تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۳۵
کد مطلب : ۴۴۰۰۸۴
یادداشتی از سید ابوصالح دانشفر؛

راز نخل و نخبگان در دبستان محمدی شهر سوق

۵
۵
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
راز نخل و نخبگان در دبستان محمدی شهر سوق
کبنا ؛سید ابوصالح دانشفر: دبستان قدیمی محمدی سوق دانشگاهی کوچک در پایتخت فرهنگی و علمی استان کهگیلویه و بویراحمد، یادگاری بسیار گرانسنگ و ارزشمند و گنجی بی‌بدیل که محل تدریس بزرگان و معلمان بسیار متشخص دیار کهگیلویه بزرگ و ترببت دهنده صدها نخبه و فرهیخته برجسته علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و در رشته‌های پزشکی مهندسی استاد دانشگاه و مدیران توانمند جامعه بوده است.
نخل بسیار قدیمی و بلند و بالاو سبز پنجاه ساله این دبستان بی بدیل سرانجام با ضربات تبرعمرش به پایان رسید و بر زمین شهر سوق وازگون گردید.
این نخل کنار مدرسه یادگار و سایه سار صدها دانش آموزی بود که در طی بیش از پنج دهه از عمرخود شاهد آمد و رفت هزاران دانش آموز و رهگذاران بزرگوار شهروند سوق بوده است که همچون چتری بزرگ بر سرمردم و دانش آموزان سایه‌ای سرد و خنک را بوجود آورده بود. مدرسه محمدی یکی از قدیمی‌ترین مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد و دیار کهگیلویه بزرگ می‌باشد که در سال ۱۳۴۲ به همت اولین معلم دیار سوق شادروان فضل الله محمدی از بزرگان و رجل کهگیلویه و شهر سوق و با تلاش و کوشش و پیگیری ایشان در زمان دولت وقت تأسیس گردید و به پاس قدردانی و سپاس از شادروان فضل الله محمدی اسم مدرسه را نیز به همین نام (دبستان محمدی) نامگذاری کردند.
بدون تعارف دبستان محمدی در نقش یک دانشگاه کوچک سنگر تعلیم وتربیت و محل کسب علم و دانش قرار گرفت که در آن معلمها و آموزگاران و مدیری در حد ابهت استاد دانشگاه وظیفه خطیر تعلیم فرزندان سوق و دیگر روستاهای اطراف را برعهده گرفته و با عشق و علاقه در امر تعلیم و تربیت و آموزش فرزندان آن دیار نهایت تلاش و کوشش را بعمل آورند. بطوریکه در دل این مدرسه دانشگاه مانند در طی بیش از پنج دهه صدها نخبه برجسته علمی و دانشگاهی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی که هر کدام نیرویی توانمند و صاحب اندیشه بودند به جامعه ورود کردند که باعث فخر و مباهات و شکوفایی و رشد دیار مظلوممان گردید و نام ویاد آن‌ها در جامعه طنین انداز گردید. و بخاطرسطح بسیار بالای کیفی، علمی و دانش سوق بخاطرهمین صدها نخبه و استعدادهای درخشان علمی بود که بدرستی شهر سوق را «پایتخت فرهنگی وعلمی ای‌تان کهگیلویه وبویراحمد» نامگذاری کردند و حقیقتاً اکثر شهروندان سوقی و فرزندان آنان دارای تحصیلات عالیه و مشغول به خدمات در پست‌های مهم درارکان جامعه می‌باشند.
نام‌های بزرگی که در دبستان قدیمی و نوستالوژی سوق یا تدریس کردند و یا به تحصیل مشغول شدند و بعدها به عنوان نخبه‌های برجسته استانی و کشوری مطرح و معروف شدند، بشرح ذیل می‌باشد:
اساتید قدیم، زنده یادان و مرحومین حاج فضل الله محمدی، سید مندنی عبدالله پور، حاصل عباسی، فتاح شفیعی و پیشکسوتان حاج رضا شرافت، لطف الله محمدی، مرتضی محمدی، ممتاز افرازیان، عبد محمد علی پور، منوچهر شرافت، سیدعلی خداکرمپور، اسحق پوریان و مسعود محمدی.
دانش آموختگان:
پرفسور منصور رایگانی، پرفسور سلطانی، دکتر پرهیزگار، دکتر ربانی، دکتر حسینی، دکتر جمشیدی، دکتر کرمی، مرحوم دانایی شاعر، مرحوم حسین پناهی، شهدای والامقام شهیدان تقوی، رخ افروز، مساوات. حمیدی، خانی، زینی پور. 
وقتی به اسامی بزرگان و نام آورانی که دراین دبستان چه بعنوان معلم و مدیر خدمت نمودند و تعلیم و تربیت فرزندان سوق را عهده دار بودند و همچنین به کسانی که در این دبستان دانش آموز بودند و از محضر اساتید برجسته خود در این مدرسه توشه بزرگ علمی برداشتند و درس خواند و سپس رشد کرده و به مدارج علمی بسیار بالا رسیدند، متوجه می‌شویم که حقیقتاً ((دبستان محمدی یک دانشگاه به تمام معنی بوده است)) که انسان‌های فرهیخته و اندیشمند و بزرگی را تحویل جامعه داده است.
و اما جالبتر آنکه همین دبستان حتی درقسمت ورزش هم خدمات شایانی بعمل آورده و روزی، روزگاری سوق را بعنوان یک قطب والیبال استان کهگیلویه و بویراحمد معرفی کرده بود زیرا زمین خاکی مدرسه محمدی همانند یک آکادامی تربیت دهنده والبیالیست های بزرگی شد که در والیبال شهرستان کهگیلویه و استان کهگیلویه و بویراحمد ستاره شدند.
 والیبال سوق که زمانی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح بود از زمین خاکی همین آموزشگاه پایه گذاری گردید.
فضل الله طیبی. علی کلایی، محمدجعفر آبادیان، مرحوم فتاح شفیعی، محمد نجات علویان والیبالیست‌های دهه پنجاه سوق. اگر چه دررشته فوتبال هم دانش اموزانی را پرورش داد که بعدها فوتبالیست‌های نخبه‌ای شده‌اند که صد البته استاد و پرورش دهنده همین فوتبالیست‌های سوق کسی نبود جز استاد مسعود محمدی که ازمعلم های بسیارخوب و تاثیرگذار بود و بعنوان یک معلم و همچنین مربی سازنده نخبه‌های ورزشی زیادی را تحویل جامعه ورزش خود و خود نیز یکی از مدیران نمونه ورزشی استان کهگیلویه و بویراحمد بود که سالها بعنوان مدیراداره تربیت بدنی سوق خدمات شایانی را انجام داد و خود در حد یک مدیرکل و بالاتر توان مدیریتی بسیارخوبی داشت.
البته فوتبالیست‌های بزرگی نیز پرورش داد که شاید بتوان بعنوان نمونه به دروازه بان معروف و مشهوراستان جناب اقای کیومرث دوستکام که معروف به (عقاب) وهم (آچارفرانسه) گردید، اشاره کرد.
 پروفسور سلطانی که هم اکنون استاد دانشگاه‌های لندن و انگلستان می‌باشد نیز یکی از دانش آموزان دبستان محمدی بود که از اعجوبه‌ها و نخبه هابی برجسته در قسمت ورزش تنیس روی میز بود که سالها در کهگیلویه هماورد و رقیبی نداشت، اشاره کرد و البته در بخش هنر نیز هنرمندان بسیار معروفی نیز تحویل جامعه داد که بعنوان نمونه به کارگردان برجسته و بازیگران معروف استاد مجید پرهیز و سید صالح زینی پوراشاره کرد.



