کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت ارسالی؛

نقدی بر صحبت‌های روشنفکر در صحن علنی مجلس؛ هدر دادن فرصت‌های طلایی حوزه بویراحمد و دنا

3 شهريور 1401 ساعت 11:23

صحبت‌های مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با واکنش متعدد کاربران فضای مجازی روبرو شد. یکی از کاربران فضای در مطلبی نوشت: مهدی روشنفکر با ادعای انقلابی‌گری تأیید صلاحیت شد و اکنون با زبان معتقدان به لزوم «اصلاحات ساختاری»، سخن می‌گوید؟!


صحبت‌های مهدی روشنفکر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی با واکنش متعدد کاربران فضای مجازی روبرو شد. یکی از کاربران فضای در مطلبی نوشت: مهدی روشنفکر با ادعای انقلابی‌گری تأیید صلاحیت شد و اکنون با زبان معتقدان به لزوم «اصلاحات ساختاری»، سخن می‌گوید؟!
آیا او خودش را فریب می‌دهد؟
مهدی روشنفکر، نماینده فعلی مردم بویراحمد و دنا و مارگون، در نطق میان دستور خود در مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای سخن گفت و به صورتی عجیب و ناگهانی نقش منتقد را گرفته و در صحن علنی مجلس فریاد زد و مدعی وجود لشکری از مفسدان و متخلفان شد.
عجیب‌تر آنکه او پازل حمله همه جانبه خود را تکمیل کرده و این فساد‌ها را حاصل ساختاری معیوب و فسادزا در کشور دانست که از درون آن نیز سلاطین مافیا‌های مختلف تولید می‌شود.
او به سلطان‌های متعدد فساد در کشور اذعان نموده و از لشکر فاسدان در کشور یاد کرده است. روشنفکر در این نطق، به ضرورت «اصلاحات ساختاری» اشاره کرد و از اینکه به منتقدان، انگ «غربزدگی» می‌زنند، اظهار تأسف کرد.
اصلاحات ساختاری، اصطلاحی است که در ماه‌های اخیر به صورت هدفمند و بصورت پررنگ توسط برخی مخالفان نظام و ساختار حاکمیت موجود و برخی براندازان بیان می‌شود. اما معتقدان به نظام این شعار را به براندازی نرم تعبیر می‌نمایند و معتقدند که اصلاح ساختار شعار خوش فرم شده و شکل نرم همان شعار براندازی است.
به نظر می‌رسد که روشنفکر با توجه به شرایط و فضای مردم بویراحمد و کاهش چشمگیر اقبال عمومی به‌ایشان و عدم موفقیت محسوس در عملی ساختن حداقل‌های شعار‌ها و وعده‌هایش و نیز جدا شدن طیف‌ها و چهره‌های مختلف و حتی برخی نزدیکان و همراهان شناخته شده‌اش، این بار دست به مانور دیگری برای بازی با افکار عمومی‌زده و با بیان سخنان ناصواب و نزدیک به گفتمان مخالفان سرسخت ساختار‌های حاکمیتی و براندازان معتقد به «اصلاحات ساختاری»، تلاش می‌کند بخشی از آرای مخالفان را به سمت خود جذب نماید.
شاید او با این گونه سخنان می‌خواهد هزینه رد صلاحیت احتمالی خود را بالا برده و از خود چهره‌ای منتقد و مطالبه‌گر نشان دهد.
این نطق وهن مردم ولایتمدار حوزه انتخابیه و پاس گلی به مخالفان نظام است. شایسته است هیأت ناظر بر رفتار نمایندگان و سایر مبادی ذیربط هر چه سریع‌تر و برای پیشگیری از تکرار چنین ادبیاتی آن هم از تریبون رسمی مجلس به موضوع ورود کرده تا بیش از این نظام اسلامی توسط برخی افراد بی‌ملاحظه خدای نکرده مورد خدشه قرار نگیرد.
 

فیلم صحبت‌های روشنفکر در صحن علنی مجلس

بیشتر بخوانید:

مهدی روشنفکر: آیا با این ساختارها که خود مُوَلِد مافیا و سلطان هستند، می‌توان به جنگ مافیای جهانی رفت؟ / فراری دادن نخبگان به آغوش بیگانگان، خستارتش کمتر از ترور دانشمندان نیست / مدارس غیردولتی با شهریه‌های نجومی با حوزه آموزش تعارض منافع دارد

