کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت|

موحد و های‌جک پروژه‌های کهگیلویه

24 شهريور 1400 ساعت 19:08

بعد از حذف سد کلات (انتقال به بهبهان) و انتقال کارخانه سیمان کهگیلویه به دشت روم میتوان گفت موحد در حذف پروژه‌های بزرگ رکورد دیگری را از خود بر جای گذاشته و سومین پروژه‌ای که از کهگیلویه روی هوا زده می‌شود، پروژه بزرگ سیکل ترکیبی پادوک با اعتبار صدها میلیون دلاری هت‌تریک_هایجک موحد لقب می‌گیرد. 


های‌جَک «Hijack» یا روی هوا زدن؛ اتفاقی است که در فوتبال دنیا در حال جریان است. به معنای ساده یعنی باشگاهی مثل A برای امضای قرارداد با بازیکنی به قدم‌های آخر رسیده بود اما طی اتفاقاتی تیم B از مردد بودن مسئولان تیم A استفاده کنند و یکی از بمب‌های نقل و انتقالاتی را روی هوا بزنند. چه ستاره‌هایی که در مطرح‌ترین لیگ‌های اروپایی بازی می‌کردند و انتقال‌شان از باشگاه A به باشگاه B با های‌جک همراه شد. مصداق آن رونالدینیو، فوق‌ستاره فوتبال دنیا بعد از درخشش او در جام‌جهانی، مسئولان باشگاه منچستریونایتد برای پر کردن جای دیوید بکامی که به رئال‌مادرید فروخته بودند، اتفاق می‌افتد. رونالدینیو در حالی که خیلی به یونایتد نزدیک بود به یکباره راهی بارسلونا می‌شود. مدتی بعد اما مشخص می‌شود رابطه صمیمی ساندرو راسل، یکی از مدیران باشگاه بارسا و رونالدینیو باعث شده بود که شاعر فوتبال زندگی و حضور در بارسلون را به منچستر ترجیح دهد. 
نتیجه آنکه های‌جک یعنی یک خریدار نسبت به خریدار اول که برای جذب پروژه‌ای اقدام کرده، پیشنهاد بهتری در نظر می‌گیرد و از این طریق سعی می‌کند پروژه‌ای که سود خوبی عاید خریدار می‌کند را به اختیار بگیرد. 
به کهگیلویه باز گردیم؛ رسانه‌ها درگیر موضوع پتروشیمی «دشت مازه» و «کلاچو» در حالی صدای مخالف و موافقین را منعکس می‌کنند که نگاه‌ها از اتفاقاتی مهم دور مانده‌اند. حجه‌الاسلام موحد با‌ های‌جک‌های از دست داده‌ای چون سیمان کهگیلویه و سد کلات (کلات بنویسیم مارون بخوانیم) با وعده‌های پرطمطراق از جمله ریاست مجلس و کمیسیون اصل ۹۰، گل و بلبل شدن چهار شهرستان تا پر کردن خطاهای ۲۰ سال زمامداری گذشته‌اش با حمایت‌های مختلف و تعطیلی یکی پس از دیگر پروژه‌ها به صندلی سبز بهارستان تکیه می‌زند. 

پروژه‌هایی با بودجه و اعتبار مشخص در آستانه افتتاح همچون بیمارستان لیکک، جاده دهدشت پاتاوه، سد خاکی کوهبرد، چمن‌های مصنوعی ورزشی، سالن ورزشی سرفاریاب با پیشرفت بیش از ۹۰ درصد طی حدود نیمی از دوران سپری شده نمایندگی موحد بر زمین می‌مانند و از طرف دیگر شاهد تعطیلی سایر پروژه‌هایی از قیبل آبرسانی به چهار شهر، فرودگاه اضطراری دهدشت و پروژه آبرسانی از ایدنک و نقش نپذیرفتن نماینده در مسئله حاد کرونا و سلامت مردم است که جملگی نشان از ضعف لابی، ضعف قدرت و حتی تحلیل جسمی و فکری موحد حکایت دارند. 
کهگیلویه حال و روز باشگاهی را دارد که تا فینال آسیا می‌رود اما در فصل بعد به لیگ دسته دوم کشورش سقوط می‌کند. اما مردم نگرانند و هم پیمانان موحد نگرانتر؛ وقتی اولتیماتوم فرماندار نیز جوابگو نیست و این بار نه یک پروژه ری‌هایجک (re'hijak) می‌شود بلکه گوشه‌ای خاک کهگیلویه بر اثر بی‌خبری یا بی‌تفاوتی مسئولین بریده می‌شود و به همراه آن دیده‌ها از پرواز همیشگی پروژه بزرگ نیروگاه پادوک در حالی به گوش می‌رسید که پیش‌تر اهم ادوات آن به مکانی نامعلوم نقل و مکان، سپس اعتبار آن در هاله ابهام و در موردی نادر بنا بر اسناد مهم وزارت کشوری جابجایی خاک و محل نیروگاه رقم خورد تا سومین هایجک بزرگ موحد رقم بخورد. 
بعد از حذف سد کلات (انتقال به بهبهان) و انتقال کارخانه سیمان کهگیلویه به دشت روم میتوان گفت موحد در حذف پروژه‌های بزرگ رکورد دیگری را از خود بر جای گذاشته و سومین پروژه‌ای که از کهگیلویه روی هوا زده می‌شود، پروژه بزرگ سیکل ترکیبی پادوک با اعتبار صدها میلیون دلاری هت‌تریک_هایجک موحد لقب می‌گیرد. 
آنچه مسلما نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد حمایت زوج فرماندار و نماینده از شکست‌های مستمر این روزهای کهگیلویه است؛ عدم پاسخگویی دستگاه روابط عمومی_رسانه‌ای نماینده کهگیلویه است که بنا به صلاحدید ایشان سکوت را به تیترهای بزرگ نمای روزانه ترجیح داده‌اند؛ در حالی که زمزمه‌هایی از حذف باند فرودگاه و سد ابریز به گوش میرسد که بنا بر سابقه گذشته تا پایان دوره ۱۴۰۲ مشخص نیست چه حجم از خاک، آب و حتی هوای کهگیلویه به هدر خواهد رفت.


کد مطلب: 439041

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/439041/موحد-های-جک-پروژه-های-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1