البته متاسفانه این مدرسه نوستالوژی سوق که یادگاری جاودانه برای کهگیلویه بزرگ و استان کهگیلویه و بویراحمد می‌باشد و در حوزه آموزش و پرورش از اعتبار بسیار بالایی برخورداراست دارای نخل بلندی در کنار خود بود که بعنوان نماد و جزیی ازسمبل دبستان محمدی وشهر سوق بود که یادگاری نوستالوژی برای هزاران دانش آموزان و رهگذرانی بود که در عمر پنجاه ساله این نخل برافراشته و رعنا و سرسبز و زیبا سالها سایه سار و چتری بزرگ از سایه‌ای سرد و خنک بود که برای همه مردم دیارسوق نوستالوژی و مقدس و گرانبها بودکه سرانحام با تبری تیز قامتش شکستد و بر زمین واژگون گردید تا برای همیشه دیدن آن نخل بلند بالا و زیبا و سرسبز حسرتی ابدی بر دل مردم سوق گردد و آسمان شهرسوق از وجودش محروم گردد.
برزمین افتاد نخل شهرسوق / یادگارعلم وهم فرهنگ سوق
آری دبستان محمدی و نخل بلند بالا و سرسبز در کنارش ((همچون دو یار دبستانی)) بودند که بیش از پنجاه سال در کنار هم نوستالوژی گرانسنگ و بی بدیل شهر سوق بودند که از هم جدا شدند و درفراق هم تا ابد حزین خواهند بود.
ای کاش اجازه می‌دادند تا نخل دبستان محمدی همچنان چون مردم بزرگوار و ارزشمند و با معرفت و اهل علم و دانشش برافراشته و سربلند و سرافراز پا برجا می‌ماند تا نوستالوژی شهر سوق تاریخی باشد و تاریخی بماند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

امید
Iran, Islamic Republic of
کافی بود با یک باد این نخل بلند بالا بیفتد و دانش اموز یا همکار یا ارباب رجوعی، اسیبی ببیند، ان وقت بود که داد و بیداد راه می افتاد که چرا مسئولین تدبیر نکردند. والا تصمیم گیری در این استان و در این مملکت شد قصه ملا نصرالدین و پسرش و خرش که هرکاری می کرد یه عده ای ازش خرده می گرفتند
پش
Iran, Islamic Republic of
اسم حسین پناهی رو چندم میاری؟!
در ضمن پناهی دانش آموخته هیچ مکتب رسمی نبود
Iran, Islamic Republic of
نخل خشک شده بود هر لحظه احتمال سقوطش میرفت و ممکن بود تلفات بگیرد اون وقت کی جواب مردم را میداد
نوستالوژی که مفید فایده نیست بودنش چه معنایی داره؟؟؟یک چوب خشک را پیرهن عثمان نکنید...
چنگلوا
Iran, Islamic Republic of
میشد تکه ای از آن را قطع کرد و درخت نخل دیگری مانند آن در کنار آن کاشت تا دوباره قد بکشد
Iran, Islamic Republic of
یاد استرس های دوران دبستان می افتیم و کتک کاری هایی که از معلم ها نوش جان می کردیم و دم بر نمی آوردیم و الان شده بیماری روحی روانی واقعا بچه ها بی صاحب بودند
چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

چرا تل‌آویو بین سرزمین‌های فلسطینی و غزه فاصله ایجاد کرد؟

یک کارشناس انرژی اظهار داشت: جنگی که در خاورمیانه و شرق مدیرانه شاهدیم بیشتر جنگ برای ...
چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

چرا منطقه آزاد سیاسی نداریم؟!

اگر منطقه آزاد سیاسی سودی بیش از منطقه آزاد تجاری نداشته باشد، لابد و قطعاً فایده کمتری ...
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
1