تاریخ انتشار
دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۳
کد مطلب : ۴۴۹۶۳۷
یادداشت ارسالی؛

دمبیل به دمبیل تا جنگل شاه بلوط؛ (روایت راه روشن فردا در پایتخت طبیعت ایران)

۲۳
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
دمبیل به دمبیل تا جنگل شاه بلوط؛ (روایت راه روشن فردا در پایتخت طبیعت ایران)
کبنا ؛
سیروس پرآور - در اولین روز گرم تابستان بویراحمد (منظور از بویراحمد در این متن، همه‌ی جغرافیای بویراحمد است؛ از زیلایی تا تنگ سرخ) متن یا بهتر است بگوییم ترس نامه‌ای تب کرده در پایگاه خبری، تحلیلی! کبنا نیوز و بصورت دم بریده در سایت دیگری با عنوان؛ شانس محمد بهرامی برای انتخابات ۱۴۰۲، منتشر شد. متنی لاغر، کم عمق با قلمی کم جوهر که نویسنده احتمالاً در دورهمی کوچه‌ای با دوستان چون خودش دلایلی کم مایه را برای باخت حتمی! محمد بهرامی در انتخابات آینده مجلس، تیتر وار و بدون استدلال مطرح می‌کند. نویسنده تهدیدهای پیش روی بهرامی را حضور مهدی روشنفکر و نادر منتظریان و ... می‌داند و در نهایت شکست‌های! ادوار قبل بهرامی و ناامید شدن طرفدارانش را مهمترین عامل پیشبینی خود می‌داند. عاملی که به گفته نویسنده، خواب از چشمان بهرامی می‌رباید! در ادامه نیز برای این ادعای خود روند حضور محسن رضایی در انتخابات ریاست جمهموری را بصورت بچگانه با روند حضور محمد بهرامی در انتخابات قیاس می‌کند!

بیشتر بخوانید:
 
 در پاسخ به این ترس نامه‌ی تکیده و جهت ترسیم فضای انتخاباتی پیش رو در بویراحمد، سعی بر آن است که به قدر وسع و به گواه وجدان و صداقت قلم، مطالبی ارائه گردد؛
 ما که بهتر از دیگران باید قواعد و نشانه‌ها و چیستی و چگونگی حماسه‌ها را بدانیم. اینجا جغرافیای شاهنامه و سرزمین اسطوره‌ها و انسان‌ها و داستانهای بزرگ است. آری؛ حماسه‌ها نشانه دارند و قصه‌ی راه روشن فردا اکنون دیگر بوی یک حماسه و پیروزی و انتخاب و اتحاد بزرگ می‌دهد. دمبیل ها (دمدیل ها) ی راه روشن در تمامی خاک این جغرافیا ریشه‌ها زده است و اینک جنگل شاه بلوطی شده‌اند که از هر طرف برای اتحاد و یکی شدن آغوش گشوده‌اند. راه روشن بلوط زاگرس است که زمستان و بهار دیده است، نسیم و طوفان کشیده است. با زخم‌ها و زخمه‌ها آشناست. خم شد اما نشکست تا سرانجام بتواند سایه‌ای به وسعت دل مردمش بگستراند تا مردم خسته از پرسه‌های بی هدف ناشی از وعده‌های توخالی، در سایه سارش خستگی بدر کند. مانند گلی خوش زرق و برق نیست که عمرش به سان ریشه‌اش کوتاه باشد.
