تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۴۵۴۲۷۱
یادداشت ارسالی؛

آغاز بهار علمی و فرهنگی در دانشگاه یاسوج

۶
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
آغاز بهار علمی و فرهنگی در دانشگاه یاسوج
کبنا ؛
یادداشت ارسالی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تایید شیوه مدیریت، عملکرد و مقام استادی بهادر کرمی، حکم ریاست او را تأیید کرد. در پنجاهمین جلسه کمیته انتخاب رؤسای دانشگاه‌های کشور، که به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شده بود، حکم ریاست بهادر کرمی به عنوان رئیس دانشگاه یاسوج تایید شد. به همین مناسبت نگاهی به عملکرد کرمی در طول مدت سرپرستی‌اش در دانشگاه یاسوج انداختیم.
به نظر می‌رسد یکی از دغدغه‌های کرمی، توسعه عمرانی دانشگاه است. تا پیش از این، دانشگاه یاسوج از نظر توسعه عمرانی به ویژه سلف غذاخوری، در وضعیت بسیار نامطلوبی قرار داشت. اما با شروع سال تحصیلی جدید، جاده سلف که بیش از همه به مسیر کوهنوردی شبیه بود، تعمیر و بهسازی شد. از سوی دیگر، تغییراتی اساسی در وضعیت تغذیه دانشجویان داده شد. حال با حضور در سلف می‌توان متوجه رضایت نسبی دانشجویان از وضعیت تغذیه شد.
با وجود اینکه گسترش ویروس کرونا باعث تعطیلی دانشگاه‌ها شده بود و انتظار نمی‌رفت به این زودی بتوان آموزش را حضوری کرد، اما بدون کمترین خللی، فضا برای آموزش حضوری در دانشگاه فراهم شد. حال که وضعیت آموزشی دانشگاه در شرایط کاملاً نرمالی قرار دارد، تحت تأثیر فضای کلیِ حاکم بر دانشگاه‌های کشور، در دانشگاه یاسوج نیز طی دو روز ناآرامی‌هایی به وجود آمد، اما با مدیریت مطلوب ریاست دانشگاه و اقدامات بازدارنده‌ای که در نظر گرفته بود، در کمترین زمان ممکن و به دور از حاشیه، آرامش به دانشگاه بازگشت. این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه‌های مادر کشور، فضا همچنان ملتهب است.
کرمی که بارها نشان داده است به نظر دانشجویان احترام می‌گذارد، با حضور در بین دانشجویان نظر آنها را شنیده و تا حد امکان سعی در پاسخ دادن به مطالبات دانشجویان داشته است. کرمی با نگاهی پدرانه، دانشجویان معترض را در آغوش گرفت و اجازه نداد آنها به دامان افراد دیگری بلغزند. حتی با تأکید بر اینکه دانشگاه یک فضای مقدس و علمی است، اجازه ورود نهادهای بیرون از دانشگاه را نداد.
علاوه بر این، تنشی که در دوره ریاست پیشین بین اعضای هیأت علمی و مدیران به وجود آمده بود، رنگ باخته و به نظر می‌رسد به طور کلی، آرامش در دانشگاه یاسوج حکمفرما شده است.
دانشگاه یاسوج
در زمانی که دانشگاه به صورت مجازی به فعالیت خود ادامه می‌داد، عملاً فعالیت‌های فرهنگی تعطیل شده بودند. اما هم‌اکنون با فضای بازی که در دانشگاه حاکم است، انجمن‌ها و تشکل‌ها یا به تدریج شروع به فعالیت کرده‌اند و یا در حال شکل‌گیری هستند. گفته می‌شود روزهای آینده نیز انتخابات انجمن‌های دانشگاه برگزار خواهند شد. کرمی با اقدام مناسبی که داشته است، ممیزی‌ها را بسیار محدود کرده و تنها خط قرمز را اخلاق و فرهنگ علمی و دانشجویی قرار داده است. این در حالی است که در سال‌های گذشته برخی از درخواست‌های فرهنگی دانشجویی، پس از ارائه، با خط بطلان مدیران روبرو می‌شد. افزون بر این، در هفته پژوهش و پس از آن به مناسبت روز دانشجو، برنامه‌های و کرسی‌های آزاداندیشیِ بسیاری قرار است در دانشگاه برگزار شود. به نظر می‌رسد قرار است فضای فرهنگی در دانشگاه جایگزین فضای امنیتی شود که در گذشته تا حدی در دانشگاه دیده می‌شد. اما کرمی نشان داده است که سه مؤلفه مهم علم، فرهنگ و اخلاق را از بنیادهای اساسی فعالیت‌های دانشجویی می‌داند.
