده‌ای خوش و توسعه‌یافته را پیش روی خود دارد. زمانی این اتفاق می‌افتد که این مسئله نقطه اشتراک تک به تک همه افراد ساکن در کهگیلویه و بویراحمد باشد. زمانی این اتفاق می‌افتد که منافع عموم و استان را بر منافع شخصی و گروهی ترجیح دهیم. نباید جلوی شتاب قطار توسعه و پیشرفت استان کهگیلویه و بویراحمد را با کارشکنی‌ها گرفت. اگر ایرادی هم بر نحوه مدیریت باشد، باید با شیوه درست و البته صریح و شفاف هم گفت. اگر استان‌های همانند؛ اصفهان، یزد و... به آبادانی رسیده‌اند به این دلیل است که نخبگان، سیاسیون، دانشگاهیان، جوان و پیر آنها، منافع استان‌شان را بر هر چیز دیگری ترجیح داده‌اند. آنها سیاست‌زده نیستند و سر راه توسعه مانع تراشی هم نمی‌کنند بلکه برای پیشرفت استان و دیارشان همدل، همزبان، همفکر و همگام هستند.


کد مطلب: 461856

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/461856/شعبان-بی-مخ-ها-مانع-توسعه-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1