 با کمی انصاف و دقت متوجه می‌شویم که راه روشن فردا با پرچم داری بهرامی، یکی از باثباترین جریان‌های انتخاباتی بویراحمد بوده است که هدف آن آبادانی و سربلندی دیارش با محوریت تعقل و تخصص و علم و شایسته سالاری است. اتحاد حول خرد و خردورزی و به دور از طایفه گرایی. جریانی که شاید در ادوار قبل (شوربختانه بخاطر جذابیت قوم گرایی و امید به شعارهای پوپولیستی و عدم حضور بخشی از مردم شهر جایی که بهرامی همواره درصدر آرا بوده است بعلاوه اینکه بهرامی و تیمش در دور قبل تنها یک سال آخر و آن هم به خواست مردم به انتخابات ورود کرد و فعالیتش را آغاز نمود) به رقبایش باخت اما شکست نخورد. شبیه تیمی که در مرحله گروهی، مسابقه‌ای را واگذار می‌کند اما تا فینال و کسب جام جلو می‌رود. بهرامی و جریانش روز به روز محبوب مردم شده‌اند و او اینک محبوترین است. فردی که خلاقیت و مدیریتش در زمان شهرداری بزرگترین مبلغ نام بویراحمد و یاسوج در کشور شده است. بهرامی را سوای از کاندید بودنش به حرمت کارهای فاخرش باید حرمت کرد. وصل نام بلندی چون آریوبرزن به تاریخ این خاک برای حرمت همیشگی‌اش کفایت می‌کند. افرادی چون بهرامی که تعهد و تخصص دارند و اصول مدیریت را می‌دانند و با حوزه اقتصاد و اجرا آشنا هستند در هر شرایطی می‌دانند و می‌توانند. خواه در دوره اصولگراها باشد و خواه اصلاح طلبان و بی گمان مورد تکریم و اعتماد و مشاوره‌ی همه جناح‌ها و اندیشه‌ها. در این روزها که بحث عدم جذب اعتبار از سوی مدیران صدای همه را دراورده و به شدت فرصت سوزی کرده‌اند، اسناد و مدارک گواهی می‌دهند که در دوران شهرداری بهرامی، گروه رقیب برای به چالش انداختن و غافلگیرنمودن وی درست در آخرین روز و فرصت جذب اعتبار (۳۱ تیرماه) به او اعلام نمودند که باید در همین روز آخر جذب اعتبار نمایی! اسناد گواهی می‌دهند که بهرامی در همین فرصت اندک یکروزه با تدبیر و تخصص و بصورت قانونی اقدامات لازم را انجام داد تا بودجه مربوطه جذب گردد. در حالیکه بیشترین کمک دولت وقت به بهرامی در شهرداری هیچ گاه بیشتر از یک میلیارد و پانصد میلیون نمی‌شد اما همگان شاهد بودند که او چگونه یاسوج را از شهرکی بدون مبلمان شهری خاصی، به شهری با قامتی قابل قبول تبدیل نمود. کاندید محبوب راه روشن همواره در مرکز استان (محل تجمع اکثریت نخبگان) بیشترین آرا را داشته است. آرایی با کیفیت که نویسنده مطلب کبنا با غرضی ترس گونه آن را به تمسخر گرفته است! در حالیکه محمد بهرامی و طرفدارانش در همه ادوار قبل به تک تک آرای رقبا احترام نهادند چرا که معتقدند یک رأی در تنگ سرخ با سی سخت و زیلایی تفاوتی نمی‌کند.
نویسنده، منتظریان را یکی از رقبای جدی محمد بهرامی می‌داند و ارای دور قبلش را تنها دلیل این ادعا مطرح کرده است. ضمن احترام به جناب منتظریان و طرفدارانش باید بگویم که بنا به دلایل و مشاهدات اینگونه نیست. نشانه و استدلالی ما را قانع نمی‌کند. صرف اصولگرابودن او در دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی نمی‌تواند جاذبه خاصی برای او بیافریند. اگر حضور ایشان و نوع رأی آوریش را در دور قبل بررسی کنیم امیدی برای جهش رأی ایشان نخواهیم یافت؛ در حالیکه در انتخابات بویراحمد کاندید اصولگراها همواره یک پای فینال بوده است، منتظریان این رویه را باطل کرد (حتی ستار هدایتخواه در دور اول خود که تنها چند ماه فعالیت نمودند باز یک پای فینال بودند که برنده‌ی فینال نیز شدند) و در شرایطی که منتظریان خروجی یک جناح