به نظر می‌رسد بهار فرهنگی دانشگاه یاسوج دور از انتظار نیست؛ دانشگاهی که روزی یکی از بالاترین آمارهای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را داشت، در دوره‌ای وارد رخوت شد. اما حال نشانه‌هایی از بازگشت دانشگاه به آن دوران طلایی دیده می‌شود.
کرمی در گفت‌وگویی که با رسانه‌ها داشت از پایبندی علمی دانشجو به تحصیل و کسب علم دفاع کرد و اظهار داشت که دانشجو قبل از هر گونه فعالیت سیاسی و اجتماعی، باید در پی کسب علم‌آموزی باشد؛ چرا که هویت دانشجو با یادگیری گره خورده است و دانشجو با هر موضع سیاسی؛ منتقد، معتقد و یا معاند، باید الفبای علم را بیاموزد.  
همسو با این دغدغه، کرمی سه موضوع را همزمان با هم در پیش گرفته است؛ نخست، افزایش رشته‌های دانشگاهی در مقاطع مختلف که در همین سال جدید چند رشته به رشته‌های پیشین دانشگاه اضافه شد. اضافه شدن رشته‌ها مبتنی بر سند آمایش استان است. از سوی دیگر، دومین موضوعی را که کرمی در پیش گرفته است، ارتباط صنعت و دانشگاه است. بر اساس برنامه‌هایی که دانشگاه قرار است در هفته پژوهش برگزار کند، نمود این ارتباط را می‌توان به وضوح دید. سومین موضوع نیز پیگیری و ارتقای چهره بین‌المللی دانشگاه است. با اقدام خوبی که اخیراً صورت گرفته است، دانشگاه یاسوج طی قراردادی که با کشور عراق بسته است، از این به بعد دانشجوی شهریه‌‎پرداز از این کشور می‌پذیرد. به‌علاوه، اختصاص گرنت‌های مالی به اساتید برای همکاری‌های علمیِ بین‌المللی یکی دیگر از اقدامات کرمی برای ارتباطات جهانی دانشگاه یاسوج است.
چراغ علمی و فرهنگی دانشگاه یاسوج برافروخته شده است و وظیفه اساتید و دانشجویان این است که با فعالیت‌های علمی و فرهنگی خود به پایدار ماندن نور آن کمک کنند. 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
درود بر کرمی
خدا قوت
...
نماینده هم یاد بگیره
آوا
Iran, Islamic Republic of
در یکسال گذشته، فقط وعده و وعید داده اند. همین متن هم به خوبی گواه است. یکی دو رشته تحصیلی اضافه کرده اند، ارتباط صنعت و دانشگاه را به هفته پژوهش محول کرده اند، و قرار است چند دانشجوی عراقی در دانشگاه یاسوج ثبت نام کنند. امیدواریم، از این پس، همت مضاعف کنند و به دور از تبلیغ و هیاهو، کارهای مهمی برای دانشگاه مادر استان، انجام دهند.
دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
دکتر بهادر کرمی بهترین عملکرد ممکن را داشته است..... هر جا به فرزندان و نخبگان بومی و البته شایسته استان اعتماد شد، نتیجه داد...... دکتر کرمی دغدغه اساتید، کارکنان و دانشجویان را از همه بیشتر داشته است و همین سبب موفقیت وی شده......
دانشگاهی
Iran, Islamic Republic of
دکتر بهادر کرمی بهترین عملکرد ممکن را داشته است..... هر جا به فرزندان و نخبگان بومی و البته شایسته استان اعتماد شد، نتیجه داد...... دکتر کرمی دغدغه اساتید، کارکنان و دانشجویان را از همه بیشتر داشته است و همین سبب موفقیت وی شده......
دنا اهورا
Iran, Islamic Republic of
اخیرا فقط مطلب می زنید


نظرات مخاطبان هم هیچ...؟.......!!!!
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
درود بر دکتر کرمی عزیز و همه اساتید و دانشجویان دانشگاه یاسوج ... بی شک این دانشگاه در بهترین سطح از نظر علمی و فرهنگی در میان دانشگاه های کشور و آسیا قرار دارد و نباید نقش کلیدی دکتر عریان رییس پیشین این دانشگاه را نادیده گرفت ... به عنوان یک دانش آموخته کارشناسی ارشد از دانشگاه یاسوج جا دارد از زحمات هیأت علمی رشته تاریخ دانشگاه یاسوج بالاخص دکتر کشواد سیاهپور تشکر ویژه داشته باشم با تشکر
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1