هدردادن فرصت‌های طلایی توسط روشنفکر

کاربر دیگری در فضای مجازی نوشت: طبق قانون آیین‌‏نامه داخلى مجلس شوراى اسلامى هر نماینده مجلس به قید قرعه ۷ دقیقه نطق میان دستور دارد.
این فرصت بدون توجه به سطح سواد و موقعیت نمایندگان در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد تا بتوانند صدای موکلان خود باشند و مشکلات حوزه انتخابیه خود را به گوش مسئولان برسانند.
مهدی روشنفکر امروز نطق هفت دقیقه‌ای را انجام داد و بدون آنکه از مصائب و مشکلات حوزه انتخابیه خود سخن براند مثل همیشه محافظه کارانه یکی به نعل زد و یکی به میخ!
مهدی روشنفکر در این نطق مصداق عینی ضرب المثل معروف لری بود که می‌گفت:
«دای تو خوب ایگی روی قربونت برم تو هم بد نیگی»
مهدی روشنفکر هنوز هم لب مرزی حرکت می‌کند و به راست چشمک می‌زند و به چپ لبخند. هم از دولت جدید تعریف می‌کند هم منتقدان دولت قبل را نقد می‌کند. غافل از اینکه اینگونه رفتار‌ها سالهاست برای مردم نخ‌نما شده است.
مهدی روشنفکر گمان می‌کند می‌شود همزمان با همه بود ولی با هیچ کس نبود!
چرا او فرصت طلایی خود را هزینه نقد فلان قانونی می‌کند که فلان جوان از آن قانون متضرر شده است و با طرح نظرات متناقض همان جوان سطحی نگر در فضای مجازی، این فرصت طلایی را هدر دهد؟
آیا مهدی روشنفکر از میزان خسارات وارده به مردم در اثر سیل اخیر که مبلغ آن ۶۰۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است بی‌خبر بوده است یا ارزش آن را کمتر از مشکل استخدام آن جوان می‌داند؟!
آیا مهدی روشنفکر مشکلات آب شرب بخش لوداب و توت نده و سادات محمودی و وعده شهرستان شدن لوداب را فراموش کرده یا ارزش آن مردم را کمتر از استخدام آن جوان می‌داند؟!
آیا مهدی روشنفکر چالش بزرگ راه‌اندازی ادارات در شهرستان مارگون را نمی‌دانند یا ارزش آن را کمتر از استخدام آن جوان می‌دانند؟!
آیا مهدی روشنفکر طرح و پیگیری سد دشتروم را فراموش کرده است یا ارزش آن را کمتر از استخدام آن جوان می‌دانند؟!
آیا مهدی روشنفکر عدم استفاده از نیرو‌های توانمند منتسب به خود در دانشگاه علوم پزشکی و اداره کار و تربیت بدنی و دانشگاه یاسوج را فراموش کرده است یا ارزش آن را کمتر از استخدام آن جوان می‌داند؟!
آیا مهدی روشنفکر نمی‌توانست ده‌ها مشکل زیر ساختی استان و حوزه انتخابیه را به مسئولین یادآوری کند و فریاد بزند تا از این فرصت که به اجبار قانون در اختیار‌ایشان قرار گرفته است حداقل صدای مردم را به گوش مسئولان برساند.
ظاهراً مهدی روشنفکر تلاش دارد با روخوانی نطق‌های کلی، دو پهلو و اصلاح طلبانه و سطحی انگارانه دیگران، احساسات جوانان حامی خود را برانگیزد تا ریزش‌های پر سر و صدا و جدی خود را با هیاهوی مجازی هواداران پیرامون نطق خود، کمرنگ نشان دهد.
این دست رفتار‌ها برای اهل فن شناخته و اثبات شده است. ولی این همه فرصت سوزی برای تبلیغات مجازی را مردم فراموش نمی‌کنند.
وعده‌های روشنفکر
ستار باقرپور فعال اجتماعی و مجازی نیز در مطلبی نوشت: نزدیک به سه سال است از اعتماد مردم بویراحمد و دنا به مهدی روشنفکر می‌گذرد. اعتمادی که هیچ وقت پاسخ درخوری از سوی تیم او دریافت نکرد.
روشنفکر با شعار ندای وحدت آمد و در عمل نوای طایفه‌گرایی و باندبازی را رونق بیشتری بخشید.
او هیچگاه به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرد چه دکل معرف «قاید علی همتم در جلیل یا پل ارتباطی روستای «بردپهن» و یا دیگر وعده‌هایی ک فقط انتخاباتی بودند.
استفاده از طیف خاصی هواردان توسط روشنفکر و عدم اعتماد به دیگران باعث جدایی و حتی پشیمانی افراد زیادی در حمایت از روشنفکر شده است.
آیا واقعاً در بویراحمد و دنا قحط الرجال هست یا نه اینکه روشنفکر می‌خواهد با فقط با تکیه بر تیره‌های خاصی از بویراحمد پایین در کارزار بعدی انتخابات شرکت کرده و پیروز شود. که این امر به دور از تصور است چون حتی جایگاهش دیگر همانند گذشته در میان ایل سترگ تامرادی نیست و جدایی نخبگان این ایل نشان از همین موضوع دارد.
ضعف روشنفکر از قبل بر بسیاری از مردم خاصه طرفداران آن مشخص بود. ضعف در گفتمان سیاسی، ضعف در کار تیمی و تشکیلاتی، و حتی ضعف در گفتار اما با این وجود با تلاش و پشتکار فعالین حوزه رسانه و سیاست و اعتماد آن‌ها به گفته‌های وی مبنی بر وحدت دو بویراحمد که حتی همین موضوع نیز از‌اندیشه‌های او نبود، و از روی دیگر یک نوع نه گفتن اشتباهی به «زارعی» نماینده ادوار قبل بویراحمد، مهدی روشنفکر را در کارزار پیروز و بر کرسی وکالت مردم در مجلس نشست اما‌ ای کاش همان موقع می‌شد این روز‌ها را پیش‌بینی کرد تا چهار سال به کج راهه نمی‌رفتیم کرسی نمایندگی بویراحمد و دنا چهره‌های توانمند، مردمی و سیاست مداران بزرگی بر خود دیده است که مهدی روشنفکر در مقایسه با آن‌ها محلی از اعراب ندارد‌. امید است در این دوره اشتباهات گذشته از سوی مردم تکرار نشود و مانع رشد نگرش‌های پوپولیستی و جریان‌های قدرت طلب طایفه‌ای شوند.
 


کد مطلب: 451775

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/451775/نقدی-صحبت-های-روشنفکر-صحن-علنی-مجلس-هدر-دادن-فرصت-های-طلایی-حوزه-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1