ریشه دار - که سابقه نیم قرن فعالیت سیاسی و انتخاباتی در کشور و استان دارند - بودند و ایشان خود را منتسب به یک طایفه اصیل و پرجمعیت می‌دانست، اما باعث نامیدی هر دو منبع ارای خود شد. اتفاقات و بیانیه‌های اخیر از سوی جناح اصولگرا به وضوح نشان داد که منتظریان جایگاه محکم و مقبولی در این جناح ندارد و قطعاً این دور از حمایت کامل و قاطعانه دور قبل از ایشان خبری نیست. بعید است ستار هدایت خواه اشتباهاتش را تکرار کند و پایگاه اجتماعی خود را با حمایت از افرادی که قدرت اجماع ندارند به خطر بیاندازد. هدایت خواه خوب می‌داند برای حمایت از منتظریان و جذب آرا برای ایشان، شاید مجبور شود مبالغه کند و طوری با کلمات بازی کند که خودش و خدایش راضی نباشد چرا که منتظریان به راستی معیارهای یک کاندید مطلوب را (بخصوص در شرایط سخت اقتصادی و فرهنگی کنونی) ندارد. تنها اطلاع داشتن از دلایل و مقصران تعطیلی فلان کارخانه نمی‌تواند خبر از یک کاندیدا باسواد در حوزه اقتصاد بدهد. وقتی در عقبه‌ی ایشان نشانی از اجرا و عمران و معماری نیست چگونه مردم به شعارهای سازندگی ایشان اعتماد کنند؟ کارشناس فقه و علوم اسلامی (با همه احترامی که برای این حوزه داریم) نمی‌تواند نجات بخش وضعیت صنعت و تولید در استان کهگیلویه و بویراحمد باشد.
نویسنده باید بداند که مردم بویراحمد (علیا و سفلا) و استان به شدت خسته از تندروی‌ها و افراطها شده‌اند. مردم از تبرهای تیز تفریقگر قومیت و حزبیت به ستوه آمده‌اند و در همین ایامی که گذشت بارها با نشان دادن کارت‌های زردشان به این رقبای محمد بهرامی هشدار داده‌اند و بی گمان در انتخابات ۱۴۰۲ با کارتهای قرمزشان راه خروج از میدان انتخابات بویراحمد را به آنها نشان خواهند داد، چراکه مردم خواهان نسیم وصل هستند. دوستدار دوران مدیریتی مدبران علمی و دانشگاهی هستند. طرفدار شطرنج انتخاباتی هستند نه انتخابات مارپله‌ای که در آن منتظر جفت شش ای باشند که سرنوشتشان، آن‌ها را به حکم شانس به خانه اول برگرداند. مردم دیگر حاضر نیستند چهارسال دیگرشان را فدای تعارفات خاله خرزویی و وعده‌های خیالی آسمانی کنند.
 نویسنده و هم اندیشان وی بهتر است بدانند که این رقبای محمد بهرامی نیستند که خواب از چشمان او می‌ربایند، بلکه این دلواپسی و اندیشه توسعه بویراحمد و استان زرخیز کهگیلویه و بویراحمد، فرصت سوزیها و عقب ماندگی نسبت به دیگر شهرها، با وجود این همه پتانسیل و ظرفیت است که محمد بهرامی را بی قرار و نگران می‌کند. رقیب بهرامی؛ بیکاری جوانان و عدم رونق و تعطیلی کارخانه‌هاست. وقتی به وضوح می‌داند که سکوهای المپیک در ورزش‌هایی مثل وشو و کشتی و هندبال حق جوانان پاتاوه و باگ و چنار برم و تمنک و گندی خوری و چین و لوداب و آن جغرافیاست دچار بی خوابی می‌شود. وقتی می‌داند که طبیعت کبگیان وشولیز و تنگ تامرادی چه ظرفیت بزرگ گردشگری است که مغفول مانده‌اند، افسوس می‌خورد. آنگاه که می‌داند طبق نظر کارشناسان گیاهان دارویی سی سخت و کاکان می‌توانند کشوری را بی نیاز کنند - با وجود همه ناملایمات و بی اخلاقی‌ها و سختی‌ها - همچنان در دل امید فردایی روشن می‌کارد و با خواست مردم و توکل بر خدایش (که با او عاشقانه‌ها دارد و خلوت‌ها) در میدان انتخابات استوار و پرامید می‌ماند. او که عاشق وجب به وجب خاکش هست چگونه می‌تواند استعدادهای ناب جوانان زیلایی و سپیدار و جلیل را نبیند و ارام بگیرد؟ او رویای آوازه‌ی پر شکوه بویراحمد و کهگلویه را در سراسر دنیا دارد.
 آری؛ اکنون هنگامه دستهاست. به زبانها بگویید دیگر زبان نریزند. بگذارید صدای دست‌ها را بشنویم. دست‌هایی پرتوان؛ برای پایتخت طبیعت ایران. بگذارید برنامه‌ها و تخصص‌ها وقتها را پر کنند.
 آری؛
در کوچه باد می‌آید
 و این ابتدای پیروزی است
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بساطت را جمع کن
Iran, Islamic Republic of
«ما منتظران ، منتظرِ حاج منتظریانیم»
Iran, Islamic Republic of
اقای روشنفکر بیا تحویل بگیر .
آقای روشنفکر دیدی چه زود دورانت تموم‌شد!!
Iran, Islamic Republic of
بهرامی ۲۰بار دیگه هم بیاد قدرت جمع آوری آرا را ندارد
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
بر فرض محال اگر از. زیر تیغ شورای نگهبان به سلامت بیرون بیاید اگر ؟
بر فرض محال اگر قویتر از تاجگردون باشد اگر؟!!!
با توجه با رویکرد اصلاحاتی بهرامی در زمان دولت اصولگرا فقط لحظه‌ای به همزمانی تاجگردون و احمدی نژاد را بیاد بیاور...اصلا دولت احمدی نژاد ذره ای بها به تاجگردون نداد و تا پایان دولت احمدی نژاد در واقع گچساران عملا نماینده ای نداشت و بلعکس دوران طلایی تاجگردون با شروع به کار دولت همسو یعنی روحانی از آیرو به آن رو شد...
پس در صورت قبولی بهرامی بویراحمد خسر دنیا و آلاخره خواهد شد همانگونه که حداقل این ۳ سال اخیر تجربه بی نمایندگی بویراحمد را داریم با پوست و گوشت و استخوان تجربه می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
آخی تا قیومت سی اون متفکرینی که با اندیشه وقلمهاشون روشنفکر را تبدیل به روشنفکر کردن وروشنفکر قدرشان را نداست والان به بهرامی پیوسته اند
واین‌چنین راهبرد واستراتژی تعیین‌میکنند وچشم انداز طراحی میکنند
Iran, Islamic Republic of
درودبررکتربهرامی مرد عمل نه مرد حرف انشالله با کارنانه درخشانی که دد شهرداری داشتید اینبار صد درصد قبول انتخابات بویراحمد هستید
میلاد
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتر بهرامی رای نمیاره نه چهار دور بلکه برای ده دور د هم بیا رای نمیاره
بابکان
Iran, Islamic Republic of
شاخصه اصلی دکتر بهرامی صداقت، شفافیت و عدم‌ دروغگویی است.
برعکس جریان‌رقیب که تنگ‌نظر هستند و خودزنی هایش شهره عام‌و خاص شده
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر نخبگان بویراحمد پایین رانابود کرد
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر تامشاورانی مثل.. داره کلاهش پشت معرکیه
مصطفوی
Iran, Islamic Republic of
متن شما سراسر شعاری وبرپایه احساسات است.دستپاچگی قلم وذهن درآن موج می زند.به گمان خود خواستی از بهرامی اسطوره بسازی ولی این قبا برای ایشان بس گشاد است وبا احترام باید گفت به تنش زار می زند.ناتوانی وانفعال آقای بهرامی در هشت سال دولت آقای روحانی که ایشان تلاش کرد به لطایف الحیل خود رابه آن واصلاحطلبان متصل کند شاهد این مدعاست .در این هشت سال وتاکنون ایشان به غیر از کاندید وپای ثابت انتخاباتها بودن چه جایگاه ویژه ی دیگری داشته است.آقای بهرامی نه اشرافی به مسایل دارد و نه از توان تحلیل و قدرت بیان مناسبی برخوردار است.همچنین مشاوران ضعیف واتاق فکر خودبزرگ بین ودرعین حال ناکارامد آقای بهرامی یکی از مهمترین عوامل در این سه دوره شکست و ناکامی ایشان بوده است.
من آنچه شرط بلاغ است با تومی گویم
توخواه از سخنم پند گیر خواه ملال
حق نگهدارتان
Iran, Islamic Republic of
بهرامی خودش شاگرد اقایایون بوده ، البته در اینکه روشنفکر صدر درصد بازنده انتخابات است شکی نیست ولی ایشان هم نمی برد انتخابات پدیده دارد وموج درست می شود
علی
Iran, Islamic Republic of
خطاب به نویسنده مطلب
آنچنان از محبوبیت و تغییر جو سیاسی به نفع جناب حاج منتظریان مردی از جنس مردم خواب در چشم نداری که بی محابا قلم بسوی منتظریان نشانه رفته ای
باشد تا فردا چه قضاوت کند ....
اسفند 1402 خواهد رسید و خوب خواهی دید ،بی خوابی بر چشمتان همچنان......
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
سلام ببخشید این واژه دمبیل (دمدیل) چیست
مهدی
Iran, Islamic Republic of
هیشکی نظر نداده حداقل من ی چیزی بگم دوباره اظهار نظرههای ابکی طرفدارهای بهرامی شروع شد
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا
ریزبین
Iran, Islamic Republic of
بدون شک بهرامی از لحاظ پتانسیل سرتر از تمام رقبایش بوده و هست اما با توجه به بی میلی قشر زیادی از مردم به رای دادن شانس پیروزی بهرامی صفر است چون فقط اصولگرايان به صورت جدی در انتخابات شرکت خواهند کرد و طبیعتاً یک اصولگرا پیروز خواهد شد
دشتروم
Iran, Islamic Republic of
..... حالا شما بیا از بهرامی اورانیوم با خلوص 99 درصد بساز به واله این خلوص حتی نمیتونه بخاری نفتی رو هم گرم کنه چه برسه به اینکه خونه ای رو..
اقا طرف اینهمه اومد مورد اقبال مردم نبود چون اون کاریزما و در واقع ثبات و صلابت و قدرت بیان و گفتار و عملمرد رو هیچوقت نداشته و ندارد و مردم خودشون بهتر از هر کسی قدرت تشخیص دارند... مردم این دوره روشنفکر رو هم کنار خواهند گذاشت با این وجود باید منتظر چهره ها و اتفاقات جدیدی باشیم که از مقبولیت بالاتر و صداقتی حقیقی در گفتار و عمل و رفتار برخوردار باشند... در هر صورت بنظر من نماینده و کاندیداهای ادوار گذشته در انتخابات پیش رو دیگه اقبالی از طرف این مردم فهیم نخواهند دید.. مردم این دور چهره ای جدید با فکتهایی قوی و پرتوان و کاریزما میخواهند
Iran, Islamic Republic of
انشالا دکتر بهرامی این باربرنده انتخابات است پایان قوم قبیله ای برچیده میشود
همت
Iran, Islamic Republic of
احسن به این قلم شیوا توانمند و حقیقت نگار.که حق مطلب را به خوبی اداء نمودند.
Iran, Islamic Republic of
انصاف در شهرستان بویراحمد رای نداده ام و نه رای میدم ولی بهرامی یک سر و گردن از منتظریان بالاتر است و اگر قرار بین منتظریان و روشنفکر باشد هزار رحمت به روشنفکر معلم و استادی مومن پرهیزگار و با تقوا و دلسوز و همراه مردم و از جنس مردم و انصافا خیانت به مردم نکرده و عادت زیر آب زنی و ریاکاری ندارد صاف و زلال است روشنفکر فقط روشنفکری است که همه با چشم غیره مسلح می بینند
ایل من تامر
Iran, Islamic Republic of
درود منتظریان که شکست میخوره بویراحمد علیاهم دیگه فهمیدن چه بلایی سرش اومد زنده باد بهرامی
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1